ابهامات درباره پیشنهادات آمریکا به لبنان درباره ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی

یک منبع دولتی آگاه اعلام کرد، هر آنچه از پیشنهادهای ارائه شده توسط نماینده آمریکا به مقامات لبنانی درز یافته در چارچوب «گمانه‌زنی» است، زیرا «سکوت رسمی در خصوص این موضوع» وجود دارد.

ابهامات درباره پیشنهادات آمریکا به لبنان درباره ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی

رسانه‌های محلی پیشتر بسیاری از پیشنهادات منتسب به آموس هاچستین، میانجی جدید آمریکا در مذاکرات ترسیم مرزها بین لبنان و رژیم صهیونیستی در خصوص ترسیم مرزها را اعلام کردند، از جمله آنها «خط هوف» و منطقه «۸۶۰ کیلومتری» در مقابل ترسیم خط پیچ در پیچ جدید یا انتقال مذاکره از خطوط به میادین نفت و گاز یا «میدان مقابل میدان» و سایر پیشنهادات است که هیچ‌گونه تاییدیه رسمی دریافت نکرده‌اند.

در سال ۲۰۱۲، آمریکا از طریق فریدریک هوف، نماینده وقت این کشور، پیشنهادی برای حل نزاع دریایی بین لبنان و اسرائیل با تقسیم منطقه مورد نزاع با ترسیم خطی که آن زمان «خط هوف» شناخته می‌شد، مطرح کرد که به لبنان حدود ۵۰۰ کیلومتر مربع و به اسرائیل حدود ۳۶۰ کیلومتر مربع از مساحت کل آن یعنی ۸۶۰ کیلومتر مربع را اختصاص می‌داد.

لبنان در آن زمان با این پیشنهاد مخالفت کرد چرا که مساحت کامل را حق خود می‌داند.

یک منبع دولتی که ترجیح داد هویتش فاش نشود، افزود: لبنان به پیشنهادات هاچستین گوش فرا داده است و در حال رایزنی و پیگیری توسط میشل عون، رئیس جمهوری، نجیب میقاتی، نخست وزیر و نبیه بری، رئیس پارلمان است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر مهلت دادن به طرف لبنانی چهار تا شش هفته برای پاسخ گفت، مهلت مشخصی وجود ندارد، زیرا این موضوع در حال رایزنی است و به هیچ ضرب الاجلی مرتبط نیست.

در مقابل این سکوت طرف لبنانی، میانجی آمریکایی نیز تمایل زیادی به عدم افشای پیشنهادات داشت که به مقامات اطلاع داده بود و تنها به این سخن اکتفا کرد که مذاکرات ترسیم مرزهای بین دو طرف «رو به پایان است» و «شکاف‌ها کاهش یافته است».

در همین راستا، قاسم هاشم، یکی از نمایندگان نزدیک به نبیه بری خاطرنشان کرد، آنچه نماینده آمریکایی مطرح کرد، دیدگاه و نظراتی است که لزومی ندارد نهایی شود.

وی همچنین تاکید کرد، رئیس پارلمان صلاحیت دسترسی لبنان به ثروت خود را مطابق با قوانین بین‌المللی و با توجه به اطلاعات، شواهد و اسناد مربوط به این ثروت و مرزهای دریایی آن تایید می‌کند.

هاشم اظهار کرد، لبنان از همان مرحله نخست مذاکرات، موضع واحدی اتخاذ کرده است و این برگ برنده آن و عامل قوت هیئت لبنانی حامی آن در مذاکرات غیرمستقیم بود.

وی در خصوص احتمال شراکت میان لبنان و اسرائیل در یکی از میادین گفت، لبنان امکان ندارد دری را برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل بگشاید و یا مذاکره مستقیمی با اسرائیل داشته باشد.

در همین رابطه تونی عیسی، خبرنگار و تحلیلگر سیاسی مدعی شد، سفر نماینده آمریکایی به لبنان لزوماً نباید موفقیت آمیز باشد چرا که معیار اصلی این است که "ایران" (هم‌پیمان حزب الله) از توافق بین لبنان و اسرائیل کنار باشد.

وی ادامه داد، این موضوع مربوط به خارج است نه داخل و مرزها و میادینی که از آن صحبت می‌شود، بخشی از جزئیات است.

عیسی عنوان کرد، اسرائیل در ماه مارس آتی حق اکتشاف نفت در میدان «کاریش» را دارد و هدف تل‌آویو این است که فرصت را برای شروع پروژه به دلیل اهمیت آن از دست ندهد که نشان دهنده ورود اسرائیل به سامانه گاز منطقه‌ای است.

بین لبنان و اسرائیل منطقه مورد مناقشه‌ای به مساحت ۸۶۰ کیلومتر مربع بر اساس نقشه‌های ارائه شده توسط لبنان و اسرائیل نزد سازمان ملل وجود دارد و این منطقه سرشار از نفت و گاز است.

به همین منظور مذاکرات غیرمستقیم بین دو طرف اسرائیلی و لبنانی در اکتبر ۲۰۲۰ تحت نظارت سازمان ملل و با میانجیگری آمریکا آغاز و پنج دور مذاکره انجام شد که آخرین آن در چهارم مه گذشته برگزار شد.

منبع: ایسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها