به دلیل به حد نصاب نرسیدن

جلسه پارلمان عراق برای انتخاب رئیس‌جمهوری به جلسه مشورتی تبدیل شد

جلسه امروز (دوشنبه) پارلمان عراق برای انتخاب رئیس جمهوری به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان به جلسه مشورتی تغییر یافت.

جلسه پارلمان عراق برای انتخاب رئیس‌جمهوری به جلسه مشورتی تبدیل شد

به گزارش ارث نیوز، پارلمان عراق اعلام کرد، جلسه امروز انتخاب رئیس جمهوری به دلیل اینکه تعداد نمایندگان به حد نصاب قانونی نرسید به جلسه مشورتی و تبادل نظر تغییر یافت.

در جلسه امروز پارلمان عراق از ۳۲۹ عضو تنها ۵۸ نماینده حضور یافتند و جلسه به جلسه مشورتی تغییر یافت. در این جلسه درباره قوانینی که نیاز به تصویب پارلمان ندارند گفت‌وگو و تبادل نظر شد.

بیشتر فراکسیون‌های سیاسی عراق جلسه امروز پارلمان را تحریم کرده بودند. برگزاری جلسه پارلمان عراق مستلزم حضور ۱۶۵ نماینده (نیم به علاوه یک) است و برای انتخاب رئیس جمهوری نیز باید دو سوم نمایندگان یعنی ۲۲۰ نماینده حضور داشته باشند و به او رأی مثبت دهند.

دادگاه فدرال عراق یکشنبه طی تصمیمی نامزدی «هوشیار زیباری»، نامزد حزب دموکرات کردستان به ریاست مسعود بارزانی برای ریاست جمهوری عراق را به حالت تعلیق درآورد.

شورای عالی قضایی عراق روز جمعه حکم احضار هوشیار زیباری را صادر کرد.

این حکم احضاریه در خصوص پرداخت‌های غیرقانونی در دوره مسؤولیت وزیر خارجه او صادر شده است.

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق که پیروز انتخابات پارلمانی اخیر این کشور است و برای تشکیل دولت تلاش می‌کند و حزب دموکراتیک اقلیم کردستان عراق و ائتلاف اهل تسنن در پارلمان از نامزدی هوشیار زیباری برای تصدی پست ریاست جمهوری حمایت می‌کردند و حکم دادگاه فدرال عراق ضربه‌ای به مقتدی صدر است.

مقتدی صدر در نهایت از حمایت از زیباری دست برداشته و در بیانیه‌ای اعلام کرد، رئیس جمهوری جدید عراق باید شروط لازم را برای تصدی این پست داشته باشد.

جریان صدر با برنامه‌ای مبتنی بر مبارزه با فساد وارد انتخابات پارلمانی شد. این جریان شنبه اعلام کرد که جلسه پارلمان عراق را برای انتخاب رئیس‌جمهوری تحریم خواهد کرد. ائتلاف شیعیان عراق نیز اعلام کرده بود که با برگزاری جلسه پارلمان مخالف است.

با تحریم جلسه پارلمان و به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان برای برگزاری جلسه، درگیری بر سر پست ریاست جمهوری و تشکیل دولت جدید طولانی خواهد شد.

رئیس جمهوری جدید عراق بزرگترین فراکسیون در پارلمان را مسؤول تشکیل دولت مکلف به تشکیل دولت خواهد کرد.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها