سناریوهای متفاوت درباره فرجام جنگ اوکراین / پوتین چه در سر دارد؟

جنگ اوکراین بیش از آنچه گمان می‌رفت پیچیده شده است و درباره نتیجه آن اختلاف نظرهای جدی وجود دارد.

سناریوهای متفاوت درباره فرجام جنگ اوکراین / پوتین چه در سر دارد؟

به گزارش خبر فوری، جنگ اوکراین و روسیه وارد سومین ماه خودش می شود و هنوز مشخص نیست عاقبت این جنگ چه خواهد بود و به خصوص ارتش مهاجم یعنی روسیه چه طرح و نقشه ای در سر دارد.

الجزیره قطر در تحلیلی به این موضوع پرداخته است. الجزیره در مقاله ای با عنوان "کشور واحد، در معرض تهدید ... آیا نقشه اوکراین مانند قبل از جنگ باقی می ماند؟" احتمالات مختلف در مورد سرنوشت اوکراین را بررسی کرده است. الجزیره معتقد است هنوز مشخص نیست، روسیه قصد اشغال اوکراین را دارد یا فقط می خواهد از نزدیک نشدن این کشور به غرب و ناتو مطمئن شود. با این حال، آنچه مشخص است این است که احتمالا نقشه اوکراین بعد از جنگ، شباهتی به اوکراین قبل از جنگ نخواهد داشت.

طرحی که پوتین در سر دارد

الجزیره در تحلیل خود می نویسد: آنچه ابهام در مورد سرنوشت اوکراین را تقویت می کند، اظهارات فرمانده منطقه نظامی مرکزی، سرلشکر رستم مینیکایف است که یکی از اهداف مرحله دوم عملیات ویژه روسیه را کنترل کامل ارتش پوتین بر دونباس و جنوب اوکراین دانست. از نظر او، ایجاد یک کریدور زمینی به کریمه و همچنین «تأثیرگذاری» بر مکان‌های حیاتی اقتصاد اوکراین اهداف اصلی روسیه در مرحله دوم عملیات خود است.

از این رو، به نظر می رسد مسکو با برجسته کردن مرحله دوم عملیات نظامی و بهایی که ممکن است برای کشور همسایه بسیار گران تمام شود، سهم خود را در درگیری با کیف افزایش خواهد داد. کنترل کامل بر دونباس و جنوب اوکراین، و ایجاد یک کریدور زمینی به کریمه، بزرگترین ضربه‌ای است که به تمامیت ارضی اوکراین وارد می شود.

بوگدان بیزبالکو، از اعضای شورای روابط بین اقوام ریاست جمهوری روسیه، وجود طرحی برای تجزیه اوکراین از طریق کنترل مناطق جنوبی و شرقی آن را رد کرد. اما هم‌او در یک سمینار تلویزیونی بر لزوم ادامه عملیات نظامی ویژه مسکو در اوکراین برای رسیدن به مرزهای غربی این کشور تاکید کرد؛ زیرا از نظر او، تنها در این صورت، ناتو تامین تسلیحات و فناوری های نظامی به کیف را متوقف خواهد کرد.

*** تاکتیک جنگی روسیه، شبیه آنچه در سوریه اتفاق افتاد

سرهنگ ویتالی لیتوفکین، از اعضاء ارشد ارتش روسیه و تحلیلگر نظامی معتقد است که حمله نیروهای مسلح روسیه در خط مقدم ادامه خواهد داشت، اما به آن سرعتی که بسیاری انتظار دارند، نبوده و  نخواهد بود، زیرا بر اساس «تاکتیک سوری» روسیه به دنبال «قطع ارتباط و نابودی استحکامات» اوکراین است و حرکت رو به جلو و در عین حال، اطمینان از حداکثر سطوح ایمنی پرسنل و تجهیزات، قبل از ورود به عملیات تجزیه شهرها و مناطق اوکراین در دستور کار نیروهای روسی است. این چیزی است که در جنگ سوریه نیز اتفاق افتاد و از آن به تاکتیک سوری یاد می کنند.

لیتوفکین - در مصاحبه با الجزیره - اشاره می کند که منطقه زاپروژیا کاملاً تحت کنترل نیروهای روسیه درآمده است و قوای روس تا حدی وارد منطقه دنیپروپتروفسک شده اند. وی ادامه می دهد که پس از کنترل کامل دونباس، امکان پیش روی به شرق، جنوب شرق و جنوب در اوکراین وجود خواهد داشت.

بر اساس تحلیل الجزیره، پیش بینی می شود در آینده نزدیک شاهد پیشروی نیروهای روسیه به سمت میکولایف و در عین حال قطع ارتباط اودسا بدون حمله زمینی و استفاده از موشک، توپخانه و جنگنده ها باشیم.

اشغال یا نفوذ؟

دنیس کرکودینوف، مدیر مرکز بین‌المللی تحلیل سیاسی،  معتقد است که تهدید به «قطع کردن راه های ارتباطی اوکراین» می‌تواند در چارچوب تاکتیک‌های سیاسی موقت به شمار بیاید، نه اهداف استراتژیک جدی. او در مصاحبه با  - الجزیره - تاکید کرد که روسیه قصد "اشغال اوکراین" را ندارد، اما می خواهد (روسیه) به مرکز نفوذ و کشوری تبدیل شود که منافع آن در واشنگتن، لندن و کل دنیا در نظر گرفته شود. جهان، و آنچه در اوکراین اتفاق می افتد، گواه این است که روسیه آماده است قاطعانه و مصمم عمل کند.

این تحلیلگر سیاسی کنترل خرسون را در چارچوب تامین منابع آب شیرین کریمه و نه جدا کردن  آن از اوکراین تفسیر کرد و آن را قبل از اینکه یک دستاورد نظامی باشد یک دستاورد اقتصادی دانست. با این حال،  وی رد نکرد که جغرافیای دولت اوکراین در مرحله پیشرفته جنگ، به ویژه پس از نابودی تمامی پل های ارتباطی روسیه و غرب و عدم وجود هرگونه سازش بین دو قطب در مورد بحران اوکراین، تغییر کند. 

کرکودینوف همچنین منکر این مساله نشد که آنچه او به عنوان «درام اوکراینی» توصیف می کند، اولین گام برای ایجاد توازن‌های ژئوپلیتیکی جدیدی باشد که راه را برای شکل‌گیری یک نظم بین‌المللی جدید هموار می‌کند؛ نظام بین المللی که در آن روسیه به مرزهای دوران جنگ سرد خود باز خواهد گشت.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 22
  • ناشناس
    6

    پوتین نه با حمله نظامی غرب بلکه با نارضایتی داخلی مردم روسیه به دلیل تحریم های اقتصادی سرنگون خواهد شد.مردم روسیه تا قبل جنگ با اکراین جزئی از اقتصاد آزاد جهانی بودند الان حتی مسابقه سگ های روس در دنیا تحریم شده.اینجور با پنبه سر پوتین متوهم و دیکتاتور بریده خواهد شد.

    نظرات شما -
    • خودم
      20

      پوتین که تا حالا سرهمه تون را در سوریه و
      افغانستان بریده

    • ناشناس
      4

      خودم
      پوتین در سوریه با چهارتا آدم طالبانی با سلاحهای معمولی سرو کار داشت .
      جنگ روسیه در حال تبدیل شدن به جنگ توپخانه ای است دقیقاً مثل جنگ ایران و عراق .
      جنگ فرسایشی و توان روسیه ضعیف و ضعیفتر خواهد شد . دلیلش هم کمک های نظامی پیشرفته غرب به اوکراین است .

    • آزاده
      6

      خودم یاد بگیر پوتین و ایران در سوریه جنایت کردند که دخالت کردند.

    • بهخودم
      1

      در سوریه تو و امثال تو پیاده نظام پوتین بودید.

  • تیزبین
    31

    روسیه نبود الان یا باید غیرت و ناموس را به کلی کنار میزاشتین و شاهد لهو و لعب آمریکایی ها و اسرائیلی ها میبودین یا میرفتین خودکشی میکردین هرکسی قدر این موهبت الهی را ندانه به مصیبت عظیمی گرفتار خواهد بود این وعده ی قطعی الهیست با کسی هم شوخی ندارد. امام راحل با اتصال به الهام و کرامات بود که میگفتن آمریکا شیطان بزرگ است نه از ذهن و فکر و معده ی شریفه . طرفداران غرب و آمریکا سه دسته بیشتر نیستند۱- عاشقان بی بند و باری۲- ساده لوحان ۳- بی تفاوت های بی خاصیت

    نظرات شما -
    • ساقی
      1

      هستم ایشون هم نمونه کارم هستش جهت سفارش به دایرکت مراجعه کنید

    • ایرانی
      1

      از کوزه همان تراود که در اوست ناشناس همان بهتر که خود را معرفی کردی.

    • علی
      2

      فعلا که نوامیستون در مشهد به تاراج داره میره گل پسر مزدور کمونیست

    • ناشناس
      1

      غریت تو از روسیه هست!؟برو کشورش تاببینی غیرت چیه بعد بیا رگ غیرتت رو بیرون بیار ندیده از چیزی که خبر نداری حرف نزن،غیرت اونم روسیه !

    • 1

      نمی خوام توهین کنم ولی داداش برعکس اسم پروفایلت هستی کوری و نمی بینی یا خودتو به کوری زدی

    • ایراندخت
      0

      جناب، از کی تا حالا کمونیستهای خداناباور و مسلمان ستیز شدن وکیل و وصی نوامیس ما:)))
      لطفا حرفهای مضحک و متحجرانه برخی از همفکران پوتین رو نشخوار نکنید. لعنت بر پوتین جنایتکار و آدمکش و مدافعان احمقش.

    • ایراندخت
      0

      راستی امام راحل که گفتید فرمودن غرب و امریکا مثل گرگ هستن، شکار میکنند و میروند. اما کشورهای کمونیستی روسیه و چین مثل زالو هستند و تا آخرین قطره خون کشور قربانی را نخوردند، عرصه را ترک نخواهند کرد!!!!!

  • ناشناس
    4

    پوتین چیزی در سر ندارد قرار است توسط اتحاد جهانی کله پا شود

  • سعید1400
    3

    جنگ خطرناکیه و اگه خیلی طول بکشه ممکنه روسیه از بمب اتم استفاده کنه. بعید به نظر میرسه کشورهای غربی بخان بطور مستقیم وارد جنگ با روسیه بشن چون ریسک بالایی داره و براشون منافع خودشون مهمتره. در کل مردم اکراین الکی دارن بخاطر رقابت روسیه و ناتو قتل عام میشن. تاوان اشتباهات سیاستمداران رو همیشه مردم عادی میدن. نه خانواده پوتین در سختی و آوارگی هست و نه خانواده زلنسکی یا سران ناتو.

  • بهروز جعفری
    3

    هزینه جنگ پدر اقتصاد روسیه رو در میاره

  • ناشناس
    7

    صدا و سیمای ایران اخبار مظلومیت روسیه در این جنگ را مانند مظلومیت فلسطین بیان میکند !!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      7

      حرف الکی درست نکنید. کدوم شبکه از مظلومیت روسیه حرف زده شده؟

      روسیه مظلوم هست؟
      فلسطین مظلوم هست و از مظلومیت فلسطین گفته میشه توی صدا و سیما نه روسیه.

    • 2

      دلیل مظلومیت روسیه برای ایران مشخصه و کل مردم از این جانبداری ایران از روسیه مطلع هستند،به نحوی شده اقا بالاسر ایران و کدخدا،حالا یک عده هم دم از هواداری پوتین و روسیه می زنند و عاقبت حرص و طمع پوتین رو هم خواهیم دید،این دست وپا زدن پوتین هم برای این هست که تاریخ مصرفش تمام شده فقط مثل بچه های لجباز با زبان کنار نخواهد رفت و با لگد باید پرتش کرد بیرون

  • آریو
    5

    اتفاقا جنگ اوکراین اصلا هم پیچیده نشد و همه میدونن طبق معمول لافها و ادعاهای پوشالی شرق پرستان یباره دیگ ثابت شدو روسیه بدلیل عدم توانایی و ضعف نظامی تسهیلاتی توی باتلاق اوکراین گیرکرده ومجبوره با خونریزیهای وحشیانه وایجاد ترس شایداومراین رو وادار ب کوتاه اومدن بکنه

  • چوب خدا
    0

    و اینگونه بود که خدا عقل رو از پوتین گرفت!!!!!

  • ایرانی
    1

    واقعا باید خدا را شکر کرد که چنین اتفاقی افتاده تا غربی ها هم به فلاکت دچار شوند امیدوارم این جنگ ۳۰ سال طول بکشد تا اروپا را نابود کند .تا شاید کمی از جنگ افروزی هایشان در خاور میانه وافریقا جبران بشه.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها