دو کارشناس مسائل منطقه بررسی کردند:

سناریوی خروج آمریکا از منطقه در آستانه وقوع

دو سال از ترور سردار سلیمانی می گذرد و به گفته مسئولان کشورمان خروج آمریکایی‌ها از منطقه انتقام ایران از غرب خواهد بود.

سناریوی خروج آمریکا از منطقه در آستانه وقوع

بامداد سیزدهم دی ماه دو سال قبل بود که خودرو‌های حامل سردار حاج قاسم سلیمانی و  ابومهدی المهندس در نزدیکی فرودگاه بغداد، هدف حمله تروریست‌های آمریکایی قرار گرفت و این دو فرمانده محور مقاومت به همراه شماری از همرزمانشان به شهادت رسیدند.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در یک کنفرانس خبری رسما اعلام کرد به دستور مستقیم او این عملیات تروریستی انجام شد. آمریکا مدعی شد ترور سردار سلیمانی یک اقدام پیشگیرانه برای جلوگیری از درگیری نظامی و محافظت از نیرو‌ها و منافع خود در منطقه بوده است.

در مقابل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بامداد چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه سال ۹۸ با حمله موشکی به پایگاه «عین‌الاسد» در استان الانبار عراق وعده «انتقام سخت» از آمریکایی‌ها به تلافی به شهادت رساندن سردار سلیمانی، ابومهدی المهندس و همراهانشان را عملیاتی کرد.

عین الاسد پایگاهی است که در سال ۲۰۰۳ تفنگداران آمریکایی آن را اشغال کردند و تا سال ۲۰۱۱ آنجا ماندند. در پایان سال ٢٠١٤ به بهانه مبارزه با داعش، بار دیگر این پایگاه در اختیار نظامیان آمریکایی حاضر در ائتلاف بین‌المللی ضد داعش قرار گرفت.

از لحظه آغاز عملیات موشکی ایران، بسیاری از رسانه‌ها به پوشش آن پرداختند و آن را نخستین حمله نظامی مستقیم به مواضع آمریکا پس از جنگ جهانی دوم ارزیابی کردند.

همچنین حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان سال گذشته در نخستین نشست خبری ستاد برگزاری سالگرد سپهبد شهید سلیمانی تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران پاسخ و انتقام خودروی منهدم شده سردار سلیمانی را با پرتاب ۱۳ موشک بالستیک نقطه زن به پایگاه استراتژیک آمریکایی در منطقه عین الاسد عراق داد، اما پاسخ به ترور سردار سلیمانی و شهادت سردار سلیمانی قطعاً و بدون تردید، خروج آمریکایی‌ها از منطقه خواهد بود که در آینده نه چندان دور این اتفاق خواهد افتاد و جهانیان شاهد این مسئله خواهند بود.

سناریوی خروج آمریکا از منطقه در آستانه وقوع

پارلمان عراق هم به دلیل اینکه آمریکا حاکمیت و تمامیت ارضی عراق را با این اقدام نقض کرده در مصوبه‌ای با فرآیند دو ساله خواستار اخراج تمام نیرو‌های آمریکایی از خاک عراق شد. در این مدت مقدمات خروج نیرو‌های آمریکایی فراهم شد، اما یکسری کارشکنی‌ها از سوی آمریکایی‌ها صورت گرفت و تاکنون این کار به طور کامل انجام نشده است، اکنون مهلت دو ساله در حال تمام شدن است و نیرو‌های آمریکایی تاکنون دو پایگاه مهم را تخلیه کرده اند.

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل منطقه به ما می گوید خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق بعد از ترور دردناک سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس در سال ۹۸ ضرورت دارد. موافقتنامه امنیتی واشنگتن بغداد که به امضا رسیده این اجازه را به آمریکایی‌ها می‌دهد تا بخشی از نیروهایشان در حدود ۳۰۰ نفر تحت عنوان مستشاری در عراق حضور داشته باشند،  این مسئله نیز باعث اختلاف جریان‌های سیاسی و نیرو‌های آمریکایی موجود در عراق شده است.

سناریوی خروج آمریکا از منطقه در آستانه وقوع

حضور مستشاری نیرو‌های آمریکایی برخلاف مصوبه پارلمان عراق است که خواستار اخراج تمام نیرو‌های آمریکایی است، این جمله را هانی زاده می گوید و ادامه می دهد به هرحال وضعیت به گونه‌ای است که همه در انتظار تشکیل پارلمان عراق هستند که اخیرا نیز دادگاه فدرال عالی عراق نتایج انتخابات را تایید کرده است.

کارشناس مسائل منطقه یادآور شد طبق اعلام قبلی قرار است پارلمان عراق ظرف دو هفته تشکیل و پس از آن تکلیف دولت هم مشخص شود، گرچه یک سری موارد اختلافی درباره نتایج انتخابات میان جریانات عراق وجود داشت، اما با توجه به نظر و تایید دادگاه عراق، جریانات هم نتایج انتخابات را می‌پذیرند. رویکرد مردم عراق و مرجعیت به این سمت و سو است که هر چه زودتر نیرو‌های آمریکایی از عراق خارج شوند، زیرا ماندن آن‌ها به هر شکلی به نفع ملت عراق نخواهد بود.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در دومین سالگرد شهادت سپهبد سلیمانی در بیانیه‌ای اعلام کرد پیگیری جنایت ترور شهید سلیمانی با قوت و به صورت همه جانبه ادامه دارد، دولت ایالات متحده آمریکا با اعمال استاندارد‌های دوگانه و با ادعا‌های دروغین از جمله ادعای مقابله با تروریسم، در اقدامی جنایتکارانه که ناقض قواعد و اصول حقوق بین الملل است مبادرت به طراحی و انجام حمله تروریستی علیه سردار شهید سلیمانی به عنوان یکی از بلندپایه ترین‌مقامات جمهوری اسلامی ایران آنهم در خاک کشور میزبان عراق نمود.

سناریوی خروج آمریکا از منطقه در آستانه وقوع

حسین کنعانی مقدم کارشناس مسائل منطقه هم در ارزیابی خود از تحولات عراق و موعد خروج نظامیان آمریکایی از این کشور گفت که دو تفکر در عراق وجود دارد، یکی مقاومت و مقابله با حضور نظامیان آمریکایی در عراق است و دیگری تفکری است که آقای الکاظمی به عنوان نخست وزیر در راستای حضور مستشاری برای نیرو‌های آمریکایی دنبال می‌کند.

کنعانی مقدم معتقد است براساس قانون مصوب مجلس عراق، نیرو‌های آمریکایی باید به طور کامل از این کشور خارج شوند، اما متأسفانه اتفاق بدی در عراق در حال شکل گیری است و آن هم دادن حق کاپیتولاسیون به آمریکا است. در واقع بر اساس آن، همه نیرو‌های آمریکایی از این حق برخوردار می‌شوند و اگر اقدامی انجام دهند که حتی منجر به کشته شدن مردم هم شود کسی حق محاکمه آن‌ها را ندارد.

انتظار می‌رود به زودی پارلمان تشکیل شود و نخست وزیر جدید سر کار آید و نیرو‌های مقاومت اکثریت پارلمان را به دست آورند. این جمله را کنعانی مقدم می گوید و ادامه می دهد چاره‌ای جز خروج همه نیرو‌های آمریکا از عراق وجود ندارد. در غیر این صورت با مشکلات جدی مواجه خواهند شد. دیدیم که در برگزاری انتخابات نیز برخی از NGO‌ها از کمک‌ها و حمایت‌های آمریکا در عراق برخوردار بودند. آمریکایی‌ها به دنبال اختلاف در بیت شیعه در عراق و تضعیف مقاومت هستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • نظرگو
    0

    چیزی که واضحه اینه که دارین سعی میکنین توافق دوکشور برای خروج نیروهای نظامی آمریکا رو به نفع خودتون سناریو نویسی میکنین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها