ناقوس آغاز جنگ اوکراین به صدا درآمد/ درهای سفارت خانه ها بسته شد/ روسیه، آماده حمله/ قدرت لجستیکی مسکو بیشتر است یا کیف؟

قدرت لجستیکی روسیه بسیار بیشتر از اوکراین است و در صورت وقوع جنگ، نمی توان انتظار داشت که اوکراین بتواند خطوط دفاعی خود را به خوبی آماده کند.

ناقوس آغاز جنگ اوکراین به صدا درآمد/ درهای سفارت خانه ها بسته شد/ روسیه، آماده حمله/ قدرت لجستیکی مسکو بیشتر است یا کیف؟

به گزارش خبر فوری، بحران اوکراین پس از شکست مذاکرات برلین و تاکید واشنگتن و چند کشور دیگر بر خروج فوری اتباع خود از این کشور بدتر از قبل شده است. حالا  آمریکا می‌ گوید روسیه هر لحظه ممکن است به اوکراین حمله کند،  اما مسکو این ادعا را رد می‌ کند.

جنگ اوکراین آغاز می شود؟

رئیس جمهور آمریکا در گفت‌وگویی با متحدان خود در دو سوی اقیانوس اطلس مدعی شد که ممکن است روسیه در ۱۶ فوریه به اوکراین حمله کند. بلومبرگ در گزارش اخیرش این زمان را زودتر از ۱۶ فوریه دانسته است.

همچنین، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت که حمله ادعایی روسیه ممکن است هر زمانی رخ دهد، از جمله در خلال المپیک زمستانی پکن.

جو بایدن به همتایان خود گفته که - از نظر آمریکا - "حمله" روسیه به اوکراین ممکن است با بمباران موشکی و حملات سایبری آغاز شود. اما مشخص است که هنوز هیچ چیزی درباره آینده جنگ احتمالی مشخص نیست.

ترس غرب و آمریکا و ارائه تحلیل هایی درباره آغاز قریب الوقوع جنگ اوکراین زمانی تشدید شد که اخیرا ۱۰۰ هزار تن از نیروهای نظامی مسکو در نزدیکی مرز اوکراین قرار یافته و حالت آماده باش نیز به خود گرفتند.

همزمان با هشدار برخی از دولت ها به اتباع خود در اوکراین برای خارج شدن از این کشور و احتمال حمله روسیه، سفارت جمهوری اسلامی ایران در کیف هم از اتباع ایرانی خواسته "برای شرایط اضطراری احتمالی" آماده باشند و ارتباط خود را با سفارت ایران در اوکراین حفظ کنند.

همچنین، بریتانیا، استرالیا، کانادا، هلند، آلمان، کره جنوبی و ایالات متحده نیز از شهروندانشان خواسته‌اند فورا خاک اوکراین را ترک کنند. شماری از کشورها هم دیپلمات‌های خود را از کیف خارج کرده‌اند. اینها همه نشان می دهد اوضاع اوکراین خوب نیست و احتمالا جنگ به زودی آغاز می شود.

قدرت لجستیکی روسیه بیشتر است یا اوکراین؟

پیش از این در گزارشی به مقایسه قدرت نظامی روسیه و اوکراین پرداختیم و تسلیحات و قدرت انسانی، دریایی و هوایی این دو کشور را با هم مقایسه کردیم (اینجا بخوانید). با این حال، بد نیست با جدی تر شدن احتمال جنگ و بدتر شدن شرایط، به مرور قدرت لجستیکی دو طرف نیز بپردازیم.

در علوم نظامی، لجستیک، حفظ زنجیره تأمین با نیروهای نظامی است. در تدارکات نظامی، افسران تدارکات نحوه و زمان انتقال منابع به مکان‌ های مورد نیاز را مدیریت می‌ کنند. و این دقیقا همان لجستیک یا به زبان فارسی آماد است. در واقع لجستیک شامل یکپارچه‌سازی اطلاعات، حمل و نقل، موجودی کالا، انبارداری، جابه‌جایی کالا و بسته‌بندی و در مواردی نیز شامل امنیت نیز می‌ شود. 

در لجستیک نظامی عوامل بسیار زیادی دخالت دارند. تعداد فرودگاه ها، تعداد بنادر، تعداد کشتی های تجاری، گمرک ها و ترمینال ها، تعداد نیروی کار، نوع و اندازه جاده ها و منابع مختلف معدنی و انرژی و... از جمله مهم ترین شاخص های مورد نظر در بررسی توان لجستیکی یک کشور هستند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، اوکراین ۱۸۷ فرودگاه دارد. این در حالی است که روسیه ۱.۲۱۸ فرودگاه دارد. تعداد کشتی های تجاری اوکراین ۴۰۹ عدد است و تعداد  کشتی های تجاری روسیه ۲.۸۷۳ تا است. اوکراین ۶ بندر دارد اما روسیه ۸ بندر اصلی دارد.

همچنین، روسیه نزدیک ۵۲ میلیون نیروی کار بیشتری در مقایسه با اوکراین دارد. اوکراین حدود ۱۷۰ هزار کیلومتر جاده عریض و قابل استفاده دارد اما روسیه ۱ میلیون و ۲۸۳ هزار کیلومتر جاده دارد.

منابع نفتی و گازی روسیه به مراتب بیشتر از اوکراین است. روسیه هشتمین کشوری است که منابع نفتی ذخیره شده دارد. اوکراین اما در این زمینه در رتبه ۴۶ ایستاده است.

همچنین، دسترسی روسیه به آب‌های آزاد به مراتب بیشتر از اوکراین است. مساحت روسیه چند برابر اوکراین بوده و نزدیک به ۴۰ هزار کیلومتر خط ساحلی دارد. این در حالی است که اوکراین، تنها ۲.۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارا است.

همه این اطلاعات نشان می دهد که قدرت لجستیکی روسیه چقدر بیشتر از اوکراین است و در صورت وقوع جنگ، نمی توان انتظار داشت که اوکراین بتواند خطوط خود را به خوبی آماده کند و به آنها تسلیحات، آذوقه و وسایل مورد نیاز رسانده و یا آنها را با سرعتی بیشتر از روسیه جابه جا کند. البته نباید فراموش کرد که  شرایط جنگ به عوامل مختلفی وابسته است و نمی توان از حالا درباره نتیجه آن گمانه زنی کرد.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 39
  • مسعود
    1

    جنگ همیشه خانمانسوز و عذاب آور است و همیشه مردم آسیب میبینند مسولان جنگ باید اینو بدانند که دود این جنگ به چشم همه آنها خواهد رفت و جز پشیمانی و ویرانی و ترس و وحشت زنان و کودکان سودی نخواهد داشت امیدوارم هم روسیه و هم اوکراین و متفقانشان سر عقل بیان و با گفتگو مشکلات رو حل کنند

    نظرات شما -
    • 32

      چرا امریکا را که عامل اصلی است فراموش کردی؟

  • .
    11

    مردم همیشه بیگناه در تاریخ کشته میشوند . و رئسا و افسران بالا سالیان سال ب خوبی و خوشی زندگی میکنند . مثل هشت سال دفاع بسیار مقدس ما .

  • ناشناس
    15

    امیدوارم پایانی باشه برای روسیه کثیف

    نظرات شما -
    • زنده باد اکراین مظلوم
      12

      ای کاش می توانستم به اکراین بروم و به ارتش آن کشور می پیوستم و تا آخرین نفسم با روسیه کمونیست جنایتکار که مایه ننگ بشریته می جنگیدم. اکراین نماد مظلومیتی است که این ستمگران در طول تاربخ بر میلیون ها انسان روا داشتند و ظالمان امروزی برآمده از همان ستم ها هستند.

    • به زنده باد اکراین
      30

      تو از همونایی هستی که اگه آمریکا بخواد بهمون حمله کنه میگی کاش آمریکا بودمو با تمام وجودم جانم را فدای مردم مظلوم و دولت ستم دیده آمریکا میکردم .....آلبانی چطوره جیره خور سوزشی ؟

    • زنده باد اکراین مظلوم
      10

      زنده باد اکراین مظلوم.
      اولا سوزشی و جیره خوار تویی که بدون اینکه بدونی من کی هستم چاک دهنت رو باز میکنی و قضاوت میکنی ثانیا من یه کرد هستم و باشرف زندگی کردم و تاریخ نا پر از انسان های با غیرت و باشرف بوده نه مثل رجوی و امثال آنها. ثالثا سگ آمریکا شرف داره به هر چی روس بی شرفه. رابعا انتظار بیشتری از کسایی که از خبر فوری بازدید می کنند بیش از این نیست. خامسا مواظب حرف زدنت باش و یاد بگیر مودب باشی.

  • ناشناس
    12

    وقتی که یک دیوانه در راس یک کشور قرار میگیرد، دوست دارد به همه کشورها حمله کند و بر آنها حکمفرمایی کند، لذا وقوع جنگ اجتناب ناپذیر است. بهترین کار این است که سازمان ملل و شورای امنیت، تمام روسای دیوانه ی کشورها را عزل کند، و در تمامی کشورها با نظارت سازمان ملل، برای تعیین رییس کشورها اقدام کند تا جنگ و کشتار به حداقل برسد. نتیجه فروپاشی و تجزیه کشورها، نهایتا به جنگ ختم میشود چون بعضی قسمتها قویتر و بعضی قسمتها ضعیفتر میشوند. مثلا اگر اتحاد جماهیر شوروی باقی میماند، شاید اینهمه درگیری بوجود نمی آمد.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      هر چه بگندد نمکش میزنند وای به روزی که بگندد نمک، دوست عزیز تا به حال از این جنازه متعفن(سازمان ایالات متحده آمریکا ببخشید منظورم همان سازمان ملل بود) حرکت مثبتی دیده ای

  • ناشناس
    0

    الكيه

  • ناشناس
    1

    😂🤣

  • ایرانی
    6

    با هجوم تهدیدهای غرب و از طرفی مخالفین پوتین در داخل ولادیمیر در چاهی عمیق گرفتار شده است و راهی جز ...خوردن ندارد.

  • مهدی
    11

    اروپا و آمریکا که زوتر از همه مردم خود را از اوکراین فرا خواندند .پس چرا اوکراین این همه اسرار دارد به غرب بپیوندد.بهتر است از ناتو بیا بیرون وبه روسیه بپیوندد.تا جنگ هم خاموش شود.اگه جنگی بشه می بینید ناتو هیچ کمکی به اوکراین نمی کند .
    .

    نظرات شما -
    • آزادی
      5

      بزرگان روس غرب را ترجیح میدهند.

    • ابی
      1

      مگه اوکراین الان عضو ناتوست؟

  • ناشناس
    8

    من نمیدونم امریکای تروریست چ اصراری داره روسیه میخواد حمله کنه !! به گمونم میخواد به اروپا بگه من اگر پشتتون نباشم روسیه همه تون رو نابود میکنه این برنامه هم ی فیلم هالیوودی فقط خدا میدونه تو توافق وین این جنگ این وسط چی میگه

  • ناشناس
    13

    جنگ خوب است، جنگ حرکت می آفریند. خداوند در قرآن میفرماید، وقاتلوهم حتی لاتکون فتنه. البته قتل و کشتن زیر نظر امام معصوم ع. وانگهی چه بخواهیم و چه نخواهیم بعد از مدتی، خداوند روح را از بدنمان خارج میکند، و به نوعی در آینده همه اعدام میشویم. پس بهتر است .....

    نظرات شما -
    • شش
      4

      قشنگ مشخصه میخوای مسلمون هارو بد نام کنی آلبانی نشین جیره خور فلاکت زده ، دیسلایکتو زن برو سرمون درد گرفت

  • قلندر واقعی
    1

    در جنگ ما با عراق هم عراق از زمین و سمان و دریا بوسیله بیش از 80کشور از جمله همین روسیه ساپورت میشد اما سرانجامی واسه عراق جز ذلت نداشت میگ های روس را یادتونه بمب بر سر مردم بی دفاع پس اتحاد یه ملت با رهبری خود مثل 8سال دفاع میتونه برتری داشته باشه لعنت خدا به کمونیستها غاصب

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      به میگ های روسیه اضافه کن میراژهای فرانسه آواکس های آمریکا و سلاح های شیمیایی آلمان. لعنت بر هر ظالم چه کمونیست باشه چه لیبرالیسم

    • رهگذر
      3

      آمریکا می خواد اوکراین را شبیه باتلاقی برای روسیه کنه که برای خودش در ویتنام و عراق پیش امد ولی روسها به نظر عاقلتر باشند و اگر درگیری نظامی رخ بده فقط محدود به منطقه جدایی طلب شرق اوکراین خواهد بود چون آنجا روس ها پشتوانه مردمی دارند ولی وارد خاک اوکراین نمیشن با اینکه هر دو کشور اسلاو و هم نژاد و فرهنگ هستند و غربیها مثل نازی ها آنها را نژاد پست میدونن

  • ناشناس
    8

    در عوض,عقبه پشتیبانی اوکراین به اندازه همه اروپا و امریکا و دیگر دنبالچه های امریکاست.اگر جنگی در اوکراین باشد جنگ اوکراین و روسیه نیست؛جنگ تحمیلی امریکا به روسیه است.سران دست نشانده اوکراین در همدستی با جنگ سالاران ینگه دنیا با روسیه به مردم خودشان خیانت اشکار کرده ,محیط زیست انهارا تبدیل به جهنم مصرف تولیدات صنایع نظامی امریکا به هزینه اروپا و یدکیهای دیگر امریکا کرده اند.احتمال اینکه امریکا با انجام انفجارهایی به دست عوامل خائن اوکراینی خود در اوکراین به دروغ اعلام حمله روسیه به اوکراین بکند زیاد است.کارهایی که امریکا و زاپاس های بریتانیائی و اروپائی اش در عراق و سوریه انجام دادند.امریکا از پایان جنگ ویتنام تا کنون ,یعنی نزدیک نیم قرن است مصرف جنگی تولیداتش محدود مانده است و این برای سرمایه صنعتی -نظامی امریکا یک کابوس است.بنا براین شعله ور کردن یک جنگ گسترده جهانی به دلایل اقتصادی و سیاسی در جهت ورشکسته کردن رقیبان ودنباله رو کردن هرچه بیشتر اردوگاه سرمایه غربی در پشت سر خود در حد یک ضرورت انصراف ناپذیر شده است.هنگام ان رسیده است که صلح جویان جهان باید هوشیار باشند و در روشن کردن ذهن مردم دنیا نسبت به اهداف شیطانی امریکا و فشار اوردن مردم به دولتهای خود برای دور شدن از این توطئه بزگ اهریمنی بکوشند.

  • عادل از قطب شمال
    10

    این کشور کمونیستی روسیه باید تجزیه بشه تا دیگه نتونه به ایران و اوکراین زور بگه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      خخخخه هنوز نمیدونی کمونیست 30 سال است تکه شد بقیه اش پیش کش که چرا می خواهد اوکراین را ادب کند

  • M
    7

    هیچ جنگی اتفاق نمی افته

  • خدامراد
    0

    این برنامه ها الکی می باشد تمام دروغ و نیرنگ تمام دنیا راضی هستند که جنگ ببن ابرقدرت ها به افتد ولی اینها می گردن جنگ را بین دو کشور بیچاره بیندازن تا مهمات شان را بفروشن به انها

  • ناشناس
    0

    کمونیستهای کثیف برید به جهنم اکراین جهنم شماها خواهد بود یادتان که نرفته این ارتش سرخ چه بر سر مردم مظلوم افغانستان اورد

  • ناشناس
    0

    کمونیستهای کثیف برید به جهنم اوکراین جهنم شماست

  • ناشناس
    0

    بیشتر آمریکا می خواهد روسیه حمله کند!!!

  • ناشناس
    20

    آقای زنده باد اکراین تو تا دم درب توالت هم نمی توانی بروی خودته خراب می کنی چه رسد بروی اکراین کاری ندارد هزینه سفرت می دهیم ببین تو می روی؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      اون روز روز مرگ و خفت و خواری من هستش که بخواهم از کسائی مثل شما بخواهم هزینه سفر بگیرم. به انداه ای دارم که بتوانم بروم پولت رو بزار برای خودت بیشتر به کارت میاد!. زمانی که ما در ارتش و جاهائی خدمت می کردیم شما جرات نداشتید نصف شبش تا دم توالت برید.

    • ناشناس
      0

      برو پاچه ی شلوارتو بکن تو جورابت تا بیشتر از این گندت نریزه بیرون گند زدی با این تحلیلت

  • مردم
    1

    جنگ روسیه و اوکراین در واقع جنگ بین آمریکا و روسیه هستش اما نه در خاک هم دیگه بلکه در زمین اروپا غربی . شرایط جنگ برای روسیه از طرف آمریکا تا حدودی با سنگ اندازی سخت میشه تا از پوتین توسط آمریکا امتیاز بگیره بعدش توی یه برنامه ساختگی توافق میشه اروپا هم به آرامشش میرسه
    باج گیری آمریکا و روسیه تمامی نداره

  • در ذیل
    0

    آمریکا شلوغش میکنه پوتینم بلده باج بگیره قراره به روسا یه سری امتیاز بده احتمالا بخشی از اکان میره برا روسیه ایرانم میره طرف آمریکا یه بده بستون نرم

  • ب ص
    1

    امام ره فرمودند هروقت اینها غرب وشرق هیاهو کنند بدانید که به ضررشان است

  • ناشناس
    1

    ای خدا چی میشه این پوتین و همفکران شرقیش که فقط به فکر تولید سلاح و آشوب هستند تلف بشن . هیچ فکر کردین روسیه بغیر از صنعت تولید سلاح جنگی برای کشتار انسان هیچ صنعت خاصی نداره

  • سید ابو رسول
    0

    اوکراین به اولین ضرب سقوط میکنه ..اکر جتگ شروع بشود
    ..واحتمال جنگ جهانی بیشود ..

  • مهدی
    0

    جنگ درهرکجا که باشه خوب نیست .مرگ برالبانی نشینهای مزدور

  • بهمن
    0

    اوکراین باید تسلیم شود. آمریکا کمتر سلاح به اکراین بدهد. دوره نابودی آمریکا سر رسیده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها