فرستاده سازمان ملل به یمن: مسؤولیت پایبندی به آتش‌ بس با دو طرف است

فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل به یمن آتش‌ بس اخیر در این کشور را فرصتی ارزشمند و پرخطر توصیف و تاکید کرد، مسؤولیت پایبندی به این توافق مستقیما بر عهده دو طرف است.

فرستاده سازمان ملل به یمن: مسؤولیت پایبندی به آتش‌ بس با دو طرف است

هانس گروندبرگ، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل به یمن امروز (چهارشنبه) در کنفرانس مطبوعاتی ضمن اشاره به اینکه رایزنی‌ها تا پایان ماه مه جهت اتمام گفتگوها و دستیابی به سازشی سیاسی که به درگیری پایان دهد، ادامه دارد، اظهار کرد: رایزنی‌ها در ریاض فرصتی واقعی برای حل بحران در یمن است و مسؤولیت پایبندی به آتش‌بس مستقیما بر عهده خود دو طرف است.

گروندبرگ گفت: در طول یک جنگ طولانی و وحشیانه، آتش‌بس فرصتی کمیاب برای حرکت به سوی راه‌حلی سیاسی است، این اولین آتش‌بس در یمن در طول شش سال گذشته بوده و لحظه ارزشمند و پرخطری است، آتش‌بس فرصتی مهم و کمیاب است و اکنون این فرصت برای یمنی‌ها و آنهایی که به برقراری صلح اهمیت می‌دهند، فراهم شده است.

او تاکید کرد: روزهای اول آتش‌بس حساستر هستند و برقراری آتش‌بس پس از هفت سال هرگز کار آسانی نخواهد بود.

این مسؤول سازمان ملل در ادامه گفت: مسأله اسیران در رأس اولویت‌های ما است و ما با جدیت با هم برای آن تلاش می‌کنیم.

فرستاده دبیرکل سازمان ملل به یمن با اشاره به اینکه اگر با پیشرفت در مسیر سیاسی از آتش‌بس حمایت نشود، به ندرت این مهم دوام می‌یابد، گفت: از زمان آغاز آتش‌بس خشونت‌ها به شکل چشمگیری کاهش یافته‌، اما برخی گزارش‌های منتشر شده از اقدامات خصمانه‌ای در اطراف مأرب نگرانی‌هایی را ایجاد کرده‌اند.

گروندبرگ افزود: از طرف‌ها برای حضور در نشستی در خصوص بازگشایی گذرگاه‌های تعز دعوت کردیم و منتظر هستیم آنها اعضای خود را برای حضور در این نشست معرفی کنند.

فرستاده سازمان ملل به یمن پیشتر اعلام کرده بود که "طرف‌های جنگ یمن به پیشنهاد آتش‌بس دو ماهه‌ای که از دوم آوریل برقرار شود، پاسخ مثبت دادند و آنها با توقف هوایی، زمینی و دریایی درگیری‌ها در داخل یمن و در مرزها موافقت کردند".

منبع: ایسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها