مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه:

از نظر حرفه‌ای و فنی، اقتضا می‌کند که تهران و واشنگتن بدون واسطه با هم گفتگو کنند

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه گفت: تیم مذاکره کننده فعلی، تازه مشغول یادگیری عناصر و لوازم دیپلماسی بوده و از همین رو، برخی از مواضع آن‌ها، تناسبی با حرفه و کار دیپلماتیک ندارد.

از نظر حرفه‌ای و فنی، اقتضا می‌کند که تهران و واشنگتن بدون واسطه با هم گفتگو کنند

مذاکرات ایران و طرفین برجام برای احیای این توافق در حالی در جریان بوده که به زعم بسیاری از صاحبنظران، مسئله عدم مذاکره و گفتگوی مستقیم بین تهران و واشنگتن و البته، عدم تسلط تیم مذاکره کننده کشورمان به زبان و حضور مترجمین، روند گفتگوها را با کندی همراه کرده است.

قاسم محبعلی، مدیرکل سابق اداره خاورمیانه وزارت امور خارجه و سفیر سابق کشورمان در مالزی و یونان در گفتگویی با امتداد، ضمن اشاره به این مسئله، اظهار داشت: مسئله و اختلاف ما در حال حاضر، نه با ۵بعلاوه یک که اساسا با ایالات متحده است. بنابراین، اگر قرار بر حل و فصل مسئله باشد، این مسئله نهایتا باید بین ایران و آمریکا مرتفع شود. چرا که تجربیات پیشین نیز نشان داده تا زمانی که این دو کشور در سال ۲۰۱۵ با محوریت ظریف و کری مذاکره نکردند، مسئله پیش نرفت.

از نظر حرفه‌ای و فنی، اقتضا می‌کند که تهران و واشنگتن بدون واسطه با هم گفتگو کنند

وی افزود: در بین اعضای دیگر شورای امنیت، مواضع متفاوتی به چشم می‌خورد. شاید برخی از این طرفین، اساسا علاقمند به توافق سریع در برجام نبوده و حتی به ایجاد تغییراتی در برجام علاقه داشته باشند. به هر حال از نظر حرفه‌ای و فنی، اقتضا می‌کند که تهران و واشنگتن بدون واسطه و به طور مستقیم گفتگو کنند. گفتگویی که طی آن، هم سریع‌تر نتیجه نهایی حاصل می‌شود و هم اگر چنانچه قرار بر داد و ستدی بود، چرا این داد و ستد را با ۵ طرف دیگر نیز داشته باشیم؟

محبعلی، اضافه کرد: در این صورت است که اگر بین ایران و آمریکا، توافقی حاصل شود، دیگران نیز ناچار به پذیرش آن خواهند بود. اگر آمریکا به برجام برگشته و ایران نیز به تعهدات برجامی خود بازگردد، عملا طرفین دیگر نیز در برجام هستند و مشکل، حل خواهد شد.

تیم مذاکره کننده فعلی، تازه مشغول یادگیری عناصر و لوازم دیپلماسی است

این دیپلمات برجسته، همچنین با اشاره به تیم مذاکره کننده ایران دراین مذاکرات، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که در این تیم جدید دولت فعلی وجود داشته، این است که جملگی آقایان مخالف برجام بوده و آن را خسارت محض می‌دانستند. بر این اساس، طبیعی است که این مسئله بر کارکرد آن‌ها تاثیر خواهد گذاشت. گرچه همانگونه که در اساسنامه وزارت خارجه نیز آمده که هیچ دیپلماتی نباید جزو گروه یا دسته سیاسی باشد و در غیر اینصورت، خود به خود مستعفی تلقی خواهد شد.

وی، ادامه داد: مشکل دیگر این است که دوستانی که اکنون در تیم مذاکره کننده ایران حضور دارند، سابقه کار دیپلماتیک و تجربه کافی در این زمینه نداشته و به عناصر و لوازم دیپلماسی آشنا نیستند. تیم مذاکره کننده فعلی، تازه مشغول یادگیری عناصر و لوازم دیپلماسی بوده و از همین رو، برخی از مواضع آن‌ها، تناسبی با حرفه و کار دیپلماتیک ندارد.

نزدیک به دو تریلیون دلار بر اثر رفتن پرونده ایران به شورای امنیت به کشور خسارت وارد شده

مدیرکل پیشین اداره خاورمیانه وزارت خارجه در ادامه، اشاره‌ای نیز به موضع اخیر مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده ایران درباره قطعنامه‌ها علیه ایران در شورای امنیت داشت و خاطرنشان کرد: یک زمان هست که موضعی به صورت تبلیغاتی و برای ایجاد موضع قدرت در ورود به مذاکرات مطرح می‌شود، ممکن است که این گفته، مبنی بر بی‌اهمیت دانستن احیای قطعنامه‌ها علیه کشور پذیرفته باشد. اما، پر واضح است که این موضع، کاملا غلط بوده و با آنچه در ۱۵ سال اخیر اتفاق افتاده در تناقض قرار دارد.

 

وی افزود: اگر پرونده ایران به شورای امنیت نمی‌رفت که این وضعیت نامناسب و بحرانی در کشور پدید نیامده و تا این حد به مردم خسارت وارد نمی‌شد. نزدیک به دو تریلیون دلار بر اثر رفتن پرونده ایران به شورای امنیت به کشور خسارت وارد شده است. در همان سال‌های ۸۳ و ۸۴، کارشناسان و دیپلمات‌ها، مرتبا به تهران توصیه می‌کردند که از ورود پرونده به شورای امنیت جلوگیری کند.

سفیر پیشین ایران در مالزی و یونان، خاطرنشان کرد: وقتی پرونده ایران وارد شورای امنیت شد، استقلال و امنیت تصمیم‌گیری از کشور خارج شده و به دست جامعه بین‌المللی افتاد. لذا مهم‌ترین ماموریت حکومت این است که به هر نحوی، ایران را از بندهای فصل هفتی شورای امنیت خارج کند. لذا این موضع مشاور تیم مذاکره کننده برخلاف منافع ملی، امنیت کشور و تمامیت ارضی ایران بوده و با دستورالعمل‌ نظام به وزارت خارجه برای احیای برجام در تعارض آشکار قرار دارد.

در صورت بازگشت دوباره پرونده ایران به شورای امنیت، احتمال انتقال پرونده ما از بند ۴۱ به ۴۲ وجود دارد

محبعلی، تصریح کرد: اگر پرونده ایران، این بار به شورای امنیت بازگردد، احتمال انتقال پرونده کشور از بند ۴۱ به ۴۲ وجود خواهد داشت. در بند ۴۲، اقدامات اجرایی لحاظ شده و علاوه بر اینکه، دولت‌ها موظف به کنترل رفت‌ و آمد، تبادلات زمینی و هوایی به ایران می‌شوند، در صورت سر باز زدن تهران از آن، احتمال اقدامات نظامی علیه کشور وجود خواهد داشت.

وی، عنوان داشت: لذا این مشاور تیم مذاکره کننده، نادانسته حرفی را مطرح کرده که کاملا بر خلاف دستور مسئولین عالیرتبه کشور و منافع ملی و امنیت ملی است. تعجب آور است؛ فردی که مسئول کمک به پیشرفت مذاکرات بوده، کاملا بر خلاف روند صحبت کرده و باعث ایجاد هزینه برای کشور می‌شود.

دریافت چای به جای مطالبات از سریلانکا موجب بی‌اعتباری کشور در صحنه‌ بین‌المللی است

وی، همچنین اشاره‌ای هم به مقاله روزنامه کیهان، مبنی بر ابتکار دانستن تهاتر چای به جای مطالبات ایران از سریلانکا داشت و یادآور شد: اینکه به جای طلب‌مان از سریلانکا چای می‌گیریم، جزو هزینه‌هایی است که ایران بابت تحریم‌ها می‌پردازد. چای، محصول استراتژیک سریلانکا بوده و این کشور، هیچ گاه شکل درجه یک این محصول را که می‌تواند در ازای فروش آن، ارز دریافت کند به جای طلب خود به ایران نخواهد داد.

 

محبعلی در پایان نیز، اضافه کرد: مشابه همین کار را در دریافت برنج از چین، هند و پاکستان شاهد هستیم و این کشورها، برنجی که ارزش صادراتی داشته باشد را در ازای نفت یا مطالبات به ایران صادر نمی‌کنند. دریافت چای به جای مطالبات مالی از سریلانکا موجب بی‌اعتباری کشور در صحنه‌ بین‌المللی است. حق مردم ما نیست که از کالاهای درجه دو و سه و بی‌کیفیت استفاده کنند. ضمن اینکه، تهاتر به ماقبل تاریخ مربوط بوده و دوران مصرف آن گذشته است.

منبع: امتداد
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • نیری
    0

    والا جناب کارشناس بنده عوام همیشه در مطالبم از مذاکره بدون واسطه ومستقیم با آمریکا صحبت میکنم .اینا به هر حال که دارن مذاکره میکنندحالا چرا وقت کشور وملت را تلف میکنند وواسه ملت این همه هزینه درست میکنند شایدم آمریکا بخواد یه چیزی به اینا بگه که نخواد اون چند تا کشور بدونن آخه چرا با سرنوشت وجیب ملت اینجوری بازی میکنند.بیچاره این ملت مظلوم که چه کسانی دارن براشون حکومت داری میکنندانگار سیاست خارجی جای قهر کردن وبچه بازیه که مثل بچه ابتدایی موقع قهر کردن واسطه میگیرن تا با طرف صحبت کنند.مگه مشکل عراقچی با اون تجربه زیادی چی بود که عوضش کردن مسیولین که کارشون خوب انجام میده وبا تجربه هست برا چی دستشو عوض میکنند


  • ناشناس
    0

    مثل اینکه شما تو دوره های قبلی به نتیجه کامل رسیدی و برجام به نفع ما شد. برو بابا کم زر بزن تو هم یه بدرد نخوری که کنارت گذاشتند داری ور اضافی میزنی

  • ناشناس
    0

    حرفه ای ومنطقی واصولی و عقلی بله .امااز نظر منفعت کاسبان تحریم وبیسوادان اشغالگر همه مناصب نه .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها