عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس:

قانون سربازی اجباری باید تغییر کند/ رقم های فروش خدمت سربازی، فقط به درد مرفهین می‌خورد!

مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ درباره طرح فروش سربازی به مشمولین غایب و مخالفت ستاد کل نیروهای مسلح با آن، بار دیگر بحث بر سر خدمت سربازی را داغ کرد.

قانون سربازی اجباری باید تغییر کند/ رقم های فروش خدمت سربازی، فقط به درد مرفهین می‌خورد!

در ارتباط با طرح جدید فروش خدمت، در گفتگویی با طراح ایده سربازی حرفه‌ای که به لغو قانون سربازی اجباری منتهی می‌شود، به گفتگو نشسته‌ایم.

ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی و طراح طرح پیشنهادی «اصلاح قانون خدمت وظیفه عمومی» در گفت و گویی در ارتباط با موضوع فروش خدمت سربازی گفت: متاسفانه مبالغ به گونه ای تعیین شده است که در عمل به جز مرفهین کسی نمی‌تواند از آن استفاده کند. سوالم خطاب به همکاران موافقم این است که آیا حتی آنها نیز بعنوان یک نماینده مجلس ۶۰۰ میلیون برای خرید سربازی دارند؟ چنین مبالغ را به جز مرفهین کسی دیگر نمی تواند تهیه کند.

ابوترابی با بیان اینکه اساس بحث من این است که به طور کلی قانون نظام وظیفه ما ایراداتی دارد و با اقداماتی از این نوع نمی توان آن را برطرف کرد، گفت: باید در قانون نظام وظیفه کشورمان اصلاحات بنیادین صورت گیرد، ستاد کل نیروهای مسلح باید بپذیرد که این قانون ایرادات اساسی دارد.

وی افزود: این قانون ۱۰۰ ساله ای است که در زمان رضاخان و آنهم به صورت وارداتی از اروپا به کشور ورود پیدا کرد. به اعتقاد بنده این وضع سربازی دیگر پاسخگوی جامعه امروز نیست چون اکنون شرایط دیگر مشابه زمان رضاخان نیست. یعنی در آن دوران، مدارک تحصیلی افراد نهایتا سیکل بوده، ولی الان مدارک تحصیلی افراد به دکتری یا کارشناسی ارشد ارتقا پیدا کرده است پس نمی‌توان همان رفتاری که با فرد تحصیلات پایین انجام می‌شده با یک فرد تحصیلات بالا انجام داد.

ابوترابی تاکید کرد: سربازی اجباری از زمان حکومت رضا خان در سال ۱۳۰۴ در کشور با قوانینی سخت گیرانه پایه گذاری شد که تاکنون تحولی در درونش اتفاق نیفتاده است.

وی ادامه داد: در این مدت تنها اقدامی که برای سربازی اتفاق افتاده بود، فقط مدت خدمت سربازی کاهش یا افزایش یافته و هیچ تحول بنیادی در ساختار و درون آن نیافتاده است و فقط بازی با اعداد بوده است.

نماینده مردم نجف آباد در مجلس اظهار کرد: حتی بعضی از علما نیز معتقدند سربازی در زمان صلح واجب کفایی است؛ به این معنی که در زمان صلح و با توجه به حضور نیروهای ارتش و پاسداران که کارمند بوده و حقوق دریافت می کنند، دیگر نیازی به سربازی اجباری نداریم چرا که در زمان صلح حضور نیروهای مسلحی که حقوق دریافت می کنند، کفایت می کند.

وی تاکید کرد: با توجه به مطالب عنوان شده قانون نظام وظیفه نیاز به اصلاح دارد؛ در این میان طرح موضوعاتی از قبیل فروش خدمت سربازی با مبالغ بسیار بالا اشتباه بوده و اختلاف طبقاتی است.

ابوترابی همچنین تصریح کرد: اصولا سربازی که ۳۵ سال داشته و دارای زن و فرزند است چه کارآیی خواهد داشت؟ در ضمن باید به موضوع سربازی نگاه وسیع تری داشته باشیم؛ چراکه در دوران سربازی مسائل و مشکلات مالی، اخلاقی و حتی مواد مخدر نیز مطرح است. همچنین اکنون با قانون فعلی سه میلیون غایب و سرباز فراری داریم و جوانان را مجرم کرده‌ایم.

این نماینده مجلس ادامه داد: امروز وضعیت سربازی در حال بحرانی شدن است و در این ارتباط اخبار خوبی به ما نمی رسد. این موضوع ابعاد پیچیده اجتماعی و حتی موضوع فرار نخبگان را نیز شامل می شود.

ابوترابی خاطر نشان کرد: همین کشورهای اروپایی که ما در زمینه سربازی از آنها الگوبرداری کرده ایم، این قانون نظام وظیفه خود را اصلاح کرده اند.

منبع: خبر24
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 25
  • ناشناس
    0

    سربازی قبل از سال 1385 نیاز به پرداخت حق بیمه ندارد در صورت عدم همکاری تامین اجتماعی از طریق دیوان عدالت شکایت و پییگیری نمایید.

  • 0

    ماده 95 قانون تامین اجتماعی برای محاسبه رایگان خدمت سربازی جزء سنوات خدمت باید سه شرط اساسی داشته باشد

    - داوطلبان باید قبل از ورود به خدمت سربازی سابقه ‌بیمه پردازی داشته باشند
    ۲- پیش از هفتم مرداد سال ۱۳۸۵ خدمت سربازی شان به پایان رسیده باشد
    ۳- پس از پایان سربازی نیز بیمه ‌پرداز سازمان بیمه تأمین اجتماعی بوده ‌باشند.

    بنابراین این قانون شامل شما که در سال 90 خدمت کرده اید نمی شود

  • 0

    سازمان تامین اجتماعی باینکه می داند کسانی که قبل از خدمت سربازی بیمه تامین اجتماعی هستند نباید بابت خدمت سربازی از آنها پول دریافت کند ولی متاسفانه قانون را رعایت نکرده است.

    و برای بنده و دیگر کارمندان، کارگران و بازنشسته های مشکل ایجاد کرده است.

    بنده از طریق دیوان عدالت اداری شیکایت کردم رای دیوان عدالت اداری به نفع بند صادر شده است.

    بازنشسته مخابرات منطقه تهران از شعبه 13 تهران

  • ناشناس
    0

    بحران اوکراین؛ اسرائیل دو دل است؛ طرف پوتین را بگیرد یا غربی ها؟
    بحران اوکراین؛ اسرائیل دو دل است؛ طرف پوتین را بگیرد یا غربی ها؟
    بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق اسرائیل، پوتین را دوست من می‌خواند، واژه‌ای که برای کسانی که روسیه و رئیس‌جمهور آن را بهتر درک می‌کنند، صرفاً جنبه ی سرگرمی دارد. تنها چیزی که برای پوتین اهمیت دارد، منافعش است و بهتر است مراقب باشید که آنها را تضعیف نکنید. از این منظر، اسرائیل روی طناب محکمی که اکنون بین وفاداری‌ها و منافع متضاد کاخ سفید و کرملین در مورد اوکراین کشیده شده است، گام برمی دارد.

  • 0

    چه کسانی برای زندگی مردم تصمیم می گیرند؟

  • 0

    درخواست ضد ایرانی یک سناتور دموکرات از بایدن
    درخواست ضد ایرانی یک سناتور دموکرات از بایدن
    در ادامه رویکرد خصمانه مقامات آمریکایی درقبال ایران، یک سناتور دموکرات از رئیس جمهور کشورش خواست تا تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کند.

  • 0

    فریدون عباسی: تا آمریکا ما را به عنوان قدرت جهانی نپذیرد، مذاکره مستقیم به صلاح نیست / تیم مذاکره قبلی به ما می گفتند «بیسواد »
    رئیس پیشین رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه اگر آمریکا ما را در معادلات بین المللی رقمی حساب نکند مذاکره مستقیم با این کشور اصلا صلاح نیست، گفت: درک آمریکایی ها باید از قدرت جمهوری اسلامی ایران تغییر کند. سازمان انرژی اتمی گفت:

  • ناشناس
    0

    بنده فقط در زمان دولت حسن روحانی، سالانه بیش از 999 هزار بار در باره مشکلات کارمندان، کارگران، بازنشسته های، مردم و کشور و... علیه دولت، دولتمردان، مسئولان و نمایندگان مجلس در رسانه ها انتقاد، شکایت و اعتراض کردم ولی متاسفانه در مدت 8 سال یک مردم آن هم بررسی، پیگیری، رسیدگی نکردند و هنوز هم نمی کنند و نشده است چرا؟
    100 درصد مشکلات کارمندان، کارگران، بازنشسته های، مردم و کشور هیچ ارتباطی و ربطی به تحریم های آمریکا و غرب هم ندارد و تاکنون نداشته است و فقط دولت، دولتمردان، مسئولان و نمایندگان مجلس مقصر اصلی هستند.

  • ایرانی
    0

    درود برشرفت

  • ناشناس
    0

    بلاخره یکی درست نظرداد

  • ناشناس
    17

    خذف یا کم کردن مدت خدمت سربازی بزرگترین خیانت به نیروی دفاعی و امنیت کشوره،انگلستان با نفوذ در مجلس و بخشهای دیگر سعی داره خدمت سربازیو حذف کنه و ایران کاملا به دوران سیاه گذشته برگردونه که نه سربازی بود و ایران به راحتی سرزمین از دست میداد

  • ناشناس
    0

    همه میگن باید اصلاح بشه خوب اصلاح کنید چرا فقط حرف میزنید

  • ناشناس
    0

    سربازی اجباری مال دوران رضا خان هست مگه اون قلدر زورگو نبود شما زور نگید ۱۸سال یه بچه را با خون دل بزرگ‌کنیم بفرسیم کجا بره دوسال از عمرش حروم شه بعد بیست سالگی بیاد نه سرمایه داره نه کار داره نه پول داره بعد هی بگید ازدواج آسان همه چیز برای پولدارهاست مرگ هم برا ی مابدبخت بیچاره ها

  • ناشناس
    0


    سوال اینجاست چرا بانک ها به بازنشستگان تامین اجتماعی وام 50 الی 100 میلیون تومانی بدون ضامن نمی دهند؟ مسئولان و نمایندگان مجلس وغیره هم تاکنون هیچ اقدامی و اعتراضی نمی کنند و سکوت اختیار کرده اند چرا؟

  • مهدی
    0

    شماحرف زیادمیزننین کسی عمل ندیده ازتون مشخص نیست کی داره اینقدر زندگی یک عده آدم رو بهم میریزه الکی الکی مردم مجرم میشن توجوانی

  • ناشناس
    3

    بسم الله الرحمن الرحیم .دوره خدمت باید به اخرین دوره آموزش ملی تبدیل وکلیه مسایل مورد نیاز یک جوان اعم از مهارت های لازم برای اشتغال، ازدواج،تحصیل،یک زندگی متعادل ،و سایر نیازهای انسانی ضمن آموزشهای نظامی و بهره گیری از نیروی جوان برای آبادانی کشور مانند درخت کاری در اطراف محل خدمت و ...تبدیل شود

  • ناشناس
    11

    اگر سربازی دل به خواهی باشد هیچ نمی رود واین حدف شما درست نیست آن وقت چه کسی آرمانهای کشور دفاع خواهد کرد کجا ما در زمان صلحیم با این همه دشمن و تروریست ومنافق واراذل واوباش به نظر من همه چه مرفه یا غیر مرفه به سربازی بروند حالا مشمولین غایب که۳۰ سال سن ودو فرزند دارند معاف کنند اشکال ندارد اگر این فرد اگر داشته باشد باید پولش بگیرند والا باز بی عدالتی می شود

  • ناشناس
    0

    نمایندگان منطقه بهارستان جاده تهران ساوه در خانه ملت چه غلطی می کنند در مورد مشکلات مردم و بازنشستگان تامین اجتماعی و عملکرد و رفتار مسئولین بی ادب بانک ها این منطقه هیچ اقدامی و اعتراضی نمی کنند، خفه خون گرفتند و سکوت اختیار اختیار کرده اند و فقط در موقع انتخابات به مردم رشوه می دهند.

  • Mehdi
    0

    اینا ک اینقدر ادعا دارن ما پیشرفت نظامی داشتیم آیا پیشرفت فقط توی موشکه؟؟؟ خب ب جای این کارا بفکر ساخت ربات ها برا حفاظت از مرزها باشید ب جای استفاده از نیروی انسانی.... فقط ادعا الکی ک ما پیشرفت کردیم... لامصبا عقل ندارید و بلد نیستید چ جوری از نیروها استفاده کنید... شما الان نگاه کنید چقدر جوون رو میبرن توی پادگان ها اونم پادگان هایی ک لب مرز نیس ...نمونش پادگان های اصفهان وسط شهره الکی ی سرباز رو میبرن بالا برجک نگهبانی بده... خب مگه آزار دارید اگ بحث ازاره بگید مریضیم...
    ب جا این قانون های غلط بفکر استفاده درست از نیرو ها باشید ن بفکر آزار جوان ها.... متاسفانه مملکت دست افراد نادان داره اداره میشه.

  • ناشناس
    0

    اره والله دمت گرم بابا
    ولی همش شده حرف حرف حرف عملیش کنین جوانی زیادی هستن ک این شده فکر شبو روزشون این کابوسو تموش کنین

  • ممدوح
    0

    ممنونم از بیان زیبای شما

  • سیاوش
    0

    دمت گرم آقای ابو ترابی...جمع کنین این معضل را از جامعه..سه میلیون غایب بس است دیگر...تعیین تکلیف کنین این بیچاره ها را بااین وضع تورم و گرانی..
    بذارین به زندگیشون برسن..برن دنبال ازدواج و تشکیل خانواده

  • ناشناس
    0

    سلام آقای ابوترابی تو را خدا حرف نزنید شما تو مجلس هستید عمل کنید فکری به حال این جوانان‌باشید داریو میگید ۳ میلیون‌غایب دارید خوب کار کنید به زندگی برسد همگی افسرده‌شدن نه کار نه زندگی نه خانواده هر عیدی که میشه به زندانیان یک عفو میدهتد دیگه این جوانان از زندانی ها کمتر هستن

  • ناشناس
    0

    با این کارشون اتیش به جون پدر مادرا میکنن،پسر باید مدام سرکوفتشون کنه که چرا پول ندارین سربازی منو بخرین ،جنگ و دعوا و اخرشم قتل پیش میاد

  • ناشناس
    0

    بجای سرباز ازکارگران بیکاراستفاده کنید کلی مشکل حل میشه یه سری به پول میرسن ویه سری به تفریحاتشون

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها