مروری بر بیماری نوستالژی گرایی در تاریخ ایران

دوگانه روحانی - رئیسی؛ دوگانه ای پوچ/ چرا هشتگ روحانی متشکریم نشان از یک بیماری عمیق تاریخ ایران دارد؟

بیماری نوستالژی گرایی که باعث یک دور باطل در تاریخ ایران شده، هم اکنون نیز ظهور پیدا کرده و باعث شده، بسیاری حسن روحانی را در مقابل ابراهیم رئیسی تقدیس کنند.

دوگانه روحانی - رئیسی؛ دوگانه ای  پوچ/ چرا هشتگ روحانی متشکریم نشان از یک بیماری عمیق تاریخ ایران دارد؟

حسین نیازبخش- در حالیکه دولت سید ابراهیم رئیسی در همان 9 ماه نخستین دولتش با مشکلات فراوانی روبه رو است و از این جهت، وضعیت به مراتب بدتری از دولت های دیگر دارد که معمولا در یک یا دو سال نخست وضعیت نسبتا آرامی داشته و به اصطلاح در «ماه عسل» به سر می بردند، اما نباید از خاطر برد که جنبش گروهی از مخالفان به اصطلاح اصلاح طلب در توییتر و بولد کردن هشتگ هایی همانند #روحانی_متشکریم و ... نیز کمی عجیب و دور از انتظار است.

به نظر می رسد که بسیاری از کاربران دچار نوعی بیماری «نوستالژی گرایی» شده اند. این بیماری بدین نحو ظهور می کند که گروهی به محض پایان یک دوره سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و... و آغاز یک دوره جدید، به یاد دوره قبلی افتاده و با خاطرات آن زندگی کرده و در آن حبس می شوند.

تاریخ ایران غالبا با این بیماری دست به گریبان بوده است. کافی است مروری اجمالی بر آن داشته باشیم.

تاریخ ایران؛ تاریخ حسرت گذشته!

ایران بعد از پایان عصر هخامنشی، ورود سلوکیان به ایران و شکست سلوکیان از اشکانیان، دچار  نوستالژی گرایی شدیدی شد. اشکانیان حدودا 500 سال بر ایران حکومت کردند اما مردم و نخبگان آن دوره هنوز سر در سودای احیای امپراتوری هخامنشی داشتند و به همین دلیل اردشیر بابکان با شعار «احیای امپراتوری هخامنشی» و احیای «سنت های زرتشتی آن دوره» علیه اشکانیان شورید و بعد از نابودی آنان، حکومت ساسانیان را به وجود آورد.

بعد از اسلام و ورود اعراب به ایران، نوستالژی ایران ساسانی به انحای مختلف و در مناطق گوناگون کشور ایجاد شد. سامانیان در خراسان، بابک در آذربایجان، مرداویج در طبرستان و... هر یک به شکل و نوعی سعی در احیای امپراتوری ساسانی داشتند.

با به قدرت رسیدن صفویه، ایران وارد عصر تازه ای از تاریخ خود شد. صفویه تبدیل به اولین سلسله ایران جدید گشت و چنان اثری بر تاریخ ایران گذاشت که تقریبا تمام حکومت های بعد از خودش تا عصر پهلوی سعی در احیاء و بازگشت به آن داشتند. بعد از شکست شاه سلطان حسین از محمود افغان، نادرشاه با شعار احیای سلطنت صفویه با افغان ها جنگید و حتی بعد از بیرون راندن آنان از ایران نیز یک عضو سلطنتی صفویه، یعنی شاه طهماسب دوم را مدتی به عنوان پادشاه ایران انتخاب کرد اما چندی بعد او را از سلطنت به زیر کشید و خود به جایش نشست.

کریم خان زند هرگز خود را شاه ننامید. او معتقد بود سلطنت همان سلطنت صفوی است و پادشاه ایران هم «شاه اسماعیل سوم» است که در قلعه نگهداری می شد. قاجارها که خود را از نسل صفویه می دانستند، با شعار احیای سلطنت شاه اسماعیل و نوادگانش به قدرت رسیدند. کافی است نگاهی به کتاب «رستم التواریخ» نوشته رستم الحکماء بیندازید. مولف کتاب کاملا این رویکرد نوستالژی گرایی را حفظ کرده است. او بر آن است که اقامحمد خان از نسل واقعی صفویه است و در حقیقت، بعد از نابودی صفویه یعنی زمانی که ایران دچار آشوب شده بود، مجددا کشور را بر مدار آرامش قرار داد و به نوعی حکومت صفویه را احیاء کرد. خود آقا محمد خان هم همین نظر را در مورد حکومت خود داشت. او یک بار به یکی از اطرافیان خود گفته بود، اگر شاه عباس پادشاه بود و او (آقا محمد خان) وزیرش، کل دنیا به دست ایران می افتاد.

بیماری نوستالژی گرایی در ایران جدید

به نظر می رسد این بیماری نوستالژی گرایی هنوز هم در ما ایرانیان وجود دارد. ما به محض مواجهه با یک مشکل، سعی در پاک کردن صورت مساله داریم و تلاش می کنیم در اوهام و خاطرات گذشته غرق شویم و شعار «یاد باد آن روزگاران، یاد باد...» سر دهیم. ما فراموش می کنم که هر نظم جدیدی، حاصل نتیجه بخش نبودن نظم قدیم است و اگر نظم قدیم ثمربخش بود، کسی دیوانه نبود که نظم جدیدی به وجود آورده، آن را جایگزین نظم قدیم کند.

در زمان انقلاب اسلامی در سال 1357 تقریبا هیچ گروهی موافق سلطنت پهلوی نبود. همه بر آن بودند که سلطنت محمدرضا شاه باید از بین برود. با این حال، بعد از عبور از دهه 60 و  ورود به دهه 70، تصویر نوستالژی دهه 50 و 40 زنده شده و پهلوی با جادوی نوستالژی به اذهان ایرانیان بازگشت و همه را مجذوب خود کرد. این تصویر شیرین و زیبا در تحولات اخیر نیز روز به روز تقویت می شود تا آنجا که در اعتراضات سال 98 و 96 نیز خود را به خوبی نشان می دهد.

در بین دولت های داخلی جمهوری اسلامی نیز نوعی گرایش بیمار گونه به نوستالژی وجود دارد. با پایان جنگ تحمیلی و آغاز به کار دولت «سازندگی» و سپس ورود ایران به عصر «اصلاحات»، بسیاری از اصولگرایان تلاش کردند از طریق نوستالژی دهه 60 با ایران جدید مخالفت کنند. آنها ایران عصر جنگ تحمیلی را دوست داشتند و معتقد بودند صفا، صمیمیت، همدلی و به خصوص دوری از اشرافیت در آن عصر بهتر از مدرنیزاسیون عصر سازندگی و اصلاحات بوده است. بسیاری از فیلم های سینمایی ساخته شده توسط کارگردانان اصولگرا در دهه 60 و 70 حاصل چنین دیدگاهی است و نوعی نوستالژی خام را نشان می دهد.

اصلاح طلبان بعد از پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات 1384  و با وجود نارضایتی شان از دولت دوم اصلاحات، به سرعت به نوستالژی عصر خاتمی و اصلاحات بازگشتند و این نوستالژی را حتی تا سال 1392 نیز حفظ کردند. رویای مبهم و مه آلود بازگشت به عصر اصلاحات باعث شد، بسیاری از جوانان طرفدار اصلاحات در انتخابات 1392 به حسن روحانی رای بدهند. آنها توقع داشتند روحانی در همان مسیری گام بگذارد که خاتمی گذاشته بود؛ غافل از اینکه ایران دهه 90 سالها دورتر از ایران دهه 70 بود و اصولا احیای دولت اصلاحات بعد از چند سال وقفه معنا نداشت.

این گرایش به عقب (به جای پیش روی) مجددا در زمان حال نیز خود را نشان داده است. در پایان سال 1400 تقریبا کسی نبود که از حسن روحانی و اقداماتش به خصوص در دوره دوم خود انتقاد نکند. اکثرا معتقد بودند روحانی در هیچ زمینه ای نتوانسته اقدام خوب و درستی داشته باشد. فوران پاندمی کرونا و کمبود واکسن، بحران اقتصادی و تورم نزدیک به 50 درصد، عدم شفافیت سیاسی و... از جمله ناکامی های بزرگ روحانی بودند که باعث شدند حتی سیاستمداران نزدیک به او نیز از او رویگردان شوند. با این حال، فقط 9 ماه بعد از تغییر دولت، مجددا عده ای با همان خیال خام و رویای مبهم «پرستش نوستالژی» تلاش می کنند، گذشته را مقدس کرده و دولت روحانی را خوب و پاک جلوه دهند.

دور باطلی که در ایران شکل گرفته

نوستالژی گرایی نوعی گرایش به عقب است و از آنجا که تاریخ رو به جلو است و به عقب باز نمی گردد، بنابراین، هرگز نمی توان یک دولت از بین رفته و به تاریخ پیوسته را احیاء کرد. رویکرد ایده آلیستی به تاریخ و گذشته، منجر به این می شود که زمان حال، به آینده پیوند نخورد و در عوض، گذشته همانند «بهیموت» بر حال و آینده سایه افکنده و آنها را در اختیار بگیرد. فردی که از دولت فعلی می خواهد نقش دولت قبلی را ایفا کند، در واقع، امری محال را از آن توقع دارد و به همین دلیل، هرگز نمی تواند با نگاه درست و سنجیده آن دولت و اقداماتش را بسنجد.

توهم احیای سلطنت هخامنشی توسط ساسانیان، آسیب فراوانی به این دولت زد. توهم احیای سلطنت ساسانی توسط مرداویج و سامانیان، اگرچه باعث قدرت گیری آنان شد اما نهایتا عمر آنها را کوتاه کرد چرا که مانع از فهم آنها از شرایط معاصر شد.

به نظر می رسد این بیماری هم اکنون نیز ایرانیان را دچار یک «دور باطل» ساخته است. دولتی با شعار بازگشت به دو دولت قبل به قدرت می رسد. بعد از پایان آن دولت و گذشت زمان، مجددا دولتی دیگر با احیای آن دولت اخیر که شعارش بازگشت به دو دولت قبل بود، به قدرت می رسد و این چرخه بی پایان نوستالژی الی الابد ادامه یافته ومانع از تغییر اصولی و ساختاری جامعه و سیاست می شود.   

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 138
  • ناشناس
    7

    ما ملتی شاه ساز و شاه پرستیم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      6

      بله، بدبخت ملتی که قهرمان می خواهد، فرقی نمی کند آن قهرمان ابی باشد یا اسی! از 1400 سال پیش باشد یا حال حاضر!
      ملتی که خودش قهرمان خودش نباشد و معطل این و آن، برای ساخت جامعه و کشورش باشد، رفته رفته به نوکری و بردگی خو میگیرد!
      حال اربابش شاهان صفوی باشند و یا کسانی که امروز بر مبنای 1400 سال پیش بر آنان حکم می رانند.

    • عارف
      4

      شاه پرست نیستیم
      با خاطرات هرچند بد هم باشه بیشترحال میکنیم

    • محسن
      7

      خب خبر فوری ..آقای حسین نیازبخش..شما که شاکی از مقایسه های گلایه آمیز ما در مقایسه های یک طرفه و غیر منصفانه خود که به سمت دولت فعلی غش میکند هستید..من از توجیه طول و درازی که در جواب شما دارم صرف نظر میکنم و از جملات پایانی سطور شما که در انتهای متن، آمده استقراض میکنم( ..و این چرخه بی پایان نوستالژی الی الابد ادامه یافته ومانع از تغییر اصولی و ساختاری جامعه و سیاست می شود.) خب پس جنابعالی به دنبال اصلاح ساختاری هستید؟؟ به به..ظاهرا تازه به جرگه ما تندروهای افساد طلب پیوستید..ولی با عرض پوزش آن پروژه طی لوایح دو قلو در مجلس ششم توسط شورای محترم نگهبان رد شد و دیگری از دستور کار آنچنان که دانید خارج شد..پس با توجه به انسداد سیاسی به منظور اصلاح ساختاری از بالا ،خواه ناخواه یک فعال سیاسی را به آگاهی بخشی از متون جامعه به سمت بالا( به جای تغییرات از بالا به پایین) سوق میدهد..در این اثنا گاه گداری وقتی شما به عنوان رسانه ،همان خودی های حاکمیتی را در حاشیه امن حمایتی خود قرار میدهید که دولت های قبل توسط شما از آن بی بهره بودند،نه کاربران، بلکه خودتان در دور ملاطفت با نورچشمی هایی برآمدید که دولت های قبلی مغضوب حکومت را از آن بی بهره ساختید..آیا اعتراض به این بی عدالتی، افتادن در دور باطل نوستالژی مآبی است یا کوششی برای تلنگر بر پیگره تفکر یک جانبه و مدارا گرایانه شما رسانه مستقل؟؟ راستی از آن نظز سنجی که بیش از 80 درصد مخاطبانتان از طرح جدید سایت شما ناراضی بودند چه خبر؟ مجلس اقلیت.. حاکمیت اقلیت ..و البته رسانه اقلیت..بله؟......متاسفانه.. بله

  • madman
    14

    فقط در رنگ عمامه تفاوت دارند

    نظرات شما -
    • عصمت
      15

      وقتی همه رو چه اخوند و چه پلیس و چه مسئول و ...یکی بیینی حتی یک نفر هم ببین میلیون ها نفر خوب باشه به حقش جفا کردی
      این زبان؛زبان یک مسلمان نیست
      مسولئن پشت پرده کار درست هم هست اونارو دلسرد نکنیم

  • ناشناس
    56

    با اینهمه اسمان و ریسمان که بافتی بازهم #روحانی_متشکریم #روحانی_متشکریم #روحانی_متشکریم #روحانی_متشکریم

    نظرات شما -
    • فرنگ
      24

      همین امثال شما هستن که مارو به فلاکت میکشونن که دولت مزخرف قبلی رو خوبه میکنین

    • ناشناس
      13

      برای ابلهان خوب کار می کند این شعار وقتی همان ها با ایجاد اقتصادی سرکوب شده و دستکاری تحویل این دولت می‌دهند واین دولت هم با برنامه قبلی که داشته دارد این اقتصاد در لجن زاری آنها ایجاد کردن بیرون می کشد منتهی اولش درد دارد و بعد راحت

  • ناشناس
    30

    همه یه قماشن !
    ولی از یک سال قبل معلوم بود رییسی رییس جمهوره و انصافا روحانی بهتر بود چهار سال اولش اوضاع ثابت بود از لحاظ ترامپ وکرونا هم بدشانسی آورد در دور دوم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      20

      اره توی ارمنستان کنار خیابون خوابیده بودی برای واکسن

    • ناشناس
      15

      رئیسی هم می‌توانست 4 سال اول را دلار و اقتصاد را سرکوب کند و در ظاهر همه چیز آرام جلوه دهد و بعد برای نادان ها که همزمان با ترامپ می شود اقتصاد را به کل نابود کند و بدهد دست بعدی!

    • ناشناس
      6

      بدجور گیر دادید به واکسن امیدوارم بعد از هشت سال هم فقط همین یه موضوع نباشه که بهش بنازید

    • ف.ح
      5

      آره درسته ،معمولا اصلاح طلبا چهارسال به امید غرب و آمریکا لم میدن،استراحت میکنن تا چهارسال دوم که گندشون درمیاد که دیگه بلد نیستن بعد دولت بعدی مجبوره بیاد گند اونارو درست کنه،روحانی ۸ سال به جای اینکه برای پیشرفت کشورش تلاش کنه معطل برجام و آمریکا شد،آمریکا هم هیچ غلطی نکرد،همانطور که خیرش به هیچکدوم از کشورای دنیا نرسید

  • حمید
    4

    هدف شاد کردن دل مردم ایران است مهم نیس از چه راهی .فقط این که باید مردم در رفاه باشند .همه مردم پشتت هستن اگر بخاطر یک سری عقاید به مردم سختی بدی .بدون که باختی

  • كمه
    4

    ما بايد بسوي اينده حركت كنيم نه اينكه بر گرديم به عقب ،،،،،،،،ولي مسيولين در جايگاه خودشان نيستند ،بايد هركسي در تخصص خودش كار كند اگر انتصابي باشد بر أساس تخصص والا انتخابات بهتر از انتصابات است

  • ایرانی مانده در گل
    11

    مگر دروغ هست؟! سال به سال قربون پارسال
    این چه وضع اسفناکی هست؟!!!! سفره ها کوچکتر و قدرت خرید کمتر،... نکنه شما وضعتون خوب شده؟!!!!!

  • علی
    9

    چه توجیه خامی!

  • 9


    روحانی، رئیسی، هر دو متاسفانه هیچ کاری برای حل مشکلات کارمندان، کارگران، بازنشسته های، مردم و کشور نکردند.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      13

      یعنی هنوز هم تو کشور احمقانی هستند که فکر می کنند رئیس جمهور کاره ای هست؟

    • 2

      راستش از اینکه ما را احمق بداندد لذت می بریم. اگر نه ما را چه به پرستش این و آن.

    • هادی
      5

      عزیز بذار یک سال بگذره از ریاست‌جمهوری رییسی بعد بگو ...عجله چرا
      یک خانواده خراب شده هم هم بخواد به روزای خوبش برگرده روز ها زمان لازمه
      مملکت که یک کشوره بذار گند کاری دولت قبل رو جمع کنه بعد درست میشه بعضی چیزا

    • ناشناس
      9

      هر وقت فهمیدی دولت‌ها هستند که با گردش پول می توانند شما را خوشبخت یا بدخت کنند آن وقت می فهمی رئیس جمهور کاره ای هست یا نه

  • ناشناس
    1

    که چی؟

  • رضایی
    9

    ایران تنها کشوری است که تمام روسای جمهور و نخست وزیرانش پس از اتمام کار یا خانه نشین ویا در حبس خانگی قرار گرفته اند !!! چرا ؟ چون به روسای جمهور به چشم صرفا یک عمله ومجری نگاه می شود ودر هنگام کار چون بعضا از مسیر ترسیم شده قدرتمندان وحاکمان اصلی فاصله می گیرند مغضوب وخانه نشین می شوند !؟ وبر عکس مجددا محبوب مردم می شوند !

  • ناشناس
    13

    خبر: جمعی از مردم شهرستان ایذه در اعتراض به اهانت افراد معدودی به قرآن کریم و آتش‌زدن مسجدی در این شهرستان تجمع کردند.
    این تجمع با حضور مسئولان شهرستان و سخنرانی حجت‌الاسلام احمدرضا حاجتی استاد دانشگاه و حوزه در مقابل مسجدالنبی (ص) برگزار شد.
    چند شب پیش؛ به راستی چه کسانی وبا چه انگیزه ای دست به چنین کارهایی می زنند؟؟؟؟؟

  • ناشناس
    4

    توی این چهل سال کدوم دولت قدرت خرید رو بالابرده ؟ هرکسی سراغ داره بگه . مشکل رییس جمهور نیست . مسئله اصلی ایرانیه دلال صفت خودخواه حریص و بخیله که به خاطر چندسال زندگی نکبت بارش حق یتیم رو هم میخوره چه برسه به دیگران . ادعای تشیع اش هم سقف آسمون رو پاره میکنه

  • ناشناس
    3

    کسانی که اگر به دین، اسلام، قرآن و مسلمان اعتقادی دارند پس چرا حق و حقوق مظلومان را پایمال و ضایع می کنند.

  • مسلمان واقعی فقط قبل از انقلاب بود
    6


    مسلمان واقعی فقط قبل از انقلاب بود

  • هه
    11

    یه مثل هست میگه سگ زرد برادر شغال است
    و یه مثل دیگر هم میگه خلایق هرچه لایق

  • ناشناس
    12

    ای کاش اسلام را می‌فهمیدید
    دریافت ۵۰۰ سکه طلا توسط هر وزیر در دولت روحانی درکتاب دین اسلام وجود ندارد.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      دزدیهاوفساددراین ۴۳سال درکدوم تاریخ وکتاب وجوددارد؟!!!

  • غریبه
    20

    غیر از دولت بزرگ مرد سید محمد خاتمی همه دولتها یکی از دیگری بد تر رانتی تر ناکارآمد تر و پر ادعا تر بودند

  • ناشناس
    3

    پژو ۲۰۷ در آستانه ۶۰۰ میلیونی شدن

  • ناشناس
    4

    دوگانه اصلی کل تاریخ ما دوگانه بین خردگرایی و خرافات دینی است که بدبختانه بیشتر وقتها دومی را انتخاب کرده ایم و عاقبتمان شده این...

    نظرات شما -
    • ناشناس
      7

      خرد گرایی ای که اطش دم می زنید همان انتخاب آقاز روحانی است که قر و فر و رقص کردن در پیروزی این خرد! بر به قول شما خرافات دینی!.
      نه خیر دین خرافات نیست. دین موافق خرد است. منتهی شما نماینده ی خرد گرایی و اندیشه و تفکر نیستید. اتفاقا مشکلات امروز برای عمل کردن به دستورات و توصیه های بانک جهانی و امثالهم است. نرفتن به سراغ خودکفایی و حمایت درست از تولید کننده باعث وضع داغون اقتصادی شده است. خواهشا شما ها که با این اراجیف که خرد گرایی می دانید و ۸ سال کشور را داغون کردید بکشید کنار تا ببنیم نتیجه ی این دولت جدید چه می شود.

    • ناشناس
      7

      دولت روحانی خرد گرا بود!!! دولتی که فقط در یک فقره از اقداماتش مجوز استخدام ۳۰ هزار فرزند شهید و ایثارگر رو بر اساس سهمیه صادر کرد...
      خیر دوست عزیز! دولت روحانی آخرین انتخاب حداقلی یک ملت بود برای اینکه امید داشت شاید حکومت از فرصت استفاده کنه و سیاستهای ۴۰ ساله کلان ضدخرد و ضدمنافع ملی رو تغییر بده و به مدار روابط بین مالی دنیای متمدن برگرده...حکومت هم با یک برجام حداقلی و ادامه آتش افروزی در منطقه و سرکوب مردم در داخل کشور نشان داد که از خرد بهره ای حداقلی هم نداره...در ادامه هم خواهیم دید نتیجه این افراطی گری و حماقت چه خواهد شد

  • ناشناس
    29

    هشت سال حکمرانی بنفش های بی دین باید دوران سیاه ایران نامید و دوران رییسی را دوران توابین نامید تا در حافظه تاریخ ملت حک شود

  • ناشناس
    8

    احسنت،واقعا آدم تعجب می کنند،که چطور یک عده می خواهند سلطنت را احیا کنند.جامعه هیچ وقت به عقب بر نمی گردد.اگر چه سلطنت الان ایران، قدرت و استبداد ان از قدرت سلطنت های گذشته هم بیشتر است،پس دیگه چه می خواهید.

  • ناشناس
    28


    روحانی در این مدت 8 سال به همراه مدیران و مسئولان به کشور اهانت و خیانت کرده است.

    نظرات شما -
    • یلدا
      12

      خیانت را تو کردی که کاسب تحریم بودی مزدور .

    • ناشناس
      6

      کاسب تحریم که شماها هستید که مسئله داخلی را بین‌المللی کردید و هربار که زدن تو سرتان باز خواستید توافق کنید و حتی بدتر تحریم های بیشتر تان کردن

    • به ناشناس
      1

      کاسب تحریم هستی شکمت سیره بسیجی

    • به ناشناس
      1

      شکمت سیره مرفه بی درد

    • ناشناس
      1

      مرگ بر سانسورچی

    • الیاس
      0

      کاسب تحریم؟
      مذدور؟؟
      چقدر این کلمات اشناست
      این کلمات رو شخصی در دولت قبل هی به خورد ملت و منتقدانش میداد مگه نه؟
      چقدز زود همه چی فراموش میشود
      چند کلمه رو هی تکرار کرد ملت چه خوب حفظ شده ومیگن به همدیگه
      افسوس

    • ارش
      1

      اصلا ولش کن این دولت واون دولت رو
      بیا یه چیزی دیگه ای راجع بهش فکرکنیم
      خدا وکیلی هااا خدا وکیلی هممون هردو دولت رو تجربه کردیم
      خداوکیلی الان خدا دادگاه قیامت رو برپا کنه هرکیم طرفدار هردولت هست توی همون صف محاکمه بشه
      دیگه خدارو که نمیتونی بپیچونی چون درونت و هم میدونه چی میگذره
      یعنی هنوزم هستن کسانی که فکرمیکنن دولت قبل کاریم کرده برای مملکت؟
      سه تا از کارای خودشو وزیراشو بگین که به درد ملت خورده من میگم روحانی ها درست میگن
      سه تاشو بگوو حان ما

  • ناشناس
    4

    اگه واقعا این قدر نادانی که باید برای تو وسایت منتشر کننده افکارت گریست اگر هم مواجب بگیری که احتمالا همین است که جایی برای بحث باقی نمیموند .فقط اشاره میکنم که اگر مردم ناراضی بودند وپهلوی را برکنار کردند ایا سال 57 مردم ناراضی تر بودند یا حالا پس چرا حالا نمیتوانند تغییری ایجاد کنند .دوم اینکه همه میدانند وچطور تونمیدانی که در این سالهای بعد انقلاب هیچ دولتی کاره ای نبوده وکل تصمیمات جاهای دیگر گرفته میشود بدون نظر مردم ودولتی اگر منتخب مردم باشد ومجلس وووو

  • ناشناس
    2

    شما چرا با انتشار حرفهای یک متوهم مریض فرهنگ کشوررا داغون می کنید .ایا همین شماها نیستید که باعث گنده شدن ادمای کوچیک میشید وکل مردما درگیر می کنید .کمی به رسالتتون تعهد داشته باشید بد نیست .البته در پاسخ به خبر راءقی پور

  • ناشناس
    17

    واقعا دم نویسنده گرم عجب تحلیل علمی. تاریخی دقیقی
    جالب بود

  • 6

    اختصاصی مخابرات مااسلایدسردبیر - نوشته هاگزارش خبری
    مشهد؛ دیدار بازنشستگان با مشاور و معاون مدیر عامل
    توسط سردبیر - مخابرات ما در تاریخ مه 20, 2022 48 0
    مخابرات ما- در حاشیه نشست مدیران مخابراتی در مشهد، عصر روز چهارشنبه بازنشستگان دیداری داشتند با مشاور مدیر عامل و معاون نیروی انسانی مدیر عامل مخابرات.

    مخابرات ما- (سردبیر) در حاشیه نشست مدیران مخابراتی در مشهد، جلساتی بین مدیران ستادی مخابرات ایران و قشرهای مختلف کارکنان و بازنشستگان مخابراتی برگزار شد که خوشبختانه مخابرات ما نیز به این جلسات دعوت شد تا گزارش خبری آن را تنظیم کنیم.
    در جلسه عصر چهارشنبه، ساعتی بازنشستگان خراسان رضوی با مدیران ستادی جلسه داشتند.در این جلسه از سوی مخابرات ایران پیام محبی مشاور مدیر عامل، دکتر فرقانی معاون توسعه نیروی انسانی مدیر عامل، پیمان فیضی مدیر کل بازرسی مخابرات ایران حاضر بودند.ضمن اینکه مهندس اروجی مدیر منطقه خراسان رضوی به همراه مرتضی امرائی معاون مالی این استان، میزبان جلسه بودند.
    بازنشستگان حاضر در جلسه، تعدادی در پایان سال ۱۴۰۰ بازنشسته شده بودند گروهی نیز در سالهای گذشته. لذا در طی جلسه تقریبا تمامی مشکلات بازنشستگان مطرح شد.
    ***
    ایتدا آشگران بازنشسته سال ۱۴۰۰ که پیش از بازنشستگی مدیر نیروی انسانی استان خراسان رضوی بوده است مشکلات بازنشستگان را به این شرح بر شمرد:
    عدم پرداخت خواربار بازنشستگان از دی ماه ۱۴۰۰
    عدم پرداخت فاکتورهای توسط بیمه معلم پیمانکار بیمه تکمیلی از تیر ماه ۱۴۰۰
    عدم پرداخت مطالبات صندوق ایثارگران (۴ میلیارد تومان)
    ادامه مشکلات بازنشستگان ۱۴۰۰ با تامین اجتماعی و صندوق بیمه کشوری بر سر محاسبه حق جذب
    در مورد بند آخر چنین توضیح داده شد که تامین اجتماعی معوقات سال ۱۳۹۹ را (بابت حق جذب کارکنان) از مخابرات پذیرفته، در سیستم نیز ثبت کرده، برای ۳۰ نفر از مخابراتی ها نیز با حق جذب حکم بازنشستگی صادر کرد، اما پس از آن مانع از صدور احکام نفرات بعدی شد.

    تامین اجتماعی گفته است چون مخابرات شرکتی خصوصی است نمی توانیم معوقات سال ۹۹ را بپذیریم. گفتنی است بیمه از ارگانهای دولتی معوقات را می پذیرد اما از بخش خصوصی معوقات بیش از ۶ ماه را نمی پذیرد.

    توضیحات مخابرات که این پرداختی معوقه نبوده بلکه قانونی مصوب شده و زمان اجرایش به یک سال گذشته برمی گردد، توسط بیمه پذیرفته نشده است. تامین اجتماعی نظر تهران را خواسته و منتظر آن است. در این جلسه بازنشستگان ۱۴۰۰ گفتند :تامین اجتماعی احکام را با حق جذب صادر کرده، اما تحویل نمی دهد.

    نکته ای همه را نگران کننده است ! اگر تامین اجتماعی خراسان رضوی احکام را نپذیرد، تمامی استانهای دیگر هم دچار مشکل می شوند حتی آنهایی که حکم خود را گرفته اند.

    تاکید دکتر فرقانی بر این بود که به هر شکلی شده باید تامین اجتماعی متقاعد به صدور حکم با شرایط مخابرات شود اگر بیمه بتواند خللی ایجاد کند ضرر جبران ناپذیری به همکاران وارد می شود.

    نتیجه نهایی این کشمکش ها حداکثر تا ۱۳ خرداد مشخص خواهد شد زمانی که تامین اجتماعی جواب خواهد داد.

    در مورد وضعیت صندوق بیمه کشوری یا ۹ درصد و وضعیت محاسبه حقوق کارکنان مخابرات، دکتر فرقانی توضیحاتی داد.ایشان گفت در گذشته بین حقوق تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری اختلاف فاحشی بود پس از خصوصی سازی، باید کارمندان جدا شده از دولت به تامین اجتماعی ملحق می شدند.اما قانونی مصوب شد که بیمه شده های خدمات درمانی می توانند بر بیمه قبلی خود باقی بمانند اما کسورات بیمه کشوری باید مشابه تامین اجتماعی باشد. از تاریخ ۱۴ آبان ۹۸ این قانون مصوب شد.سامانه های مربوطه هم اصلاح شد و از آذر ۹۸ کسور ۹ درصد مشابه تامین اجتماعی شد.اواخر سال ۱۴۰۰ که ۳۰۰ نفز بازنشسته شدند این امر اهمیت فوق العاده ای پیدا کرد.اختلافاتی بین مخابرات و صندوق بروز کرد.از جزئیاتش صرف نظر می کنیم اما نهایتا قرار شد صندوق بیمه کشوری معادل ۱۰۰ درصد حکم کارگزینی به بازنشستگان مخابرات بصورت علی الحساب پرداخت کند تا احکام توسط صندوق صادر گردد.

    بیمه از ما خواسته مستندات جدیدی برایشان بفرستیم که برخی از استانها هنوز اقدام نکرده اند.

    در نهایت ،هم پیگیری های اداری توسط مدیر عامل ادامه پیدا می کند هم مراجعه تعدادی ا ز بازنشستگان به دیوان عدالت اداری. راهگشا خواهد بود (امروز خبری در این مورد داریم)

    یکی از بازنشستگان مخابراتی گفت: همانطور که مطلع هستید خواربار بازنشستگان چند ماه پرداخت نشده از آنجا که هزینه بیمه تکمیلی بازنشستگان از محل خواربار تامین می شود این نگرانی وجود دارد که در بیمه تکمیلی بازنشستگان خللی وارد شود.

    پیام محبی مشاور مدیر عامل مخابرات ایران گله خود را از بازنشستگان به این شکل عنوان کرد که بازنشستگان درست در روزی که ۷۲۰ میلیارد تومان معوقاتشان پرداخت می شد تجمع کردند. تجمعی غیر قانونی و بدون مجوز راه انداختند و شایع کردند که مخابرات خواربار را پرداخت نمی کند.در عین حال ما بنا بر عدم پرداخت نداریم بلکه محدودیت در پرداخت داریم ضمن اینکه حاکمیت هم این پرداختها را به عنوان هزینه از ما نمی پذیرد بلکه مالیاتش را مطالبه کرده است.

    محبی در توضیح عدم پذیرش این هزینه از سوی حاکمیت گفت: وزارت اقتصاد و دارائی نماینده حاکمیت است وصول کلیه مطالبات دولت از طریق وزارت اقتصاد و دارائی انجام می شود ما از وقتی آمدیم سه کا رمهم انجام دادیم:

    هزینه ها را شناسائی کردیم و تحت عنوان معوقات ثبت کردیم.
    تعهد کردیم معوقات را پرداخت کنیم.تا وقتی نقدینگی داشتیم پرداختها سر موقع بود.
    واقعیت های موجود شرکت را نشان دادیم سود کاغذی را از بین بردیم


    مشاور مهندس سلطانی گفت راستش من دلیل اعتراض لیدرها را نمی دانستم.هر جا پولی اضافه می آمد مهندس سلطانی دستور می داد به بازنشسته ها پرداخت شود تا اینکه رسیدیم به ماه ۱۰ و ۱۱ و ۱۲ . در طی دو سه ماه ۲۶۰۰ میلیارد تومان از همین سودهای کاغذی توسط دولت از حساب مخابرات برداشت شد. ما مجبور شدیم با وام حقوق بدهیم.کل سود یک سال ۱۷۰۰ میلیارد تومان بود اما دولت ۲۶۰۰ میلیارد تومان برداشت کرد.شما باید بدانید چه حجمی از نقدینگی از مخابرات خارج شده است اما بازنشستگان به تجمع رفتند و موضوع امنیتی شد. ضمن اینکه برای ما حقوق شاغل مهمتر است.شاغل در حال حاضر کار میکند و کسب درآمد می کند نمی توانیم ناراضیش کنیم.

    بازنشستگان می خواستند بدانند مخابرات قصد پرداخت خواربار را دارد یا خیر!

    محبی گفت: در بودجه ۱۴۰۱ دیده شده پس قصد حذفش را نداریم.در حقیقت داستان حذف یک دروغ بزرگ است هر چند که حاکمیت آن را قبول ندارد.سالی ۲۰۰۰ میلیارد تومان هزینه خواربار و بیمه تکمیلی بازنشستگان مخابرات است اما از نظر مالیاتی هزینه قابل قبول نیست لذا از ما ۲۵ درصد آن یعنی ، ۵۰۰ میلیارد تومان هم مالیات گرفته اند! از نظر آنها این ۲۰۰۰ میلیارد تومان سود بوده است پس مالیات دارد! در قیمت تمام شده کالا هم جالب است که هزینه بازنشسته ها را قبول ندارد و حذفش می کند در حالی که بازنشستگان اینها را نمی دانند و گروهی نیز با تجمعات هزینه زایی می کنند.

    مشاور مدیر عامل جمع ورودی مالی مخابرات را ۷۵۰ میلیارد تومان می داند در حالی که خروجی مالی آن ۱۳۰۰ میلیارد تومان است.

    ایشان به سیاست انقباضی مخابرات در سال جاری اشاره کرد و گفت سیستم انقباضی برای همه انقباضی است هم برای شاغل و هم برای بازنشسته اگر تعرفه ها درست شد و نقدینگی داشتیم همه را پرداخت می کنیم.برداشت دولت حتی همراه اول را هم خالی کرد.

    محبی گفت متاسفانه نمایندگان بازنشستگان به درستی اطلاع رسانی نکردند تا کار به اینجا رسید که دیگر گفته شده با تجمع کننده مذاکره نکنید..

    در مورد بیمه تکمیلی هم دکتر فرقانی اعلام کرد بیمه اخیرا فاکتورهای تیرماه را هم پرداخت می کند.با بیمه معلم با پرداخت نقدی و تهاتر ملک، سال ۱۴۰۰ را تسویه کرده ایم.ظرف مدت کوتاهی با بیمه مشکل حل می شود.



    صندوق ایثارگران

    بازنشستگان اشاره کردند که صندوق ایثارگران ۴ میلیارد تومان از مخابرات طلب دارد. اینجا مقرر شد در کل کشور طلب صندوق های ایثارگران استانها به مرور هر ماه چند استان، پرداخت شود.در مورد وام ۶ درصد بازنششستگان هم برای ضمانت وام مشکلاتی وجود داشت که قرار شد بحث ضمانت به نحوی حل شود.



    یکی از بازنشستگان گفت: تا امروز حقوق بازنشستگان ۱۴۰۰ برقرار نشده است تا پایان خرداد هم حقوقی در کار نخواهد بود آیا امکان دارد مخابرات در پرداخت پاداش سنواتی ما تعجیل کند.

    محبی گفت شرایط اعلامی، بدترین حالتی بود که ممکن است رخ بدهد (مخابرات ما سال گذشته در مصاحبه ای با مشاور مدیر عامل این موارد را اعلام کرد) امکان پرداخت زودتر هم فراهم خواهد شد کلا هر زمانی که بتوانیم همه پاداش شما را تسویه خواهیم کرد.

    بازنشستگان گفتند از میزان کلی مطالبات خود خبر نداریم. لذا مقرر شد امرائی معاون مالی مخابرات خراسان رضوی میزان مطالبات را به آنان اعلام کند ایشان گفت همه مطالبات محاسبه و هزینه ها شناسائی شده است.

    در حاشیه جلسه، بحث ادغام همراه اول و ثابت هم در حاشیه مطرح شد.مشاور مدیر عامل هم با این امر موافق بود ضمن اینکه می گفت این بی عدالتی در پرداختهای دو شرکت باعث شده همه حس منفی پیدا کنیم.فرقی بین کارکنان ثابت و سیار یا بین مدیران ثابت و سیار وجود ندارد اما از آنجا که همراه اول رقیب دارد سهامداران نگران افت شاخص های همراه هستند.



    خلاصه حرفها این بود که اگر شرایط نقدینگی همین باشد سیستم انقباضی برای همه اجرا خواهد شد.

  • ناشناس
    9

    ادامه دولت اشرافی و رانتی روحانی بدترین حالتی بود که میتوانست ادامه داشته باشد همین حالا هم بسیاری از نا رضایتی ها و ناکارامدیها نتایج دوره روحانیست که عوامل و بازماندگانش علت ان هستند اگر میشد که بماند هنوز روی صندلی کذائیش نشسته و گفتار درمانی میکرد و جهانگیری وعواملش در اتاق بازرگانی مشغول تقسیم غنائم بودند.. .

  • عههههخخخخ
    7

    ضمن احترام به نظرات صاحب قلم درباره بیماری نوستالژی در ایران. ای کاش برای علت انتشار هشتک هایی که در تشکر از داش حسن و دولت ۸ساله اش ذکر کرده اند!این موضوع حداقل ۲ علت اساسی دارد الف: اگراصل هشتک های مورد نظر از سوی هموطنان داخلی کشورمان و معدود طرفدارا ن محترم مخترع کلید معروف انجام شده باشد.یک امر طبیعی و معمولی است.چرا که وقتی کسانی حداقل ۸سال به دلیل گرایش علاقه و پادویی برای کسی به میز و جایگاه و دفتر ...می رسد.دوری از آن فرد و افراد و از دست دادن امتیازهای از دست رفته عواقب اینچنینی دربرخواهد داشت. نباید به این گونه های رفتارها حساسیت نشان داد.ب) اماحالت دوم: اگر هشتک ها از سوی سرو یس های جاسوسی امریکا و اسرائیل و انگلیس و منافقین و سلطنت طلبان برای ایجاد و گسترش تفرقه داخلی...صورت گرفته باشد‌. که در هر شبانه روز هزاران خلاف اینجوری از سوی آنان انجام می شود.این اخبار و رویدادها و.. اصلا ارزش باز نشر و پرداختن ندارد. و... و...

  • مدیران مخابرات در هتل واقعا در این شرایط بد اقتصادی معنای ندارد
    0

    مدیران مخابرات در هتل واقعا در این شرایط بد اقتصادی معنای ندارد

  • 2

    به کارکنان که میرسد سیاست انقباضی می شود اما به خودشان که میرسد انبساطی و جالب اینکه خجالت هم نمی کشند.

  • حسان
    9

    رئیسی بجای گفتار درمانی ، گرانی درمانی کرد و فقرا را فقیر تر و اغنیا را غنی تر !؟ تصور کنید که یک شبه اقلام وکالا ها ودارایی های متمولین وپولدارها چندین برابر شد وروغن نباتی فقرا که باان تخم مرغی می خوردند یک شبه از ۷۰ هزارتومان به ۴۵۰ هزارتومان پر کشید ؟ افرین به سید محرومان !

  • ایرانی
    16

    رضا شاه روحت شاد.

    نظرات شما -
    • منم ناشناس
      20

      تو گفتی اونم روحش شاد شد
      جمع کن خودت را ،دیگه نادانی وبی عقلی شاخ ودم نداره که

    • ف.ح
      0

      انشاءالله که روحت با رضا شاه محشور بشه🤭

    • ایرانی
      1

      در پاسخ به ف ح، افتخار میکنم که روحم با رضا شاه محشور بشه چون مسلما رضا شاه بهشتیه ، ایشاله شما هم با آخوندهای دو رو که ایران را نابود کردند و فرزندان بوزینه شان خارج نشبن هستند محشور بشه

  • ابی
    14

    نویسنده هم جزو اصلاح طلبهای مدعی روشنفکری است که مثل روحانی مملکت رو باخاک یکسان کرد و برجام هم نتونست جمع کنه و حالا ادعای مملکت داری میکنند...بابا شما با این مملکت ویرانی که تحویل رییسی دادید،فقط خدا میتونه جمعش کنه....پوست موز زیر پای رییسی کار شما اصلاح طلبا و روحانیه....شما بایید برید گاو بچرونیند نه مملکت داری و تحلیل کردن...‌

    نظرات شما -
    • مهدی
      25

      زنده باااااااد رئیسی، خدا یه عقلی هم به مخالفانش بده مثث

  • ناشناس
    3

    تنها چيزي كه مي توانم به رؤساي جمهور و مسئولان بگويم اين جمله با معناس كه مي گويد
    ديانتت را به خدا نشان بده اما براي من انسانيت تو لازم است !!!!!!!

    نظرات شما -
    • من
      17

      خدا به دیانت تو ومسئولان نیاز نداره
      دیانت عین سیاست وزندگی روزمره ما است
      خدا خودش گفته چی می خواد

  • ناشناس
    10

    همه اینها رو‌گقتی از انقلاب به اینطرف همه شون سر و ته یه کرباسن و رضا شاه روحت شاد که غربیها از تو ترسیدند و نسخه ات را پیچیدند ولی این اخوندها ترسی ندارند تصمیماتشون به صورتی است که ایران و ایرانی را نابود میکنند و همان میشود که غرب و شرق میخواهد

    نظرات شما -
    • رز
      16

      برو پیشش
      عقب رفت همینه
      باید به پیش رفت شجاعانه تا به هدف رسید
      دوران رضا شاه چه کاره بودی ؟اطلاعاتت چقدر بود
      چی داشتی ؟؟؟کجا بودی ؟توقعات تو آنوقت چی بود الان چی هست
      شاه کیه ؟؟؟خخخخ

    • ناشناس
      6

      جواب به برعکس رز یعنی زر نزن هر چی داری مال زمان شاه است دانشگاه هنوز رو دست دانشگاه تهران آخوندها هنوز نتونستن بسازن استادیوم ساخته هنوز مشابه ان حتی نه بهتر نتونستن بسازن حتی همین هسته ای که اینقدر جر میدید خودتون رو براش از زمان شاه پایه ریزی شد چون از قوم مغول هستید فقط غارت و چپاول را یاد گرفته اید

    • الیاس
      8

      پسر جان چرا دری وری میبافی؟
      زمان شاه دوتا استادیوم ساختن میگی ساخت؟!تواصلا زمان شاه رو مگه دیدی وبفیه چیزای بدشو دیدی؟
      اون زمان که ناموس ایرانی جرأت نداشت از ترس آمریکایی و روسی و .... توی خیابون قدم بزنه رو دیدی؟
      بعداز انقلاب این همه ساخت وساز بزرگ داشتن خودشون دارن چاه نفت میزنن بنزین تولید میکنن ینارو هم ببین
      من نمیگم انقلابیم ولی درهر مسأله ای خوبه ادم تمام جوانب رو بسنجه و عقلشو نده به کلیپ وحرف دنیای مجازی و مفت خورای اونور اب ایران

    • ناشناس
      3

      جواب به الیاس پیشرفتی که تو این چهل سال دنیا کرده با پیشرفت ایران مقایسه کن پس باید ایران تو این چهل سال درجا میزد چرا مزخرفات کتابها رو که اینها مینویسن تحویل میدی ! قرار بوده این چهار تا اتوبان هم نسازن !

    • الیاس
      3

      حالا شما که میگی شاه باید بیاد پس ۹۸ درصد اری به جمهوری اسلامی چه شد؟؟!
      زمان شاه خیلیا ناراضی بودن که انقلاب شد اینم قبول نداری؟
      پس چیو‌قبول داری شما؟!
      دقیقا امثال شما زمان روحانی منتقدش بودین میگفتین باید بره باز همین امثال شماها میگین روحانی؟!
      بابا تورو جدت بذار یکبارهم که شده این رییس جمهور با حمایت خود ما مردم کارشو بکنه هنوز هیچی نشده چوب لای چرخش نکن
      اولین قدمش خودرو و اقتصاده که در حال اجراست مگه شما نمیگید پراید دره پیته پس بذار جمعش کنن این بساط فساد سیستمی رو
      شما پشت این رییس جمهور باشید براتون پل وجاده هم به وقتش میسازه

  • نظرگو
    7

    خیلی وقیحانه ست توی این شرایط کسی بخواد بگه روحانی بهتر بود، مگراینکه آبان ۹۸ رو یادش رفته باشه

    نظرات شما -
    • عارف
      2

      امان از حافظه تاریخی ملت
      یادشون رفته میگفتن چرا روحانی رو محاکمه نمیکنیدچرا عزلش نمیکنید؟
      همونایی که رای دادن بهش باز همونا لعنتش میکنن بعد همونا الان میگن روحانی روحانی کجایی کجایی

  • ناشناس
    1


    مذاکره لغو تحریم پس چه شد؟
    توافق هسته ای لغو تحریم پس چه شد؟
    برجام لغو تحریم پس چه شد؟
    مذاکرات وین لغو تحریم پس چه شد مزدور؟

    نظرات شما -
    • یاسر
      1

      چه شد؟؟هنوز یکسال نشده رییسی شده رییس جمهور
      بذار مثل روحانی۸سال بگذره بعد بیا چه شد چه شد راه بنداز
      هرچند کسی که مثل روحانی۸سال آمریکا رو خدا بدونه خدا هم به همون وا میذاره
      اما رییسی که با اسم خدا داره دست دلال هارو قطع می‌کنه ۲ساله میبینی چه کرده به وضعیت اقتصادی مردم

  • 6

    دشمنان درجه یک داخلی عامل اصلی مشکلات مردم و کشور بودن و هنوز هم هستند، نه تحریم های خارجی

  • ناشناس
    4

    من ضد علیه خیانتکاران هستم مزدور روحانی

  • ناشناس
    6

    هیچ کس در ایران مثل بنده از ایران و مظلومان دفاع، و حمایت نکرده است مزدور روحانی.

  • 4

    آقایان؛ خصوصی سازی را متوقف کنید
    خصوصی سازی در کشور و فقط به خاطر غارت کشور و دریافت پول لالی بوده است، نه توسعه اقتصادی کشور
    متامسفانه خصوصی در کشور تاکنون به نفع مردم و کشور نبوده است و هم عامل اصلی گرانی درسراسر کشور بوده است.
    خصوصی سازی در کشور فقط به نفع دولت و نمایندگان مجلس بوده است که پول دلالی دریافت می کنند.

  • ناشناس
    11

    اقای روحانی کاش می بودی و می دیدی که روغن ونان مردم را چنان دارند سخت می کنند که همه نگران آینده هستند وبه فکر رفتن به فقیرترین کشورها تا بتوانند زندگی کنند اینها از جان مردم چه می خواهند جنگ موشک غزه لبنان را عزیز و مردم خود را از غصه و دلواپسی به آینده دارند دق می دهند خدایا به داد ما برس

    نظرات شما -
    • رسول
      4

      چی میگی شما؟؟
      بذار یک سال از هشت سال گندکاری روحانی بگذره بعد حرفای صدمن ی گه غاز بزن
      با بعضی از شما مردم دمدمی مزاج مملکت به جایی نمیرسه
      یه رییس جمهور میاد مثل روحانی با مفسدا کاری نداره میگین مملکت خرابه
      یکیم میاد دست مفسدا رو برچینه باز بهش حمله میکنین
      بیچاره مردمی که عقل دارن ولی بخاطر حرفا و رای های شما به امثال روحانی تاوان دارن میدن

    • ف.ح
      1

      اتفاقا این دولت خیلی بیشتر به فکر فقیراست،نه دولت قبل که با اووردن ارز۴۲۰۰ فقط رانت و دزدی رو رواج داد وحتی یک ذره یارانه دهک پایینو تغییر نداد.الان هم اونایی که چوب روحانیو به سینه میزنن کسایی هستن که منافعشون تو خطره و نمیتونن با ارز ۴۲۰۰ دزدی کنن و چون پول دارن هزینه میکنن برای خراب کردن این دولت ومدام توی فضای مجازی مردم رو میترسونن و شستشوی مغزی میدن.

    • ف.ح
      1

      یادمون باشه زمان شاه مردم مثل الان پرتوقع نبودن،بخدا همه زندگیا ساده بود،نه خبری از خونه های لاکچری بود و نه خبری از جراحی های زیبایی،الان طرف حقوقش زیر خط فقر هم که باشه میره پول میده به رنگ مو و کراتینه و ژل لب و عمل بینی و خیلی از عملهای زیبایی دیگه،ویا وسیله های خونشو لاکچری میگیره،بخدا هیج جای دنیا مثل ایران اهل چشم به هم چشمی و تجملات نیستند،
      اطرافمون میشنوم میگن من ندارم گوشت بخرم ولی وقتی نگاش میکنی از سرتا پاش عملیه میگه وام میگیرم چطور بعضی از مردم ما برای عمل زیبایی وام میگیرن ولی پول ندارن گوشت بخرن،البته من منظورم با اوناییه که دارن ولی علکی میخوان اعتراض بکنن،وگرنه بعضیاهم هستن که واقعا ندارن اونا حق اعتراض دارن،حتی اگه فیلمای مستند خارجیارو ببینین هیچ کدوم مثل ما ایرانیا اهل جراحی زیبایی و یا خرید وسیله های لاکچری نیستن مگر پولدارا یا سلبریتیاشون،ولی مردم ما حتی اگه زندگی متوسطی داشته باشن به زور باید چیز برندو گرون بخرن بعد که کم میارن میگن این چه کشوریه ماداریم که نمیتونیم مثلا اپل ۱۳ پرومکس بگیریم.

  • ناشناس
    4

    به هر حال در دنياي ارتباطات و رسانه ها و در انظار جهانيان ،هر دو رئيس جمهور ،لباس اسلام و روحانيت شيعه به تن دارند ، پس عملكردشان به حساب اسلام و تشيع گذاشته خواهد شد ، بديهي است كه هر گلي زده اند اول به سر اسلام و مذهب شيعه زده اند ، بعد به سر ايران و بعد هم به سر خودشان !!!

  • 1

    قرار بود بانک ها با دستور رئیس جمهور وام 50 تا 100 میلیون تومانی بدون ضامن به بازنشستگان تامین اجتماعی وغیره پرداخت کنند ولی متاسفانه تاکنون مسئولین بانک ها از پرداخت وام 50 تا 100 میلیون توانی دون ضامن خودداری کردند چرا؟
    سوال اینجاست که چرا آقای رئیسی در مورد وام 50 تا 100 میلیون تومان بدون ضامن از بهمن ماه سال 1400 تاکنون به بازتشستگان تامین اجتماعی عمل و اجرا نکرده است.

  • 11


    امروز هیچ قدرتی یارای تجاوز و تهاجم به ایران را ندارد

  • ناشناس
    3

    قیمت مرغ در مغازه‌ها چند است؟

  • 1

    ۴۰ درصد بازار موبایل در اختیار ۳۰ نفر است

  • ناشناس
    1

    واقعاً خدا به رئيسي رحم كنه ، هر جا مي رويم آه و ناله و نفرين مردم مي شنويم كه نثار ايشان مي شود !

    نظرات شما -
    • ف.ح
      0

      نفرین اگه به حق باشه میگیره،الله اعلم

  • 2

    چرا حق و حقوق مظلومان 100 درصد و فقط در کشورهای اسلامی پایمال شود.

    نظرات شما -
    • علی
      1

      مطمئنی؟
      همین امسال شما ها نبودید می گفتید اگه در آلمان به چیزی کم بشه مردم نمی خرند و اونایی که دارند رو می فروشند حالا چی شده!!!؟

    • نظرگو
      0

      دیگه چرت نگو
      حق و حقوق مظلوم؟
      بیا درمورد اوضاع دوکشور اردن و روسیه حرف بزنیم

  • 1


    بعد از توافق هسته ای و برجام قیمت خودرو و...به صورت غیر قانونی یافته است/ هنوز هم قیمت خودرو و... در کشور غیر قانونی است.

  • 1

    در تمام کشورهای اسلامی ماه رمضان و ماه محرم، تاسوعا و عاشورای که فرا می‌رسد قیمت موادغذایی کاهش پیدا می‌کند در کشور ما به دلیل بی‌توجهی دولت، دولتمردان، مسئولان و نمایندگان مجلس برعکس قیمت‌ها بالا می‌رود. بنویسید بسیاری از پست‌ها و جایگاه‌هایی که دولتی‌ها ونمایندگان اشغال کرده‌اند به دلیل بی‌توجهی به مردم غصبی بوده و باید پاسخگو باشند.
    در حالی که دولت ۴ وزیر را مأمور مبارزه با گران‌فروشی کرده، ولی متاسفانه تاکنون هیچ کاری برای مشکلات اقتصادی مردم، افزایش قیمت ها، کالاها، اجناس، گوشت، مرغ، میوه و ... نکردند.

  • سعدی
    3

    به ناشناس : دلالان اصلی که ثروت کشور را درست وحسابی می چاپند انهایی هستند که بنیادهای متمول وثروتمند به جای مانده از رژیم قبل را در دست دارند وثروت نجومی ان بنیادها را بین خود و اغیار بذل وبخشش کرده اند ! زمین های ۱۰۰۰ متری تا هکتاری این بنیادها در گرانترین نقطه شهر تهران را ببینید به اسم مدرسه غیر انتفاعی و.... به چه کسانی واگذار شده اند ؟ خانه های چند ده میلیاردی این بنیادها در اختیار چه کسانی است ؟ به نظر شما زمین ۱۰۰۰ متری در کنار کاخ سعد اباد را اقای .... چگونه تصاحب کرده ویا زمین های ۵۰۰۰ متری و هکتاری لاکچری ترین مجتمع های اموزشی در ولنجک و پاسداران وسعادت اباد بنام فرزندان و عیال و....چه کسانی است؟ اقای خاتمی امام جمعه این هفته توصیه ای نمودند که مسئولین باید به مردم بگویند که در رنج انها شریک اند !!! خب اقای خاتمی اگر می خواهی همدرد مردم شوی محل سکونت خود ودیگر همقطارانت را از منطقه یک تهران به دروازه غار و شوش و نازی اباد منتقل کن وبروید در میان محرومین واقعی زندگی کنید اگردر گفتار صادق هستید ان وقت رنج مردم را خواهید چشید ، خودت دامنه کوه البرز نشینی وبه حال مستضعفین در حلبی اباد وکپر اباد حاشیه نشین اشک می ریزی !

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      احسنت

  • ناشناس
    1

    --- ... درسته احمد آقا اما بالاخره نگفتي روحاني بهتر بود يا رئيسي بهتره ! جسارتاً حاشيه نرو كوتاه ، موجز و مختصر !!
    --- خب ! ... برادرم كه شما باشي ... ميدوني احمد آقا به شتر گفتن خدا پسري بهت بده ! شتره گفت : من بار ِ خودم به بارمه !! حالا حكايت ماست ، بنده نه از گروه اصلاحيون بودم كه منصب و پست و مقامي داشته ام و نه از گروه و حزب اصوليون كه از قِبِل آن به جايي رسيده باشم !! ... براي ما كه نه اين وري بوده ايم و نه آوري فرقي نميكنه ... نه راستي و نه چپي ... نه اين وري ،نه آن وري !! همين كه در نماز چندين بار تكرار مي كنم « اهدنا الصراط المستقيم » برام كافيه ! ... شما هم از ته دل در نماز از خدا همين بخواه !! ...البته خب ، « اين » و « آن » فرق و توفير كه داره ... اما نه زياد !! اما ميدوني همسايه عزيز ، در هر زمان هر روز و هر ساعت با خود يواشكي نجوا مي كنيم كه سال به سال دريغ از پارسال !! ... بله برادر ! در هر زماني و در عهد و روزگار هر رئيس جمهوري با خود مي گوييم دريغ از پارسال ! ... اوووووووف !! مصدع اوقات نشم احمد آقا !! مرحمت عالي زياد !!

  • سید اکبر
    1

    دوست دارم سید محرومان فقط یکبار بنشیند صدا و سیما مناظرات و وعده های انتخاباتی اش را در حضور مردم و خبر نگاران بررسی کند بعد معلوم شود اولا آیا کسی که حامل لباس پیامبر ص است راستگو بوده یا دروغگو ؟ آیا با فریب از مردم رای گرفته یا به عملکردش مردم رای داده اند . چهارقلم کالا در ظاهر گران شد تورم کل اجناس را گرفت . والله مردم نای نفس کشیدن ندارند ...اگر از یک چوپان هم بپرسید میگه تورم باید با میزان درآمد مردم همخوانی داشته باشد . آخه ۱۰د رصد حقوق من زیاد شده بعد تورم سیصد درصد زیاد شده .به نظرتان آرمان امام راحل و رهبر معظم این بود؟شهدا این را میخواستند؟

  • محمد
    2

    روحانی مچکریم
    تا چشمتون کور بشه

  • علی
    1

    یک نفربرسر دوراهی بودمی پرسید ای آقا من کدوم راه بروم که درست وبهترباشد.آقاجواب دادتوکه مقصدت رانمی دانی چه فرقی می کند که توکدوم راه بروی.بله رئیسان جمهورما هرچه می خواهند جاده صاف کنند هدف برای دیگران تا ببینیم چی باشد.هرعده ای که منافعشان درهردوره ای که تامین شود آن فرد خوب است.دیگرتاآخرش رابدانید.

  • علی
    1

    چرا با کیسانیکه با ارز 4200 تومانی فساد کردند مبارزه و محاکمه نمی کنید مگر شما مسئول قوه قضاییه نبودید مگر الان مسول نیستید جواب مشخص است چون مسئولین عالی رتبه کشور هستند و نباید با انهابرخوردی شود در عوض مردم عزیز کشورم باید با حذف ارز 4200 تومانی در مضیغه قرار بگیرند

  • م
    2

    رییس جمهورکه کاره ای نیس.یه سری ادم۵۸اری گفتن حالامیخوایم پس بگیریم پادشاه برگرده.متوجه حرفمون میشین؟چون مااون موقع نبودیم.پس رفراندوم طبق حرف امام حق ماس

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      روحانی صد بار گفت رفراندوم اما نمی دونم چرا همه خودشون رو به کری میزدن

    • اسد
      1

      رفراندوم؟
      جنبشم داریم مگه؟
      باز بگین تقلب؟؟
      اعتراض و رفراندوم برگزار کنند بزنین شیشه کاسب بیچاره رو بشکنین!؟
      امنیت مردم رو به هم میریزن به اسم اعتراض

  • ناشناس
    1


    نهادهای نظارتی قاطعانه و جدی با محتکران و گرانفروشان برخورد کنند

  • 2


    مدعیان حل مشکلات اقتصادی در زمانی کوتاه دروغ می‌گویند

  • ناشناس
    4

    اونهایی که زر مفت میزنند واز رییسی دفاع میکنند جواب این سوال منو بدهند
    این چجور دهک بندیی هست گه یارانه به کسانیکه ده تا خونه دارند تعلق گرفته کلی به کسی که دوتا پراید داره تعلق نگرفته یا کسی که ۱۰۰میلیون سپرده داشته تعلق نگرفته !!

  • حسن
    5

    روحانی اگرمیفهمی واین پیام رامیخوانی درودبرشرفت وهزاربارروحانی مچکریم

  • ناشناس
    1

    چه بر سر روحانيت آمد

  • سید محمد حسینی منگابادی
    2

    بسی حق بود

  • ناشناس
    1

    کشف بزرگی کردی.بده به نامت ثبتش کنند!پدیده ای در تاریخ دراز دامن ایران پیدا کرده ای اما نامش باید از ان سوی ابها امده باشد!برادر اندیشمند,این گرایش به گذشته ناشی از بی کفایته های حاضر و اینده است که هر سال می گوییم دریغ از پارسال!مثل ملی شده است:مرگ بر خوبی که به جای بدی نشسته باشد.یعنی دیده نمی شود یا خیلی کم دیده می شود کهدر زندگی ملی ما تبدیل به احسنی روی بدهد.به بیان دیگر حاکمان جانشین خوبیهای حاکم پیشین را قربانی هوسهای شوم خودکامگی خویش می کنند و در واقع دزد می شوند.

  • سخن
    1

    مردم حق دارند مقایسه کنند شرایط کشور کورش کبیر را نسبت به همسایه ها ،نسبت به سالهای حکمرانی و نسبت به وضعیت رضایتمندی و شادابی در هر زمانی.توپ را تو زمین مردم انداختن راحته،کاش از اونایی که در بربریت ماقبل تاریخ بشری و دوران غار نشینی ماندند و برای هر زمان و هر جامعه ای فقط یک نسخه اماده برای فرهنگ و افتصاد و سیاست و ازادی و ....دارند،براستی تاکی ملتی بابستی اینقدر با کنایه و دو پهلو هم سخن بگویند و هم دو زیست باشند!!!صراحت و درستی راستی و ازادگی نشانه جامعه سالم و ازاد هست.بامید شاد زیستن...

    نظرات شما -
    • ف.ح
      0

      البته باید به این هم توجه کرد که سطح توقعات مردم هر زمانه چطور هستش؟

    • ساسان
      0

      اگرم هم یک درصد کسر بودجه رو داره خورد خورد از دست مفسدان تامین میکنه بازم ایول داره
      دومامگه بعضیا نمیگن چرا ایران مثل همه جای دنیا نیست؟
      خب رییسی داره یارانه ای که درهمه جای دنیا مرسومه رو اجرا می‌کنه
      ما ثابت کردیم هر مسئولی به هرسازی که برقصه باز ما میگیم بد رقصی

  • شفیعی
    2

    وقتی قیمت طلا 16برابردولت قبل شدانوقت بگویند روحانی بهتر است خدا لعنت کند حامیان شاه و انگلیس وامریکا راکهروحانی را برکشورحاکم کردن

    نظرات شما -
    • رضا
      1

      سالی که نکوست از بهارش پیداست.کسر بودجه رو از طریق افزایش قیمت ها تامین کردن بدون کاهش بودجه های جاری غیر ضرور جز بالابرون تورم کمر شکن که به نان مردم رسیده فایده دیگری نداره

  • بهروز
    0

    مشکل این نیست برادر مشکل اینه که اگه دولت بعدی دولت قبلی رو پاسخگو کنه در مقابل مردم ودستگاه های قضایی دیگه هیچ دولت ترک فعل نمی کنه مملکت درست میشه

  • ناشناس
    1

    مگر قرار نبود فقط چهار قلم مرغ تخم مرغ روغن لبنیات افزایش قیمت داشته باشند و هیچ افزایشی قانونی نیست و همه اومدن صحبت کردن الآن یه سر تو بازار بزنید ببینید بازار چه خبره همه اجناس مورد نیاز ۵۰ درصد گران شدن و ساعتی دارن افزایش میدن پس تغییرات و...کجان ..ما که ندیدیم با ۳۰۰ تومن سر مردم بریده شد.

  • ناشناس
    0

    رئیسی مملکت مال خودت یه سم بریز تو آب همه بخوریم بمیریم یا نه یکی از بمبای هسته ای تو که دوست داری بنداز توشهرا که نابود شیم آمار نیست وگرنه تن فروشی زنان در ایران هزار بار از آمریکا بیشتره اینم ثمره اسلامتون

  • ناشناس
    0

    ایرادهای زیادی بر نوشتار شما فارغ از محتوای آن وارد است. و حقیر به چند نمونه از آن بسنده می کنم
    1. از نوشتار شما استنباط کل و اکثریت مورد برداشت می شود.
    2. تاریخ بیان دیدگاهها، اقدامات و افعال گذشته است نه آینده
    3. آیا قبول دارید که از تاریخ درس گرفته می شود برای افق آینده
    4. نوستالژی را تعبیر به بر گشت به عقب نامید و آن را دور باطل تفسیر نمودید، شما قیام سرور شهیدان عالم، مولا امام حسین ع را چه تعبیر می کنید.
    5. چرا هر چیز که قدیمی تر می شود ارزش مادی و معنوی آن بیشتر می گردد.
    6. تفسیر شما از فرمایشات مقام معظم رهبری به مناسبت های مختلف و درس از تاریخ را چگونه تحلیل می نمایید.
    7.من معتقدم شما که خاطرات را دور باطل می دانید، نوشتار شما نسل و باطل است. زیرا بخشی از زندگی است که انسان به حیات خود ادامه می دهد تاریخ می تواند امید، رشد، شکوفایی، فرهنگ، ادبیات،هنر و ... را برای جامعه و بشر به ارمغان بیاورد

  • مهرداد سربندی
    0

    سخن از نوستالژی مردم ایران حقیقتی است که از آن طلب باطل می شود. نوستالژی مردم دقیقا مثل ذائقه و سلیقه و سبک زندگیشان گاهی دستخوش انگولک های سیاست است. اینکه امروز چه بخوریم یا چه بپوشیم یا چگونه احساسی نسبت به حال گذشته و آینده داشته باشیم چقدر می تواند دولت ها را و در کل نظام را به اهدافش برساند نیاز به بررسی دقیق تری دارد. اگر لازم است دولت ویرانگر احمدی نژاد که در نوستالژی هیچکس نمی گنجد معجزه هزار سوم شود خب به کمک نظام می شود و حتی مردمی تر از دولت رجایی هم می شود. وقتی هم لازم است ننگین بودنش برجسته شود خب با برنامه ریزی اتفاق خواهد افتاد. بنابراین نوستالژی امروز مردم چه باشد را لطفا دیتکه بفرمایید تا همان باشد.

  • ناشناس
    1

    چه متن بی انصافی نوشته اید!!!!!
    یعنی اینقدر روحانی تقدس پیدا کرده؟ یا در دنبال تطهیر روحانی هستید؟

  • جمشیدوند
    1

    با سلام
    اول که من حالم بهم می خوره از این همه تبلیغات مخصوصا اونایی که وسط متن هستند.
    و واقعا نویسنده درست میگه. همه داریم افسوس گذشته ای که فقط برایمان تعریف کردند را می خوریم اگر بد بود چرا تطاهرات کردین. حالا مثلا حکومت عوض بشه دوباره شاه و دارودسته ش بیان مطمئنم دوباره افسوس میخوریم به حکومت حالا.
    پس چه بهتر که نقد بچسبیم خودمون درستش

  • غلامحسن
    2

    وقتی حامی روحانی نفهمدسکه یک‌میلیونی که شده ده میلیون یعنی چه نباید مقایسه کرد

  • ناشناس
    1

    چرا هیچ کس در زمان پهلوی در نوستالژی گیر نمیکرد و هیچ کجا و هیچ کسی از دوره قاجار یادی نمیکرد
    چون انسان خاطرات خوش و زندگی بهتر را همیشه انتخاب میکنه وقتی هر کسی بعد از رضا شاه کبیر (روحش شاد ) اومد از قبلی بدتر و ... بود باید هم این شعار هر دوره تکرار بشه بعد از انتصابات بعدی و منصوب کردن یک دیکتاتور همین مردم میگن رییسی

    نظرات شما -
    • عارف
      2

      رضا شاه اگه شاهی میکرد جا به جاش نمیکردن بفرستن سینه قبرستون جزیره
      این بار که مردم انقلاب نکردن که رضا شاه رو انداخته باشن بیرون
      یه ریل راه اهن ساختن برای منافع روس وانگلیس بعد هیچی ندارن ازش یاد کنن بعد میگن رصا شاه فلان والان

  • مهدی
    1

    چون روحانی رحمش بیشتر بود

  • به ف ح
    0

    جناب ف ح دولت اصلاح طلب - هشت سال موسوی بود و هشت سال سید محمد خاتمی خیلی باید بی انصاف باشی که با دولت اصول گرایان مقایسه اش کنید

  • ناشناس
    1

    هر دولتی که با شعار خدمت به محرومان میاد اول دست در جیب محرومان میکنه چون بی دفاع ترین قشر جامعه هستند دولت عشق و امید که بعضی از دوستان می فرمایند اگر راست میگه اول باید دست مفسدین اقتصادی و رانت خواران قطع کند ----- زورش به مفسدین نمی رسد؟؟؟ چون باند مافیای رانتی تنها نیستند مافیای قدرت هم هستند

  • ناشناس
    0

    در کشوری که هر کسی برای خودش قانونی دارد یکی از حجاب اجباری و اسید پاشی حمایت میکند دیگری از تریبون دولتی فهاشی میکند و به دیگران که صد برابر بهتر از خودش بوده اند لعنت می فرستد دیگری با بودجه ملی اراجیف چاپ و نشر میده یکی پول نفت میخورد و دیگر تامین اجتماعی را سرکیسه میکند آدم میکشد و اب از آب تکان نمی خورد یکی بدلیل واهی رد صلاحیت می شود و دیگری با چندین پرونده تخلف هزاران میلیاردی تایید صلاحیت می شود و کل نمایندگانش از شرکت خودرو ساز رشوه می گیرند شفاف سازی حقوق قانون گذارانش چندین سال نامشخص و بی نتیجه می ماند و رییس جمهورش در تصمیمات اخرین فرد است ووووووو پس دعوای من شما بیهوده است و دعوای مسئولین بر سر لحاف ملاست

  • ایران
    1

    جالب بود آفرین

  • ناشناس
    1

    متاسفانه بعلت عدم تعامل با دنیا که می تونست با قدرت و احترام سرمایه های زیادی جذب کند وایجاد اشتغال و صادرات به دنیا و ..........و ثزوتمند شدن کشور و مردم شود رفتند دنبال گرو ها در خارج و دشمن تراشی و.....
    در نتیجه برای جبران بودجه ایجاد گرانی و فشار بر مردم و پایین اوردن ابهت کشور و ارزش پول ملی شدندکه اگر از همین روز اصلاحات عنلی شود سالها طول خواهد کشید

  • ناشناس
    1

    ملت همیشه در صحنه و ولایت مدار ایران لایق همان چیزی هستند که می خواهند و شایسته آن هستند .

  • ناشناس
    2

    باور کنید مردم از روحانی یاد می کنند برای همه چیز قبلی ها به این شدت به گرانی دامن نزدند یاد هاشمی هم بخیر تعامل با همه و تعادل از خوبی شان بود یادش گرامی

  • محسن
    1

    مطلب خیلی حق بود

  • کیان نیکان
    0

    آقای رئیسی من جا یارانه هروز صبح برا نهار شام میخوام

  • شفیعی
    0

    کسانی که روحانی راباریسی مقایسه میکنند یا دیوانه اندیانوکرانگلیسها اگراورابابنی صدر هم مقایسه کنند و رای بگیرند بنی صدرنودوروحانی ده درصد رای میاورد

  • کاربرناشناس
    0

    به هادی عزیز دلبندم. سالی که نکوست از بهارش پیداستـ

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها