۴ دلیل برای اینکه تهران نباید در رسیدن به توافق وین شتاب کند

آمریکا در ضعف است؛ ایران امتیاز بگیرد

مذاکرات وین درحالی به گفته دیپلمات ها به نقطه نهایی نزدیک می‌شود که هنوز مسائل مهمی حل نشده باقی مانده است.

آمریکا در ضعف است؛ ایران امتیاز بگیرد

آنطور که از محتوای اظهارات دیپلمات ها از وین برمی‌آید، آمریکا حاضر به لغو همه ۱۵۸۰ تحریم اعمال شده پس از خروج ترامپ از برجام نیست و تضمینی هم برای عدم تکرار تجربه ترامپ نمی‌دهد.

در مقابل، غربی‌ها انتظار دارند که ایران همه پیشرفت های هسته‌ای خود را پلمپ کرده و سانتریفیوژهای پیشرفته را از مدار خارج کند؛ که این امر جلوی پیشرفت های آتی را می‌گیرد.

در چنین شرایطی آمریکا بر کشورمان فشار وارد می‌کند که شرایط غرب را بپذیرد و از خط قرمزهایش کوتاه بیاید. امری که بشدت بر اعتبار ایران و سالها ایستادگی کشور در شرایط تحریم ضربه می‌زند.

بنابراین به چند دلیل، ایران می‌بایست در مذاکرات پیش‌رو مقاومت از خود نشان داده و نه تنها امتیازی به غربی‌ها ندهد، بلکه امتیازات بیشتری بگیرد.

اول: آمریکا و اسرائیل بشدت از سرعت پیشرفت هسته‌ای ایران نگرانند و زمان به نفع آنها جلو نمی‌رود. آنها سالهاست به‌دنبال توافق بوده و می‌ترسند زمان پیشرفت های هسته‌ای ایران از کنترل شان خارج شود. به خصوص که ضربه‌های سایبری اسرائیل نتوانست جلوی برنامه هسته‌ای کشورمان را بگیرد.

چنین است که ایران عجله‌ای برای توافق ندارد و طبیعی است که طرفی باید امتیاز بدهد که عجله دارد، نه آن طرفی که سالهاست زیر فشار تحریم دوام آورده است.

دوم: آمریکا و اروپا می‌دانند که تهران در برابر تحریم‌ها مقاوم شده و عملا تحریم ها خاصیت خود را از دست داده است. واشنگتن امیدوار بود که با تحریمها، شرایط داخلی ایران را بهم بریزد اما این اتفاق رخ نداد و شرایط کشور در حال حاضر بی ثبات نیست و فروش نفت ایران به چنان سطحی رسیده که نگرانی‌های قبلی از رشد سرسام آور دلار به حداقل رسیده است.

رشد قیمت نفت در هفته‌های اخیر تاثیر مضاعفی بر رشد ثروت کشورمان داشته و شرایط را به سود ایران تغییر داده است.

سوم: جنگ اوکراین، غرب را در موضع ضعف قرار داده‌ است. آمریکا و اروپا در برابر روسیه تحقیر شده‌اند و تحمل شکست دیگری در وین را ندارند.

واشنگتن در چنین شرایطی نیاز به توافق در وین دارد. اگر بایدن نتواند در وین به پیروزی برسد، در داخل با فشار مضاعفی روبرو می‌شود. آمریکا همچنین با این توافق می‌خواهد تهران را از مسکو دور کند، بنابراین بشدت دنبال امتیاز دادن به کشورمان خواهد بود.

چهارم: توافقی که با عبور از خط قرمزهای ایران در وین بدست بیاید و نتیجه‌اش تکرار تراژدی قدم زدن با وزیر خارجه ایالات متحده باشد، محور مقاومت را در منطقه تضعیف و ناامید می‌کند.

دیپلمات های کشورمان باید مراقب باشند که چشم متحدان ایران در یمن، سوریه، عراق، لبنان، فلسطین و... به این مذاکرات است و آنها نباید به نتیجه‌ای برسند که این جریان را به حاشیه براند.

بنابراین به دلایل یاد شده، تهران نیازی به امتیازدهی فراتر از خطوط قرمز در مذاکرات نداشته و باید با تداوم ایستادگی، از غرب امتیاز بگیرد، چراکه آنها آماده‌اند تا برغم ادعاها، خیلی زود امتیاز بدهند و شواهد بین المللی حاکی از این حقیقت است.

منبع: خبر24
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 11
  • قلی
    5

    بله ایران عجله ای ندارد چون مردم مقاوم شدند وکمرشان زیربار تورم شکسته.

  • ناشناس
    4

    این جنگ از گور ایران بند میشه

  • ناشناس
    6

    زکی،، کدخدای بزرگ امتیاز یا مفت به کسی نمیده

  • ناشناس
    3

    از اوکراین درس بگیرد و ناموس فروشی را پایان دهید

  • ناشناس
    4

    جوک جالبیه.. خخخخخخخ

  • ناشناس
    3

    چشم متحدان ایران در یمن، سوریه، لبنان و غزه به دلارهای نفتی ایران و منافع فرقه ایشان است نه منافع و امنیت ملی و جمعی کشور و مردم ایران و منطقه. توافق احتمالی وین ولو با تضمین آمریکا و برداشته شدن تمامی تحریم های ترامپ از آنجا که یک توافق جامع نیست در نطفه عقیم و ابتر است و توافقی موقت و سکوی جهشی برای تشدید تنش و تقابل های بیشتر ایران و آمریکا لاجرم ناامنی و بی ثباتی در منطقه نخواهد بود.

  • ناشناس
    1

    جوک جالبیه... خخخخخخخ

  • محمد
    7

    آره جون ننتون آمریکا درضعفه شمادرقوت هستید شما گفتیدوماهم باورکردیم

  • حق گو
    0

    ببین تو رو خدا کیا اومدن دارن راه مذاکره کردنو میگن!!! شما ها فقط کافیه خفه خون بگیرین، آقا باقری و هیئت همراه و حسین آقا خودشون بلدن چیکار کنن.

  • ناشناس
    1

    "رشد قیمت نفت در هفته‌های اخیر تاثیر مضاعفی بر رشد ثروت کشورمان داشته "
    نگارنده متوهم پس چرا این ثروت رو ما حتی حس نمی کنیم چه برسه به بهره مندی .

  • ناشناس
    1

    شتر در خواب بیند پنبه دانه.کدام قابل باور است.قرارداد۲۵ساله با روس وچین یا توافق باغرب.زمان بهترین آموزگار است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها