عقب نشینی آمریکا از سیاست تحریم ونزوئلا به خاطر قیمت نفت و جنگ با روسیه/ سفر هیات آمریکایی به کاراکاس

روزنامه "نیویورک تایمز" آمریکا از سفر یک هیات آمریکایی به پایتخت ونزوئلا به منظور بررسی امکان بازگشت نفت ونزوئلا به بازارهای جهانی خبر داده است.

عقب نشینی آمریکا از سیاست تحریم ونزوئلا به خاطر قیمت نفت و جنگ با روسیه/ سفر هیات آمریکایی به کاراکاس

بر اساس گزارش نیویورک تایمز: هیاتی از وزارت خارجه و کاخ سفید روز شنبه به ونزوئلا رفتند تا با دولت "نیکلاس مادورو"، رئیس جمهور این کشور دیدار کنند.

این سفر در حالی انجام می شود که آمریکا دولت مادورو را به رسمیت نمی شناخت و در عوض از "خوان گوآیدو" رقیب سیاسی مادورو به عنوان رییس جمهوری قانونی ونزوئلا یاد می کرد.

اما بر اساس گزارش نیویورک تایمز، ضرورت کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی و انزوای روسیه در پی حمله به اوکراین، دولت بایدن را به این نتیجه رسانده که از سیاست واشنگتن در قبال ونزوئلا عقب نشینی کرده و تلاش کند متحدان بین المللی روسیه در آمریکای لاتین را به سمت خود جلب کند.

این سفر بالاترین سطح سفر مقامات واشنگتن به ونزوئلا، در سال‌های اخیر است. ایالات متحده در سال 2019 پس از متهم کردن نیکولاس مادورو رییس جمهوری چپگرای ونزوئلا به تقلب در انتخابات، روابط دیپلماتیک خود را با او قطع و سفارت خود را در کاراکاس تعطیل کرد.

دولت ترامپ سپس با تحریم صادرات نفت ونزوئلا و مقامات ارشد این کشور و با به رسمیت شناختن "خوان گوایدو" رهبر مخالفان حکومت ونزوئلا، به عنوان رئیس جمهور قانونی ونزوئلا، تلاش کرد دولت مادورو را سرنگون کند.

مادورو در برابر فشارهای آمریکا مقاومت کرد و در 3 سال گذشته با درخواست کمک اقتصادی و دیپلماتیک از روسیه و چین و ایران به تحریم های آمریکا پاسخ داد.

در سال های گذشته شرکت‌ها و بانک‌های انرژی روسیه در دور زدن تحریم های نفتی ونزوئلا و تسهیل فروش زیر زمینی نفت ونزوئلا در بازار جهانی علی رغم تحریم آمریکا، نقش مهمی داشته اند.

به گفته مقامات کنونی و سابق آمریکا، تهاجم روسیه به اوکراین، ایالات متحده را وادار کرد تا توجه بیشتری به متحدان آمریکای لاتین ولادیمیر پوتین رییس فدراسیون روسیه داشته باشد، چون واشنگتن معتقد است در صورت تعمیق بن بست با روسیه، این متحدان روسیه می توانند به تهدیدی امنیتی تبدیل شوند.

در پی اعمال تحریم های گسترده آمریکا و اروپا علیه روسیه، ممکن است متحدان آمریکای لاتینی پوتین او را در موقعیتی تضعیف شده ببینند و نظرشان نسبت به همکاری با آمریکا جلب شود، به ویژه اینکه قیمت بالای نفت بسیار وسوسه کننده است.

هنگامی که ایالات متحده و متحدانش در این ماه شروع به بررسی تحریم‌ها بر صادرات نفت و گاز روسیه کردند تا این کشور را به دلیل جنگ اوکراین منزوی و مجازات کنند، صداهای برجسته از هر دو حزب اصلی آمریکا مبنی بر جایگزین کردن نفت ونزوئلا به جای نفت روسیه در بازار آمریکا بلند شد.

برخی جمهوری خواهان با ارتباطات خوبی که با دولت ونزوئلا دارند، گفتگوها درباره از سرگیری تجارت نفت ونزوئلا را آغاز کرده اند، از جمله "اسکات تیلور"، نماینده سابق جمهوری خواه در کنگره که با اطرافیان مادورو در تماس است.
تیلور گفته که جمعه شب با یک تاجر ونزوئلایی صحبت کرده که نشان می دهد تیم مادورو هم مشتاق تعامل مجدد با ایالات متحده است.

وی در بیانیه ای گفت: "ما باید از این فرصت برای دستیابی به یک پیروزی دیپلماتیک و شکاف بین روسیه و ونزوئلا استفاده کنیم."

"تریش ریگان" مجری سابق فاکس بیزینس و شخصیت محافظه کار رسانه ای نیز خواستار جایگزینی نفت روسیه با نفت ونزوئلا دربازار ایالات متحده شده است.

او روز جمعه در توییتی نوشت:" ونزوئلا بزرگترین منبع ذخایر نفت جهان را دارد، چرا ما این منبع بزرگ را در اختیارچینی ها و روس ها قرار می دهیم؟ "

کمی قبل از حمله روسیه به اوکراین، "یوری بوریسوف" معاون نخست وزیر روسیه برای دیدار با مقامات ونزوئلا به کاراکاس سفر کرد. بر اساس اظهارات هر دو دولت، مادورو حداقل دو بار در ماه گذشته با پوتین تلفنی صحبت کرده است.

سفر اخیر (اواخر بهمن 1400) "یوری بوریتسوف" معاون نخست وزیر روسیه به کاراکاس/EPA

عقب نشینی آمریکا از سیاست تحریم ونزوئلا به خاطر قیمت نفت و جنگ با روسیه/ سفر هیات آمریکایی به کاراکاس

مشخص نیست که هیات آمریکایی که شامل مقامات ارشد وزارت خارجه و کاخ سفید است، تا چه زمانی در کاراکاس باقی خواهد ماند یا این گروه با چه کسانی دیدار خواهند کرد.

قبل از اعمال تحریم‌های آمریکا، ونزوئلا بیشتر نفت خود را به سواحل آمریکا می‌فرستاد؛ جایی که پالایشگاه‌های آن به‌طور خاص برای فرآوری نفت خام سنگین ونزوئلا ساخته شده بودند.

"فرانسیسکو مونالدی" کارشناس انرژی ونزوئلا در دانشگاه رایس در "هیوستون" تگزاس، گفت: اگر ایالات متحده واردات نفت روسیه را محدود کند، ونزوئلا می تواند بخشی از منابع از دست رفته را جایگزین کند.

به نظر می رسد که مادورو هم آماده گفتگو درباره قراردادهای نفتی با ایالات متحده باشد.

او روز پنجشنبه در یک سخنرانی عمومی گفت: "اینجا نفت ونزوئلا نهفته است که برای هر کسی که بخواهد آن را تولید کند و بخرد، اعم از سرمایه‌گذار از آسیا، اروپا یا آمریکا در دسترس است."

مادورو و دیگر متحدان روسیه در آمریکای لاتین از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین تلاش کرده اند از این جنگ فاصله بگیرند.

عکس آرشیوی/ پالایشگاه نفت در "پونتو فیجو" ونزوئلا/ رویترز

عقب نشینی آمریکا از سیاست تحریم ونزوئلا به خاطر قیمت نفت و جنگ با روسیه/ سفر هیات آمریکایی به کاراکاس


ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا به دو قطعنامه پیشنهادی این هفته در سازمان ملل برای محکومیت تجاوز روسیه رای ممتنع دادند یا رای ندادند؛ رهبران ونزوئلا و کوبا همچنین خواستار راه حل دیپلماتیک برای بحران اوکراین شده اند.

منبع: عصر ایران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    میگن بایدن گفته: تا وقتی که من زنده ام امریکا نیازی به انرژی فسیلی و زغال سنگ و سوخت هیچ کشوری در دنیا نداره ،چون هم گرونه،هم هوا رو الوده میکنه و موجب بیماری میشه، وتوصیه کرده: کشورهای دنیا همه درهرکجا که هستند توربین های بادی زیادی بسازن،ونصب کنند،اصلا بفکر بودن یانبودن جریانهای هوا هم نباشند انرژی پاک و بدون هزینه در دسترسه،من خودم ،،یه تنه،، باد مورد نیاز همه دنیارو تامیین میکنم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها