واکنش رسانه های خارجی به رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی 2022

ائتلاف مثلث ایران - چین - روسیه در اقیانوس هند/ نگرانی اسرائیل از نزدیکی ایران به شرق/ آیا مانور اخیر بر برجام تاثیر می گذارد؟

بیشتر رسانه های خارجی ضمن پوشش خبر رزمایش دریایی ایران - چین - روسیه از نزدیکی ایران به شرق خبر دادند و تاکید کردند این نزدیکی می تواند هم بر مذاکرات وین و هم بر مساله اوکراین تاثیر بگذارد.

ائتلاف مثلث ایران - چین - روسیه در اقیانوس هند/ نگرانی اسرائیل از نزدیکی ایران به شرق/ آیا مانور اخیر بر برجام تاثیر می گذارد؟

به گزارش خبر فوری، رزمایش دریایی ایران و چین و روسیه در شمال اقیانوس هند بسیار پر سر و صدا بوده و واکنش بسیاری از رسانه های دنیا را به دنبال داشته است. این رزمایش با عنوان "رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی 2022 " در فضایی به وسعت 17 هزار کیلومتر در اقیانوس هند برگزار شد.

در مراسم ابتدای این مانور دریایی کلیه شناورهای شرکت کننده در این رزمایش از نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی دریایی کشورهای چین و روسیه از مقابل ناوشکن دنا رژه رفتند.

ناوشکن‌های دنا، جماران، نقدی، ناوهای موشک‌انداز زره و تبرزین و شناورهای بهرگان و گناوه، شناور شهید ناظری از نیروی دریایی سپاه، ناوشکن ارومچی و شناور تدارکاتی تای خو از نیروی دریایی چین و رزم‌ناو واریاگ و ناوشکن ادمیرال تریبوتس و سوخترسان بوریس از نیروی دریایی روسیه در این رژه دریایی شرکت داشتند.

امیر دریادار مصطفی تاج الدینی، سخنگوی این رزمایش دریایی پیش از برگزاری این مانور گفته بود، در این رزمایش، "تمرین‌های تاکتیکی مختلفی از جمله نجات شناور دچار حریق، آزادسازی شناور ربوده شده، تیراندازی علیه اهداف مشخص، تیراندازی شبانه به اهداف هوایی" از جمله تمرین‌ها خواهد بود.

اهمیت مانور دریایی 2022؛ ائتلاف مثلث در حال شکل گیری است؟

سه سال پیش، اولین مانور مشترک دریایی ایران، چین و روسیه به مدت چهار روز در دریای عمان و اقیانوس هند برگزار شد. این دومین مانور وسیع دریایی سه کشور در منطقه آبی اقیانوس هند است و همین امر نشان می دهد که قرار است ائتلاف جدیدی در عرصه آبی منطقه اتفاق بیفتد.

خلیج فارس، دریای عمان و پهنه آبی شمال اقیانوس هند از دیرباز برای ایران مهم بوده است. افزایش عبور و مرور کشتی های تجاری و نفت کش ها و نیز افزایش حضور ناوهای آمریکا در این منطقه باعث شده اهمیت استراتژیک این منطقه بیش از پیش شود.

پیش از این، برخی خبرگزاری های آمریکایی از افزایش حضور ایران در اقیانوس هند خبر داده و گفته بودند این اتفاقات ممکن است باعث درگیری دریایی ایران با آمریکا شود (اینجا بخوانید). از طرف دیگر، در این چند ماه اخیر، تنش دریایی بین ایران و ایالات متحده زیاد بوده و همین امر، برگزاری مانور دریایی مشترک ایران – روسیه – چین را مهم تر می کند.

 حالا با برگزاری این رزمایش، مشخص می شود که ایران برای ثبات حضورش در آب های جنوبی و کاهش قدرت ائتلاف آمریکا در این منطقه سعی دارد با روسیه و چین یک ائتلاف مشترک تشکیل دهد.

در همین رابطه، فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران برگزاری این رزمایش را قدرت ‌نمایی قدرت‌های منطقه در مقابل بیگانگان خواند. او در گفتگو با فارس به آمریکا و اسرائیل هشدار داد که این منطقه "صاحب و بزرگ" دارد و بهتر است آنها طمعی نسبت به منابع این منطقه نداشته باشند.

آب های آزاد اقیانوس هند برای روسیه و چین هم مهم هستند. پیمان دریایی "اوکاس" که بین چند کشور غربی و استرالیا برای محدود کردن حضور دریایی چین در منطقه دریای چین جنوبی بسته شد، باعث شد چین هم دست به کار شده و برای خروج از محاصره دریایی غرب اقدامی کند. ائتلاف دریایی سه جانبه با ایران و روسیه دقیقا همان چیزی است که چین به دنبال آن می گردد تا از محاصره کشورهای غربی خارج شود.

واکنش رسانه های غربی به مانور دریایی سه جانبه

برگزاری مانور دریایی مشترک و سه جانبه ایران – چین – روسیه در شرایط استراتژیک و مهم فعلی و افزایش احتمال ایجاد ائتلاف دریایی سه جانبه در مقابل ائتلاف دریایی غرب در آبهای مشترک استرالیا و چین و نیز نزدیک شدن دولت ایران به چین و روسیه (سفر رئیس جمهور به مسکو و وزیر امور خارجه به پکن) در حالیکه مذاکرات مربوط به احیای توافق هسته ای ایران و غرب در وین دنبال می شود، باعث شده بسیاری از رسانه های غربی نسبت به این مانور واکنش نشان دهند و آن را از جهات مختلف بررسی کنند.

پایگاه خبری دویچه ووله در این رابطه نوشت: رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین در حالی برگزار می‌شود که ابراهیم رییسی رییس جمهوری ایران در روسیه به سر می‌برد. هم‌زمان چین و روسیه در کنار کشورهای آلمان، بریتانیا و فرانسه در وین در حال گفت و گو با ایران برای بازگشتن به توافق اتمی برجام هستند.

بی بی سی نیز در خبری ضمن پوشش اخبار این رزمایش مدعی شد که ایران اخیرا و به ویژه پس از روی کار آمدن ابراهیم رئیسی در حال توسعه هر چه بیشتر روابط و نزدیکی به روسیه و چین است و این رزمایش و اتفاقاتی همچون عضویت ایران در پیمان شانگهای به خوبی این مساله را تایید می کند.

سی ان ان هم در گزارشی ضمن اعلام خبر رزمایش دریایی تاکید دارد که ایران هم در عرصه راهبردی و هم درعرصه سیاسی در حال نزدیک شدن به دو قدرت شرق یعنی روسیه و چین است و سفر رئیس جمهور رئیسی به مسکو و نیز سفر حسین امیرعبداللهیان (وزیر امور خارجه ایران) به پکن به خوبی این مساله را نشان می دهد.

پایگاه صهیونیستی تایمز اسرائیل نیز ضمن اعلام نگرانی در مورد نزدیکی ایران به چین و روسیه نوشت: تهران در بحبوحه تنش های منطقه ای با ایالات متحده به دنبال افزایش همکاری نظامی با پکن و مسکو بوده است. سفر نمایندگان نیروی دریایی روسیه و چین به ایران نیز در سال های اخیر افزایش یافته است. تایمز اسرائیل معتقد است که این رزمایش باعث قدرت نمایی روسیه و ایران در مقابل آمریکا می شود. ایران و آمریکا در وین در حال چانه زنی برای احیای برجام هستند و قدرت دریایی باعث می شود ایران برگ برنده ای در مذاکرات داشته باشد. از طرف دیگر، بحران اوکراین باعث شده روسیه و آمریکا وارد یک جنگ دیپلماتیک شوند. ممکن است روسیه با اوکراین وارد جنگ شود و مانورهای دریایی روسیه کمک می کند که آمریکا ترسیده و در این درگیری احتمالی دخالت نکند.

نیوزویک نیز در  گزارشی مانور اخیر را در همین جهت و راستا دانسته است. این پایگاه با عنوان "همکاری روسیه با چین و ایران قبل از بحران اوکراین و رودر رودر رو شدن با آمریکا" به پوشش خبر مانور دریایی اخیر پرداخت و تاکید کرد که این مانور می تواند حتی بر تحولات اوکراین نیز تاثیر بگذارد و آمریکا را از این جنگ احتمالی دور نگه دارد.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 20
  • ناشناس
    3

    بچه بازی بیش نبود

  • ناشناس
    4

    کسی میتونه بگه مزیت های سواری دادن به چین و روسیه که خودشون دستشون تو کاسه آمریکاست ، چه مزیتی برای کشور ما دارد . با ذکر عاقبت به خیر شدن یک کشور که رفتن زیر لوای روسیه و چین توضیح دهید .
    مثال ما از آن طرف کره جنوبی ، سنگاپور و... است

  • ناشناس
    2

    کاش انجام نمیشد باز آبروریزی شد

  • ناشناس
    4

    ایران بزودی فرو خواهد ریخت

    نظرات شما -
    • ناشناس
      29

      یقینا تو وهمپالگیهای تو نخواهند دید

  • ناشناس
    3

    اسرائیل و آمریکا ، روسیه و چین را بهتر از شما میشناسند بنابراین اصلا نگران نمیشوند

    نظرات شما -
    • ایرانی
      4

      دقیقا همینطوره ، روسیه متحد اسرائیل است .
      مردم را یابو فرض می کنند با این اخبار ؟
      روسیه حافظ منافع اسرائیله ، جنگنده های اسرائیل هر شب در سوریه ضد مواضع ایران عمل می کنند ، پدافند روسیه فقط نظاره گره .
      پوتین دنبال بهره برداری از ایرانه

    • قاف بزرگ گریز از شرق و آغوش به غرب !!!!!
      9

      در متن جناب ناشناس و جناب ایرانی و تمام چین ستیزان و روسیه گریزها یک جای کار می لنگه و یک سوال رو ایجاد می کنه !!!!!!!
      این همه نفرت از روسیه و چین و بهانه تراشی برای اینکه اینها متحد اسراییل و کاخ سفید هستند چرا تا حالا این انسانهای با بصیرت و دانشمند !!!! بر علیه اسراییل و امریکا موضع نگرفته اند ؟؟؟؟؟
      چرا به راحتی آب خوردن در قضیه برجام از غربی ها شکست خوردند و تورم بنفش رو برای سال های طولانی بر اقتصاد و معیشت این کشور تحمیل کردند ؟؟؟؟
      چرا ؟؟؟؟

    • ب قاف بزرگ.....
      1

      نمیدونی چون تو کمونیسم مسلمان کش ساندیس خوری پس برو یه کم مطالعه کن ببین کدوم کشور به اندازه روسیه غاصب بوده برو نبینم تو رو

  • کارشناس
    3

    اتحاد سه کشور هیچ مشکلی در احیا برجام بوجود نمی آورد چون اقتصاد دو کشور چین و روسیه عملا وابسته به آمریکاست

  • کلنگ
    3

    نگرانی اسرائیل ؟؟؟ !!! روسیه رفیق و حامی اسرائیل است ، هرگز ایران را به اسرائیل ترجیح نمی دهد . روسیه فقط داره از ایران استفاده میکنه برای گرو کشی با آمریکا و اروپا ، آخرش خنجر رو از پشت فرو می کنه .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      اولین کشوری که اسرائل رو به رسمیت شناخت شوروی بود

  • حاج س طوسی
    2

    با عرض پوزش از طرفداران طالبان.سیاسیون طالبان متوجه این شدن که راه پیشرفت کشورشان از غرب میگذرد.اما شرقگدایان و سیاسیون ما نفهمیدن.ثمره روابط با شرق ،کره شمالی و کوبا و ونزوئلا ثمره روابط با غرب ژاپن و سنگاپور و کره جنوبی.شعار نه شرقی و نه غربی را از سر در وزارت خارجه بکشید پایین.

  • ناشناس
    1

    خخخخخخخ اتحاد مثلث خخخخخخ

  • ناشناس
    0

    حکایت ما با چین و روسیه شده حکایت روباهه که دمش با دم شیر گره زده بود.

  • ناشناس
    0

    نصف بیشتر یهودیان اسرائیل روس تبار هستند ببم جان

  • رضا
    0

    نه شرقی، نه غربی یک روز بغل غربی روز دیگر توی آغوش شرقی!
    خخخخخخخ

  • حسین
    0

    با هر دو کشور رابطه خوبی داره ، دلیلی برای نگرانی نداره

  • ناشناس
    0

    درود خدا بر آمریکا و انگلیس و روسیه و چین وعربستان و ... ولعنت خدا بر حکومتی که سالهاست بر مردمش ظلم میکنه و خودشون و زن و بچه هاشون کار دارن و با پارتی سرکارند مردم عادی باید با تحصلات عالیه کارگری کنند و یا بیکارند ، پول مردمو با دروغ و تبلیغ صدا وسیمای حکومت اسلامی وارد بورس و غارت شد و الان همه دزدیهاشون و ناکارامدی هاشون را گردن آمریکا و غرب و چین و روسیه و... میندازند زندگی مردم را نابود کردید نابود

  • هفت لنگ بختیاری
    0

    درود بر ایران مقتدر و ریشه دار اسلامی عزیزم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها