سکوت حامیان رئیسی در برابر عملکرد او/ موحدی کرمانی، باهنر و حداد عادل کجا هستند؟

قدیمی های اصولگرا از باهنر تا موحدی کرمانی و از توکلی تا ولایتی این روزها چندان ظهور و بروز سیاسی ندارند و کار، دست طیف جوانتری از اصولگرایان و البته احمدی نژادی ها افتاده است.

سکوت حامیان رئیسی در برابر عملکرد او/ موحدی کرمانی، باهنر و حداد عادل کجا هستند؟

ابراهیم رئیسی، کاندیدای مورد تایید اکثریت اصولگرایان بود، او که در زمان کاندیدا شدن رئیس قوه قضاییه بود به واسطه عملکردش در این قوه توانست در دومین گام کاندیداتوری اش با حمایت اکثریت اصولگرایان و جالبتر حمایت برخی رقبایش به پاستور برسد.

بزرگان اصولگرا نظاره گر عملکرد دولت رئیسی | حدادعادل به حاشیه رفت

هدیه ویژه به رئیسی پیش از ریاست جمهوری

آن حمایت حداکثری برای رئیسی هدیه ای ویژه قبل از رئیس جمهور شدن بود. رئیسی زمانی که رئیس جمهور شد نیز همان حمایت و حتی بیشتر را همراه خود دید اما این روزها که عمر دولتش به  4 ماه نزدیک می شود از گوشه و کنار زمزمه های انتقاد و گلایه بلند شده است، یکی از انتصابات فامیلی گلایه مند است و دیگری از متخصص نبودن برخی وزرا و معاونان.

برخی به سفرهای استانی می تازند و برخی دیگر نداشتن برنامه و مسیر راه اقتصادی را دست مایه نقد می کنند اما در میانه این نقدها حضور کمرنگ برخی حامیان انتخاباتی او از جمله باهنر، آیت الله موحدی کرمانی و حتی حدادعادل در فضای سیاسی و سکوت نصفه و نیمه درباره عملکرد دولت رئیسی سوال برانگیز شده است. آیا این سکوت به معنای حمایت است یا یک سکوت مصلحتی؟ 

باهنر نظاره گر است و بس

لابی من معروف پارلمان که رکوددار حضور در مجلس نیز هست از جمله حامیان رئیسی در ایام انتخابات بود. او حتی زمانی که علی لاریجانی کاندیدای ریاست جمهوری شد و بسیاری تصور می کردند قرار است باهنر به واسطه رابطه نزدیک با لاریجانی رئیس ستاد انتخاباتی او بشود تصمیمش را بر پیروی و همراهی با تصمیم تشکیلات متبوعش گرفت و بخاطر حمایت جبهه پیروان از رئیسی او نیز پشت سر رئیسی ایستاد. 

باهنر نه تنها در دولت رئیسی به مقام و جایگاهی نرسید که حتی گاها مورد نقد تندروها و برخی دولتی‌ها قرار گرفته است. او در این مدت چندان اظهارنظری نداشته است و در آخرین اظهارات در در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین به ضرورت ورود بخش خصوصی به اقتصاد و نقد نحوه اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی پرداخت.

سکوت مصلحتی یا سکوت حمایتی؟

آیت الله موحدی کرمانی یکی از پیران اردوگاه اصولگرایان است و گرچه نتوانست آن محوریتی که آیت الله مهدوی کنی در بین اصولگرایان داشت را بدست آورد اما اصولگرایان سنتی او را محور تحرکات تشکیلاتی خود کرده اند. 

وی از حامیان رئیسی بود نه فقط از جایگاه رئیس جامعه روحانیت بودن بلکه از جایگاه یک همراه تشکیلاتی در جامعه روحانیت مبارز. 

آیت الله موحدی کرمانی این روزها که دولت پا گرفته سکوت اختیار کرده و ظهور و بروزی مشخص ندارد.

جامعه مدرسین کجاست؟

جامعه مدرسین بعد از آیت الله یزدی و آیت الله مصباح گویا مشی سیاسی متفاوتی را دنبال می کند و چندان ظهور و بروزی در سیاست کشور ندارد. نه خبری از آیت الله غروی است نه آیت الله مقتدایی یا حتی حسینی بوشهری. گرچه دولت تلاش کرده ارتباط با قم و روحانیت رو اولویت دهی کند اما سکوتی معنادار در بین روحانیون پرنفوذ قم مشهود است.

حدادعادل جدی گرفته نشد

گرچه حدادعادل را نمی توان در رده بزرگان اصولگرا قرار داد اما او محور تشکیلات اصلی طیفی از نواصولگرایان در انتخابات 1400 بود. حدادعادل گرچه بعد از روی کار آمدن دولت چندبار اظهارنظر داشته است اما ظهور و بروز او بسیار از آنچه است که تصور می شد کمتر بوده است. 

او برخلاف برخی هم طیفان سیاسی اش نتوانست سمتی در دولت رئیسی بدست آورد و این روزها از دور نظاره گر اتفاقات حول دولت سیزدهم است.

ولایتی درحال محو شدن

علی اکبر ولایتی مشاور بین الملل رهبر انقلاب که او نیز در زمره حامیان ابراهیم رئیسی بود چندان اظهارنظر جدی نکرده است.

او این اواخر بیشتر از ناحیه بیمارستان مسیح دانشور و پاندمی کرونا روی خط اخبار رفته تا مسائل سیاسی! البته او این‌روزها بابت رفتنش از شورای عالی انقلاب فرهنگی خبرساز بود.

قدیمی های اصولگرا به حاشیه رفتند

اسدالله بادامچیان، احمد توکلی، محمدحسن ابوترابی فرد، پورمحمدی و ...از دیگر اصولگرایانی هستند که با وجود آنکه در ایام انتخابات حمایت جدی از رئیسی داشتند اما گویا با تغییر وتحولات رخ داده در دولت و نفوذ پررنگ طیفی از احمدی نژادی ها و تندروها چندان تمایلی به اظهارنظر ندارند و سکوت را اختیار کرده اند. 

روزهای سخت رئیسی می رسد

این روزها اما برای رئیسی روزهای سختی در ارتباط با اصولگرایان نیست،  روزهای سخت رئیسی اما می تواند چند ماه آینده از راه برسد. روزهایی که شاید ماه عسل رئیسی و اصولگرایان به پایان رسیده باشد و چشم مردم منتظر عملیاتی شدن شعارهای اقتصادی و معیشتی داده شده از سوی رئیس جمهور و وزرا باشد.

آن روز اگر رئیسی توانسته باشد باری از دوش مردم بردارد حمایت ها از او دنباله دار خواهد بود اما اگر هرآنچه گفته شده شعار بوده باشد بعید به نظر نمی رسد سکوت برخی بزرگان شکسته شده و حتی حامیان این روزها نیز چتر حمایتی خود را از سر دولت بردارند.

منبع: قرن نو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 10
  • آرش
    3

    حداد سر پیگ نیکه باهنر هم دیگه بی هنر شده کرمانی هم دیگه باورش شده رئیسی بیسواده

  • علی مصلحی
    5

    حرف مفت و دروغ که کنتر نمیندازه
    هیچ انتصاب فامیلی در دولت عدالت انجام نگرفته و تمامیه تهمت هایی که از سمت شما اطلاحاتی ها بخوانید (کاسه لیسان آمریکایی) زده میشه از سر دشمنی و کینه است, تکذیبیه های انتصابات فامیلی دولت آقای دکتر رییسی یکی پس از دیگری از مراجع قانونی رسانه ای شده منتها خبر فوری کاری جز زدن تتیترها و خبرهای کذب و دروغ نداره
    خییلی جالبه به اونی که 8سال نشست تو خونش و هیچ کاری برای این مردم مظلوم نکرد کاری نداشتی حالا پرونده فوق العاده درخشان 4ماهه دولت رو سیاه جلوه میدی( واکسیناسیون عمومی بالای 100میلیون دز که اولین شعار محقق شده ی این دولت است, سفرهای استانی وحضور مستمر میدانی در بین مردم ,جلوگیری از افزایش قیمت خوردو , کاهش 6درصدی قیمت مسکن در تهران و خواباندن فتنه بنزینیه اخیر , شفافیت و اطلاع رسانی به مردم عبور از میدانی مین گذاری شده از مشکلات عدیده ای که در 6ماه آخر دولت روحانی کارگزاری شد چه در حوزه اقتصادی و چه در حوزه های فرهنگی و زیربنایی....... و این تازه اول راهه
    به ولله مسلمون نیستی خبر فوری
    تا میتونید بد جلوه بدید این دولت انقلابی رو ولی بدونید عمر شما اصلاحاتی ها مثه اربابتون آمریکا رو به اتمامه
    این سنت خداوند سبحان است

  • عدالت علویم آرزوست
    1

    راستی این حداد نا عادل ، اون پولا و زمینای فرشته و خونه دروس و خیلی چیزای دیگه رو که جناب فتاح گفتن بردن و باید به بیت مال برگردد ، پس دادن ؟!!!!! راستی بچه هاش هنوز و تو آمریکا هستن با خانواده شهید پرور امیرکایش؟!!!
    عجب از این عدالت

  • حامد
    2

    دولتی که با تناب تخریب دولت قبل سر کار بیاید ووصیت نامه امام را به موزه ها بسپارد ونظامیان را با نداشتن تخصص وبا رانت و سیلی زدن به استاندار و... با نام انقلابی گری ، مشخص است سالی که نکوست از بهارش پیداست آنهایی هم که حامی دولت شده اند جزء کاسه لیسانند و یا آقا دامادها ویا منصوبین به آنها می باشند.

  • کاکُ
    0

    سلام

    این که سکوت کرده‌اند نشانه ای خوب است.

    چون مردم از اصولگرایان و اصلاح طلبان عبور کرده‌اند

  • حسین
    0

    هر دولتی ک سر کار باشد جدا از ،چپ و راست و اصولگرا و اصلاح طلب در وهله اول نیاز ب منابع مالی پایدار و قابل دسترس دارد و اصولگرایان نیز واقفند ک در این شرایط شدید تحریمی و بدون فروش منابع و فراورده های نفتی هیچ واکنشی نمیتواند دولت مورد حمایتشان را یاری دهد و درک شرایط و واقعییات روز جامعه برایشان ملموس تر از گذشته شده است ک مذاکرات آتی امتحان سختی میتواند برایشان باشد.

  • ی
    0

    بالاخره روزی ملت ایران از شر امثال حداد دستبوس فرح، ولایتی و ... راحت خواهد شد، و قله های پیشرفت و رفاه و سعادت دنیوی و اخروی را تسخیر خواهد کرد.

  • پیربازاری
    0

    این فقره بسته به وجدان آدمها ومنافع آنها است برخی مواقع وجدانها می‌خوابند وصدایی ازشون در نمیاد برخی مواقع هم منافع دنیایی باعث می شود خرابی‌ها را نادیده بگیری!!!اینهم نقل امروز افرادیست که در گزارش ازشون اسم برده شده،زیادسخت نگیرید!!!

  • ناشناس
    0

    تو مزار

  • م
    0

    باید حداد عادل برای همه الگوی سیاسی باشد، چون هم قبل از انقلاب به گونه ای رفتار میکرد که توانست دست زن شاه را ببوسد، و بعد از انقلاب هم طوری رفتار کرد که توانست خودش را به ولی فقیه بچسباند، و به پابوسی روحانیت برود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها