پشت پرده‌تحریم گربه روسی؛ وقتی هژمونی اینترنتی از هژمونی دلار سبقت می‌گیرد

در حال حاضر تحریم‌های اعمال شده از سوی کشورهای غربی علیه روسیه به حد باورنکردنی رسیده است، حتی کاربران ایرانی که از این تحریم‌ها تعجب نمی‌کنند نیز به شدت از این موضوع شوکه شده‌اند. شعارهای «هنر بدون مرز»، «علم بدون مرز» و «ورزش بدون مرز» که غرب همیشه آنها را تبلیغ می‌کند، در برابر واقعیت تحریمی آنها بی‌رحمانه تکه تکه شده‌اند.

پشت پرده‌تحریم گربه روسی؛ وقتی هژمونی اینترنتی از هژمونی دلار سبقت می‌گیرد

تحریم‌های غرب علیه روسیه به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ دسته اول رفتارهای دولتی تحت هدایت سیاستمداران است، مانند تحریم های تجاری و تحریم های مالی. این تحریم‌ها نهادها و مقامات دولتی و موسسات روسیه را هدف قرار می‌دهند. دسته دوم تحریم‌هایی است که شرکت‌های بزرگ، سازمان‌ها و انجمن‌های مختلف به‌طور خودجوش علیه روسیه اعمال می‌کنند، این تحریم‌ها علیه مردم ملت روسیه است، چه  مربوط به جنگ باشد چه  نباشد.

اما یک موضوع پوچ که سر و صدای گسترده‌ای در اینترنت با پا کرد این بود که حتی گربه‌های روسیه نیز توسط یک انجمن بین‌المللی حیوانات تحریم شده‌اند. چنین تحریم‌هایی ناقض اصول رفتاری سنتی تمدن غرب است و به نظر نمی‌رسد این  نتیجه برنامه ریزی سیاستمداران غربی باشد، بلکه محصول افکار عمومی تحت کنترل غول‌های اینترنتی آمریکاست.

پس از بحران مالی سال 2008، نفوذ جهانی ایالات متحده در زمینه‌های اقتصادی، نظامی و فرهنگی تاحدی کاهش یافت، اما نفوذ آمریکا در افکار عمومی جهانی  از طریق غول‌های اینترنتی، بی‌وقفه افزایش یافته است. تاثیرگذارترین پلتفرم‌های اجتماعی جهان مانند فیس بوک، توئیتر، یوتیوب، واتس اپ، اینستاگرام و... همگی متعلق به شرکت‌های آمریکایی هستند. انحصار آمریکا در این زمینه در تاریخ بشر بی سابقه است و نگرانی‌های گسترده‌ای را در میان کشورهای مختلف از جمله متحدانش در اروپا در پی داشته است. در سال‌های اخیر اپل، گوگل، مایکروسافت و فیسبوک به دلیل انحصار و افشای اطلاعات کاربران در اروپا به شدت جریمه شده‌اند.

در تحریم‌های روسیه، فیس بوک، توئیتر و رسانه‌های اجتماعی دیگر  حساب‌های رسانه‌های دولتی روسیه را سانسور و مسدود کردند و تعداد زیادی از حساب‌های شخصی حامی روسیه را محدود یا حتی تعطیل کردند.

از سوی دیگر، این پلتفرم‌های اینترنتی، بازدیدهای مخاطبان را به صورت رایگان بین کسانی که علیه روسیه تحریم کرده‌اند، توزیع می‌کنند. تعداد زیادی از این موسسات هم به منافع خود نگاه می‌کنند و بی‌رویه همه کسانی را که می‌توان به آنها برچسب روسیه زد، سرکوب می‌کنند. از روس‌های ثروتمند گرفته تا ورزشکاران، هنرمندان و حتی روس‌های معمولی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند،  تحت فشار قرار می‌گیرند. بسیاری از رسانه‌ها خاطر نشان کردند  که تحریم‌های مختلف غرب، روس‌ها را فوراً در جهان  به «آدم‌خوار» تبدیل کرده است.

برخی از شرکت‌های بزرگ و سازمان‌های بین‌المللی برای تحریم روسیه تلاش می‌کنند و آنقدر جایگاه خود را تنزل دادند که از گربه‌های روسی هم صرفنظر نکردند. باور این که آنها واقعاً از روی صلح‌دوستی این کار را کرده باشند بسیار  سخت است، زیرا آنها در زمان حمله ارتش آمریکا به کشورهایی مانند عراق، سوریه و افغانستان ساکت بودند.

 در واقع  فهمیدن انگیزه پشت این اقدام آنها دشوار نیست، زیرا انجام این کار می‌تواند میزان بازدید مخاطبان در پلتفرم‌های اینترنتی را افزایش دهد و شمار بالای بازدیدها به معنای نفوذ و سود بیشتر است. از نظر آنها این یک منطق رفتاری مهم در عصر اینترنت است.

ایالات متحده با سوءاستفاده از مزایای فناوری اطلاعاتی، هژمونی اینترنت را بنا کرده است و متعاقبا اهمیت آن برای آمریکا از هژمونی دلار پیشی گرفته است. غول‌های اینترنتی آمریکایی از طریق تعدیل الگوریتم فشار اطلاعات و الگوریتم جستجو، کنترل شگفت انگیزی بر افکار عمومی دارند و از موقعیت انحصاری خود سوء استفاده می‌کنند و با سیاستمداران آمریکایی برای سیاه‌نمایی و سرکوب مخالفان خود همکاری می‌کنند. این چیزی است که مردم صلح طلب همه کشورها  باید نسبت به آن هوشیار باشند.

منبع: رادیو بین المللی چین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • متفاوت
    2

    شما کارخودتون رو بکنید و نگران نباشید.ذهن هوشیار مکر هرکسی رابه خودش برمیگرداند.مطمئن باش

  • ناشناس
    1

    هیچ انسان با ایمان و با وجدانی،حرکت زورگویانه و قلدری روسیه را قبول نمی کند،پوتین یک کشور ضعیف تر از خودش را اشغال کرده است و کل دنیا بایستی بدون لکنت زبان انرا محکوم کنند.در ضمن این اشغالگری روسیه با سرنگونی صدام و معمر دیوانه و طالبان تروریست و گروه شورشی حوثی فرق دارد.ارکسی که یک ذره سواد و عقل داشته باشه تفاوت آنها را درک خواهد کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها