عرب نیوز مدعی شد

تهران و آنکارا رو در روی هم در دمشق/ جنگ اوکراین باعث درگیری ایران و ترکیه می شود؟

غیبت نسبی روسیه از جبهه سوریه ممکن است باعث افزایش حضور ایران و ترکیه در سوریه و در نهایت تنش و درگیری بین این دو کشور شود.

تهران و آنکارا رو در روی هم در دمشق/ جنگ اوکراین باعث درگیری ایران و ترکیه می شود؟

به گزارش خبر فوری، جنگ روسیه با اوکراین همه معادلات استراتژیک دنیا را به هم ریخته است. تاثیر این جنگ حتی خود را در خاورمیانه هم نشان داده است. با خروج نیروهای روس از سوریه به سمت اوکراین، این کشور مهم و استراتژیک (سوریه) در حال تغییر موقعیت خود است و قوای مختلف حاضر در سوریه ممکن است دیر یا زود تحت تاثیر غیبت نسبی روسیه رو در روی هم قرار بگیرند.

با غیبت روسیه، ایران و ترکیه رودرروی هم قرار می گیرند؟

بر اساس گزارش و ادعای پایگاه خبری عرب نیوز، غیبت نسبی روسیه از جبهه سوریه ممکن است باعث افزایش حضور ایران و ترکیه در سوریه و در نهایت تنش و درگیری بین این دو کشور شود.

بر اساس ادعای این پایگاه خبری، ترکیه حامی مخالفان بشار اسد و ایران حامی بشار اسد و حکومتش است. حضور روسیه در سوریه باعث شده بود نوعی تعادل بین این دو و نیز حکومت اسد شکل بگیرد اما با خروج روسیه از سوریه ممکن است این تعادل به هم بریزد.

هم اکنون روابط روسیه و ترکیه به خاطر تحریم دریایی ترکیه علیه روسیه در آب های دریای  سیاه پیچیده شده است. در زمان وقوع درگیری ها در ادلب هم بین پوتین و اردوغان اختلافاتی شکل گرفت اما با این حال، روابط روسیه و ترکیه نسبتا خوب ماند و این دو نوعی تعادل را بین خود برقرار کردند.

بر اساس ادعای مهمت چنگیز، تحلیلگر سیاسی ترک، روسیه به هیچ وجه حاضر به ترک کامل سوریه نیست چرا که سرمایه گذاری بسیار زیادی در این کشور کرده است اما به علت جنگ اوکراین حضور و تاثیر خود را در سوریه و خاورمیانه کمتر می کند و همین امر، باعث افزایش تلاش سایر کشورها برای پر کردن این شکاف خواهد شد.

بر اساس ادعای عرب نیوز، علت سفرهای اخیر مقامات سوری به ایران هم همین امر است. دولت سوریه می داند که کاهش سرمایه گذاری روسیه در دمشق باعث تضعیف دولت بشار اسد می شود و به همین دلیل، سعی دارد بیش از گذشته به ایران نزدیک شود.

تاثیر و نفوذ ترکیه بر مخالفان به خصوص در جبهه ادلب و مناطقی چون تل رفعت و عین عیسی و افزایش احتمال عملیات نظامی دولت در این مناطق احتمالا تعادل قوا را در سوریه به هم زده و باعث افزایش تنش بین ایران و ترکیه گردد. این در حالی است که ترکیه و ایران قبلا در سوریه با هم همکاری هایی داشته اند و به خصوص پوتین باعث افزایش همکاری  این دو می شد اما اکنون دشمن مشترکی در سوریه برای آنها وجود ندارد و تهران و آنکارا در دو نقطه مقابل هم ایستاده اند.

اختلافات تهران – آنکارا بیرون از دمشق!

به جز موارد فوق، برخی مشکلات محیط زیستی بین ایران و ترکیه نیز شکل گرفته که ممکن است مزید بر مشکلات بالقوه سوریه گردد. پروژه‌های سدسازی ترکیه روی رودخانه‌ دجله، جریان آب در این رود و فرات را کاهش داده و منجر به ایجاد طوفان‌های گرد و غبار شدیدی شده که آسیب های محیط زیستی مختلفی را برای ایران به وجود آورده است. این اقدام ترکیه با انتقاد ایران مواجه شده است. با اینکه، وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرده آنکارا پذیرای هرگونه همکاری منطقی و علمی با ایران است، اما افزایش گرد و خاک ها و آسیب های محیط زیستی ممکن است روابط ایران و ترکیه را بدتر کند.

به جز این، بر اساس ادعای عرب نیوز، ورود غیر قانونی و زیاد مهاجران افغان از مرزهای ایران به ترکیه باعث ناراحتی مقامات آنکارا از تهران شده و این امر نیز ممکن است باعث افزایش اختلاف ایران و ترکیه گردد.

همچنین، بر اساس ادعای این رسانه، گروه های شبه نظامی مورد حمایت طرفین، در ماه های اخیر با دشمنان ترکیه و ایران متحد شده اند و این اتحاد ها ممکن است اختلافات تهران و آنکارا را بیشتر از گذشته کند.

کاتالیزوری که حضورش کمرنگ تر می شود

از آنجایی که روسیه در گذشته تلاش کرده است تنش ها را بین ترکیه و دولت سوریه کاهش دهد، خروج نیروهای مسکو از سوریه ممکن است اختلاف ترکیه و اسد و ایران را بیشتر کند هر چند، همانطور که در بالا نیز گفته شد بعید است نیروهای روس فعلا خاک سوریه را ترک و این کشور را یک سره رها کنند.

 

گزارش های رسانه های خارجی، صرفا جهت اطلاع رسانی ترجمه می شوند و لزوما مورد تایید خبر فوری نیستند.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 33
  • ناشناس
    32

    من داوطلبانه به جنگ دیکتاتور اردوغان میرم

    نظرات شما -
    • سید احسان
      11

      ان شا الله هرچه سریعتر هم توفیق شهادت را داشته باشید، ما را هم شفاهت نمایید

    • محمد
      9

      ناشناس چی زدی؟!

    • ناشناس
      5

      ترکیه عراق نیست مدرنترین جنگ افزارهای امریکایی و اروپایی رو در اختیار داره ، لطفا احساساتی نشید

    • 653298
      0

      من اگر یک خودکار از محل کارم بردارم احساس گناه میکنم که اون دنیا باید جوابگو باشم . حالا این قبیل جنگ ها که هزاران نفر رو میکشه . طرف گناهکار نیست !؟ بدبختی دهها میلیون انسان گناه نیست

  • ناشناس
    8

    تهران در ابعاد فاجعه آمیز و آنکارا در اندازه های زیاد ثروت‌های محدود کشورشان را در جنگهای منطقه ای به هوا دود می کنند و مردم خود را به خاک سیاه می نشانند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      10

      ایران بله.
      ترکیه نه

    • ناشناس
      3

      اگر من گفتم ایران بله. ترکیه نه.
      برای اینه که ترکها دنبال منافع هستن.
      ایران دنبال شعار.
      ترکها انعطاف دارن.هرجا ببینن‌‌دو لیر گیر میارن .نه اعتقادات حالیشونه .نه چیز دیگه ‌. فقط میگن پول کجاست.
      اما ایران میخواد عقیده ثابت کنه و به پای آن عقاید. هرچی داره میده

  • ناشناس
    9

    احتمالن قراره نان بپزیم بفرستیم برای سوری ها تا اتحاد استراتژیکمان حفظ بشه...ملتی که مسوولانش منافع ملی را فدای منافع دینی و سیاسی پوچ کنند کلاهش پس معرکه س...

  • اله قلی خان
    18

    جنگ قریب الوقوع بین ایران و ترکیه،اجتناب ناپذیر است، فارغ از حمایت های ترکیه از تروریسم در سوریه، ترکها با سدسازی های هدفمند بر روی دجله و فرات آرزوی نابودی تمدن عراق و سوریه را که خط قرمز ما هستند در سر دارند،از طرفی شیطنت های ترکیه و جمهوری آذربایجان در انحراف رود ارس و اعمال نفوذ ترکیه در افغانستان و قطع ورودی آب هیرمند باعث تنش آبی در کشورمان شده است و شاکله همه این شرارت ها ترکیه است،تاخیر بیش از این جایز نیست، ما باید به ترکیه حمله کنیم و به منابع غنی آب شیرین ترکیه دسترسی پیدا کنیم، پس از رفع شر ترکیه،الحاق سرزمین های شمالی از جمله جمهوری آذربایجان و ارمنستان و نخجوان و در اختیار گرفتن منابع آب شیرین سرزمین های شمالی علاوه بر گسترش مرزهای ایران تا روسیه و اتحادیه اروپا از منابع معدنی و استراتژیک ویژه برخوردار خواهیم شد.

    نظرات شما -
    • سامان بیگ
      6

      درود بر شما. جامعه جهانی خواهان شکستن شاخ ترکیه است و این وظیفه ماست که این مهم را انجام دهیم.جهان بدون ترکیه، دنیای آرامتری خواهد بود

    • استقلال
      4

      اولن ترکیه عضو ناتو هستش هر کاری که ایران علیه ترکیه انجام بده شک نکنید ناتو جواب سخت تری میده.
      دومن ترکیه بخاطر قدرت گردشگری که داره هیچوقت حرف اول جنگ رو نمیزنه
      سومن ما تو کشوری داریم زندگی می‌کنیم که هر روز در هر جاش داره اعتراضات انجام میشه و نباید انتظار داشت مردم در کنار سپاه وایستن.
      چهارمن تنها متحدی که ایران تو منطقه داشت همین روسیه بود که الان سر روسیه یکجای دیگه گرمه ولی ترکیه تو منطقه آذربایجان پاکستان ترکمنستان و امارات و.... متحدای اصلی ترکیه تو منطقه هستن.
      اگه تویی که داری درباره جنگ طلبی زر میزنی اول به داد مردم گرسنه کشور خودت برس

    • در جواب
      3

      انگار نصف ملت ایران نیست که هر روز تو ترکیه هستین یه پاتون تو استانبوله. و خونه میخرین و عشق و حالتون اونجاست!! بعد میاین زر مفت میزنین دنیای بدون ترکیه دنیای خوبیه؟! خجالت آوره

    • عمواغلی
      0

      ما باید به ترکیه حمله کنیم، عضو بودن ترکها در ناتو بحث مهمی نیست.ناتو هم زر زیادی بزند کل اتحادیه اروپا رو شخم میزنیم.در اولین اقدام و برای گوشمالی باید سد آتاتورک را موشکباران کنیم، امروز ترکیه تبدیل به لانه رژیم صهیونیستی شده و همین به تنهایی خشم ایرانیان را برانگیخته است.مردم حق دارند خاک کشورهایی که به صهیونیست ها پناه داده اند را به توبره بکشند.حضور رژیم اشغالگر قدس در کشورهایی که باما مرز مشترک دارند خط قرمز ماست و ایرانیان همگی یکصدا خواستار حمله به پایگاه های رژیم صهیونیستی هستند ،امروز تنها مشکل هموطنان ما نابودی رژیم صهیونیستی و متحدانشان در خاورمیانه هستند.

  • سید
    9

    تو دوران دبیرستان که بودم یه محصلی بود یه روز دعواش شد . بچه ها اومدن جداش کنن . بهش گفتن چرا دعوا میکنی؟ -گفت: من کارم دعواکردنه. حالا شده حکایت ایران هر جایی که دعوا و جنگه یه سرش به ایران ختم میشه . انگار یه رسالتی بهش دادن که تو هر ج و مرج کشورها دخالت داشته باشه.

  • سید اصغر
    2

    جواب مسلح را باید مسلح بده نه مردم گرسنه با دست خالی

  • ناشناس
    2

    روسیه به علت جنگ اوکراین نظامیانش را از سوریه خارج کرد ، ترکیه دندان تیز کرده ، ترکیه روابط بسیار عالی با اسرائیل دارد . الآن آمریکا منافع خود در سوریه را به راحتی پیگیری می کند .

  • ایمان
    15

    هردرگیری در منطقه جز نفع برای اسراییل هیچی نداره
    هرچند ترکیه یکمی زیادی داره درهرمسائله ای دخالت میکنه واخرش چوبشو میخوره بدم میخوره که فکرکرده پادشانی عثمانی رو زنده میکنه با این کاراش

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      آقا ایمان این رو مطمئن باش ترکیه زرنگه.
      هرجا لازم بشه ۱۸۰ درجه چرخش میکنه.
      دنبال منافع خودشه. و هیچ وقت هم جایی نمیخوابه که آب زیرش بره.
      هیچی نداره. نه نفت .نه گاز .... هیچی.
      اما سیاست داره.مردمش زندگی میکنن.
      چون سیاست مدارهای لایق داره
      تو هر بحرانی از آب گل آلود ماهی میگیره.
      این ما هستیم که با داشتن این همه منابع و ذخایر
      بدبختیم . یک پنجم اونا هم حقوق نمیگیریم.

    • محمد
      3

      ناشناس عزیز بهترین پاسخ را شما دادید احسنت

    • ایمان
      3

      حالا چون منابع داریم از سو مدیریت مدیرانی کشور وضعیت اقتصادی ما ضعیفه قراره ترکیه واسه ما شاخ وشونه بکشه چون وضع مالیش خوبه؟!
      اونی که داره دره زمینه ای دخالت میکنه ترکیه است و ایران حافظ منافع
      فکرکردی سد دجله وفرات رو که ترکیه داره میسازه چ بلایی سرخوزستان و کشور میذاره؟!
      حالا سوریه روهم بگیره میدونی یعنی چی؟!
      یکم دور اندیش باشیم

    • ناشناس
      0

      ایمان عزیز چرا اینقدر با عثمانیها بدی ،اون گذشته بود که با ما همش در حال جنگ‌ بودن

    • ایمان
      1

      من با عثمانی کاری ندارم
      این حکومت عثمانی حرفی بود که مقامات ترکیه ای زدن
      شما که احتمالا سریال های ترکیه ای میبینی سریال قیام عثمان رو هم دیدی لابد که برخی سریال ها به ایرانی جماعت هم توهین میکنن

    • علی
      0

      فکر کنم اون چن نفری که به نظر ناشناس رای منفی دادن پنج برابر شهروندان ترکیه حقوق میگیرن

  • ناشناس
    5

    خدا نابود این کشورای عربی بکنه که چهل سال است مردم ایران بخاطر اینها نابود شدن

  • ایمتن
    4

    سلام
    منتظر زمان باش بازنده اصلی و نهایی در منطقه ترکیه خواهد بود چون اهداف بلند مدت و راهبردی مشخصی نداره و مثل گربه خودش را به هر در و دیوار میزنه تا از طریقی یک راهی پیدا کن
    لیبی عراق سوریه یمن آذربایجان ارمنستان و همکاری نزدیک با عربستان و امارات افغانستان دخالت های ترکیه است که به هیچ نتیجه مشخصی نرسیده

  • دقت نگر
    4

    خون مردم سوریه ترکیه را خواهد گرفت.
    این رسم روزگار است

    هرکه در ترکیه سرمایه گذاری کرده است بازنده است

  • ناشناس
    5

    جناب بیک و قلی ،، اول فکری بحال کشور و مردم فقیرتان بکنید بعد برید به جنگ رجب!!!
    !

    نظرات شما -
    • ایمان
      0

      به کشورت که حمله کنن جونت در امنیت هست که بخوای صبح بری سرکار پولی در بیاری ونونی بخوری اخه؟!
      افغانستان رو ندیدی؟سوریه و عراق ندیدی؟
      چرا حتما باید خدا دشمنت رو بیاره پشت در خانت تا بفهمی دشمن قصد داره ریشه ایرانی جماعت رو خشک کنه
      البته تاثیر محیط مجازی هم هست با کلیپای القا کننده

  • ناشناس
    0

    بالاترین حماقت اتحاد اردوغان با اسرائیل بود، دشمنی این دو یا واقعی بود یا دروغین، اگر واقعی بود اسرائیل قطعا بعد از این همه سال راضی به یک روابط استراتژیک و پیشرفته نخواهد شد بلکه انتقام این سال ها را خواهد گرفت بدون شک، اگر هم دروغین بوده معلوم اردغان جاسوس اسرائیل به پایان خط رسیده که این جوری داره التماس می کنه و داره پاچه لیسی می کنه.
    در هر صورت به پایان خط رسیده.

  • محمد
    0

    ترکیه تقریبا همه همسایه های خودشو اذیت کرده وتمام کشورهای همسایه این کشور از سیاستهای اردوغان خشمگینند از یونان گرفته تا عراق و سوریه وایران دولت اردوغان بعد از این دوره تنشزایی سیاستش را تغییر داده ودر فاز تنشزدایی هست آنها به گذشته برنمیگردند مهاجرین سوری هم بدجوری وبال جامعه ترکیه شدن و ترکها به فکر خلاصی از شر اوناهستندبا هرگونه تنش با ایران مناطق تحت نفوذ ترکیه نا امن شده ومشکل ترکیه با مهاجرین عمیقتر میشه درضمن اقتصاد توریستی ترکیه هم توان تنش در مقیاس به این بزرگی را ندارد

  • مهدی
    0

    ایران هم زرنگه
    هیچوقت مستقیما وارد جنگی نمیشه
    همیشه جنگ نیابتی به پا میکنه
    مثلا از گروهای مخالف در سوریه و کردهای عراق استفاده میکنه و به ترکیه ضربه میزنه.
    ترکیه صنعت اصلیش گردشگری هست. اگه یه ترقه تو کشورش منفجر بشه عملا این منبع عظیم مالی رو از دست میده.
    همیشه صلح و سازش به شرط عزت کشور بهترین گزینه هست.

  • سعید
    0

    ای کاش اینهمه سفر به ترکیه متوقف بشه ایرانی ها تا توانستن تو ترکیه پول خرج کردند ، ترکیه رو ما ایرانی ها آباد کردیم که حالا اینطوری واسه ما شاخ شده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها