در جنگ روسیه علیه اوکراین

صحنه بده‌بستان پشت پرده 2 قدرت جهانی کجاست؟/ منفعت سوریه و اسرائیل در کدام سمت پازل جنگ اوکراین است؟

سوریه یکی از اولین کشورهایی بود که بخش‌های استقلال‌یافته از اوکراین را به رسمیت شناخت.

صحنه بده‌بستان پشت پرده 2 قدرت جهانی کجاست؟/ منفعت سوریه و اسرائیل در کدام سمت پازل جنگ اوکراین است؟

این در حالی است که در بحبوحه بحران اوکراین، وزیر دفاع روسیه به سوریه سفر کرد و بعد از آن فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه به مسکو رفت و از آنجا بر حمایت قاطع دمشق از مواضع مسکو در بحران اوکراین سخن گفت.

المقداد بعد از این سفر در گفت‌وگویی با تلویزیون دولتی این کشور همکاری سوری-روسی را راهبردی، عمیق و پویا خواند و قول داد به زودی آثار آن در سطوح مختلفی نمایان خواهد شد.

با این حال این همکاری راهبردی باعث نشد تا دولت سوریه بعد از آغاز جنگ دستور ورود به وضعیت فوق‌العاده را در کشور ندهد و از مسئولان تجاری و اقتصادی نخواهد تا برای شرایط بد تامین مایحتاج اساسی کشور به ویژه گندم که از این دو کشور صادر می‌شد، آماده شوند.

به گفته کارشناسان، گرچه جنگ در هزاران کیلومتر دورتر از خاک سوریه در جریان است اما تبعات آن ظاهراً در این کشور هویدا شده است.

تاکید روسیه بر سوری بودن جولان گرچه تکرار یک واقعیت است اما اعلام این واقعیت آن هم بعد از سالیان درازی سکوت و حتی همکاری با تل‌آویو برای تحمیل برنامه‌های خود در این منطقه مساله‌ای تامل‌برانگیز است.

در اینجا این پرسش پیش می‌آید که آیا مسکو در مقابل ناامن شدن حیاط‌خلوت خود در جمهوری‌های استقلال‌یافته از شوروی سابق در صدد ناامن کردن متحد اصلی آمریکا در منطقه خاورمیانه است؟

در دوره‌ای در بحران کوبا، روس‌ها در مقابل خارج کردن موشک‌های خود از این کشور، خواهان خروج موشک‌های ناتو و آمریکا از ترکیه شده بودند، آیا در این بحران هم بده‌بستان‌های پشت پرده‌ای بین دو ابرقدرت سابق و بازیگران اصلی جنگ سرد در جریان خواهد بود؟

جایگاه بلندی‌های جولان در این بده‌بستان کجاست؟

سفیر اسرائیل در مسکو احضار شد

منبع: اعتمادآنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها