وکیل تعدادی از خانواده‌های سانحه هواپیمایی اوکراینی توضیح داد

دادگاه جان‌باختگان سانحه هواپیمای اوکراینی در چه مرحله‌ای است؟

وکیل تعدادی از خانواده‌های سانحه هواپیمایی اوکراینی گفت: خانواده‌ها به شدت معترض هستند مقامات بالاتری که در استقرار سامانه، تصمیم‌گیری برای فضای پرواز و... [دخیل بودند] وارد پرونده نشده‌اند. اگر مشخص شود که دادگاه‌های ایران تحت نفوذ مقامات امنیتی هستند و یا رسیدگی منصفانه انجام نمی‌شود ممکن است از دادگاه‌های ایران سلب صلاحیت شود

دادگاه جان‌باختگان سانحه هواپیمای اوکراینی در چه مرحله‌ای است؟

دو سال از آن 18 دی که هیچ‌گاه از اذهان مردم ایران پاک نمی‌شود، می‌گذرد. بر اساس آنچه خطای انسانی اعلام شد، کمی بعد از بلند شدن پرواز 752 هواپیمایی اوکراین دو موشک پدافند هوایی سپاه به این هواپیما برخورد کرد و بعد از سقوط، همه 176 مسافر آن جان خود را از دست دادند.

در پی شکایت خانواده‌های این سانحه هوایی، دادگاهی برای رسیدگی به آن تشکیل شد، اما بعد از گذشت دو سال هنوز این پرونده تعیین تکلیف نشده است.

در سالگرد این حادثه دلخراش به سراغ سیدمحمود علیزاده طباطبایی، وکیل تعدادی از خانواده‌های سانحه هواپیمایی اوکراینی، رفتیم تا روند پرونده و آخرین اتفاقات آن را از زبان او جویا شویم. متن این گفت‌وگو را در ادامه  می‌خوانید:

یک ساعت بعد از سانحه نه تنها مسئولان می‌دانستند که هواپیما بر اثر شلیک سقوط کرده بلکه خانواده‌ها هم این را می‌دانستند. خانواده‌ها در محل سانحه حاضر شدند. چون به هر جهت یک نفر از لحظه شلیک فیلمبرداری کرده بود و آن را در فضای مجازی پخش کرد. بعد هم گفته شد که آن فرد احضار و بازداشت شده که ما به آن پرونده دسترسی نداشتیم ببینیم درست است یا نه. خانواده‌ها که در محل حاضر شدند نیروی انتظامی اجازه ورود به خانواده‌ها نمی‌دهد. اما اموال این مسافران غارت شده است. در وهله اول گفته شد که این اموال سوخته اما سوال اینجاست که چگونه ممکن است دلار بسوزد اما گذرنامه نسوزد؟ لپ‌‌تاپ‌ها و موبایل‌های افراد حاضر در هواپیما به خانواده‌ها تحویل داده نشد. یک بار گفتند این اموال نیست و سرقت شده و بار دیگر گفتند که در حال بررسی هستیم. یک نوع برخورد امنیتی با این قضیه انجام شده که به هیچ وجه مورد انتظار خانواده‌ها نبود.

در مرحله بعدی و از یک ساعت بعد از حادثه همه مسئولان کشور اطلاع داشتند که سقوط در اثر شلیک انجام شده است، ولی نشر اکاذیب به صورت گسترده انجام شد و همه مقامات گفتند که سقوط بر اثر نقص فنی بوده است. در صورتی که نشر اکاذیب طبق ماده 286 قانون مجازات اسلامی اگر به صورت گسترده باشد در حد افساد فی‌الارض است. این رفتارها خانواده‌ها را آزرده کرد. ولی وقتی فرمانده هوافضای سپاه آمد و مسئولیت شلیک را بر عهده گرفت خانواده‌ها مقداری آرام شدند و شکایت خود را در سازمان قضایی [نیروهای مسلح] مطرح کردند که من هم وکالت حدود 10 تا 12 خانواده را بر عهده داشتم. ولی از همان لحظه اول علی‌رغم اینکه من به بازپرس تذکر داده بودم که این پرونده، یک پرونده ملی است و اگر دستگاه قضایی ایران منصفانه رسیدگی کند، هیچ دستگاه، کشور یا سازمان بین‌المللی حق ورود به این پرونده را ندارد.

من از آنها خواهش کردم که اجازه دهند از لحظه اول وکلا حضور داشته باشند و تحقیقات به طور کامل انجام شود که بعداً مشکلی پیش نیاید. متاسفانه این اتفاق هم نیفتاد. از لحظه اول بازپرس، قرار عدم دسترسی صادر کرد و نزدیک دو سال که پرونده در دادسرا بود ما از محتوای پرونده اطلاع نداشتیم. وقتی پرونده به دادگاه ارجاع شد، دادگاه فقط اجازه داد که ما کیفرخواست را که حدود 200 صفحه‌ بود، بخوانیم. این کار هم زمان زیادی طول کشید.

ما وقتی طبق ماده 388 ایرادات‌مان را مطرح کردیم دادگاه باید همه این ایرادات را برطرف و بعد جلسه را تشکیل می‌داد. ایرادها را برطرف نکردند در حالی که ایرادهای ما خیلی ساده بود: اول اینکه ما پرونده را نخواندیم؛ دوم اینکه گزارش کارشناسی طبق قانون باید به ما ابلاغ شود که اگر ایرادی داریم به هیات کارشناسی برود. ایرادهای متعدد دیگری هم در پرونده مطرح بود. دادگاه اصرار داشت که کیفرخواست را بخواند اما خانواده‌ها مانع شدند و گفتند حتماً باید پرونده برگردد و گزارش کارشناسی ابلاغ شود. دادگاه تبعیت کرد و پرونده را به دادسرا برگرداند و قرار شد گزارش کارشناسی ابلاغ شود. الان نزدیک 40 روز گذشته و هیچ اتفاق جدیدی نیفتاده است. نظر کارشناسی از ابتدا توسط بازپرس دیده شد ، اما به وکلا ابلاغ نشده بود. تا امروز هیچ اتفاقی جدیدی نیفتاده است. تا زمانی که گزارش کارشناسی به وکلا ابلاغ نشود و ما نظر خودمان را ندهیم نمی‌توانند جلسه جدید تشکیل دهند.

راهکار حقوقی دیگری وجود ندارد. باید گزارش کارشناسی ابلاغ شود و ما گزارش را ببینیم و اگر اعتراضی داریم به آن اعتراض کنیم و به هیات کارشناسی ارجاع شود و هیات کارشناسی نظر دهد و دادگاه وارد رسیدگی شود.

113 خانواده در جلسه دادگاه حضور داشتند و حدود 20 وکیل در پرونده حضور دارند. بعضی از وکلا وکالت بیش از یک خانواده را برعهده دارند کما اینکه من وکالت 12 نفر را برعهده دارم. راه دیگری وجود ندارد و باید منتظر بمانیم.

اگر منصفانه رسیدگی نشود متاسفانه این خطر وجود دارد که پرونده را در مراجع بین‌المللی مطرح کنند. ما بارها تذکر داده‌ایم که شما منافع اشخاص را به منافع ملی ترجیح ندهید. ممکن است مصلحت بر این باشد که یکی دو نفر در رده‌های بالاتر از افرادی که مطرح شده‌اند بیایند و از خود دفاع کنند و منع تعقیب بخورد. ما که تصمیم‌گیرنده نیستیم. من به مقامات قضایی هم گفتم که ادعای ما این است که تصمیم با قاضی است. حرف‌های ما را گوش کنید، منصفانه رسیدگی کنید و تصمیم بگیرید.

از نظر مقررات بین‌المللی صالح‌ترین مرجع رسیدگی به پرونده دادگاه‌های ایران است، ولی اگر مشخص شود که دادگاه‌های ایران تحت نفوذ مقامات امنیتی هستند و یا رسیدگی منصفانه انجام نمی‌شود و ملاحظه اشخاص را می‌کنند ممکن است از دادگاه‌های ایران سلب صلاحیت و پرونده در دادگاه‌های بین‌المللی مطرح شود.

خانواده‌ها به شدت معترض هستند و از اول اعتراض آنها این بوده که مجریان حاضر در صحنه سانحه متهم شده‌اند. مقامات بالاتری که در استقرار سامانه، تصمیم‌گیری برای فضای پرواز و... [دخیل بودند] وارد پرونده نشده‌اند. ایراد خانواده‌ها این است که وقتی نظر کارشناسی را ببینیم به طور دقیق می‌توانیم بگوییم چه کسانی در این پرونده متهم می‌شدند و چه کسانی نباید متهم می‌شدند.

منبع: اعتمادآنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 26
  • شهرام.ر
    0

    از اینکه این پرونده باید در دادگاهی بین‌المللی بررسی شود و دادگاه ما متاسفانه «دادگاه مستقل» نیست ، هیچ شکی وجود ندارد ولی تعجب من از این است که سران کشور من درباره قیام !!! مردم قم (نیم قرن پیش!!!)در حال سخنرانی هستند ولی از شهیدان این حادثه (دو سال پیش !!!) هیچ یادی نکرده و از بازماندگان این حادثه تلخ ,دلجویی نمیکنند !!!!!!.

  • منم مختار
    0

    اگر سردار حاجی زاده مسعولیت را قبول کرده که همه شاهد بودیم این کار را کرد پس دیگر چه مرگتونه مصلحت حکم میکند نه نمیکند زرشک زرشک زرشک

  • ناشناس
    2


    و این درحالی است که دادگاه های بین المللی و دادگاه لاهه از سال 1945 تاکنون در مورد تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی گری وغیر انسانی آمریکا و متحدانش در سراسر منطقه خاورمیانه و جهان هیچ کاری نکردند و هنوز هم نمی کنند، خفه خون گرفتند و سکوت اختیار کرده اند چرا؟

  • 1

    و این درحالی است که دادگاه های بین المللی و دادگاه لاهه از سال 1945 تاکنون در مورد تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی گری وغیر انسانی آمریکا و متحدانش در سراسر منطقه خاورمیانه و جهان هیچ کاری نکردند و هنوز هم نمی کنند، خفه خون گرفتند و سکوت اختیار کرده اند چرا؟

  • ناشناس
    1

    پدافند هوایی سپاه آماده جنگ با آمریکا بود وظیفه انجام داده است مقصر اصلی دولت و مسئولان فرودگاه بودند و هستند.

  • بابائی
    1

    دولت تروریست آمریکا جنایتکار همراه با ارتش تروریست آمریکا جنایتکار و در سایه سکوت بی شرمانه سازمان های به اصطلاح بین المللی خیانتکار با ترور قاسم سلیمانی وغیره مرتکب جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت شده است پس چرا از دی ماه سال 1398 تاکنون در دادگاه های بین المللی بررسی، پیگیری و رسیدگی نشده است.

  • ناشناس
    0


    در موقع آماده جنگ نباید اجازه پرواز هواپیمای اوکراینی را می داد

  • 1

    مقامات دولتی اوکراین نباید اجازه پرواز در منطقه را می دادند.

  • 0

    بسیاری از خلبانان و کارشناسان نظامی همچنین این سوال را مطرح می کنند که اصلا چرا در آن زمان حساس که ایران در وضعیت آماده باش بوده، اجازه ورود هواپیماهای غیرنظامی به ترافیک هوایی صادر شده است؟! کیت مک کی، مشاور امنیت هوایی که بیش از 30هزار ساعت سابقه خلبانی با هواپیماهایی همچون بوئینگ 747 و ایرباس ای-300 دارد، گفت: «بهترین کار این است که در شرایطی قرار نگیرید که امکان احراز هویت اشتباهی وجود داشته باشد. عقل سلیم می گوید نباید بر فراز یک منطقه جنگی پرواز کرد.

  • ناشناس
    2

    عامل «خطای انسانی توسط دولت و مسئولان فرودگاه اما خمینی » در حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی بوده است، نه سپاه

  • بابائی
    2

    مردم ایران خواستار غرامت 900 میلیارد دلاری از آمریکا شد/ سوال بنده این است که دادگاه بین المللی خیانتکار چرا از تیر ماه سال 1367 تاکنون به این موضوع بررسی، پیگیری و رسیدگی نکرده اند و هنوز هم نمی کنند و هم هیچ توجهی نکرده اند و نمی کنند چرا؟
    در 12 تیرماه 1367، یک فروند هواپیمای ایرباس شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، در پرواز معمولی برنامه‏ریزی شده 655، از بندرعباس به مقصد دبی در حالی که هنوز سقف پرواز مورد نظر را به دست نیاورده بود بر فراز آب‏های سرزمینی ایران و در آب‏های اطراف جزیره هنگام، در حمله ای تروریستی به وسیله شلیک دو موشک از ناو آمریکایی وینسنس مورد اصابت قرار گرفت و منفجر شد و تمامی 290 نفر مسافر و خدمه آن به شهادت رسیدند. 118 نفر از این مسافران بی‏گناه، زن و کودک بودند.

  • ناشناس
    0


    هیچ کشوری در دنیا از سال 1945 تاکنون از طریق سازمان های بین المللی به حق و حقوق خودش نرسیده است چرا؟

  • 0

    در سازمان ملل از سال 1945 تاکنون ثابت شده است که قانون و عدالت وجود ندارد.

  • ناشناس
    0

    دبیرکل سازمان ملل متحد باید رعایت حقوق بشر را از کره شمالی درس بگیرد.

  • ناشناس
    0

    پرواز هواپیمای اوکراینی 100 درصد فقط کوتاهی توسط دولت و مسئولان بوده است.

  • 0

    دولت حسن روحانی به همراه مسئولان به وعده‌هایش عمل نکرده است.

  • حرف دل همه مردم دنیا
    0

    دبیرکل سازمان ملل به همراه رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد و رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل به علت همکاری با جنایتکاران جنگی مانند آمریکا و متحدانش در سراسر منطقه خاورمیانه و جهان باید دادگاه لاهه محاکمه شوند.
    حرف دل همه مردم دنیا

  • حرف دل همه مردم دنیا
    0

    دبیرکل سازمان ملل متحد به همراه رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد و رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به علت همدستی و همکاری با جنایتکاران جنگی مانند آمریکا و متحدانش در سراسر منطقه خاورمیانه و جهان باید دادگاه لاهه محاکمه شوند.
    حرف دل همه مردم دنیا

  • ناشناس
    0

    دولت حسن روحانی خیانتکار متاسفانه 8 سال مشکلات مردم و کشور را رها کرد به همراه ظریف و عراقچی فقط با دشمنان درجه یک ملت ایران و دشمنان درجه یک نظام جمهوری اسلامی سیاسی بازی کرده است.

  • 0


    فرانسه اولین کشور علنی منافقین/ روحانی بیش از هزار بار فرانسه تلفتی گفت وگو و همکاری کرده است.
    روحانی: من روز جمعه فهمیدم بنزین سهمیه بندی شده است.
    آیا این حرف روحانی درست است.
    روحانی: خودم هم از تاریخ سهیمیه بندی خبر نداشتم

  • ناشناس
    0


    پروازهای هواپیمای را در سراسر کشور چه کسی مدیریت و نظارت می کند و باید پاسخگو و جوابگو باشد .

  • ناشناس
    0


    سوال اینجاست چرا پرواز هواپیمای اوکراینی لغو نشده است و مشکل اصلی مدیریت بوده است.

  • 1

    آمریکا حامی تروریستها
    رفت‌ و آمد سرکرده تروریست‌های «جبهه النصره» زیر سایه آمریکا
    منابع مطلع اعلام کردند سرکرده تروریست‌های جبهه النصره با وجود پهپاد‌های شناسایی آمریکا در مناطق مرزی ترکیه و سوریه در حال رفت‌ و آمد بوده است.

  • ایرانی آباد و آزاد
    0

    خدا را شکر این دادگاه خوب پیش میره !!!!
    معترضین و حتی کسانیکه برای این واقعه شمع روشن کرد ند یا سر مزار اینها رفتن و یا ختم گرفتن همگی دستگیر و محاکمه و زندان شدن !!!!! و عاملین اصلی هر روز در صدا و سیمای کثیف و جناحی در حال جولان دادن !!!

  • ناشناس
    0

    خانواده‌هایی که در حادثه هواپیمای اوکراینی عزیزان خود را از دست داده‌اند می‌دانند همه مردم ایران شریک غم آنها هستند و فاصله‌گذاری آنان با دشمنان و ضدانقلاب در داخل و خارج کشور ستودنی است.

  • 0

    یکی از شهدای حادثه هواپیمای اوکراینی به نام شهید محمدامین جبلی برادرزاده رئیس فعلی صداوسیما قبل از سوار شدن به هواپیما به پدرش گفته بود اگر جنگ بشود به کشور برمی‌گردد. می‌خواهم ببینم آیا کفتارهای ضدانقلاب برای گرامیداشت چنین شخصیتی شمعی روشن خواهند کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها