روایت نیویورک تایمز از پیشرفت ایران و آمریکا در وین

روزنامه «نیویورک تایمز» نوشت ایران و ایالات متحده با وجود آن که در گفت‌وگوهای دیپلماتیک درباره احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ در حال پیشرفت هستند، اخیراً درگیر تشدید مارپیچ تهدیدها و هشدارها شده‌اند.

روایت نیویورک تایمز از پیشرفت ایران و آمریکا در وین

در ادامه این گزارش با اشاره به اقدام اخیر ایران به تحریم مقام‌های آمریکایی در سالگرد شهادت سردار سلیمانی و واکنش آمریکا به آن، ذکر شده که با این حال در همان روزی که ایران تحریم‌ها را اعلام کرد، «علی باقری کنی» مذاکره‌کننده ارشد ایران در وین گفت که اختلافات باقی‌مانده در حال کاهش و مذاکرات رو به جلو است.

به نوشته نیویورک تایمز، اقدامات نمادین تحریم افراد و صدور بیانیه‌های تند و تیز در روابط طولانی و پرآشوب تهران و واشنگتن چیز جدیدی نیست، اما این بده و بستان اخیر قابل توجه است زیرا در جریان مذاکره‌ای صورت می‌گیرد که هر دو طرف می‌خواهند با موفقیت به پایان برسانند، بدون آن که به نظر برسد امتیازات قابل‌توجهی می‌دهند.

این گزارش می‌افزاید: دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای خارج شد و تحریم‌های اقتصادی سختی را اعمال کرد که بخش عمده‌ای از درآمدهای نفتی و معاملات مالی بین‌المللی ایران را قطع کرد. هدف ترامپ تحت فشار قرار دادن ایران برای رسیدن به توافقی فراتر از برنامه هسته‌ای این کشور بود که محدود کردن موشک‌های بالستیک و فعالیت‌های سیاسی و نظامی منطقه‌ای آن را در بر بگیرد. دولت بایدن در ابتدا می‌خواست به توافق اولیه بازگردد و در عین حال از طرح ترامپ در مورد موشک‌ها و سیاست‌های خارجی پیروی می‌کرد، اما اکنون نشان داده که بازگشت به توافق ۲۰۱۵ را بدون مرتبط کردن این موارد می‌پذیرد.

این روزنامه آمریکایی با بیان این که ایرانی‌ها هم به نوبه خود گفتند که تنها بازگشت به توافق اولیه را دنبال خواهند کرد و در ابتدا خواستار لغو تمامی تحریم‌های اعمال شده توسط ترامپ و تضمین عدم خروج رئیس‌جمهور آینده آمریکا از توافق شدند، مدعی شد اما تهران با پیشروی مذاکرات در وین، این خواسته‌ها را ملایم کرده است.

طبق این تحلیل، به‌رغم همه موضع‌گیری‌ها، انگیزه دستیابی به توافقی برای تمدید توافق ۲۰۱۵ برای هر دو طرف همچنان قوی است.

به نوشته نیویورک تایمز، دولت بایدن به موفقیت در سیاست خارجی بویژه پس از خروج پر هرج و مرج از افغانستان نیاز دارد و گفته که حل و فصل دیپلماتیک را در ارتباط با بن بست هسته‌ای بر رویارویی نظامی ترجیح می‌دهد. ایران نیز که از سیاست فشار حداکثری دوره ترامپ جان سالم به در برده، مایل است از درگیری اجتناب کند، تحریم‌ها را کاهش دهد و اقتصاد بیمار خود را احیا کند. با این حال، هیچ یک از طرفین نمی‌خواهند بیش از حد مشتاق سازش به نظر برسد زیرا که خطر ضعیف به نظر رسیدن را به دنبال دارد. 

به ادعای این گزارش، یکی از مشاوران وزارت خارجه ایران گفت که معتقد است می‌توان پیش از اواسط فوریه که مصادف با سالگرد انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ است، به توافق رسید.

این گزارش می‌افزاید: چشم‌انداز واشنگتن محتاط‌تر از تهران بوده است. دو مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا به پیشرفت اندکی در گفت‌گوها اشاره کردند که باعث شده مذاکرات از جایی که در ژوئن متوقف شده بود، کمی جلوتر برود. اما هر دو مقام بدون پرداختن به جزئیات تاکید کردند که هنوز باید به نکات اصلی پرداخته شود. در تمام این مدت، صبر در وزارت امور خارجه آمریکا در حال به سر رسیدن است. 

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 18
  • 3


    دلایل عربستان برای مذاکره با ایران +فیلم
    از نگاه کارشناسان اولین دلیل گرایش ریاض به مذاکرات تغییر دولت در آمریکا است.
    دلایل عربستان برای مذاکره با ایران +فیلم
    دلایل عربستان برای مذاکره با ایران +فیلم

    سوال بنده این است که حامیان اصلی تروریسم، القاعده، داعش، تکفیری ها و سایر گروه های تروریستی در مذاکرات وین چه غلطی می کنند؟

  • 5

    دستاوردتراشی برای دولت در وقت اضافه :
    وقتی روحانی دستور رهبرانقلاب را به نام خود سند می‌زند/ چه کسی دستور مجانی شدن آب، برق و گاز مستضعفین را به دولت داد؟
    روحانی امروز در آیین افتتاح طرح‌های ملی وزارت نفت با انتقاد از گلایه‌های مردم از هشت سال حکمرانی وی گفت: «من دچار حیرتم از اینهایی که می گویند این دولت چه کار کرده است؟»

  • 2

    مجری اینترنشنال:
    چرا اسرائیل به ایران حمله نظامی نمی‌کند؟+ فیلم
    "سیما ثابت"، مجری اینترنشنال سعودی در مصاحبه ای تلویزیونی گفت: چرا اسرائیل مثل حمله آمریکا به تاسیسات اتمی عراق به ایران حمله نظامی نمی کند و تاسیسات هسته ای ایران را نابود نمی کند؟

    نظرات شما -
    • ایمان
      2

      شک نکن سیمای کثیف فینال بین ایران و اسرائیل خواهد بود.

  • به دشمنی با آمریکا و اسرائیل افتخار می‌کنیم/ آنها ما را نشناخته‌اند
    10


    به دشمنی با آمریکا و اسرائیل افتخار می‌کنیم/ آنها ما را نشناخته‌اند

    نظرات شما -
    • Mk
      4

      منکه خوب سناختمت هیچ پخی نیستی

    • پطر صغیر
      2

      از خودت مایه بذار. ما چیه! بگو من

  • 6


    تجربه افعانستان در مقابل چشم دلبستگان به آمریکاست/رویارویی با رژیم صهیونیستی در رأس اولویت‌ها

  • 6


    امریکا عامل انتقال داعش به افغاستان است/ لبنان هم بخشی از برنامه داعش بود

  • 12

    فرمانده سپاه:
    بخشی از انتقام سخت هنوز باقی مانده است
    فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: بخشی از انتقام سخت را گرفته‌ایم و بخش دیگری از آن هنوز باقی مانده است و مطمئناً همه این را می‌دانند، مقامات آمریکایی باید بدانند که نمی‌توان به ملتی تهاجم کرد و از انتقام متقابل او در امان بود.

    نظرات شما -
    • 2

      تو را خدا همون بخش اول انتقام سخت ، باعث کشته شدن 275 نفر + 70 نفر شد . لطفا ادامه ندن .

  • ناشناس
    1

    زرشک

    نظرات شما -
    • ن.خ
      1

      آب زرشک دوستداری؟؟؟
      بیا بخور

  • ناشناس
    1

    این چند سال که تحریم های ترامپ خسارت های چند ده میلیارد دلاری به ایران و مردم زده را چطور می خوان جبران کنن ، حالا دو سال دیگه مجدد تکرار بشه چی ؟ آیا ایران باید در دامان روسیه ، به امید توافق با آمریکا پنهان شود . شاید روسیه امکانات ما را پس نداد ، تکلیف چیه ؟ ها ها هـا

  • ناشناس
    1

    زرشک خشک یا آبدار لطیف

  • ناشناس
    1

    تندروهای احمق زیادند

  • م
    2

    فوری:برجام شکست خورد

  • ناشناس
    1

    دست کمونیست ها در کار است و هدفشان انتقام انتقام از ملت ایران . آقای رئیسی گول حرف های پوتین نخوری

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها