واکنش ایران به پیش‌شرط روس‌ها برای امضای توافق وین چیست؟

یک مقام ارشد ایرانی روز شنبه به رویترز گفت، درخواست روسیه برای تضمین کتبی آمریکا مبنی بر اینکه تحریم‌های مسکو به همکاری مسکو با تهران لطمه نزند، برای مذاکرات احیای برجام "سازنده" نیست.

واکنش ایران به پیش‌شرط روس‌ها برای امضای توافق وین چیست؟

اظهارات روسیه که می‌تواند ماه‌ها مذاکرات غیرمستقیم فشرده بین تهران و واشنگتن در وین را به هم بزند، اندکی پس از آن اعلام شد که تهران اعلام کرد نقشه راه با آژانس برای حل مسائل باقی‌مانده، به توافق رسیده است.

این مقام ایرانی گفت: روس ها از دو روز پیش این خواسته را روی میز (در مذاکرات وین) گذاشته بودند.(در این باره بیشتر بخوانید)

این درک وجود دارد که روسیه با تغییر موضع خود در مذاکرات وین می خواهد منافع خود را در جاهای دیگر تامین کند. این اقدام برای مذاکرات هسته ای وین سازنده نیست.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، با درخواست تضمین‌های کتبی آمریکا مبنی بر اینکه تحریم‌های غرب علیه روسیه به دلیل درگیری در اوکراین به همکاری این کشور با ایران لطمه نزند، گفت که این محدودیت‌ها به سدی برای توافق هسته‌ای ایران تبدیل شده است و به غرب هشدار داد که منافع ملی روسیه باید در نظر گرفته شود.

خبرگزاری دولت: خبر رویترز نادرست است

خبرگزاری دولت (ایرنا) در واکنش به این خبر نوشت: پیگیری‌ها نشان می‌دهد خبر جدید رویترز به نقل از یک منبع ایرانی در تهران نادرست است.

خبرگزاری رویترز که سابقه طولانی از خبرسازی با استفاده از منابع آگاه دارد، روز شنبه به نقل از یک مقام ایرانی که نامی از او نبرده نوشت: «خواسته روسیه برای دریافت تضمین مکتوب مبنی بر اینکه تحریم‌ها علیه روسیه به همکاری‌های مسکو با تهران آسیب نمی‌زند، برای گفت‌وگوهای تهران و قدرت‌های جهانی برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، "غیر سازنده" است.»

رویترز به نقل از این مقام ایرانی که مدعی شده در تهران حضور دارد نوشته است که خواسته مزبور دو روز پیش مطرح شده است. این ادعا در حالی مطرح شده که رویترز در تهران خبرنگاری ندارد.

پیگیری خبرنگاران ایرنا از مقامات مرتبط با پرونده هسته‌ای در تهران نشان می‌دهد که هیچ مقام ایرانی مرتبط با مذاکرات هسته‌ای و آگاه در این زمینه، چنین گفت‌وگویی با رویترز صورت نداده و این خبرگزاری انگلیسی بار دیگر خبرسازی کرده است.

رویترز پیش از این هم دست به مخابره اخبار غیردقیقی زده بود که از سوی منابع آشنا با مذاکرات وین تکذیب شد.

مذاکرات ایران و ۱+۴ در وین برای رفع تحریم‌ها در مراحل حساس تصمیمات سیاسی طرف غربی قرار دارد که هر از گاهی تلاش دارند با ایجاد جو روانی و بازی رسانه‌ای، افکار عمومی را از اینکه در معرض تصمیم قرار گرفته‌اند، منحرف کنند.

منبع: انتخاب
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 15
  • ايران
    7

    خوشم ميايد از روسها وسادگى مسؤلين ما به موقع ضربه خود را وارد ميكنند وفقط به فكر منافع خودشان هستند بر عكس مسؤلين ما

  • ناشناس
    5

    تاریخ به ما میگه این روسهای لعنتی منافع خودشونو با هیچکس تقسیم نمیکنن حالا یه عده سنگ اینارو به سینه میزنن سگ زرد داداش شغاله

  • قلندر
    3

    همه خارجی ها از ما خوششان می آید و برای ما بسیار تلاش می کنند.خدا قوت

  • ناشناس
    4

    حرف روسیه وچین درسته ولی حالا چرا خرو عقب عقب میبرن تو تویله یعنی وقتی برجام شد باید امریکا دستور بده باکی ایران تجارت کنه یا چکار بکنه چکار نکنه واااااای خخخخخخخخخ

  • 3

    اگر هم دیدن داره به زر رشون تموم میشه پارش میکنن انگار نه انگار خخخخخخ

  • ناشناس
    8

    ایران راهی جز قبول شرط عمویش پوتین ندارد.

  • ناشناس
    2

    چین و روسیه که نمی‌خوان به برجام برگردند پس شرطی ندارند و باید مستقیم با عمو سام مذاکره کرد لعنت به کمونیستها

  • ناشناس
    3

    مسئولین دلسوزسرعقل بیایندوجبران منافات کنندوتوجهی به روسیه وچین نکنند.چطورروسیه برای منافع ملی خودایران راقربانی میکندومسئولین ایرانی هم بایدمنافع مردم رادرنظربگیرند.بنابراین پی بردیم برجام راروسیه اجازه نمی دهدبه سرانجام برسد.ازاستعمارروسیه خارج شوید؟!!!

  • ناشناس
    4

    من از حماقت بعضی ها متعجبم که نظرهایشان را بر اساس یک خبر دروغ نوشته اند !!!رویترز اصلا در ایران خبرنگاری ندارد که با مقام ارشد ایرانی گفتگو کرده باشد!!

  • 9

    افرادی کینه شتری با روسها دارند !!!قلب و روحشان با غربی هاست!!!یه خبر جعلی را ببینید چقدر رویش مانور می دهند!!!

  • 3

    افرادی که روی خبر دروغ رویترز ساختمان نظرشان را بنا کردند حتمامراقب باشند حرف های دیگرشان هم اینطوری نباشد!!!

  • 4

    بیچاره روسها چه هیزم تری به بعضیها داده اند که نگاه نمی کنند ببینند خبر بی اساس هست!!!

  • ناشناس
    3

    خیلی دقیق گفته غیر مستقیم به نفع ایران است

  • ناشناس
    1

    شما هنوز درک نکردید که توافق یعنی مستعمره چین روسیه آمریکا اینا اصلا مثل قراردادچین هیچ چیزی رو اعلام نمی کنن زمانی مملکت به طور کامل تقسیم شه

  • ناشناس
    0

    شرم برپوتین مالان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها