رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی بررسی کرد

اقدام جدید آمریکا در اعمال برخی معافیت‌های تحریمی؛ بازی ای با حاصل جمع صفر

«دولت بایدن با اقدام جدید خود حتی در ارائه نمایش علاقه‌مندی به توافق نیز موفق عمل نکرد زیرا موضوعاتی که تعلیق تحریم‌های آن اعلام شده اساسا مسائلی نیست که پیشبرد آنها با موانع جدی حاصل از تحریم‌های آمریکا روبرو باشد.»

اقدام جدید آمریکا در اعمال برخی معافیت‌های تحریمی؛ بازی ای با حاصل جمع صفر

نورنیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی نوشت:

وزارت خارجه آمریکا جمعه شب اعلام کرد که این کشور با اعمال برخی معافیت‌های تحریمی، شرایطی را فراهم کرده که کشورها و شرکت‌های خارجی بتوانند با ایران در پروژه‌های نیروگاه اتمی بوشهر، نیروگاه آب سنگین اراک و راکتور تحقیقاتی تهران همکاری کنند (اینجا بخوانید).

این معافیت‌ها پیش از این از سوی «مایک پمپئو» وزیر خارجه سابق آمریکا در ماه می ۲۰۲۰ لغو شده بود.

وزارت خارجه آمریکا همچنین تاکید کرده؛ معافیت‌های ارائه شده به منظور تسهیل گفتگوها در وین طراحی شده که به دستیابی به توافقی برای بازگشت متقابل به برجام کمک می‌کند.

این اقدام واشنگتن در شرایطی که هیئت‌های سیاسی مذاکره‌کننده در وین برای رایزنی بیشتر به پایتخت‌ها بازگشته‌اند از سوی برخی رسانه‌ها به عنوان نشانه‌ای از نزدیک شدن مذاکرات وین به توافق تفسیر شد که البته نمی‌تواند برداشت درستی باشد.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این خصوص با تاکید بر تداوم پیگیری سیاست ترامپ از سوی دولت بایدن گفت: «ما دقیقا همان کاری را کردیم که دولت قبلی کرد: به شرکای بین‌المللی خود اجازه دادیم به مسئله افزایش ریسک تولید گسترش تسلیحات و امنیت هسته‌ای در ایران بپردازند و تا زمانی که  ایران به تعهدات هسته‌ای خود بازنگردد از معافیت از تحریم‌ها بهره‌مند نخواهد شد.»

در حالی که نتیجه مذاکرات وین به تصمیم سیاسی آمریکا برای دست کشیدن از زیاده‌خواهی و وقت‌کشی گره خورده، انجام این اقدام جدید از سوی واشنگتن بیش از آنکه ارزش فنی یا اقتصادی داشته باشد نمایشی برای فعال نشان دادن این کشور در مسیر دستیابی به توافق است.

نکته آنکه؛ در طول چند ماه گذشته، واشنگتن و شرکای اروپایی این کشور، مستمرا نسبت به پیشرفت سریع برنامه‌های هسته‌ای ایران اعلام نگرانی کرده‌اند اما در اولین گام اقدامی را مدنظر قرار داده‌اند که به نوعی مانع‌زدایی از پیشرفت چند برنامه ایران در حوزه فعالیت‌های هسته‌ای است!

این اقدام آمریکا بدلیل بی‌اثر بودن آن در فعالیت‌های سه حوزه ذکر شده کاملا فاقد ارزش است و تنها نمایشی برای کاهش فشارهای سیاسی بر این کشور است که با تداوم زیاده‌خواهی و تلاش برای حفظ ساختار تحریم‌ها موجب کندی روند مذاکرات و کاهش احتمال دستیابی به توافق شده است.

دولت بایدن با اقدام جدید خود حتی در ارائه نمایش علاقه‌مندی به توافق نیز موفق عمل نکرد زیرا موضوعاتی که تعلیق تحریم‌های آن اعلام شده اساسا مسائلی نیست که پیشبرد آنها با موانع جدی حاصل از تحریم‌های آمریکا روبرو باشد.

جمهوری اسلامی ایران از ابتدای دور جدید مذاکرات رسما اعلام نموده که با هدف رفع تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی وارد مذاکرات شده و اولویت توجه و تلاش خود را نیز به این موضوع اختصاص خواهد داد.

در شرایط کنونی اقدامی که می‌تواند به عنوان نشانه‌ای از علاقه‌مندی و اراده طرف‌های مذاکره‌کننده برای دستیابی به توافق خوب مورد توجه قرار بگیرد، برداشتن گام‌های تاثیرگذار در حوزه رفع تحریم‌های اقتصادی غیرقانونی و ظالمانه است و تمسک به بازی‌های با حاصل جمع صفر، در جا زدن در موقعیت فعلی تلقی شده و حرکت جدیدی را بدنبال نخواهد داشت.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    1

    نشان دادن آب نبات آنهم از دور....

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها