جهانگیری: ردصلاحیت آقای هاشمی ناباورانه ترین اتفاق بود/ گفت این کارها را می کنند تا مرا روبروی نظام قرار دهند

اسحاق جهانگیری در مراسم پنجمین سالگرد درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که در مرقد امام راحل برگزار شد،از ویژگی های شخصیتی وی سخن گفت.

جهانگیری: ردصلاحیت آقای هاشمی ناباورانه ترین اتفاق بود/ گفت این کارها را می کنند تا مرا روبروی نظام قرار دهند

معاون اول دولت دوازدهم گفت: آقای هاشمی هیچوقت و در هیچ مقطعی با صندوق رای قهر نکرد، بلکه تلاش می‌کرد که مردم رای و نظر خود را در حکومت داشته باشند. او همیشه شجاعانه خود را برابر رای مردم قرار می‌داد و ترسی از گرفتن نظر مردم در مورد خود نداشت.

 اسحاق جهانگیری در مراسم پنجمین سالگرد درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که در مرقد امام راحل برگزار شد، اظهار کرد: بنا داشتم که پس از پایان مسئولیت دولتی خودم، حداقل تا پابان امسال، سخنرانی و مصاحبه نداشته باشم اما به دلیل علاقه به آیت الله هاشمی و بیت ایشان تصمیم گرفتم که این سیاست سکوت را کنار بگذارم.

وی افزود: دی ماه در سالهای اخیر حوادث تلخی داشته است. در دی ۹۵ به صورت بسیار ناباورانه‌ای خبر ارتحال آیت‌الله هاشمی که استوانه نظام بود داده شد. هنوز از این حادثه عبور نکرده بودیم که در دی ۹۸ سردار عزیز و ملی ما سردار سلیمانی با ترور ناجوانمردانه آمریکاییها در بغداد به شهادت رسید. در مراسم تشییع آقای سلیمانی در کرمان جمع زیادی از هموطنان جان باختند و در حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی جمع دیگری از نخبگان ملت ما جان خود را از دست دادند که به همه آنان تسلیت عرض می‌کنم.جهانگیری یادآور شد: همچنین برخی از مردم در سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و فارس شاهد وقوع سیل بودند که امیدوارم با همت دولت هرجه زودتر وضع این مردم سامان پیدا کند.

معاون اول دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه هاشمی رفسنجانی توان مدیریتی همه جانبه در کشور داشت، اظهار کرد: او روستازاده‌ای بود که با سادگی و صمیمت، پیش از انقلاب به شهر آمد و برخورد او با افراد همین سادگی و صمیمیت را نشان می‌داد. او لحظه‌ای از مسائل کشور مثل ناامیدی، فقر و مشکلات مردم غافل نبود و همواره به این موضوعات فکر می‌کرد و اینکه فردی با چنین ویژگیهایی به یکی از یاران امام راحل تبدیل می‌شود و زندگی را با مبارزه عجین می‌کند جای تعجب ندارد.

وی با یادآوری تلاشهای امیرکبیر در دوران قاجاریه، ادامه داد: مردم منتظر بودند که امیرکبیر دیگری پا به میدان بگذارد و مشکلات آنها را حل کند. هاشمی رفسنجانی در زمانی کتاب امیرکبیر مبارزه با استعمار را نوشت که در آن تمام حرص و ولع یک فرد برای توسعه و پیشرفت ایران را نشان می‌داد. او زمانی که در جایگاه مسئولیت قرار گرفت هر مدیری که می‌خواست گزارشی از حوزه عملکرد خود به ایشان بدهد آماده بود که سوالهای هاشمی رفسنجانی از کارآمدی و کارکرد آن برای کشور را پاسخ دهد.

جهانگیری با بیان اینکه آقای هاشمی به مفهوم توسعه تسلط دقیق داشت، گفت:به نظر آقای هاشمی انسان محور توسعه بود و مابفی موارد ابراز این توسعه بود. او همواره حامی حضور بخش خصوصی در اقتصاد کشور بود. او به ساخت سدها، راه‌آهن و بندرها و مترو و کارخانه‌های مختلف و در مجموع به ترقی و توسعه ایران فکر می‌کرد. این افتخاری برای حوزه علمیه و روحانیت است که هاشمی رفسنجانی به یکی از الگوهای توسعه و ترقی در میان تکنوکراتها بدل شود. خیلی‌ها می‌خواستند الگو باشند اما موفق نشدند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: ما اگر در همین جنگ اقتصادی، سرمایه گذاری پتروشیمی و فلزات را که با صادرات آنها تحریم فروش نفت را جبران کنیم، نداشتیم تا ارز لازم برای کالاهای اساسی فراهم کنیم چطور می‌توانستیم ارز را تامین کنیم؟ او به دنبال توسعه تعاملها با کشورهای همسایه بود و در زمان دولت خودش به آن عمل کرد و یکی از مهمترین این موارد ارتباطاتی بود که ما با کشورهای منطقه و به ویژه سعودیها برقرار کردیم.

وی ادامه داد: آقای هاشمی هیچوقت در هیچ مقطعی با صندوق رای قهر نکرد و تلاش می‌کرد که مردم رای و نظر خود را در حکومت داشته باشند. او همیشه شجاعانه خود را برابر رای مردم قرار می‌داد و ترسی از گرفتن نظر مردم در مورد خود نداشت. ما در سال ۹۲ به هرچیزی فکر می‌کردیم جز اینکه او ردصلاحیت شود. او ردصلاحیت شد و من که مسئول ستادهای انتخاباتی ایشان بودم بعد از این ماجرا خدمت ایشان رفتم و گفتم چه کنیم؟ ایشان به من نکاتی را گفتند که من حس کردم نصحیتهایی پدرانه است. ایشان به من گفتند که من همان هاشمی دو روز پیش هستم و نسبتم با نظام همانی است که بود. عده‌ای می‌خواهند که من را در برابر نظام قرار دهند اما من هرگز چنین کاری نخواهم کرد.

معاون اول دولت دوازدهم با اشاره به عدم احزار صلاحیت خود در سال ۱۴۰۰ یادآور شد: من را در سال ۹۶ همین شورای نگهبان تایید کرد و در سال ۱۴۰۰ همین شورای نگهبان رد کرد. بعد از این ماجرا در سال ۱۴۰۰ یکی از مسئولان امنیتی آمد و با من گفت‌وگو کرد به ایشان گقتم امروز جلسه‌ای دارم و شما بیایید و ببنید که تغییری در رفتار من خواهید دید یا نه. من از کارنامه مدیریتی و اقتصادی خود مطمئن هستم اما این کارها را به نفع مردم و مملکت نمی‌دانم. همان زمان مصاحبه‌ای کردم و خطاب به شورای نگهبان گفتم هر دلیلی که به شما دادند که من را رد کنید، منتشر کنید و هنوز هم بر همان نظر هستم.

جهانگیری با بیان اینکه آقای هاشمی همواره حلقه واسطی در فضای سیاسی کشور بود، تصریح کرد: اگر روزی چپ می‌خواست راست را حذف کند می‌ایستاد آقای هاشمی جلویش می‌گرفت و اگر راست هم می‌خواست چپ را حذف کند بازهم می‌ایستاد و همه آن جفاهایی که هردو طرف در حق او کرده بودند را کنار می‌گذاشت و وفا می‌کرد. ما به شدت امروز به این حلقه‌های واسط نیاز داریم. سردار سلیمانی هم همین نقش را در فضای سیاسی کشور داشت که اخیرا در مصاحبه‌ای به بخشهایی از آن اشاره کردم.

وی در پایان گفت: یکی از مسائلی که سیاست‌ورزان باید به آن توجه داشته باشند این است که چقدر منافع ملی کشور را در نظر دارند؟ شرایط امروز کشور شرایط دشواری است. از سال ۹۷ یک جنگ اقتصادی علیه کشور شروع شده است و امیدواریم که زودتر این فشارها از دوش مردم برداشته شود و جامعه به شرایط بهتری برسد.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 16
  • ناشناس
    3

    بخش بزرگی از شوربختی فعلی مردم ایران نتیجه عملکرد مرحوم رفسنجانی در این ۴۰ ساله می باشد.او را در حد قدیس بالا نیاورید.اون از انتخابات رهبری اون از برخورد با مخالفان اون از ظلم به مرحوم بنی صدر اون از ظلم به مرحوم منتظری و ....حافظه مردم ایران هنوز سر جاش است و هنوز آلزایمر نگرفته اند

    نظرات شما -
    • تحلیل وارونه ممنوع !!!!!!
      1

      جناب ناشناس ...
      آلزایمر رو بی خیال .... تاریخ به خیانت های بنی صدر گواهی داده ..
      چرخش های سیاسی و ساده لوحی منتظری و جنایات های دامادش بر همگان مشخص شه ...
      چه تحلیل و تفکری است که می خواهید چه کسانی را با عملکرد های مرحوم رفسنجانی تطهیر کنید ؟؟؟؟؟؟
      بنی صدر ومنتظری و امثال آنها با آب اقیانوس اطلس هم تطهیرشدنی نیستند .

    • مم
      0

      برو استراحت بکن چرت ننویس

  • عاشق وطن
    0

    تو دیگه حرف نزن, خداوکیلی با چه رویی میاید حرف میزنید. خیانتی که شما و امثال شما به این نظام و مردم کردند اگه بیشتر از خیانت آمریکایی ها نباشه کمتر نیست.خون به دل مردم کردید کشور رو ۱۰۰ سال به عقب بردید .بهتر شما هم بری یه گوشه بشینی تا ان شاءالله حضرت ازرائیل بیاد واسه دیدارت اینجوری شاید عذابت بیشتر نشه هم مردم از شر شماها راحت میشن.ادمین عزیز خواهشا ثبت کن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      متاسفانه چه بخواهی چه نخواهی ، همین دولتی که شما فکر میکنی کشور را به عقب برد، کشور را از فروپاشی اقتصادی نجات داد ، تحریم هایی که آمریکا در اوایل دوره احمدی نژاد به ایران تحمیل کرد، فقط شامل چند قطعه در صنعت هسته ایی بود، در اواخر دو سال آخر احمدی نژاد این تحریم ها بیشتر شد و به نهادهای حکومتی ( سپاه، ستاد فرمان امام و چند بانکی که با آن ها ارتباط داشتن ) بسط پیدا کرد، همین قدر هم کافی بود تا قیمت دلار همان موقع جهش داشته باشد، در دوره ترامپ ، دولت ترامپ تعارفات حقوق بشری را کنار گذاشت و تمام ایران ( نهادهای حکومتی، نهادهای دولتی و مردمی مثل بانک ها و بیمه ها و صرافی ها و .... ) را تحریم کرد، انتظار دارید در چنین شرایطی چه بلایی بر سر اقتصاد بیاید ؟ دولت جدید هم باید شکر گذار باشد که بعد از عبور از بحران روی کار آمد ، البته اگر بحران جدیدی خودشان تولید نکنند

    • 2

      واقعا جای تاسف داره که دست راست خمینی که در هر عکسی از خمینی حضور داره ، سالگرد رحلتش در سکوت باشه ، اما سالگرد سردار نسل بعد از انقلاب تا چند روز به زور تحمیل بشه به مردم ، اینکه واضح و مشخصه که اگه امثال رفسنجانی ها برای پیروزی انقلاب تلاش نمیکردند ، حاج قاسم ها اصلا به وجود نمی آمد

  • غریبه
    0

    کار ددمناشه. ددمشنانه. ددمناشی بود که نائب ال خدا با در نظر گرفتن مسائل جناحی انجام داد

    نظرات شما -
    • غلامقلی
      0

      منظورت همون ددمنشانه است دیگه هی زور میزنی

  • علی برکت الله
    0

    به به پیداتون شده.زمانی که مسئولیت و ثروت مملکت تو دستتونه یادتون میره فقر و فقیر و بیچاره و بدبختی تو این مملکت هست ولی همچین که از چشم مردم میفتید دیگه مسئولیتی ندارید میشد دلواپس و دلسوز مردم .بابا لامصبا بسه دیگه یه کم فکر آخرت تون باشین چی فکر کردین مردم و چی فرض کردین .برید دست از سرمون بردارید.بدبختی و بیچارگی رو شما آوردید.مردم و به خاک سیاه نشوندید.هرچه سرمایه داشتیم توی بورس ازمون دزدیدید...

  • فرزند ایران زمین
    0

    میدونم مثل خیلی پیامهای دیگه نمیذارید پیاممو اما حق رو باید گفت حتی در سانسور و خفقان. حناب جهانگیری، شرم هم خوب چیزیه. کلمات رو درست انتخاب کن، سقوط هواپیمای اوکرانی نه، شلیک به هواپیما و جنایت از بین بین بردن تعداد زیادی انسان بیگناه و داغدار کردن خانواده خای آنها و همه کسانیکه بویی از شرافت و انسانیت بردن. کاش کسانیکه اینگونه صحبت میکنن و توحیه برای این جنایت میکنن فکر میکردند که عزیز خودشون هم در اون هواپیما بود.

  • ایران
    0

    جمع کن بابااااااا.
    اسحاق.
    یکی مرد و دیگری مردار شد، سومی به غضب الهی گرفتار شد.
    ملت رو بیچاره کردید با این اراجیف هاتون و اشکهای تمساحتون.
    اه اه اه

  • بینشان
    0

    آقای جهانگیری به نظرم ماشین پسرواقعاخلف خودتون وخونه لواسان وطرزلباس پوشیدن دردونه تون روندیدی شمانمخوادطرفداری بندتسبیح اصلاحات به اصطلاح ندیدی باخودتون روبه نفهمی میزنی قیامت دورنیست جواب خداروچی میدی جلوبردادرشهیدتون مملکت روتووبندتسبیح چی میدی خدالعنتتان کند باارز۴۲۰۰تونقول نابودی ایران روبه ارباتان انگلیس کفتارپیرداده بودی خدانگذاشت

  • هنر و نبوغ بزرگ سامری !!! ..........
    0

    مرحوم هاشمی رفسنجانی توسعه و سازندگی را صرفا با بزک و آماری که صرفا به نفع قشر مرفه بود امکان پذیر می دانست .....
    مثل تکنوکرات های مغرور و خودبرتربین به عدالت اجتماعی اعتقادی نداشت ....
    تضاد طبقاتی را لازمه کشور می دانست و هنرمندانه ککش هم در این موارد نمی گزید ....
    با هوش و نبوغ بالایی که داشت فساد و مفسد را با بهترین توصیفات توجیه می کرد تا قند در دل تکنوکرات ها آب شود ..
    نتیجه و کارنامه مرحوم هاشمی را در دولت بنفش دیدیم و نیازی به توضیح اضافه نیست .....
    الگوی عملکرد سردار سلیمانی همه جای ایران منتشر شده و اهل دقت و منطق با مقایسه می دانند چی به چیه و کی به کیه ......

  • عبداللهی
    0

    خدا بیامرزد هاشمی را که از وقتی رفت مملکت روی خوشی ندید چقدر کار می شد مملکت اعتبار سیاسی اقتصادی داشت حسادت با عس نا خوشنودی خداوند شد باید بعضی خود را درست کنند

  • ناشناس
    0

    آرزوی شاه شدن را رفسنجانی در استخر فرح به زیر آب برد. ایکاش خداوند متعال، مقدر می‌فرمود که استخر فرح در سال ۱۳۷۶ ایشان را ببلعد، و کشور را از مدیریت توام با فساد و تکبر و غرور ایشان نجات دهد. با طولانی کردن جنگ، جوانان را نابود، و با تاسیس دانشگاه آزاد، فرهنگ و علم و تربیت و اخلاق مردم را نابود، با ارایه گزارش‌های نادرست به رهبری، آینده کشور را نابود و با گماردن افراد لاابالی و کم سواد و شیفته قدرت در مناصب وزارتی و مدیریتی ، نظام سیاسی کشور را نابود، و با تقویت فرزندان نااهلش در صحنه کشور، اختلاس و فساد را نهادینه و .... کرد. خداوند از سر تقصبراتش بگذرد.

  • ناشناس
    0

    رفسنجانی از اولش هم صلاحیت ریاست و مدیریت نداشت، ولی با زیرآب زنی خودش را به بیت امام و رهبری نزدیک، و فجایع جنگ تحمیلی، اشغال سفارت، رشوه و فساد و .... را در حکومت اسلامی رقم زد. ایکاش احمدی نژاد بیشتر افشاگری میکرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها