خبرهای مهم از وین/ مذاکره مستقیم ایران و آمریکا؛ شایعه یا واقعیت؟/ دو مشکلی که می تواند پاشنه آشیل احیای برجام شود

در حالیکه مقامات آمریکایی اصرار دارند که با ایران مذاکرات رو در رو داشته باشند، مقامات ایران نیز برای اولین بار پالس های مثبتی در رابطه با این احتمال فرستاده اند.

خبرهای مهم از وین/ مذاکره مستقیم ایران و آمریکا؛ شایعه یا واقعیت؟/ دو مشکلی که می تواند پاشنه آشیل احیای برجام شود

به گزارش خبر فوری، به نظر می رسد گفتگوهای هسته ای در وین به نقطه مهمی رسیده اند. هنگامی که یک بحث دیپلماتیک به نقطه اساسی و چالش برانگیز می رسد، معمولا بحث ها به سمت جزئیات رفته و لازم است دو طرف گفتگو به صورت رو در رو بحث کنند. به نظر می رسد گفتگوهای ایران و غرب نیز به همین سمت رفته است.

بعد از خروج غیر قانونی دونالد ترامپ از برجام ایران حاضر به مذاکره مستقیم با دولت آمریکا نشد و به همین دلیل مذاکرات وین به صورت غیر مستقیم برگزار می شود به این صورت که اروپایی‌ ها، روس‌ ها و چینی‌ ها  با ایرانی‌ ها در هتل کوبورگ پالاس مذاکره می کنند و سپس تعدادی از نمایندگان به سمت هتل ماریوت که آمریکایی‌ ها در آن اقامت دارند، می‌ روند. این اتفاق، کارها و فرآیند توافق را کند می کند، اما ایران می گوید این بهایی است که ایالات متحده برای خروج از توافق هسته ای و اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران می پردازد.

روسیه مدتی به عنوان میانجی سعی کرد بین ایران و آمریکا واسطه شود اما به نظر می رسد این کار برای اولیانوف (نماینده روسیه در وین) دشوار بود و او یک بار به طعنه عکسی از خود در کنار نمایندگان آمریکایی حاضر در وین منتشر کرد و گفت، دیدید که من کنار آمریکایی ها نشستم و مشکلی هم پیش نیامد!

مذاکرات رو در رو به وقوع می پیوندد؟

به هر حال، در هفته جاری خبرهایی منتشر شد که نشان می داد ممکن است نمایندگان ایران و آمریکا به صورت مستقیم مذاکره کنند. ابتدا آمریکا بود که اعلام کرد بهتر است مذاکرات در وین به صورت رو در رو و مستقیم باشد. رابرت مالی (نماینده آمریکا در وین) اعلام کرد که مذاکرات غیر مستقیم باعث عدم فهم مشترک و سوء تفاهم های بسیار زیادی می شود.

 با اعلام بایدن مبنی بر اینکه مذاکرات وارد مرحله حساسی شده و آمریکا قصد ندارد فعلا میز مذاکره را رها کند، از ایران نیز خبرهای نسبتا جالبی دریافت شد. حسین امیر عبداللهیان (وزیر امور خارجه ایران) اعلام کرد که اگر ضرورت ایجاب کند ایران حاضر است با آمریکا مستقیما وارد گفتگو شود. وزیر خارجه ایران گفت که مذاکرات هسته‌ ای وین به مرحله ‌ای نزدیک می‌ شود که باید تصمیم سیاسی گرفت. امیرعبداللهیان گفت اگر توافق خوب و تضمین شده مستلزم سطحی از گفت‌وگو با آمریکا باشد، این امر نادیده گرفته نخواهد شد.

بعد از این اظهارات، برخی چهره های اصول گرا نیز از مذاکرات رو در رو با آمریکا حمایت کردند. عبدالله گنجی، روزنامه نگار در توییتی نوشت: "نمی دانم مذاکره مستقیم با آمریکا گمانه زنی است یا تاکتیک اگر قرار است صورت گیرد نباید در قالب 5+1 بلکه دوجانبه باشد. حضور آمریکا در جمع به معنی بازگشت آمریکا به برجام بدون تضمین عمل به آن است. هدف اصلی آمریکا از بازگشت به برجام استفاده از ظرفیت‌ های تنبیهی آن است. چیزی که الان نمی تواند."

همزمان، برخی رسانه های خارجی نیز درباره مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا گمانه زنی کرده اند. الجزیره قطر در گزارشی ضمن توجه ویژه به اظهارات اخیر حسین امیرعبداللهیان از رغبت شدید آمریکایی ها به مذاکره مستقیم و رو در رو نیز پرده برداشت.

بر اساس اعلام الجزیره، رابرت مالی در گفتگویی که با این خبرگزاری قطری داشته، گفته حاضر است در هر زمان و هر مکانی که ایرانی ها بگویند پای میز مذاکره مستقیم بنشیند. نماینده ایالات متحده در مذاکرات وین گفت: "ما آماده ایم تا با آنها {ایرانی ها} رو در رو ملاقات کنیم. ما فکر می کنیم که این بسیار بهتر از مذاکرات غیرمستقیم است. چرا که {اکنون} با پیچیدگی، بی اعتمادی و مسائلی که پتانسیل فراوانی برای سوء تفاهم و سوء برداشت دارند، روبرو هستیم."

دو مشکلی که می تواند روند خوب مذاکرات را متوقف کنند

از نظر الجزیره قطر، با وجود افزایش احتمال مذاکره مستقیم بین نمایندگان ایران و آمریکا در وین اتریش، اما دو مساله نیز وجود دارد که می تواند به نوعی در مسیر مذاکرات سنگ اندازی کند. اولین مساله مربوط به ادعای آمریکا در رابطه با زندانی کردن 4 شهروند ایالات متحده توسط ایران است. رابرت مالی اخیرا گفته در کنار برجام، این مساله نیز باید حل شود.

بر اساس گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، 4 شهروند آمریکایی که در ایران زندانی هستند پیشتر به دلیل جاسوسی برای دستگاه های اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی بازداشت شده اند. ادعای آمریکا در حالی مطرح می شود که هم اکنون شهروندان ایرانی زیادی در آمریکا تنها به بهانه دور زدن تحریم های غیرقانونی این کشور علیه ایران زندانی هستند.

مساله دوم نیز مربوط به " زمان" است. این چیزی است که بلینکن (وزیر امور خارجه آمریکا) نیز بر آن تاکید بسیار زیادی کرده است. او در مصاحبه ای که اخیرا داشته گفته است: "اگر در چند هفته آینده توافقی حاصل نشود، پیشرفت ‌های هسته ‌ای ادامه ‌دار ایران، بازگشت به برجام را غیرممکن می‌ کند. اما در حال حاضر، هنوز یک روزنه کوچک وجود دارد تا مذاکرات به نتیجه موفقیت آمیز رسیده و نگرانی های باقی مانده همه طرف ها بر طرف شود."

باید دید این دو مانع از سر راه برداشته شده و نهایتا مقامات ایران و آمریکا با هم مذاکره می کنند یا این روند طولانی و خسته کننده همچنان ادامه خواهد داشت.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 19
  • خزان
    3

    همانطور که برای صلح با عراق گذشت با ابر قدرت جهان خوارتر طی خواهد شد.باز فردا قشقرقی دیگر در راه خواهد بود .مهم خوار و ذلیل کردن ملتی بزرگ بخاطر سرکوب عقده های گذشته خویش است.مردانی با سواد و متخصص و با اخلاق رفتند که راویان جعلیات امور مردم ایران را در دست گیرند.نه بر مرده که برای مردم ایران باید گریست.

  • حسین
    10

    ما فقط در خدمت آقای پوتین هستیم و فقط با ایشون مذاکره مستقیم میکنیم

  • معلم
    7

    هر چه زودتر مذاکره مستقیم و دو به دو بین ایران و آمریکا صورت بگیرد. روس خائن و چین نابودگر دنیا قابل اطمینان نیستند‌. بفهمید حاکمین.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      9

      اگر حاکمان و به همراه امثال شما فهمیده بودید الان در باتلاق خود خواسته ای که 20 سال قبل که با چند کشور گستاخ اروپایی غربی بحث نمی شد که پلمپ شود وقتی قانون آژانس مشخص بود تا رسیدین به برجام که شرق هم اضافه شد و دم آخری کشورهای ریز هم سهم خواهی از آن!
      امام زنده می بود می زد تو دهان یکی یکی شماها

    • حضرات راه نشناس ...
      2

      درود بر غیرت ناشناس .......
      گویا دولت اصلاحات گردنه تسلیم و تقدیم منافع ملی و خوش رقصی در برابر غربی ها بود .
      هزینه بس سنگین توسط این حضرات با کلاس و راه و چاه نشناس به کشور تحمیل شد .

  • ناشناس
    7

    هر چه مذاکرات طولانی تر شود، اقتصاد ضعیفتر، ارزش ریال کمتر و یاس و ناامیدی افزایش می یابد. برای حل مشکل معیشت مردم ایران، بهتر است هر چه زودتر تحت هر شرایطی مصالحه و مذاکره انجام و تحریمها لغو شود، در غیر اینصورت کشور توسط لشکرکشی بیگانگان منهدم خواهد شد. ایران حامی واقعی و قدرتمند در دنیا ندارد، چون اگر می‌داشت ، اقتصادش در اثر تحریمها متلاشی نمیشد.

  • بنده خدا
    3

    مجبورن رودرو مذاکره کنن اینجور ممکنه چندین سال دیگر بر مسند قدرت باقی بمانند...ولی اگه مذاکره نکنن کلک شون کنده اس

    نظرات شما -
    • M
      0

      تو و همفکرای فسیلت ۴۳ سال همین حرف هارو میزنید.آرزوی سرنگونی انقلاب رو خیلی ها به گور بردند تو هم میبری

  • ایرانی آباد و آزاد
    3

    زندگی و دنیا و آخرت مردم نابود و پودر شد.....
    دست از این نمایش و بازی و طولانی و فرسایشی کردن مذاکرات برجام بردارید.... لعنت بر افول گرایان تندرو و کاسبان تحریم

  • ناشناس
    3

    نباید از مذاکره مستقیم بترسید. مذاکره مستقیم ابهامات را برطرف می‌کند. نفس مذاکره که بد نیست. خیلی از کشورها با هم مشکل دارن ولی به دنبال منافع مشترک و رفاه ملی مذاکره می‌کنن، به روسیه هم اعتماد نکنید. آنها اگر همراه ما بودن به اقتصاد ما کمک میکردن نه اینکه از ترس إمریکا، تحریم را بهانه کنن.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      6

      مذاکره برای ناموس فروش آن وقت؟ آمریکا می آید در مورد مسئله داخلی خودش صحبت کند؟

  • ایثارگر
    4

    برجام وقتی مادر فریدن وپدر اوباما راداشت ره بجائی نبرد تایه نالوطی آمد ومادر فریدون روبی حبثیت کرد حالا چه انتظاری ازاینموجودبی‌ پدرمادر دارین

  • ناشناس
    0

    خیانت است آقاجان چون در مورد خاکمان صحبت می کنید هر چند که آنها خوب فهمیدن که شما ناشیان در دام آنها می افتید و همان راه 20 سال قبل را طی می کنید که برای شما پهن کرده اند

  • ناشناس
    0

    یهویی گازتان نگیرن
    آخه امریکاییها
    ادمخوارن
    که این همه سال مستقیم جرات نداشتیم حرف بزنیم
    و به قیمت نابودی خیلی چیزها تمام شد

  • ناشناس
    3

    نظام جمهوری اسلامی آمادگی برای یک توافق جامع را ندارد و مذاکرات وین با بن بست مواجه است و محتوم به شکست می باشد.‌ بهترین گزینه برای منافع و امنیت ملی و جمعی ایران اعلام شکست مذاکرات وین و کنار گیری آمریکا از مذاکرات است و این بهتر از یک توافق ناقص و زود گذر به مثابه استخوان لای زخم چرکین است صرفا برای ایجاد یک وقفه و تنفس به منظور ادامه سیاست تنش و تقابل کاسبان تحریم ها با دنیا می باشد.

  • کیوان
    0

    مذاکرات باید مستقیم باشد احمقها بفهمید

  • بنده خدا
    0

    همون با اول.. باید با خوده ایالات متحده آمریکا مذاکره کنین.. اون دوتا کشور مثل روسیه وچین یکی به نعل میزنن دوتابه درفش

  • ناشناس
    0

    اف ای تی اف هم حل میشه .گروگانها هم آزاد میشن .تحریمهاهم برداشته میشه. وووووفقط به نام فلان اقا بخوردهمه حله .

  • 0

    لشکرسایبری حرفی ندارد ؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها