یادداشت مدیر یک لابی مشهور آمریکایی درباره احیاء برجام

جنگ یا دیپلماسی؛ لابی های یهودی آمریکا موافق حمله نظامی به ایران هستند؟

از نظر مدیر جی استریت، برجام بهترین راه برای مقابله با ایران است و دولت بایدن نباید فریب تندروهایی مثل مارک دوبوویتز را بخورد و به گزینه نظامی فکر کند. اما تندروها در اسرائیل همه با او هم‌عقیده نیستند.

جنگ یا دیپلماسی؛ لابی های یهودی آمریکا موافق حمله نظامی به ایران هستند؟

به گزارش خبر فوری، بسیاری معتقدند لابی آیپک در قلب آمریکا بزرگترین حامی صهیونیست ها است. برخی برآنند که این لابی سیاسی – اقتصادی در بیشتر تصمیمات مهم و تاریخی روسای جمهور آمریکا دخالت داشته و زمینه را برای قدرت گرفتن طرفداران یهودیت افراطی و پیروان کلیسای انجیلی فراهم می کند.

در پشت پرده قدرت در آمریکا لابی های فراوانی وجود داشته و دارد. برخی معتقدند هیچ یک از این لابی ها به قدرت آیپک نیست، لابی که معمولا طرفدار جناح جمهوری خواه و تندرو آمریکا است و از طرح های خشنی همچون حمله به کشورهای مختلف، حملات موشکی، تحریم و ... دفاع می کند. اما آیپک تنها پلیس بدی است که با یک پلیس خوب نقش خود را ایفا می کند.

چندی است که لابی جی استریت از دل آیپک ظهور کرده است. این لابی به تفکرات دولت دموکرات اوباما بسیار نزدیک است و با شعار صلح طلبی، مذاکره و ایجاد دو دولت اسراییل و فلسطینی قد علم کرده است.

جرمی بن عامی رئیس لابی جی استریت است. او یکی از مدافعین حقوق اسرائیل به شمار می‌رود اما معتقد است فشار و جنگ راه درستی برای مقابله با مخالفان اسرائیل از جمله ایران نیست. او در یک یادداشتی که اخیرا برای وال استریت ژورنال نوشته به خوبی موضع خود را در قبال برجام، مذاکرات هسته ای و توافق اخیر تشریح کرده است.

یادداشت جرمی بن عامی: حمله به دو مخالف سرشناس برجام

بن عامی در ابتدای یادداشت خود به رویکرد متیو کروئینگ و مارک دوبوویتز که هر دو از مخالفان سرسخت برجام هستند انتقاد می کند.

دوبوویتز مدیر عامل اجرایی اندیشکده بنیاد دفاع از دمکراسی ‌ها (FDD) است که در دوره ترامپ از سیاست های ضد ایرانی او و تشدید تحریم ‌ها علیه ایران حمایت می کرد.

متیو کروینگ، دانشیار وزارت امورخارجه ایالات‌متحده و دانشکده خدمات ادبیات و آموزش عالی ادموند‌ای والش در دانشگاه جورج تاون و عضو ارشد در مرکز Brent Scowcroft در امنیت بین‌المللی در شورای آتلانتیک است. او نیز از مخالفان سرسخت ایران و برجام است.

کروینگ اعتقاد دارد دولت آمریکا به قیمت از دست دادن اهرم قدرتمند تحریم، موفق به کنترل بحران هسته ‌ای شد و می ‌گوید کنار گذاشتن تحریم‌ ها باعث افزایش قدرت چانه ‌زنی دولت ایران در دوره‌ های بعد خواهد شد. او همچنین اعتقاد دارد که برجام، گزینه نظامی علیه ایران را تضعیف کرده است.

بن عامی مخالف این دو شخصیت تاثیرگذار در محافل ضد ایرانی آمریکا است و معتقد است "این دو نفر زمانی که برای تضعیف توافق هسته ای بسیار موفق با ایران (برجام) تلاش کردند، اشتباه کردند و اکنون نیز در سوق دادن رئیس جمهور بایدن به سمت درگیری نظامی با ایران اشتباه می کنند."

بن عامی در این رابطه می گوید: " برجام در زمینه توقف فعالیت هسته ای ایران موفق بود و فعالیت‌ های غنی‌ سازی ایران را محدود کرد و به بازرسان {آژانس بین المللی انرژی اتمی} دسترسی بی‌ سابقه ‌ای به مراکز اتمی ایران دارد. اما حالا کسانی چون  دوبوویتز، کروینگ و متحدانشان برای خنثی کردن این دستاوردها می‌جنگند و تلاش می کنند."

رئیس مرکز جی استریت در ادامه به فعالیت گروه ضد برجامی کروینگ – دوبوویتز در دوره دونالد ترامپ اشاره دارد و ادامه می دهد: "دوبوویتز و کروینگ از تصمیم فاجعه بار دونالد ترامپ برای خروج یکجانبه از توافق هسته ای، حتی با وجود اینکه ایران به آن پایبند بود، تمجید کردند. رویکرد «فشار حداکثری» ترامپ یک شکست مطلق بود که {هیچ نتیجه ای نداشت و } ایران را به سمت افزایش غنی‌سازی اورانیوم به سطوح بی ‌سابقه ای سوق داد."

بن عامی ادامه می دهد: "با این حال، پیک های جنگ اکنون به جای قبول اشتباهات خود، تقصیر وضعیت فعلی را به گردن دیپلماسی به قول خودشان شکست خورده می ‌اندازند. این افراد { کروینگ و دوبووویتز} به ما می گویند که به خاطر سیاست هایی که از آنها حمایت می کنند، ایالات متحده باید برای راه اندازی یک جنگ انتخابی پرهزینه دیگر در خاورمیانه آماده شود."

دیپلماسی، تنها راه نجات!

بن عامی مخالف هر گونه جنگ جدید در خاورمیانه است و معتقد است تنها دیپلماسی می تواند باعث پیروزی آمریکا در مواجهه با ایران شود. او در انتهای یادداشت خود در ستایش دیپلماسی و برتری اش بر جنگ نظامی می نویسد: " ثابت شده است که دیپلماسی تنها راه مؤثر برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای و در عین حال، اجتناب از جنگ است. کارشناسان امنیتی برجسته آمریکایی و اسرائیلی به صراحت اعلام کرده اند که هیچ راه حل نظامی قابل قبولی برای مشکل فعلی وجود ندارد.

جو بایدن (رئیس جمهوری آمریکا) نیز بهتر است عاقل باشد و به سخنان این کارشناسان  {کروینگ و دوبوویتز} توجه نکند و دعاوی اخیر "ژنرال های مبلمان  راحتی" (armchair generals) { یک اصطلاح طعنه آمیز برای شخصی که علیرغم داشتن تجربه کم یا بدون تجربه واقعی در ارتش، خود را متخصص در امور نظامی می داند} مانند دوبوویتز و کرونیگ را نادیده بگیرد."

جنگ یا دیپلماسی، کدام یک پیروز نهایی است؟

بنابراین، می توان نتیجه گرفت که در بین اطرافیان بایدن و لابی های صهیونیستی یک رقابت و اختلاف شدید حکم فرما است.

گروهی معتقدند باید هر چه سریعتر برجام را احیا کرد و گروهی دیگر برآنند که آمریکا باید زودتر دست از مذاکره بردارد و تحریم ها را بازگردانده و حتی گزینه نظامی را هم روی میز بگذارد. باید دید کدام یک از این دو دیدگاه سرانجام پیروز می شود.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 17
  • ناشناس
    2

    یک مشت اراجیف تحویل دادید .

  • علی
    5

    تا جنگ نشه ..مسایل کشور ما با دنیا حل نمیشه ..

  • ناشناس
    6

    جیب خالی پز عالی امریکا واسراییل مردمش گرسنه نیستن جنگ هم بخوان میتونن ولی ماچی پوست مردم به استخونشون چسبیده ۴ روز جنگ بشه مردم توان پیاده رفتن هم ندارن اگه اونها یه غلطی کردن شمانکنید.لااقل بخاطر جون خودتون

    نظرات شما -
    • حالا یکی
      2

      کسانی که درباره ایران اینگونه از روی غرض ومرض حرف میزنند حداقل به اندازه آمریکایی که گفت تاچشم کارمیکنه مردم زیرجنازه سردارسلیمانی آمده اند نمیتونه ببینه، سردارسلیمانی همان کسی بود که میخواست اسرائیل نابودکنه

  • فرزاد
    23

    آخ ما منتظر تروریستهای آمریکایی هستیم دست ازپا خطاکنن خدامیداند نابودشان میکنیم چون ایران چیزهایی ساخته که هیچ کشوری حتی تصورش را نمیتواند بکند چون هیچ کشوری به جزایران سربلند قدرت واستعداد ساخت این دستگاههای نظامی بسیار بسیار فوق مدرن وپیشرفته راندارد وقتی ایران ماهواره آمریکا واسرائیل را درفضا منهدم میکند حالا شما تا تهش را بخوانید که جیزهای جدید دیگر چیه .

  • هموطن
    11

    آنها اراذل اوباش از یاران حسن روحانی وطن فروش هستند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      6

      مگه روحانی چه کارت کرده که اینقدر میسوزی .امروز گل و بلبل شده؟خدا پدر روحانی بیامرزد.

  • ایرانی
    3

    جنگ به هیچ شکلی منفعت نداره نه فیزیکی نه دیپلماسی انسان عقل داردوزبان صحبت چراجنگ مرگ برروسیه وچین که ماراترغیب به جنگ میکنند

  • خخخخخ
    4

    ها ها ها !!!!اسراییل با دیپلماسی داره شطرنج با ایران را میبرد ،،و جدیدا با کشور دوست و برادر لبنان هم قرار داد اقتصادی صادرات گاز بسته ،،،!کیش!!!یعنی لبنان هم مثل سوریه و عراق پر ،،،فقط مونده یمن ،که کیش و مات بشوید ،همه
    به این میگن پیروزی بدون درد و خون ریزی !!!

    نظرات شما -
    • ...
      2

      اولا اسرائیل به اندازه یک نقطه است نمیتونه ... دوم دولت لبنان باحزب الله فرق داره سوم کاش حمله کنه زودتر اسراییل نابودکنیم ولی اونا مثل سگ میترسن

    • ب ...
      1

      همین یه نقطه سه نقطه ات را سرویس کرد ههههه

  • ناشناس
    4

    کاش یک جنگ سخت رخ بده امریکاحمله کنه شایدوضعیت بهتربشه

    نظرات شما -
    • ,,,,
      6

      ساکت باشی بهتره بچه

  • کلنگ
    1

    چهارتا گشنه جمع شدن ، چرت و پرت میگن .

  • هه
    2

    یک تیر در کنند این یاوه گویان الفرار میکنند

  • ایرانی
    0

    من نمی‌دانم چرا آمریکاییها با وجود اینهمه ادعا نمیفهمند که عامل عقب افتادگیشان از چین، پیروی از سیاست‌های لابی صهیونیست بوده وآمریکا را حداقل طی 25 سال گذشته وادار به جنگها وتریلونها دلار هزینه بیخود کردند وسرشان را گرم توهمات سلطه کردند تا از پیشرفت چین غافل شدند که یک سرباز هم جابجا نکرد. بعضی وقتها فکر میکنم اسرائیل جاسوس چین در آمریکاست.چین دارد با پنبه سر آمریکا را به کمک اسرائیل می‌برد.

  • قلندر واقعی
    0

    ما همه سر کاریم گرچه همه بی کاریم گرچه همه بی کاریم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها