وکیل برخی از خانواده‌های جان‌باختگان سانحه انهدام هواپیمای اوکراینی:

تنش در دومین جلسه دادگاه رسیدگی به سانحه هواپیمای اوکراینی/ خانواده‌ها خواستار تغییر عنوان «قتل غیرعمد» در کیفرخواست هستند

وکیل برخی از خانواده‌های جان‌باختگان سانحه هواپیمای اوکراینی گفت: کیفرخواست چهار نفر را قتل غیرعمد و بقیه را سهل‌انگاری در انجام وظیفه خوانده است، در حالی که اگر برای چهار نفر اول قتل عمد در نظر گرفته شوند، بقیه معاونت در قتل عمد حساب می‌شوند.

تنش در دومین جلسه دادگاه رسیدگی به سانحه هواپیمای اوکراینی/ خانواده‌ها خواستار تغییر عنوان «قتل غیرعمد» در کیفرخواست هستند

نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به سانحه هواپیمای اوکراینی در دادگاه نظامی استان تهران اول آذرماه برگزار شد. دومین جلسه این دادگاه صبح امروز در حالی برگزار شد که به گفته سیدمحمود علیزاده طباطبایی، وکیل برخی از خانواده‌های جانباختگان این سانحه، اعتراض خانواده‌ها به کیفرخواست مطروحه کماکان باقی است.

سیدمحمود علیزاده طباطبایی درباره دومین جلسه این دادگاه که صبح امروز برگزار شد، گفت: در کیفرخواست برای چهار متهم اول پرونده، عنوان «قتل غیرعمد» طرح شده که خانواده‌ها نسبت به این مساله اعتراض دارند و خواستار طرح مساله قتل عمد هستند.

وی ادامه داد: این اعتراض از نوبت اول وجود داشت و در جلسه امروز نیز از ابتدای جلسه خانواده‌ها نسبت به این موضوع اعتراض کردند و چندین ساعت در این‌باره بحث و تنش وجود داشت و فعلاً تا تعیین جلسه بعدی دادگاه تنفس اعلام شد.

علیزاده طباطبایی درباره استدلال این خانواده‌ها مبنی بر لزوم تغییر عنوان قتل غیرعمد به قتل عمد در کیفرخواست تصریح کرد: در پرونده‌های محیط‌زیستی می‌بینیم که محیط‌بانان که توسط شکارچیان مورد تهدید قرار گرفتند و از نظر قانونی حق تیراندازی هم دارند- اما باید از کمر به پایین تیراندازی کنند- در صورت درگیری و تیراندازی برایشان قتل عمد در نظر گرفته شده و محکوم به قصاص شدند، اما در این پرونده قانون تصریح دارد که حق شلیک نداشتند.

وی افزود: کیفرخواست چهار نفر را قتل غیرعمد و بقیه را سهل‌انگاری در انجام وظیفه خوانده است، در حالی که اگر برای چهار نفر اول قتل عمد در نظر گرفته شود، بقیه معاونت در قتل عمد حساب می‌شوند.

علیزاده طباطبایی با تاکید دوباره بر اینکه کیفرخواست فعلی مورد قبول خانواده‌ها نیست، گفت: کیفرخواست بر اساس گزارش کارشناسی صادر می‌شود که به ما ابلاغ نشده است و زمانی که به ما ابلاغ شود ما حق اعتراض داریم و هیات کارشناسی بی‌طرفانه مورد نیاز است.

وی ادامه داد: اگر هیات کارشناسی بی‌طرفانه گزارش تهیه کردند معلوم نیست تنها همین افراد متهم باشند و ممکن است تعداد متهمان تغییر کند.

این وکیل دادگستری همچنین تاکید کرد: از نظر قوانین تنها مرجع صالح برای رسیدگی دادگاه‌های ایران هستند.

علیزاده طباطبایی درباره رده‌های مسئولیت نظامی نیز گفت: فرمانده نظامی یا شخصی که فرماندهی را بر عهده دارد، نسبت به جرائم زیردستان مسئول است و باید پاسخگو باشد.

وی افزود: ماده ۲ قانون نحوه به کارگیری سلاح صراحتاً می‌گوید کسی که سلاح به کار می‌گیرد دارای آشنایی کامل در «به کارگیری‌»، «صلاحیت» و «سواد» باشد و هر تخلفی مورد توجه مامورین و فرماندهان است.

وکیل برخی خانواده‌های جانباختگان سانحه هواپیمای اوکراینی تاکید کرد: در این پرونده نقاط ضعف زیادی در به کارگیری سلاح و نحوه استقرار سامانه دیدیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: از بین خانواده جان‌باختگان این سانحه، تعدادی از خانواده‌ها وکیل گرفتند و تعدادی هم وکیل نگرفتند؛ به طور مثال، در نخستین جلسه حدود ۱۱۳ خانواده و ۱۲ وکیل حضور داشتند و خیلی از خانواده‌ها بدون گرفتن وکیل شکایت کردند.

منبع: اعتمادآنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 24
  • قلندر واقعی
    39

    هیچ احمقی باور ندارد که این سقوط عمدی باشد زیرا در درجه اول ضعف نیروهای هوافضا میشود دوم خسارت حیثیتی و مالی وووو پس امکان ندارد عمدتا و با شناخت از خودی بودن هواپیما کسی دستور یا شلیک کرده باشد پس مغزهای نخودی کمی تامل کنید شلیک به خود امکان ندارد ندارد ندارد

    نظرات شما -
    • ایرانی
      5

      نکنه خودت بودی شلیک کردی قلندر واقعی، استاد هوش، درایت و جمله بندی

  • ایرانی
    10

    قلندر مغز نخودی، همین چند روز پیش تو اصفهان به سر مردم خودی شلیک کردن خودت هم دیدی چه جوری زدن پس میزنن خوب هم میزنن تو برو مغزت رو معالجه کن یه کم رشد کنه تا شاید به کم فهم و شعور پیدا کنی

    نظرات شما -
    • ناشناس
      11

      مزدورها را باید بدترش هم بزنند که مماشات می شود

    • ناشناس
      1

      ا تو فرق تجمع و شورش با موقعیت جنگی رو نمیدونی پس نظر نده

  • .
    10

    قتل عمد!!!!
    کی پرتان کرده؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      در جواب -قلندر واقعی که شلیک به خودی دارد دارد دارد دارد ----بنظرم یه ذره باید خودت به قلندر واقغی بودنت شک بکنی خیلی خوبه-- جعلی خان.

  • علی آقا
    8

    لعنت خدابرنوکران آمریکا که جیب نحصشان راازثروت ملت ایران دردهه70ساختندامروزاژدهائی 7سرشدن که رئیس انگلیسی به ملت غالب میکنند 24سال نوکران مفت کدخدا ملت ظلم کردن

  • بی وفا
    1

    قلندر مغز نخودی ...هههههههه عالی بود

  • ناشناس
    4

    حکم خدادرموردقتل عمدوقتل غیرعمددرقرآن بخوانید

  • ناشناس
    1

    چقدر هم رسیدگی کردن

  • شهرام.ر
    3

    تمامی کسانی که از ابتدا به مردم دروغ گفتن باید محاکمه بشن. اینم از کیفرخواست شون!!. چند تا آدم رده پایین رو میارن محاکمه میکنن بعد هم با یه اسم جعلی میفرستنشون سر زندگیشون . باید مسوولان ارشد نظام محاکمه شوند آنهم در یک دادگاه عادلانه و بین‌المللی نه در این ظلم گاه.

  • حقیقت محض
    4

    قطعا قتل عمل حساب میشه اینو دیگه هر مغز نخودی میفهمه مردمو خودشون سپر انسانی کردن که جلوی حمله امریکا در تمام دنیا مظلوم نمایی کنن و حقو بخودشون بدن ولی تیرشون به سنگ خورد

  • عوام
    2

    من نه به این دادگاه کار دارم نه به کیفرخواست فقط اونی که شلیک کرده و اونهایی که دستور دادن چطوری شبها مبخوابن چطوری زندگی عادی میکنند هرروز وقتی زن و بچه خودشونو میبینند تصویر اون زنان و مردان و دختر و پسر تازه داماد مهم تر اون فرشته های کوچک در برابرشون رژه نمیره اگر حکم اعدام هم دادگاه نده خودکوشی باید بکنند

    نظرات شما -
    • Y
      0

      همه آدم‌ها مثل هم نیستن بعضی‌ها پول‌ میخوان
      بعضی‌ها هم انسانیت

  • رضا
    3

    اگر بخواهیم واقع بین باشیم قتل عمد از درجه دو عادلانه هست

  • دن کیشوت
    3

    مگر میشود باور کرد، سپاه پاسدارانی که از بام تا شام خود را پیشرفته ترین نیروی نظامی دنیا معرفی کرده و به دانشمندان جوانش افتخار می کند و برای دنیا شاخ و شانه کشیده و رجز می خواند، هواپیمای مسافربری را با موشک اشتباه بگیرد؟!! اشتباهی در کار نبوده و عمدی بودن کار محرز است، اما از آنجا که سالها به گوش مردم دروغ خوانده بودند که سپاه چنین و چنان و اگر سپاه نبود کشور هم نبود و اگر سپاه قدس نبود الان زنانتان از داعش باردار بودند ( که این گفته‌ها از بزرگترین توهین ها به ملتی است که دو هزار سال در مقابل روم و یونان و مقدونیه و مغول و تاتار و عرب و روس و انگلیس و پرتغال و عثمانی مقاومت کرده و سپاه نبود اما کشور بود)، به جای در نظر گرفتن اشد مجازات برای عاملان این فاجعه مصیبت بار، اولاً در خبرها، عامل این انفجار را نه سپاه بلکه نیروهای نظامی معرفی کردند ( که مبادا به نام مقدس سپاه خدشه ای وارد شود) و بعد در کمال تعجب شروع کردند به دلجویی از سردار حاجی زاده و حتی برخی افراد ایشان را تشویق کرده و آن حادثه تلخ را هوشیاری سپاه قلمداد کردند.تاریخ این جنایات را ضبط کرده و به آیندگان حقیقت را خواهد گفت، امروز رسانه در دست سپاه است و با شستشوی مغزی افراد ساده لوح میتواند خود را ابرقدرت مقدس جهان و کهکشان معرفی کند ( ما که به این حماقت ها میخندیم) اما فردا چه؟! آگاهی بزرگترین حلقه مفقوده ملت است و وای از آن روز که همگان آگاه شوند.

  • قلندر واقعی
    9

    ببینید دوستان منم قلبم جریحه دار شد منم ضد ظلم هستم هر کسی که باشه اما با عقل جور در نمیاد کسی اینهمه نافهم باشه که یه هواپیما مسافربری خودی با آن همه مسافر و نخبه را سرنگون کند کمی فکر کنید میلیارد دلار خسارت جانی و مالی و حیثیتی !!! پس واقع بین باشیم مثلا یه نفر دختر مردم را فریب داد و بردش خونه و با میله بارفیکس کشتش و چند قطعه اش کرد و در سطل زباله انداخت قتل عمد انجام داده و حقش اعدام بود اما اینجا فرق فوکله عزیزان پس من منطقی نظر دادم بله مستر سی سی نیوز

  • ایرانی آباد و آزاد
    2

    دادگاه نمایشی و صوری برای آرام کردن مردم و خانواده ها و خاموش کردن صدای دنیا و کشورهای مدعی....
    عدالتی در ایران حاکم نبست!!!

  • ناشناس
    2

    این دادگاه با این کیفرخواست نمایشی ، لکه ننگی در کارنامه عدالتخانه است.

  • عادل
    1

    هروز یه عده ای را به ناحق بکشید بگید عمدی نیست شاید بگن مقصر مردم هست اگر این هواپیما ایرانی بود اصلا هیچ کس نمیفهمید زدنش بلکه میگفتند خودش سقوط کرده

  • ایران بانو
    1

    هیچ وطن پرستی نمی پذیرد که این کار عمدی بوده....اون هم در رمانی که وضعیت آسمان کشور در حالت قرمز و جنگی بوده....
    فقط سوالی که هست چرا فرودگاه امام به این هواپیما اجازه پرواز داده بود؟؟؟
    《قلندر واقعی》 مغزهای نخودی را خوب اومدی😅😅✔✔

  • 0

    عملکرد و رفتار ایرانی ها دوگانه است به خاطر که ولی برخی افراد بی ادب هنوز هم از ناتوانی روحانی، ظریف و برخی مسئولان دفاع و حمایت می کنند.

  • 0

    مقصر اصلی دولت حسن روحانی و مسئولان فرودگاه امام خمینی جان‌باختگان سانحه هواپیمای اوکراینی بوده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها