به بهانه ترور زاخارچنکو؛

قهرمان ملی دونتسک را بیشتر بشناسیم

آلکساندر زاخارچنکو رئیس جمهوری منطقه خودخوانده دونتسک که شامگاه جمعه بر اثر انفجار دراین شهر کشته شد، قهرمان ملی این منطقه بود که از چهار سال پیش رهبری مخالفان اوکراین را برعهده داشت.

قهرمان ملی دونتسک را بیشتر بشناسیم

اختلافات روسیه و اوکراین که با یکدیگر پیوندهای تاریخی و مذهبی بی پایانی دارند از سال 2014 و پس از وقوع تغییرات در اوکراین که کی یف از آن به عنوان «انقلاب» و روس ها «کودتا» یاد می کنند، آغاز شده است.
مردم شرق اوکراین از جمله دونتسک پس از این اتفاق، دست به مخالفت با دولت مرکزی در کی یف زدند.
آلکساندر زاخارچنکو رئیس جمهوری منطقه خودخوانده دونتسک که روز جمعه بر اثر انفجار بمب در کافه ای در دونتسک به همراه وزیر حقوق و درآمدهای جمهوری خودخوانده دونتسک کشته شد رهبر یکی از مناطقی بود که از سال 2014 علیه دولت مرکزی در کی یف دست به اعتراض زد و خواهان جدایی از اوکراین شد.
زاخارچنکو بعد از ظهر جمعه برای مصاحبه با یک رسانه محلی به نام آپولو به کافه سیار در مرکز دونتسک و نزدیکی خانه خود رفته بود که مورد حمله تروریستی قرار گرفت و جان سپرد.
رهبر 42 ساله دونتسکی ها از مادری اوکراینی و پدری روس در شهر دونتسک مرکز استان دونتسک در شرق اوکراین به دنیا آمده بود.
وی دانش آموخته هنرستان صنعتی دونتسک در رشته الکترومکانیک معدن بود و تا آغاز مناقشه در شرق اوکراین در سال 2014 به امور تجاری مرتبط با صنعت ذغال سنگ مشغول بود.
زاخارچنکو از سال 2006 مدیر یک شرکت تجاری به نام کانتیننت بود و این شرکت در مالکیت رنات احمداف سرمایه دار مشهور اوکراینی قرار داشت.
از ماه دسامبر سال 2013 زاخارچنکو رهبری سازمان سیاسی آپلوت شاخه دونتسک را برعهده گرفت.
وی در دانشگاه حقوق وابسته به وزارت کشور اوکراین در دونتسک مدتی تحصیل کرد اما تحصیلات را ناتمام گذاشت.
زاخارچنکو در ماه آوریل سال 2014 (پیش از آغاز مناقشه مسلحانه با اوکراین) در راس گروهی هفت نفره در حمله به مقر استانداری دونتسک شرکت کرد و سپس فرماندار نظامی شهر دونتسک شد.
وی سپس معاون وزیر کشور جمهوری خودخوانده دونتسک شد و در این مقام درجه ژنرالی گرفت.
زاخارچنکو در ماه اوت سال 2014 جانشین آلکساندر بورودای رئیس جمهوری منطقه خودخوانده دونتسک شد که از مقام خود کناره گیری کرده بود.
در ماه نوامبر سال 2014 زاخارچنکو با به دست آوردن 77.5 درصد آرا به مقام رئیس جمهوری منطقه دونتسک انتخاب شد و پس از آن به همراه ایگور پلوتنیتسکی رئیس جمهوری منطقه لوهانسک در ماه فوریه سال 2015 توافقنامه مینسک را امضا کرد.
این توافقنامه به مناقشه خونین در شرق اوکراین که تاکنون جان بیش از 10هزار نفر را گرفته، پایان داد هر چند که درگیری های پراکنده ای در این منطقه رخ می دهد یا آتش بس نقض می شود.
در سال 2014 یک سوء قصد به جان زاخارچنکو شد که به وی آسیبی نرسید، در سال 2015 در جنگ با نیروهای اوکراینی بشدت مجروح شد اما از آن حادثه نیز نجات یافت.
آمریکا و اتحادیه اروپایی که از سال 2014 روسیه را به دلیل الحاق کریمه به خاک خود و دخالت در مسائل داخلی اوکراین با تحریم های شدید مواجه ساخته اند پس از سرنگون شدن بویینگ مالزی بر فراز استان دونتسک، زاخارچنکو را در فهرست تحریمی خود قرار دادند.
دولت اوکراین هم در سال 2015، زاخارچنکو را به جرم تشکیل گروهای تروریستی تحت تعقیب قرار داد.
زاخارچنگو چند روز پیش آمادگی خود را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ، این منطقه اعلام کرده بود.
روس ها معتقدند که مقامات کی یف پشت ترور متحد و دوستشان قرار دارند و در مقابل رسانه های اوکراینی به نقل از سازمان امنیت ملی کشورشان مدعی هستند که شبه نظامیان یا نیروهای امنیتی روسیه زاخارچنکو را کشته اند.
صاحبنظران روس از رهبر دونتسک به عنوان فردی شجاع و کاریزماتیک یاد می کنند.
او یک روز پیش از ترور (پنجشنبه شب) در اقدامی نمادین که نشانگر همبستگی مردم دونتسک با روس ها بود بر سر بنای یادبود «یوسف کابزون» خواننده برجسته روس در دونتسک گل گذاشت و کمتر کسی فکرش را می کرد که در فاصله کمتر از یک روز، مردم دونتسک بر سر بنای یادبود او گل بگذارند.

منبع: ایرنا

1261

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها