جنگ بزرگ اسلاوها آغاز می شود/ مقایسه تسلیحات و توان نظامی روسیه و اوکراین/ ارتش پوتین می تواند یک هفته ای کیف را به زانو درآورد؟

بر اساس اطلاعات نظامی منتشر شده، ارتش اوکراین از لحاظ تعداد نیروی انسانی، تسلیحات زمینی، تعداد هواپیماها و جنگنده ها و نیز تعداد ناوها و زیردریایی ها وضعیت به مراتب بدتری از روسیه دارد. روسیه دومین ارتش قدرتمند جهان است و اوکراین بیست و دومین.

جنگ بزرگ اسلاوها آغاز می شود/ مقایسه تسلیحات و توان نظامی روسیه و اوکراین/ ارتش پوتین می تواند یک هفته ای کیف را به زانو درآورد؟

به گزارش خبر فوری، خطر حمله روسیه به اوکراین هر لحظه بیشتر و بیشتر می شود. در حالیکه آمریکا و انگلیس در مورد عواقب حمله ارتش روسیه به اوکراین و تهدید مرزهای مشترک هشدار داده اند اما آنطور که برخی از تحلیلگران می گویند، روسیه مطمئن است که در صورت حمله به اوکراین واکنش ناتو، اروپا و آمریکا جدی نخواهد بود و احتمالا تنها نیرویی که در برابر روسیه می ایستد ارتش اوکراین باشد.

این اتفاق بسیاری را بر آن داشته که مطمئن شوند، جنگ احتمالی اوکراین و روسیه طولانی نخواهد بود و روسیه می تواند به راحتی و کمتر از چند ده روز ارتش اوکراین را به طور کامل شکست دهد.

به همین مناسبت و به علت افزایش ابهامات درباره قدرت نظامی دو طرف (روسیه واوکراین) و نیز گمانه زنی های مختلف، بد نیست مروری بر قدرت نظامی و توان ارتش دو کشور داشته باشیم و حداقل برخی از عناصر نظامی کلی این دو را با هم مقایسه کنیم. جدول زیر در چند بخش قدرت نظامی روسیه و اوکراین را در کنار هم قرار داده و با هم قیاس می کند:

رتبه نظامی در جهان

روسیه

اوکراین

2

22

 

 

تعداد نیروی انسانی مسلح (سرباز)

روسیه

اوکراین

70 هزار

23 هزار

 

 

تعداد نیروی انسانی فعال

روسیه

اوکراین

850 هزار

200 هزار

 

 

سرباز رزرو

روسیه

اوکراین

250 هزار

250 هزار

 

 

نیروی شبه نظامی

روسیه

اوکراین

250 هزار

50 هزار

 

 

تعداد هواپیما

روسیه

اوکراین

3.20

4.200

 

 

هلی کوپتر

روسیه

اوکراین

1.543

112

 

 

تانک

روسیه

اوکراین

12.420

2.596

 

 

توپخانه

روسیه

اوکراین

30.122

12.303

 

 

تعداد انواع کشتی جنگی

روسیه

اوکراین

695

38

 

 

ناو هواپیمابر

روسیه

اوکراین

1

0

 

 

زیردریایی

روسیه

اوکراین

70

0

 

 

تعداد فرودگاه

روسیه

اوکراین

1.218

187

 

 

میزان تولید نفت  و ذخایر انرژی

روسیه

اوکراین

80 میلیارد بشکه

395 هزار بشکه

 

 

 

 

 

بعد از بررسی قدرت نظامی روسیه و اوکراین بد نیست به برخی از مهم‌ترین پرسش ها به خصوص در رابطه با قدرت نظامی اوکراین پاسخ دهیم.

الف. آیا اوکراین مانند روسیه از تسلیحات هسته ای برخوردار است؟

اوکراین اگرچه در زمان فروپاشی شوروی تعدادی سلاح اتمی و موشک های حامل سلاح اتمی به ارث برد ولی طی توافقی با امریکا و روسیه تا سال1993 همگی انها را تحویل داد و بمب افکن های اتمی و موشک های باقی مانده یا به روسیه بازگشتند و یا تخریب شدند و به همین دلیل، این کشور امروز دیگر توان اتمی ندارد.

ب. سبک تسلیحات سبک و سنگین ارتش اوکراین چیست؟

بر اساس گزارش پایگاه جنگاوران، اگرچه طی چند سال گذشته برخی تسلیحات غربی به اوکراین تحویل شده ولی بیش از 95درصد این ارتش یا بازمانده شوروی است یا سلاح هایی دارد که به سبک شوروی ساخته شده و در نتیجه می توان گفت که ساختار تجهیزات نظامی این ارتش، شرقی است و نه غربی.

ج. تفاوت تسلیحات سبک نیروی زمینی دو ارتش در چیست؟

سلاح اصلی ارتش اوکراین ای کی 74 کلاشینکف است. این نسخه که از دهه1970 به خدمت ارتش شوروی گرفته شد و یک نسخه ارتقا یافته ای کی47 است در اوکراین ساخته می شود و دارای کالیبر 45.5 م م است. این همان سلاحی است که در ارتش روسیه نیز استفاده می شود. یک سلاح شبیه سلاح امریکا ام4 در اوکراین در سال 2017 طراحی شده که قرار است در اینده جایگزین خانواده کلاشینکف شود.

د. سلاح زمینی (تفنگ) متوسط و سنگین ارتش اوکراین چیست؟

بر اساس گزارش پایگاه جنگاوران، مسلسل متوسط این ارتش مسلسل روسی پی کا ام است که در داخل این کشور نیز تولید می شود ولی مسلسل پیاده نظامی دیگر چون ار پی دی و ار پی کا نیز در این کشور در خدمت است.

مسلسل سنگین نیز مسلسل دوشکا و ان اس وی است که هر دو در داخل اوکراین تولید می شود. ان اس وی اصلیترین مسلسل سنگین انها است که بر روی تانک های انها نیز سوار می شود .همچین مسلسل سنگین 5.14 م م سنگین روسی اس ان وی نیز در خدمت انها است که روی خودروی زرهی و نفربرهای آنها نصب می شود.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 56
  • ناشناس
    27

    مرک برروسیه مردم ایران متنفرن از روسها

    نظرات شما -
    • به ناشناس
      117

      مرگ بر آمریکا ما هم از آمریکا و نوچه های متنفریم دونا جمع نبند ما میدونیم که شما از چی میسوخین

    • ناشناس
      1

      ما کاری به آمریکا نداریم ولی شما حکومت اخلاف استالین رادرتاریخ مطالعه بفرمایید وببینید چه جنایاتی را اینها مرتکب شده اند پس بی خود دنبال کمونیست های بی صفت وخیانتکار راه نیفتیدو بعنوان شریک استراتژیک شان حساب کنید.

    • محمد
      0

      فعلا که دشمن آشکارا و فعلی ایران، آمریکاست. دیدید که به شاه هم خیانت کرد و فقط اجازه داد که در یک بیمارستان روانی در آمریکا چند مدتی ساکن باشه. حالا هم که دیدید سردار نظامی ما را ترور کرد. پس بیخودی از آمریکا دفاع نکنید.

  • ناشناس
    18

    مرگ برچین وروسیه

    نظرات شما -
    • موش و گربه
      11

      مرگ برچین و روسیه و آمریکا .
      .اینقدر ثروت و توان و ملت خوب داریم خودمان باشیم ...!


      !

  • 17

    مرگ برروسیه

  • 11

    مرگ برچین سگ خور

    نظرات شما -
    • دکتر تراب
      69

      مرگ بر آمریکا که پوست کله سرخپوستها رو در آورد - مرگ بر آمریکا که بر سر مردم ویتنام بمب های فسفری ریخت - مرگ بر آمریکا که بر سر مردم ژاپن بمب اتم ریت - مرگ بر آمریکا که بر سر مردم کوزوو بمب اورانیوم ضعیف شده ریخت - مرگ بر آمریکا که هواپیمای مسافربری رو ویزنه و به ناخدای ناوجنگی مدال شجاعت میده - مرگ بر آمریکا که هرچی کودتاو فتنه و انقلاب های رنگین هست زیر سر اون هست -وووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو

  • رضا
    28

    یه اسکادران اف ۳۵ ناتو برای زمین گیر کردن کل نیروهای روسی کافیه. پوتین شهر و خالی دیدی هوا برش داشته. اگر ترامپ راس قدرت آمریکا جرات نمی‌کرد حتی اسم حمله به اوکراین و بیاره . البته همین الان هم مطمئن باشید ناتو وارد میشه که اگر بشه روسیه قطعا شکست میخوره

    نظرات شما -
    • غرب زده ای ترسو
      50

      حالا آمریکا جواب سقوط گلوبال هاک رو بده - جواب دستگیری تنفگداران دریایی رو بده - جواب عین الاسد رو بده - جواب کشتی نفت دزیده شده که از چنگش بیرون کشیدن بده - جواب پالایشگاه نفت آرامکو رو بده - جواب انفجار بندر فجیره و فرودگاه ابوظبی رو بده - جوب انفجارهای بندر کالیفرنیا - حیفا- تل آویو - مکز نظامی اسراییل رو بده - جواب هواپیمای جاسوسی سقوط شده در افغانستان توسط به ظاهر طالبان رو بده ووووووو تابعد درمورد روسیه صحبت کنه عرض اندام کنه

    • خون سیاوش
      40

      به اطلاع برسونم که روسیه درزمان ترامپ سال 2014به اوکراین حمله کرد وشبه جزیره کریمه رو جدا کرد وغرب به رهبری امریکا وناتو یه فشنگ هم به اوکراین کمک نکردن.فقط خواستن روسیه رو تحریم گازی کنن که دیدن اگه گاز روسیه رو تحریم کنن اروپایی ها زمستون مثل چی میلرزن

    • به سیاوش
      2

      ترامپ سال 2016 اومد، سال 2014 اوباما رئیس جمهور ایالات متحده بود

    • ناشناس
      4

      بهتراست ازکمونیست های آدم خوار این را بدانیدکه یک روز با خیانت آنها غافل گیر خواهید شد که آنروز دیگر بسیار دیر است ،پس با ریسمان پوسیده روسها به ته چاه رفتن عین حماقت است .

    • رضا
      4

      توهمات تویی که کامنت گذاشتی جواب اینارو بده رو هزاره اولا که نصف چیزایی که گفتی اصلا وجود نداره راجع به مابقیش. زدن یه پهباد فوق بزرگ مثل گلوبال هاوک که هیچگونه پشتیبانی هوایی و نداره و در شرایط جنگی نیست کار چندان بزرگی نیست شما با یه سامانه برد متوسط معمولی میتونی در چنین شرایطی بزنیدش اما در شرایط جنگی قبل از اینکه گلوبال هاوک وارد تیرس شما بشه اول یه جنگنده اف ۳۵ با موشک ضد رادار سایت پدافند هوایی و میزنه بعد گلوبال هاوک وارد میشه. راجع به عین السد که خواهشا نگو که از فحش به خودتون بدتره زدن پادگانی که هیچ گونه سامانه پدافندی نداره و البته زدن با کشته صفر از فحش بدتره

    • محمد
      0

      آقایی که میگی گلوبال هاوک بزرگ بود حتما آر کیو ۱۷۰ هم بزرگ بود و پستیبانی نداشت حتما سامانه های اس۴۰۰ و s500 و رادارهای فوق قوی روسیه و موشک اسکندر که برای نابودی سامانه های پاتریوت و تاد ساخته هم الکی ان...آمریکا بود از جنگ جهانی دوم هرگز با یک ارتش قوی و منظم نجنگیده و اگر حماقت هیتلر در حمله به همین روسیه نبود الان آلمان به جای آمریکا و بالاتر هم نشسته بود.

      سواد ندارید برید کمی تاریخ بخونید

  • ناشناس
    5

    تسلیحات نظامی و قدرتهای ظاهری مادی،در برابر خواست و اراده ملتها و اجماع عقلها،پوشالی هستند.

  • ناشناس
    11

    امیدوارم روسیه از بین بره

  • غلامرضا
    10

    روسیه خونخوار ایران هست،ایران با سه تا کشور کمونیست رابطه داره،چین روسیه کره شمالی،

  • فرزند جانباز
    15

    لعنت به روسیه

  • بابک خرمدین
    13

    ما از روسیه متنفریم

  • غظنفر
    11

    به سلاح نیست به جرأت هست هرکشوری شکم مردمش رو پر کنه شک نکن دیگردشمنان هیچ غلطی نمیکنند.

    نظرات شما -
    • الصباح
      17

      درست مثل کویت که با شکمهای سیر حتی نای فرار از ارتش صدام را نداشتند

    • آشنا
      19

      بعله! اندکی فیض بردیم! عجب ادعای خفنی!؟
      که شکم پر ملت باعث خودکفایی نظامی یا قدرتی میشه!؟
      بعله...بسیار در اندیشه فرو رفتم!
      یعنی الان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، کلا خیلی خوفناکند!؟
      توی یمن دمپایی پوش با یه کلاش بعد از 6 سال، زاییدند!

    • خون سیاوش
      16

      بله درست مثل عربستان که مردمش سیرن وشش ساله تو باتلاق یمن گیر کرده

  • د
    4

    هیچ جنگ ودرگیری بااکراین اتفاق نخواهد افتاد روسها ا‌گر قرار وارد جنگ شوند از ابتدا وارد میشدند مثل کریمه مثل سوریه

  • خدا
    7

    مرگ بر روسیه، ضربه ای ایرانیها از روسیه در طی تاریخ خورده اند بدتر از هر گشور دیگری بوده، نفرین بر پوتین و روسیه

    نظرات شما -
    • 7

      ضربه ان زمان را هم ایران نه از روسیه که از عقب ماندگی خود و عوامل ارتجاع درونی خورده است. متاسفانه عقب ماندگی امروز هم کمتر ازان نیست!

  • ناشناس
    12

    میدونن که اگر حمله کنن،آمریکا با ارسال سلاحهای پیشرفته بد خسارتی به روسیه اشغالگر وارد خواهد کرد.

    نظرات شما -
    • خون سیاوش
      18

      مثل 2014 که شبه جزیره کریمه از اوکراین جدا شد

  • پدر
    6

    جنك بين روسيه و اوكراين بستگي به توافقات بين ايران و چهار كشور اروپايي داره و اين دقيقا تقسيم قدرت يا بهتر بگيم گوشت قربوني بين قدرت هاي بزرگ هست . اگر توافقي به نفع روسيه انجام نشود و سهمي از ايران نداشته باشد صد در صد به اوكراين حمله خواهد كرد . متاسفانه سران كشورها تصميم هاي احمقانه مي گيرند و مردم و جوانان آن كشور در جنگ هاي نا خواسته كشته مي شوند .

  • MR_NP
    7

    چه ساده لوحین شما وقتی یه جنگ عظیم میهنی علیه یه کشور آغاز بشه از پیر تا جوان و حداقل نمی از جمعیت اون کشور در برابر بیگانه چه ابر قدرت باشه یا نباشه وایمیستند گرفتن یه کشور به این ساده گیا نیست صدام هم می خواست یک هفته ای به تهران برسه نتیجش چی شد؟
    وقتی که جنگ به بن بست برسه و یا روسیه عقب نشینی کنه قیافه روس ها و ‌کسانی که سنگ روس ها رو به سینه می زدن دیدنیه.

    نظرات شما -
    • 😂
      17

      قیافه روسیه دیدنیه؟؟
      واقعا که ساده لوحید
      یک درصد فکر کن که روسیه شکست بخوره
      آمریکا و اسراییل هیچ غلطی نمیتونه بکنه

  • Anayamuos
    6

    نتیجه جنگ شوروی با افغانستان‌ چی شد؟
    اون موقع شوروی با تمام قدرت به افغانستان حمله ور شد مجاهدین افغان تجهیزات چندانی نداشتن ولی هم با شوروی و هم با دولت حاکم بر افغانستان وارد جنگ شدن هم روس ها با خفت از افغانستان عقب نشینی کردن و هم حکومت سقوط کرد و در نتیجه باعث رکورد اقتصادی و فروپاشی شوروی شد!
    این بارم اگه روسیه نتونه اوکراین رو به زانو در بیاره باعث یک رکورد اقتصادی جدید و در نهایت فروپاشی فدراسیون روسیه میشه.

  • اصلاح طلب گره زن سفره و سلامت مردم به fatf
    21

    غرب و مخصوصا آمریکا نوچه ها و متحدین شو مثل خیار میفروشه اگر جنگی بین اوکراین و روسیه در بگیره آمریکا و غرب هر دو طرف رو به خویشتن داری دعوت میکنه اینکه پیمان ناتو رو امضا کنی و به پیمان امنیت اروپا بپیوندی حرف مخرفیه در قضیه کرونا دیدیم دزدی هوایی بین چند کشور اروپایی - در قضیه قرار داد نظامی فرانسه و استرالیا دیدیم که چطور آمریکا فرانسه رو دور زد - در قضیه افغانستان دیدیم که چطور با خفت فرار کرد اشرف غنی فرار کرد به ازبکستان تاریخ پر است از خنجر زدن های آمریکا و اروپا به متحدین شون ولی کو گوش و چشم بینا و شنوا تا از این تاریخ عبرت بگیره

  • ناشناس
    3

    چراازکلمه مرگ استفاده میکنیمچرالباس مشکی میپوشیموچرابه اموات بیشتراز زنده هااهمیت میدهیم اینها نشانه های منفی است که ازمغز افسرده تراوش میکندمثبت که فکرکنیم قطعاچیزهای خوب رابهترمی بینیم وبدیهاراکم جلوه تر

  • ناشناس
    3

    جای اینکه مردم رو به صلح و آرامش دعوت کنید نشستید میزان تسلیحات نظامی دو طرف رو میسنجید؟

  • ناشناس
    10

    امریکا برای از پا در اوردن اروپا و فرو پاشاندن اتحادیه نیم بند ان و هم برای گرفتارکردن روسیه این بازی اوکراینی را راه انداخته است.امریکا می کوشد اروپا و ابلهانی مانند لهستان و فرانسه را پیاده نظام خود در اوکراین کند تا اقتصاد اروپا فلج شود و کارخانه های صنایع نظامی امریکا تمام وقت کارکنند.نا خشنودی مردم اروپا از جنگ هم وضع داخلی دولتهای اروپائی را به هم می ریزد و هم اتحادیه اروپا را از هم می گسلد.برنده این بحران امریکا و چین خواهند بود.

  • ناشناس
    1

    هرحاکم و کشوری که جنگی را آغاز کند،بخصوص دراین دوره آخرزمان، به هردلیل واهی، متعدی و متجاوزگر شناخته میشه. مثل صدام با دلایل واهی اش که عاقبت زوال و تباهش را کل دنیا دید. همیشه این درس و عبرت بزرگ تاریخ را یادبگیریم:جهان، گنده تر وقویترومجهزتر از نظام هیتلر نداشت. اما با دست خدا و جهان متحد به گورفنای تاریخ رفت. ازاین پس نیز هرحاکم و کشور دیگری ازاین هواها درسر داشته باشد،حکم اجل و فنای آخرزمانی خودرا مهر و امضا زده است، چه پوتین یا ترامپ یا آخوندک های طالبان افغان و...

  • سالار
    3

    به ماچه؟ مگراینکه نخوداونجاهم بشیم .یک کلام به درک همشون ازبین برن .یه ذره برف اومد آب قط شده جاده ها بسته گازافت به داد مابرسید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      امیدوارم هیچ جنگی در نگیره چون این جنگ یعنی جنگ جهانی سوم و قطعا هیچ کشوری ازش در امان نخواهد بود بهتره هر دو طرف رو به صلح فرا خوند

  • ناشناس
    7

    روسیه براش هزینه نداره احتمالا هزینه این جنگ رو هم مثل سوریه ایران میده

  • ساسان
    5

    روسیه دشمن ترین کشور به ایران و ایرانی هست هفده شهر قفقاز رو از ایران جدا کرد هنوز دست از این حرکاتش بر نداشته میخواد شهرهای اوکراین رو هم جدا کنه مثل کریمه..مرگ بر روسیه

  • مهدی
    0

    جنگ در هرجایی که باشد یعنی ویرانی خرابی کشتار مردم وکودکان بیگناه وآوارگی بقیه

  • سعید1400
    7

    در مورد موشک بالستیک قاره پیمای "سارمات" روسیه توی نت سرچ کنید. حتی 1 عدد از این موشک برای نابودی کامل کشوری به وسعت المان یا فرانسه کافیه. درسته اقتصاد روسیه شرایط مناسب نداره اما هنوز قدرت نظامی برتر خودشو حفظ کرده.

  • ناخدا
    1

    شوروی قدیم به مراتب دارای هیمنه و قدرت بسیار بیشتری نسبت به روسیه امروز بود و قرار بود یک هفته کل افغانستان را تسخیر کند و آن شد که دیدیم هیمنه ها بدون پشتوانه مردمی همیشه پوچ توخالی هستند دینی یا غیر دینی عبرت بگیریم

  • یه بنده خدا
    11

    سلام بر دوستان . خواستم بگم که واقعیت میدانی اینه که قدرت داره از غرب به شرق میره و ابر قدرت های آینده کشور هایی مثل ایران و چین و روسیه هستند . ایران به دلیل ابر قدرت شدن ( به کشوری ابر قدرت میگن که هیچ کشوری در دنیا جرئت حمله مستقیم و رودررو به اون کشور رو نداشته باشه و چند ده ملاک دیگه ...) در آینده نزدیک به دنبال گرفتن حق قانونی خود ( حق وتو در سازمان ملل) میره . از دوستانی که از شنیدن این حقایق عصبانی میشوند پیشنهاد میشه که اول سر خود را به نزدیک ترین دیوار کوبیده و بعد با دیسلایک حرص خود را اندکی خالی کنند :) . روزگار به کام

  • M
    10

    واقعا مضحکه.ناتو و آمریکا از عهده یه گروه شبه نظامی مثل طالبان برنیامد.از سال ۲۰۰۱ تو افغانستان بود آخر هم با خفت فرار کرد اونوقت از عهده دومین ارتش قوی دنیا بر بیاد؟البته من مطمئن هستم هیچ وقت جنگی اتفاق نمیافته

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      دیدی که آمریکایی ها تا زمانی که تو افغانستان بودن طالبان جرعت نمی کرد از سوراخ موشش بیرون بیاد همین که آمریکایی ها برگشتن خونشون ریختن بیرون این از
      بی عرضه گی حکومت افغانستان بود که نتونست چند روز بعد از رفتن آمریکایی ها دوام بیاره آمریکا که نمی تونه تا ابد نیرو هاشو تو افغانستان نگه داره اونا رفتن تا بن لادن و گروه شو به خاطر یازده سپتامر ادب کنن که افتادن تو باتلاق افغانستان.

  • علی
    6

    برید دعا کنید جنگی در نگیره و گرنه جنگ جهانی سوم شروع میشه و بعد استفاده از بمب اتمی و نابودی من و شما

  • عادل از قطب شمال
    5

    این برادران که از چین و روسیه طرفداری میکنند و از امریکا متنفرند جمع کنند و از ایران برند و یا دنبال یه سوراخ موش بگردنند

    نظرات شما -
    • با قطبی
      11

      ما که قدرت دستمون و هرکاری دلمون میخواد میکنیم.تو ناراحتی برو قطب شمال اسکیمو

    • ناشناس
      2

      به قدرتی که دستش به خون مردم آلوده باشه و میلیون ها نفرین و آه و ناله پشتش باشه نمیشه تکیه کرد روزی فرومی‌پاشه و تمام کسانی که به چنین حکومتی تکیه داده بودن زیر آوار های اون مدفون میشن و در تاریخ از آنها به عنوان منفور ترین انسان ها یاد میشه زیادی امیدوار نباش و به قدرتت نناز به زودی متوجه حرفم میشی عزیزم✌

  • ناشناس
    1

    به نظر من امریکا پشت اوکراین و خالی میکنه روسیه هم پشت ایران و

  • ناشناس
    0

    ازونجاییکه بایدن پوتین و خیلی تهدید میکنه به دنبال امتیاز گیری بیشتری هستش

  • ناشناس
    1

    سلام

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها