به مناسبت نشست محیط زیستی گلاسکو؛

تهدیدی که هر لحظه جدی تر می شود/ آیا آمریکایی ها کمر به نابودی حیات بسته اند؟

واشنگتن پست تاکید دارد که بیش از 60 درصد از شهروندان آمریکایی باور دارند که تغییرات اقلیمی جدی است اما در کل، ترس و نگرانی مردم نسبت به این اتفاق آنقدر نیست که رفتارشان را تغییر داده یا مجبورشان کند به سیاستمداران فشار بیاورند که اقدامی انجام دهند.

تهدیدی که هر لحظه جدی تر می شود/ آیا آمریکایی ها کمر به نابودی حیات بسته اند؟

حسین نیازبخش- خشکسالی، آتش سوزی های مهیب، سوختن جنگل ها، ذوب شدن برف ها و یخ های قطبی، بارش کم برف و باران در مناطق مختلف زمین و... همه و همه از اتفاقاتی هستند که در چند سال گذشته به شدت زیاد شده و مردم دنیا و دانشمندان را نگران کرده است.

دانشمندان معتقدند علت این فجایع تغییر اقلیم است که نتیجه سوزاندن نفت، گاز،  زغال‌سنگ و توسعه صنعت و شهرنشینی است که وضعیت دنیا را وخیم کرده است و اگر به همین روند ادامه دهیم، دور نیست که حیات از کره زمین رخت برکنده و همه چیز نابود شود.

از پاریس تا گلاسکو؛ تلاش برای به خود آمدن ساکنان زمین

تهدید نابودی کره زمین در ابتدا زیاد جدی گرفته نمی شد اما با تلاش دانشمندان و کارشناسان محیط زیست سرانجام در نظر گرفته شد و  زنگ خطر محیط زیست در دنیا به صدا درآمد و در 12 دسامبر سال 2015 میلادی نمایندگان 195 کشور با هماهنگی سازمان ملل متحد در پاریس گردهم آمدند و توافق آب و هوایی موسوم به توافق پاریس را امضا کردند.

پیمان پاریس به علت کارشکنی بسیاری از کارخانه داران و سیاستمداران و به خصوص اقدام عجیب دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا مبنی بر خروج از این پیمان، عملا قدرت و کارایی خود را از دست داد. از این رو، بسیاری از رهبران جهان و کارشناسان تصمیم گرفتند که امسال در گلاسکو دورهم جمع شوند تا دوباره درباره وضعیت آب و هوا و شرایط بد اقلیمی کره زمین تصمیم بگیرند.

با اینکه تصمیمات زیادی در این نشست گرفته شد و به خصوص رئیس سازمان ملل هشدارهای جدی را درباره آینده کره زمین داد (اینجا بخوانید) اما باز به نظر می رسد که این نشست نیز نتوانسته کارآیی خود را نشان دهد.

واشنگتن پست در گزارشی به این موضوع در داخل آمریکا پرداخته و به خصوص هشدار داده که هنوز مردم آمریکا خطر نابودی زمین به علت تغییرات وسیع اقلیمی را جدی نگرفته اند.

آمریکا خطر نابودی زمین را جدی نگرفته است

واشنگتن پست تاکید دارد که بیش از 60 درصد از شهروندان آمریکایی باور دارند که تغییرات اقلیمی جدی است اما در کل، ترس و نگرانی مردم نسبت به این اتفاق آنقدر نیست که رفتارشان را تغییر داده یا مجبورشان کند به سیاستمداران فشار بیاورند که اقدامی انجام دهند.

واشنگتن پست معتقد است که مشکل بزرگ آمریکا این است که مردم به این پدیده به صورت مساله ای سیاسی نگاه می کنند. طبق نظرسنجی ها بیشتر افرادی که درباره تغییرات آب و هوایی و اقلیمی کره زمین نگرانند از طرفداران حزب دموکرات هستند و بیشتر جمهوری خواهان معتقدند که این پدیده خیلی مهم نیست و نباید جدی گرفته شود.

طبق نظرسنجی ها، تنها 30 درصد از طرفداران حزب جمهوری معتقدند که تغییرات اقلیمی واقعی است و باید به عنوان یک تهدید و هشدار بزرگ به آن نگریسته شود. واشنگتن پست معتقد است علت این سقوط، رفتار دونالد ترامپ است که در سال 2017  اعلام کرد از پیمان پاریس خارج خواهد شد.

ترامپ به پدیده تغییر اقلیم با رویکرد توهم توطئه نگاه می کرد و معتقد بود تغییرات آب  و هوایی یک امر دروغین است که توسط چین برای متوقف کردن اقتصاد آمریکا و کارخانه ها و چرخه تولیدش به کار رفته است. نکته ترسناک این است که بسیاری از طرفداران جمهوری خواهان و شخص ترامپ به این مساله باور داشته و در همان زمان در نظرسنجی ها این عقیده را تایید کردند.

طبق گزارش واشنگتن پست، دانشمندان معتقدند کاهش استفاده از سوخت فسیلی در کنترل گرمای هوا و تغییرات اقلیمی نقش وسیعی دارد و این اتفاق کاملا در گرو باور مردم به این قضیه است که زمین در حال نابود شدن است. اگر مردم خود دست به کار نشوند و تغییراتی را در زندگی خود ایجاد نکنند به هیچ وجه نمی توان زمین را از نابودی نجات داد.

دوگانه اقتصاد – محیط زیست و معضلی که حل نمی شود

در کنار مباحث فوق، بحث مهم دیگر در آمریکا دوگانه اقتصاد – محیط زیست است. گروهی از دموکرات ها به همراه اکثر جمهوری خواهان معتقدند تصمیمات جو بایدن در نشست گلاسکو می تواند به نابودی اقتصاد آمریکا دچار شود. این گروه از دموکرات ها معتقدند تصمیمات مربوط به بهبود محیط زیست واجب است اما باید گام به گام و آهسته آهسته برداشته شود تا اقتصاد با یک شوک مواجه نشود. گروهی دیگر اما معتقدند شرایط محیط زیستی و اقلیمی دنیا به حدی فاجعه بار است که جز با یک اقدام فوری نمی توان جلوی آن را گرفت.

باید دید سرانجام این کشمکش ها به کجا می رسد. آنطور که از گزارش واشنگتن پست بر می آید درون خود آمریکا واویلایی است و مردم و دولتمردان این کشور هنوز خودشان به یک تصمیم قاطع و اراده محکم در مورد اقدام علیه گرمای هوا و نابودی محیط زیست نرسیده اند.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • ناشناس
    0

    آخه جهت دار تیتر نزنید اینقدر که چین محیط زیست رو به گند کشیده آمریکا باید جلوش لنگ بندازه

  • ایرانی
    0

    مسلما در دوره کوتاه عصر صنعت، حیات روی زمین باافراط در مصرف سوخت‌های فسیلی توسط انسان به مخاطره جدی رسیده. ولی زمین هشیار است وبا اقداماتی همچون آب کردن یخهای قطبی که حکم گلبول‌های سفید درخون را دارند به مبارزه با این تب برخاسته و با فزایش سطح آب دریاها شدت گرما وتشدید بخار آب وسیلابی شدن باران‌ها وافزایش فزاینده رعدو برق‌های مولد ازن سعی در درمان ورفع آلودگی می‌کند دراین راستا مجامع ومنافع انسانی آسیب فراوان خواهد دید وانقدر این خسارت‌ها زیاد خواهد شد که درنهایت انسان را سر عقل بیاورد. به طوریکه وقتی در مملکت ما قیمت یک لیتر بنزینی که از یک لیتر آب معدنی ارزان‌تر است را به قیمت چند دلار برساند.

    نظرات شما -
    • 0

      نفس کسی است که وضعش توپ است!فقط با پول می اندیشد و راه چاره معقول دیگری نیاموخته است.مرد حسابی مگر ارزانی بنزین این بلا را سر طبیعت اورده است؟سرمایه داری خودخواه سودخود بین و اسرافهای ان از تولید تا مصرف و مدیریتهای کشوری پر فساد بی توجه به انسان نقششان در این ماجرا ندیده گرفتنی است؟

  • عادل
    0

    ایران هم مسولین نابود میکنه احتیاج به چیزی دیگه برای نابودش نیست

  • ناشناس
    0

    معمولا اهل قدرت و ثروت تا مرگرا در درون جانشان حس و لمس نکنند خودرا نا میرا و همه دیگران را مردنی حتمی و حتی کشتنی می دانند!امریکای دور مانده از بلای قدرتهای دیگررا مگر فشار های سنگین طبیعت بر سر عقل و هوش اورد!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها