چرا معافیت تحریم‌های هسته‌ای آمریکا فقط یک شوخی است؟

«بدون لغو تحریم‌های استراتژیک، بی تردید هرگونه رفتار دیگری از سوی ایالات متحده، صرفا یک نمایش رسانه‌ای است و تاثیری بر روند گفتگوهای وین ندارد.»

چرا معافیت تحریم‌های هسته‌ای آمریکا فقط یک شوخی است؟

ایالات متحده ۲۰ ماه پس از برقراری تحریم برای توسعه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، پذیرفت که این تحریم‌ها را بردارد. اما آیا این همه آن چیزی است که ایران می‌خواست؟

دونالد ترامپ ۲۰ ماه قبل، تحریم‌های هسته‌ای علیه کشورمان را وضع کرد؛ تحریم‌هایی که به بهانه محدودسازی برنامه هسته‌ای کشورمان وضع شد، اما در واقع قطعه‌ای از پازل فشار حداکثری بود.

حالا دولت بایدن یک سال پس از استقرار، این تحریم‌ها را برداشته است؛ به عنوان نشانه‌ای از اینکه آماده تحول در مواضع سرسختانه پیشین است. اما شاید این نشانه تنها یک فریب برای بازگشت داوطلبانه محدودیتها باشد.

معافیت تحریمی جدید می‌گوید، شرکت‌های خارجی می‌توانند در پروژه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران شراکت کنند. اما سوال اینجاست که با وجود تحریم‌های بانکی و مالی، اعمال چنین معافیت هایی چه فایده‌ای دارد و کدام شرکت حاضر است بدون امکان انتقال پول، چنین همکاری‌هایی را انجام دهد؟

بنابراین رفع یک تحریم از ۱۵۸۱ تحریم ترامپ پس از خروج از برجام، نه فقط یک نشانه مثبت نیست که پیامی منفی خطاب به کشورمان است که حکایت از حفظ ساختار تحریم‌ها و راهبرد فشار حداکثری علیه تهران دارد. چنانکه رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به تازگی گفته است: "ما بخشی از تحریم‌ها علیه ایران را حفظ می‌کنیم و این تحریم‌ها ارتباطی به موضوع هسته‌ای ایران ندارد و به رفتار این کشور بازمی‌گردد؛ اما اکثر تحریم‌های ناسازگار با برجام رفع خواهند شد."

آمریکا اگر به دنبال جلب نظر مثبت ایران برای توافق است، باید تحریم بانک مرکزی، تحریم فروش نفت و تحریم انتقال پول های بلوکه شده را بردارد تا فضای مثبتی در مذاکرات فراهم شود؛ که البته تقریبا این اطمینان وجود دارد که آمریکا این تحریم ها را لغو نخواهد کرد و بهانه تداوم را نیز می گذارد به حساب «رفتار ایران!»

هرچند لغو هر تحریم دیگری که به ادعای آمریکا مرتبط با برجام باشد را نیز ایران تا پیش از راستی آزمایی و تاثیرسنجی معافیت ها و اطمینان از عدم بازگشت آنها در دولت بعد، زیربار امتیازدهی نخواهد رفت، اگرچه ممکن است سیگنال هایی چون آزادی زندانیان آمریکایی را ارسال کند.

بدون لغو تحریم‌های استراتژیک، بی تردید هرگونه رفتار دیگری از سوی ایالات متحده، صرفا یک نمایش رسانه‌ای است و تاثیری بر روند گفتگوهای وین ندارد.

آمریکا این روزها در حرف خواهان بازگشت به توافق است اما تاکنون در عمل اقدام مثبت و سازنده‌ای از سوی این کشور صورت نگرفته است.

یکی از مقام‌های ارشد وزارت خارجه ایالات‌متحده در جمع خبرنگاران گفته است: "راه به‌سوی رسیدن به توافق در مذاکرات وین وجود دارد اما ایران باید «هم‌اکنون تصمیمات سیاسی سخت و مهمی» اتخاذ کند."

او افزوده است: "جای تاسف است اگر ما شانس رسیدن به توافق را به واسطه عدم مذاکرات مستقیم (بین ایران و آمریکا) از دست دهیم."

اما وی توضیح نداده، دستور کار گفتگوهای مستقیم چیست که باید دیگر متحدان واشنگتن در برجام کنار گذاشته شوند و چرا باید ایران به وعده‌ها در پشت درهای بسته مذاکره اعتماد کرده و متحدانش را برنجاند؟

دولت بایدن احتمالا در روزهای آتی با موجی از مخالفت های تندروهای جمهوری خواه در خصوص کاهش تحریم ها روبرو خواهد شد که از آن برای هراس آفرینی در تهران استفاده خواهد کرد. ولی جمهوری اسلامی با این بازی "پلیس خوب، پلیس بد" آشناست و تنها در عمل، رفتار حریف را می‌سنجد.

اگر آمریکا در هفته‌های پیش‌رو تحریم‌های اصلی علیه ایران را بردارد، شاید امیدی به کسب توافق در وین باشد، اما اگر چنین نکند، احتمالا گزینه پیشنهادی طیف‌هایی در ایران برای خروج از برجام و غنی سازی ۹۹ درصدی روی میز خواهد بود.

منبع: خبر24
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • اسدی
    0

    با این تحلیل نشان دادی که گلی سکه و دلار دوپو کرده ای وسخت از توافق برجام اشفته شده ای ، سقوط قیمت ها قطعی است وبا این تحلیل های منفی نمی توان جلوی سقوط قیمت ها را گرفت .

  • ناشناس
    0

    خیلی شبیه قطعنامه پانصدو نود و هشته

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها