صبر مردم، اندازه‌ای دارد ؛ اگر به انتها برسد، فاجعه‌ ایجاد می‌کند

قطع نظر از نقطه‌نظرهای موافق و مخالف طرح شفاف‌سازی حقوق‌ها، که موضوع مهم و قابل تأملی است و جای بحث و بررسی دارد، این روزها انتشار اطلاعات مربوط به حداکثر و حداقل حقوق‌ها در دستگاه‌های اجرائی، قضائی و تقنینی، تعجب بسیاری از مردم را برانگیخته است.

صبر مردم، اندازه‌ای دارد ؛ اگر به انتها برسد، فاجعه‌ ایجاد می‌کند

براساس گزارش‌های منتشر شده، حقوق ماهانه 284 میلیون تومانی در یکی از دستگاه‌ها و 184 میلیون تومانی در دستگاه دیگر در برابر حقوق 3 میلیون تومانی بعضی کارمندان قرار دارند. همین گزارش‌ها نشان می‌دهند میانگین حقوق‌ در بعضی نهادها به ده‌ها میلیون تومان می‌رسد که اینهم نشان‌دهنده تبعیض در وضعیت حقوق‌بگیران جامعه مثلاً اسلامی ما است.

با این وضعیت نمی‌توان نام حقوق‌های حداکثری را «نجومی» گذاشت و عنوانی کمتر از «فوق نجومی» برای این حقوق‌ها نمی‌تواند گویای واقعیت باشد. از نام و عنوان که بگذریم، وجود این فاصله درآمد برای هر جامعه‌ای یک فاجعه است و برای جامعه ما که تحت عنوان «نظام جمهوری اسلامی» قرار دارد فاجعه‌ای بزرگ‌تر است.

می‌دانیم که حداکثر حدود 10 درصد افراد، حقوق‌های فوق نجومی و نجومی دریافت می‌کنند و 90 درصد دیگر زیر خط فقر قرار دارند. اکنون اقتصاددانان خط فقر را در کشور ما 10 میلیون تومان می‌دانند. عده‌ زیادی از مردم در این کشور، با حقوق حداقلی زندگی می‌کنند. این قشر، عموماً فاقد خانه نیز هستند و از مزایا و درآمدهای جانبی نجومی‌بگیران و فوق ‌نجومی‌بگیران نیز محرومند. با توجه به این واقعیت‌ها، تصور اینکه این افراد، که اکثریت مردم را تشکیل می‌دهند، چگونه زندگی می‌کنند، بسیار مشکل بلکه غیرممکن است.

وجود خانه‌های لاکچری، ویلاهای ییلاقی، امکانات فوق تشریفاتی و سفرهای پرهزینه قشر فوق نجومی‌بگیر در جامعه در کنار کارتن‌خواب‌ها و آلونک‌نشین‌ها به روشنی عامل اصلی پدید آمدن فاصله طبقاتی خطرناکی است که در جامعه امروز ما وجود دارد. این فاصله طبقاتی هر روز در حال بیشتر شدن است و متأسفانه هیچ اقدامی برای متوقف ساختن آن به عمل نمی‌آید. جامعه ما بظاهر آرام به نظر می‌رسد ولی زیر پوست این جامعه خبرهائی وجود دارند که بشدت هشداردهنده هستند. صبر مردم، اندازه‌ای دارد که اگر به انتها برسد، فاجعه‌ ایجاد می‌کند. به سخنان امام خمینی در همین زمینه مراجعه کنید که از بروز انفجاری خبر می‌دهد که همه چیز و همه کس را با خود می‌برد و چیزی باقی نمی‌گذارد. این، یعنی اگر انقلابی در راه باشد، انقلاب پابرهنه‌ها علیه طبقه اشراف و فوق نجومی‌بگیران خواهد بود، واقعه‌ای که اگر وضعیت کنونی ادامه پیدا کند، بروز آن حتمی خواهد بود.

طبیعی است که افراد سیر نتوانند درد گرسنگان را بفهمند. بنابراین، نباید انتظار داشته باشیم فوق ‌نجومی‌بگیران، روزی خطر را احساس کنند و درصدد علاج واقعه قبل از وقوع برآیند. این پدیده نامطلوب را به گردن این دولت و آن دولت هم نباید انداخت، عامل اصلی، نظامات نامطلوب جاری در جامعه است و تا این نظامات سروسامان پیدا نکند این وضعیت نیز ادامه خواهد داشت.

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 14
  • احمدی
    2

    افتخار دولت و حکومت اینه که در برابر تحریم مقاومت می کنند .مسئولان با حقوق نجومی .مردم با سفره خالی .حکومت عدل اسلامی .

  • محمد
    4

    هیچ کاری از دست مردم بر نمی آید نگران نباش .

    نظرات شما -
    • پیش نگر
      2

      لوئی شانزدهم و قذافی و چائوشسکو وصدام و رژیم سابق و .....هم مثل شما فکر میکردند......

    • ناشناس
      0

      نه پیشنگر عزیز اونا یه جو شرف داشتند .

  • غریبه
    1

    اصلا نگران مردم نباش تا انگلیس و آمریکا نخواد اب از آب تکون نمیخوره... العان هم مملکت همون جور که اونا میخوان داره جلو میره ... حذف آدمهای بزرگ و جولان افراد بی تجربه و رانت و چپاول اموال عمومی نابودی تولید و صنعت و رواج مفت خوری

  • ناشناس
    0

    مثلا صبر نکنند چه میتوانند بکنند ؟ نگران نباشید هم گلوله وهم مزدور باندازه کافی برا حمایت از دزدان وجوددارد .

  • 0

    لعنت بر گوادلپ

  • ناشناس
    0

    اگر هم انقلابی رخ دهد چپاول گران بیت المال مانند بیشتر مقامات رژیم گذشته به خارج از کشور فرار می کنند تا تحت تعقیب قضایی، محاکمه عادلانه و اجرای مجازات قرار نگیرند.

  • ناشناس
    5

    این روزنامه چرا در دولت قبلی از این هشدارها صادر نمی فرمود ؟!

  • صادقی
    0

    متاسفانه به دلیل عدم نظارت بر بنیادهایی چون بنیاد مستضعفان ، بنیاد پانزده خرداد ، ستاد اجرایی فرمان امام ، بنیاد علوی و... بیشترین حقوق وپاداش های نجومی در این بنیادها به افرادی خاص و ویژه خوار به خصوص مدیران این بنیادها داده می شود ضمن این که بیشتر اموال این بنیادها که از رژیم قبل به جای مانده را این ویژه خوران یا خود به ثمن بخس تصاحب ویا به ثمن بخس به برخی قدرت مداران پرقدرت واگذار شده که زمین های واگذار شده هکتاری وچند هزار متری به همسران وفرزندان این قدرت داران نمونه هایی از ان است که به مجتمع های غیر انتفاعی لاکچری تبدیل شده اند . همچنین بسیاری از خانه ها واپارتمان های این بنیادها با اجاره ناچیز در اختیار این ویژه خواران است هیچکس را حتی جرات سوال کردن نیست نمونه اش همان مصاحبه معروف فتاح رئیس بنیاد که بلافاصله وادار به عذرخواهی اش کردند .
    .


  • سید حسین شریعتمداری
    0

    ملت همیشه در صحنه و ولایت مدار ایران اگر از گشنگی هم بمیرند اعتراض نمی کنند این در طول تاریخ مسخره خود به اثبات رسانده اند .
    سران حکومت اسلامی، بروید و شاد باشید و بخورید و چپاول کنید شما تا زمانی که کره زمین وجود دارد هستید. والسلام

  • ایرانی
    6

    از 5 سال قبل خیلی ها دارن میگن حقوق نجومی، شما امروز یادتون افتاده؟ مگه رئیسی نمی گه حقوق نجومی باید جمع بشه؛ خوب اگه معتقدید همه حمایتش کنید تا جمعش کنه

  • فرزند ایران
    1

    وضعیت امروز مردم آتیش زیر خاکستره که اگر شعله بکشه خشک و تر نظام را باهم میسوزونه.کافیه یه دور کوچیک تو هر شهر و روستا بزنی.موج نفرت از این ساختار فاسد در زبان و کلام و چشمهای این مردم کاملا مشهوده. وضعیت جوره که اگر نظام بگه ماست سفیده مردم باور نمیکنند.
    چهل و سه سال پیش در گرماگرم انقلاب کی فکر میکرد این حجم از فاصله و بی اعتمادی بین مردم و حاکمیت به وجود بیاد.
    مکر آخوند ، جور جلاد
    آشیانم داده بر باد
    ای خدا ، ای فلک ، ای طبیعت
    میهنم را به لطفت کن آزاد!!!!!

  • محبی
    0

    در کشوری که دست دزدانش بر مسند حکومتی برسد،اوضاع ملتش چون شب سیاه و روزگار خودشان چون روز سپید است،

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها