گزارش علی ربیعی از جلسات اعضای دولت دوازدهم

پیام برجامی روحانی به رئیسی/ اعلام آمادگی برای انتقال تجارب پسابرجامی به دولت سیزدهم

سخنگوی دولت دوازدهم به نقل از حسن روحانی نوشت: مذاکرات هسته‌ای و احیای برجام مهم‌ترین اتفاق و مسئله کشور در چند ماه اخیر است. مهم نیست که این توافق را چه کسانی احیا می‌کنند یا چه کسانی مذاکره می‌کنند، مهم آثار و تبعات آن است که باید در رشد کشور مشاهده شود.

پیام برجامی روحانی به رئیسی/ اعلام آمادگی برای انتقال تجارب پسابرجامی به دولت سیزدهم

علی ربیعی درباره جلسه اخیر برخی اعضای کابینه تدبیر و امید با هدف بررسی برخی مسایل روز و از جمله، مواضع رئیس‌جمهور سابق و اعضای دولت او پیرامون مذاکرات کنونی وین و توافق احتمالی برجامی نوشت: 

چند روز پیش نوشتم مشکلات بنیادین ما نقصان در سامان سیاسی است. احزاب قدرتمند شناسنامه‌دار و با برنامه‌ای وجود ندارند که خط‌کشی برای قضاوت و معیار درباره سیاست‌ها، برنامه‌ها و عملکردها به دست دهند. اکثر انتخابات‌ها به‌ویژه ریاست جمهوری در یک ناشناختگی و ابهام و اقبال یک‌باره مردم نتیجه داده و از سویی گویی نفی گذشته توسط برخی جناح‌ها و به قدرت رسیدگان به یک سنت و کنش سیاسی تبدیل شده است. به هر ترتیب یک جامعه موفق هرگز تجربیات مدیران ارشد خود را نادیده نمی‌گیرد. تجربه‌های انباشته بخشی از سرمایه نظام‌های پویا محسوب می‌شود.

شنبه‌شب با تعداد زیادی از اعضای دولت دوازدهم و رئیس‌جمهور پیشین جلسه‌ای آنلاین داشتیم. هرچند این روزها برخی همین جلسات را تاب نمی‌آورند و برای آن عبارات و اصطلاحاتی بکار می‌برند.

این اولین حضور من از چند جلسه برگزارشده اعضای دولت دوازدهم بود و مناسب دیدم گزارشی از این جلسه را بیان کنم. در این دیدار در خصوص برخی از مباحث روز مانند نگرانی فزاینده مردم از عدم گسترش پهنای باند و علل کندی اینترنت بحث و تبادل‌نظر صورت گرفت.

همچنین گزارشی از بودجه و وضعیت اقتصادی کشور نیز در جلسه ارائه شد. مسئله اوکراین نیز از موضوعات جلسه بود اما بحث برجام و اقدامات صورت گرفته برای احیای آن کانون اصلی گفت‌وگوها بود. 

انگیزه اصلی من از این گزارش نیز مواضع اعضای دولت دوازدهم و رئیس‌جمهور پیشین در این زمینه است.

روحانی در این‌باره گفت که «مذاکرات هسته‌ای و احیای برجام مهم‌ترین اتفاق و مسئله کشور در چند ماه اخیر است. مهم نیست که این توافق را چه کسانی احیا می‌کنند یا چه کسانی مذاکره می‌کنند، مهم آثار و تبعات آن است که باید در رشد کشور مشاهده شود. مذاکرات و توافق هسته‌ای باید منافع و مصالح کشور و مردم را تأمین کند و نتایج آن بر زندگی مردم تأثیر بگذارد. همه باید با انسجام و وحدت ملی در پشت مذاکره‌کنندگان باشیم. کسانی که برای منافع مردم کوشش و جهاد می‌کنند چه در این دولت چه در دولت تدبیر و امید همگی از دیپلمات‌هایی هستند که برای منافع ملی می‌جنگند.»

روحانی: آماده انتقال تجارب پسابرجامی خود به دولت سیزدهم هستیم

در این جلسه همچنین درباره مسئله ضرورت و پیچیدگی ساختن و آباد کردن کشور پس از توافق بحث شد و نظر اعضای جلسه و روحانی چنین بود که «پس از این توافق کشور باید به سمت جبران خسارت‌های ناشی از جنگ اقتصادی ایجادشده از سوی امریکا حرکت کند و به رشد اقتصادی مناسب برسیم.»

فضای عمومی جلسه در جهت کمک، حمایت از دولت برای پیشبرد در حین مذاکرات و پس از توافق برجام بود. اتفاقاً در این زمینه روحانی هم تأکید کرد که «اعضای دولت تدبیر و امید آمادگی دارند به طرق مختلف تجارب خود از دستاوردهای اقتصادی توافق برجام که موجب رشد اقتصادی و کنترل تورم پس از برجام شد را در اختیار دولت سیزدهم قرار دهند.»

من بنا بر تجربه زیسته‌ام چه در دوران وزارت کار و چه به‌عنوان سخنگوی دولت و با یاد آوردن دورانی که نگرانی‌های چندگانه‌ای مثل ضعیف شدن جامعه، سقوط دهک‌ها به پایین و ضرورت حمایت اجتماعی و دشواری‌های آن از یک‌سو و از سوی دیگر، نشان ندادن ضعف به موجودی مثل ترامپ و در کنار این‌ها فشارهای روانی و غیرمنصفانه و حملات جناحی امروز به این درک رسیده‌ام و معتقدم حمایت روانی از دولت ضروری است.

بر اساس این تجارب، امروز همه وظیفه داریم از دولت حمایت کنیم تا تنها در یک جبهه در دنیای برهم ریخته سیاسی که هرکس منافع خود را دنبال می‌کند بتواند از منافع ایران و ایرانیان حمایت کند. مسیر درستی که دولتمردان سابق و رئیس‌جمهور پیشین بر آن تأکید کرده‌اند. همه باید کاری کنیم تا مسیر هموار شود. این وظیفه ملی ماست.

منبع: جماران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 35
  • ناشناس
    6

    یکی از افتخارات روحانی تبدیل شدن 300 تحریم به 1500 تحریم می باشد(بعداز برجام)

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      عاقبت گوش کردن به حرف های آقای تَکرار

  • ایرانی
    1

    میگه سهم ما هم لحاظ شود با هم ناهار بخوریم.

  • .......
    5

    روحانی جانتون باید محاکمه شود پس ربیعی بیشتر از این پرو نشوید خجالت بکشید نه ماله

    نظرات شما -
    • مستر
      1

      سنگ پا قزوین

  • ناشناس
    3

    یا خدا دوباره حرف زد

  • 7

    با وجودی که عملکرد 7 ماهه دولت دکتر رئيسی جوانه‌های امید را در افکار عمومی بارور کرده است اما برخی خناسان جریان فتنه به شیپور ناامیدسازی افکار عمومی در حل مشکلات کشور می‌دمند. دستگاه‌های مسئول نباید از کنار این پلشتی‌ها به سادگی عبور کنند.

  • 11

    طبق قوانین جمهوری اسلامی مگر کشف حجاب جرم نیست پس چرا دستگاه قضا از پلیس حمایت نمی‌کند تا با این منکرات و جرم‌ها برخورد کند؟ زیبنده نظام اسلامی با این همه خون‌های مقدسی که بر زمین ریخته نیست که جامعه اسلامی این‌گونه باشد.

    نظرات شما -
    • مهدی
      0

      چه ربطی به موضع داشت ؟!!!

  • 4

    بسیاری از مردم از تاثیر غذاها بر معنویت خود غافلند و صرفا به مزه آنها توجه دارند در حالی که باید به تاثیرات مادی و معنوی آن بیش از مزه آن توجه نمایند.

  • ناشناس
    2

    کسانی که با ناتوانی در مدیریت پراید 17 میلیونی را به 130 میلیون و یک آپارتمان 50 متری 150 میلیونی را به یک میلیارد رساندند اگر ذره‌ای وجدان و اخلاق داشتند می‌بایست از ملت عذرخواهی و درصدد جبران آن همه خسارت برآیند نه اینکه خود را به کج‌فهمی بزنند و مدعی و طلبکار هم باشند.

    نظرات شما -
    • تورم بنفش !!!!!
      2

      تا زمانیکه این مدیران بنفش محاکمه و مجازات نشوند و همین طور از باب خیرخواهی و مثلا به زعم خودشون اهمیت دادن به وحدت ملی و منافع ملی وارد فکر عوام و خواص جامعه شوند و بخواهند برای خودشان محبوبیت ظاهری و مقطعی بسازند از دولت رییسی و غیر رییسی نباید زیاد انتظار داشته باشیم ....
      ته مانده های دولت بنفش در استانداری ها و بدنه های اجرایی کشور کارشکنی می کنند و قس علیهذا ..
      دم این جماعت بنفش باید بریده شود و شر این جماعت خودحق پندارو خود محبوب وخود عاقل پندار باید از سر مردم کم شود ..
      شجاعت دستگاه قضایی نقطه عطف تاریخی را به نفع انقلاب و مردم باید رقم بزند .

  • 1

    چرا باید کارگران مالیات بدهند ولی هنرمندان که با یک کار خود به اندازه چندین سال درآمد کسب می‌کنند از پرداخت مالیات معاف باشند. در اخبار خواندم یکی از کارگردانان خارجی برای ساخت فیلم جدیدش مجبور به پرداخت 18 میلیون دلار مالیات شده است.

  • 3

    آل سعود مثل گاو وحشی طی این 8 سال بسیاری از مردم مظلوم و کودک و زن و مرد یمن را زیر پا له کرده است ولی هیچ صدایی از کشورهای خبیث غربی بلند نمی‌شود ولی تا چند نفر در اوکراین کشته می‌شوند صدا و نعره‌شان گوش حتی آسمانی‌ها را هم کر می‌کند. این دوگانگی و نفاق از ویژگی‌های شیطان بزرگ و اذنابش است.

  • 3

    در این دنیای پرتلاطم ظلم، جنایت، خباثت و در آتش نمرودیان، کشور عزیزمان با برافراشتن پرچم حسینی(ع) و با ولایت خمینی و خامنه‌ای عزیز راه حق را می‌پیمایند و در کشتی هدایت امام حسین(ع) به ساحل نجات خواهند رسید. ان‌شاءالله

  • ناشناس
    4

    بیش از دو دهه است که رهبر معظم انقلاب و دیگر دلسوزان از فروش نفت خام به شدت اظهار نارضایتی می‌کنند و از سوی دیگر عده‌ای مثلاً دلسوز اظهار می‌دارند به جای خام فروشی آن را با تأسیس پالایشگاه به بنزین تبدیل و به قیمت ارزان در اختیار مصرف‌کنندگان بی‌محابا قرار دهید! واقعاً این چه تفکری است حضرت آقا می‌فرماید نفت خام را به فرآورده‌های دیگر تبدیل و به جای مفت فروشی نفت خام منفعت بیشتری نصیب کشور کنید آن وقت یک عده مثلاً کارشناس اظهار می‌دارند نفت خام را به بنزین تبدیل و آن را مفت در اختیار عده‌ای خاص قرار دهید؟!

  • محمد
    2

    خدایا این خائنین چقدر رو دارند

  • 598
    3

    روحانی کلی گرفتاری برای دولت رییسی گذاشته از بدهی و کسر بودجه بگیر تا بورس و تورم مسکن ودلار و همین برجام خسارت بار و کمبود سوخت و برق و نفوذی و جاسوس وکارشکن و عدم اعتماد به نظام و ناامیدی جوانان ازآینده ووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو

  • یوناس
    1

    روحانی و دولتش دروغگو ترین افراد در کل تاریخ ایران هستند روی چوپان دروغگو رو سفید کردن پیشنهاد میدم به جای درس چوپان دروغگودر کتابهای سوم ابتدایی درس روحانی دروغگو رو بگنجانند چوپان دروغگو یک روستا رو فریب داد ولی روحانی یک ملت 85 میلون نفری رو فریب داد

  • ناشناس
    2

    روحانی ثابت کرد یک دیکتاتور بوده است

  • محمد
    1

    کل اگرطبیب بودی سرخوددوا مینمودی @ حسن تو اگرچیزی بلدبودی خودت برجاموبه نتیجه میرسوندی برای دیگرون نسخه نمی پیچوندی

  • متین
    1

    عمو بایدن دمت گرم خیلی مردی

  • M
    1

    مارا به خیر توامیدی نیست شر مرسان جناب حسن کلید ساز. ملت بدبخت کردی لطفا فعلا ساکت شو ببینیم چه خاکی باید به سرمون بریزیم

  • چچ
    1

    زحمات هشت ساله شما مارا کافی است مگر مملکت دو دولت دارد.

    نظرات شما -
    • سیاوش سلطان
      1

      به مدیران میانی خط می دهند کا چگونه اهداف دولت سیزدهم را لا شکست مواجه کنند
      دولت یازدهم و دوازدهم تنها نیست ، خاتمی و ناطق نوری و باهنر هم یه قر کمر می آیند
      خدا به فریاد ابن ملت برسد
      ۸ سال بیچاره کردی مردم را با تدبیر و امید ، کافی نیست⁉️

  • سوته دلان
    3

    چرا وزیر مسکن دولت روحانی که آخوندی بود رو محاکمه نمیکنید ما مستاجرا آرزوی یافتن ی خونه موندیم صاحب خونه های فرصت طلب سو استفاده میکنند بد جور در حقمون ظلم میشه خدایا فریاد رسی نیست

  • سعید
    0

    حرفی ندارم.فقط موقعی که نگرانی شما را از پهنای باند دیدم بی اراده ناسزا گفتم.

  • سیاوش سلطان
    1

    حین دمنوش عقط و چطور با نداستن زبان انگلیسی دکترای حقوق از ملکه گرفتی ، حله 🍾🍷
    میشه از شما خواهش کنیم روی قبری که مرده توش نبست مراسم فتنه برکزار نکنید 👍
    امضاء کری هست ، نگران چی بودی که حالا بخوای مشاوره به دولت سیزدهم بدهید
    ✍ انگار مموتی دوم باز از گرمسار اینبار از سرخه متولد شده 🤳🤠😎

  • ۹۹
    0

    ایشون فقط نقطه اشتراک خود را در برجام دیده شما اگر تجربه داشتید این وضع امروزمان نبود لطفا ساکت باشید به نفعتونه

  • ناشناس
    0

    بن خواربار بازنشستگان دی-بهمن -اسفند 1400
    معوقات رفاهیات ومناسبتها از سال 1388 تاکنون
    حق جذب از سال 1388 تا زمان بازنشستگی
    پرداخت هزینه درمانی از 8 ماه پیش تا کنون
    اجرای کامل آئین نامه حقوق ودستمزد کارکنان شرکت مخابرات ایران مصوب سال 1389
    هر انچه زمان دولتی میگرفتیم عینا در زمان خصوصی سازی بایستی داده شود
    3/4 سربازی بازنشستگان وتاثیر آن در مستمری بازنشستگی تامین اجتماعی
    تفاوت ناشی از 3/4 سربازی در پاداشهای تشویقی وسنواتی ومرخصیهای ذخیره شده
    تفاوت حق جذب از سال 1388 تاکنون وتاثیر آن در پاداشهای تشویقی وسنواتی ومرخصیهای ذخیره شده
    و……………………………….
    حق مسلم تمام بازنشستگان است وبایستی پرداخت گردد.
    راستی عیدانه بازنشستگان یادتان نرود.

  • ناشناس
    0

    اگر مذاکرات به نتیجه نرسید، به نفع مردم ایران و کشور ایران است.

  • ناشناس
    0

    شهادت دو پاسدار مدافع حرم در حمله موشکی صهیونیست‌ها به سوریه

  • 0

    شهادت ۲ مدافع حرم ایرانی در حمله اسرائیل به حومه دمشق (۱۷ اسفند ۱۴۰۰) + جزئیات

  • 0

    ۲ مدافع حرم ایرانی در حومه دمشق به شهادت رسیدند

  • علی سید کریمی
    0

    امام خمینی در یک روز کل سفیران اروپا اخراج کرد ظرف چند روز التماس انها شروع شد امام بواسطه ها گفت المان اخرین نفری باشد سفارت خانه را باز کند با این اروپاییان مثل خودشان رفتار کنید
    پدر مادران دهه هشتادی روشن کنید
    ازافزایش قیمت بپرهیزید
    انچه خدا ازما خواسته در مورد طبقه ضعیف انجام

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها