انتقاد از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:

آیا رئیس جمهور می پذیرد یک فارغ التحصیل الهیات،ریاضی درس بدهد و یک کارشناس کشاورزی،جراحی مغز و اعصاب انجام دهد؟

وزیر پیشنهادی اول دولت سیزدهم برای وزارت آموزش و پرورش متأسفانه به قدری نامناسب بود که مجلس یازدهم که کاملا هم رای و همراه دولت جدید است نیز نتوانست به ایشان رای اعتماد بدهد .

آیا رئیس جمهور می پذیرد یک فارغ التحصیل الهیات،ریاضی درس بدهد و یک کارشناس کشاورزی،جراحی مغز و اعصاب انجام دهد؟

وزیر پیشنهادی اول دولت سیزدهم برای وزارت آموزش و پرورش متأسفانه به قدری نامناسب بود که مجلس یازدهم که کاملا هم رای و همراه دولت جدید است نیز نتوانست به ایشان رای اعتماد بدهد و سرنوشت این وزارت خانه به غایت مهم به محاق بلاتکلیفی و سر درگمی رفت و فرصت سه ماهه معرفی فرد پیشنهادی بعدی برای این وزارت خانه هم رو به اتمام بود که روز دوشنبه هفدهم آبان ماه آقای مسعود فیاضی به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی گردید.

فرد معرفی شده در رزومه خویش چیزی که حاکی از دانش یا تجربه‌ای در کار معلمی یا مدیریت آموزشی قابل قبولی در سطوح اولیه، میانی و عالی وزارت خانه باشد و صلاحیت اولیه ایشان برای معرفی به عنوان وزیر آموزش و پرورش را نشان دهد ارائه ننموده است. طبق آنچه در همین رزومه آمده است، ایشان واجد دانش حوزوی در اصول فقه است و برای پژوهش و تدریس در حوزه‌های علوم دینی مناسب به نظر می‌رسد.

وزیر آموزش و پرورش هر که باشد طبیعتا نمی‌تواند در همه حوزه‌های این وزارت خانه واجد دانش، مهارت و تجربه مدیریتی باشد ولی اگر از آزمون مدیریت در یکی از حوزه‌های نظام تعلیم وتربیت موفق بیرون آمده باشد می‌تواند مخاطبان فرهیخته این مجموعه را نسبت به امکان موفقیت خود در این بزرگترین دستگاه اجرایی کشور امیدوار سازد.

آنچه برای نامزد وزارت آموزش و پرورش در احراز حداقل صلاحیت‌های این شغل لازم است سنواتی از تدریس در مدارس و کسب تجربه در مدیریت‌های صف و ستاد نظام تعلیم و تربیت است.

طبیعتا کار در سطوح عالی مدیریت کارنامه‌ای قابل بررسی برای تحلیل وزیر پیشنهادی فراهم می‌کند و اگر شخص فاقد دانش مرتبط، سابقه تدریس و سوابق مدیریتی باشد باید به این سؤال پاسخ داد که حجت نمایندگان مجلس برای دادن رای اعتماد به فرد پیشنهادی چیست؟

آیا نمایندگان مجلس می‌توانند بر مبنای مقاله یا کتابی که فرد در مباحث فقه و اصول نوشته است به توانایی وی برای مدیریت بر وزارت آموزش و پرورش پی ببرند؟

آیا رئیس‌جمهور محترم که چنین فردی را برای وزارت آموزش و پرورش معرفی کرده‌اند می‌پذیرند که در وزارت آموزش و پرورش یک درس خوانده الهیات ریاضیات درس بدهد و یا دبیر تربیت بدنی زبان و ادبیات فارسی درس بدهد؟ وقتی برای تدریس در یک‌کلاس درس تناسب رشته و دوره تحصیلی معلم با ماده درسی پایه مربوطه ضرورت دارد آیا مدیریت در عالی‌ترین سطح نظام تعلیم و تربیت نیاز به دانش، صلاحیت و تخصص ویژه‌ای ندارد؟

وزارت آموزش و پرورش علاوه بر شش معاونت آموزش متوسطه، آموزش ابتدایی، پرورشی و فرهنگی، تربیت بدنی و سلامت، حقوقی و امور مجلس و توسعه مدیریت و پشتیبانی از سازمان‌ها و مراکز مهمی تشکیل شده که در سطح معاونت وزیر به عنوان مجموعه‌های وابسته به این وزارت خانه تعریف و ساختار دهی شده‌اند و تحت مدیریت وزیر آموزش و پرورش اداره می‌شوند.

مجموعه‌های مدیریتی بزرگ، مهم و پیچیده‌ای چون سازمان‌های پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، نوسازی توسعه و تجهیز مدارس، آموزش و پرورش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش، پژوهشگاه تعلیم و تربیت، مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان با نزدیک به یک صد پردیس دانشگاهی و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و صندوق ذخیره فرهنگیان و دهها دستگاه ریز و درشت دیگر که توسط وزیر تولیت می‌شوند و علاوه بر این‌ها ادارات کل آموزش و پرورش استانها که وظیفه نظارت بر آنها نیز با وزیر آموزش و پرورش است.

یقینا هیچ‌کس نمی‌تواند بر همه این مجموعه بزرگ و قوانین، مقررات و ضوابط حاکم بر آنها اشراف کامل بیابد ولی به دلیل بزرگی این سیستم انتظار می‌رود فرد معرفی شده سابقه مطلوبی از مدیریت در سطح حداقل یکی از معاونت‌های وزارت آموزش و پرورش را در کارنامه داشته باشد.

ایفای مسئولیت و انجام خدمت در یک دوره زمانی معقول در یکی از معاونت‌های وزارت آموزش و پرورش موجب می‌شود تا معاون مربوطه به دلیل عضویت در شورای معاونان وزارت و سایر شوراها و مجامع وزارتی و شرکت در جلسات مرتبط در خارج از وزارت خانه به اشرافی نسبی بر سایر حوزه‌های عمل در وزارت آموزش و پرورش نیز توفیق یابد و با این مجموعه بزرگ و چگونگی نظامات تصمیم‌سازی و فرایند تصمیم‌گیری در آن آشنایی حاصل نماید.

رزومه‌ای که از آقای مسعود فیاضی منتشر شده است به غیر از یک زمان کوتاه مسئولیت اداری هیچ ارتباطی با آموزش و پرورش ندارد و اصلا معلوم‌نیست چرا این رزومه ارائه شده است؟

داشتن معلوماتی در حوزه‌های فقه و اصول چه ارتباطی با الزامات مدیریت عالی در نظام تعلیم و تربیت دارد؟ ارائه این رزومه مانند ارائه کارنامه تحقیق و پژوهش در حوزه کشاورزی برای اثبات صلاحیت یک مدعی جراحی مغز و اعصاب است!

فرد پیشنهادی قبلی اگر چه از کارنامه تدریس و مدیریت مناسبی برای احراز مسئولیت وزارت آموزش و پرورش برخوردار نبود اما تحصیل دانشگاهی مرتبطی داشت و آقای فیاضی از این ویژگی نیز محروم است.

 امید است مجلس شورای اسلامی در بررسی وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش به ارتباط میان سوابق تحصیلی و شغلی فرد پیشنهادی برای این مسئولیت توجه کرده و وزارت آموزش و پرورش را به فردی بسپارند که دوران وزارت برایش دوره شگفت زدگی از مشاهده و درک‌مسائل این دستگاه نباشد و وزارت به عنوان دوره کارآموزی وزیر تلقی نشود.

با توجه به این که معمولا وزیر جدید تیم مدیریتی وزارت خانه و مدیران کل استانها را نیز به فوریت با تیم جدیدی جایگزین می‌سازد انتصاب وزیر فاقد دانش و تجربه کافی به معنای اختراع دوباره چرخ و آگاه شدن این تیم از مسائل و مشکلات وزارت خانه پس از بغرنج و سر درگم کردن هر چه بیشتر کلاف مسائل در دوره چهار ساله وزارت خواهد بود.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 13
  • دادا
    0

    16سال است در کشور ما هیچی بجایش نیست وزیر اقتصاد هنر نقاشی داره وزیر کشاورزی دروپنجره سازه وزیر مسکن دامداره وزیر اموزش پرورش معماره وزیرکشور نجاره اوضاع کشور بهتر از این نمیشود وقتی وزیری نمیتواند جو دوتا خر را تقسیم کند میشه وزیر اقتصاد وای به حال ما

  • دادا
    1

    ازاول انقلاب تا حالا حکومت ایران فامیلی بوده و هست ملت بدبخت شده کسی که شبها در پر قو میخوابد از کسی که روی گلیم خوابیده خبر ندارد از بیتالمال بالاترین حقوق در رفاه کامل همه شان همینطوری هستند وقتی گرفتاری ملت را میشنوند میگن گور پدر ملت کشور مال ماست عشق کنید حالشو ببرید کسی به فکر ملت نیست خاک بر سرتان همه خواهند مرد گدا و غنی ولی جواب پس دادن ان دنیا یادتان نرود

  • یاری
    1

    در ولایت اسلامی که یک نفر به مدرک ۶ ابتدایی می تواند رییس جمهور شود و یک پزشک با چند بار مشروطی شهردار پس یک فارغ التحصیل الهیات و یک کاشناس کشاورزی هم میتوانند الهیات تدریس و یا به جراح معز و اعصاب بپردازند

  • ناشناس
    0

    استدلال آقایان تکلیف است میگویند اگر به ما تکلیف شود می‌پذیریم ، حالا یک کشاورز را میگذارند جراحی میکنند بعد میگویند تجربه کسب میکند و یاد میگیرد .
    من این جمله را بار‌ها شنیدیم وقتی استدلال می‌کنیم این آقا اینکاره نیست .
    متاسفانه اکثریت وزا تا قبل از وزیر شدن یکبار هم به آن وزارتخانه نرفته و حتی شاید مکانش را نمی‌دانستند کجاست .

  • دن کیشوت
    0

    در نظام مقدس جمهوری اسلامی، شایسته سالاری یعنی انتصاب آخوندها و سردارها در رأس امور

  • ک ود
    1

    بهبه چه حرفهای بجایی بعداز چهل سال دیگه دیر شده رحم الله القره الفاتح ازدنیا صدسال عقبیم بزار خوش باشن در اروپا کلیسا صد سال حکومت کردند درایران چهلو دو به نصفشم نرسیده بزار جیب اقا زادها پر شود بعدن

  • ناشناس
    1

    ان چه که امروز کشور بزرگ ایران را با هزاراه مشکل مواجه کرد این است که هیچکس در کاری که تخصص دارد بر ان گمارده نمی شود فقط شده حزب بازی رانت بازی رشوه بازی وسفارش شده واین کارها بزرگترین ضربه را بر کشور وملت وارد می کند

  • یکی از مردم
    0

    وقتی آخوند میشه رئیس جمهور یا مدیر سازمان هنری و صنعتی و ... یه بیسواد هم میتونه بشه مدیرعامل یا... برای اینه که اوضاع ایران به اینجا رسیده از این افتضاحتر هم میشه

  • دباغ
    1

    فارق از بازیهای معمول سیاسی.طعنه وملامت .حب وبغض.کجای این کار انقلابی وعاقلانه هست.ایا حوزه های علمیه میپذیرند یک مهندس عمران رییس حوزه های علمیه باشد .ایا جوابی برای این اشتباه بزرگ ومحرزدارید.هرکسی را بهر کاری ساختند...............

  • بینام
    1

    سلام خدمت تمام خوانندگان عزیز.وهمچنین خدمت اون عزیزی که متن بالا را نگاشته است .ما همه دوران تحصیل خود را خوب به یاد داریم .چطور درتمام این چهل سال که از انقلاب می گذرد یک معلم دینی یا عربی ویا معارف یا فلسفه و منطق که واقعا تخصص در آن رشته باشد را نداشتیم ما که هر وقت دینی یا قرآن داشتیم یا معلم ورزش می آمد یا ناظم مدرسه الان هم همین طور است چطور این نگارنده اعتراض نمی کند مگر میشه یک معلم ورزش معلم دینی یا عربی باشد اما اینجا از رئیس جمهور توقع جواب به سوال او را دارد .من متاسفم در یک کشور اسلا می که چندین دوره یک روحانی سکان این کشور را دارد نمی تواند این طرح را به مجلس بدهد که چرا نباید از برادران و خواهران روحانی که اکثریت عمر خود را در حوزه ها سپری کرده اند و دانش کافی را هم در دین عربی فلسفه و منطق دارند استفاده نمی کنند ولی از یک نفر که در رشته هنر یا ورزش ویا رشته دیگر درس خوانده و هیچ سر رشتهای هم از دین ندارند استفاده میکنند .آقای نگا رنده متن بالا این درد است اگر برای دروس دینی از معلمین و درس خوانده های حوزه استفاده میشد الان وضع مملکت و مدارس ودانشگاهای ما اینطور بی بندو بار ی نبود وخود به خود این بی بند وباری در سطح مملکت هم کمتر میشد. آقایان رییس جمهور تا زمانی که در حوزه هستند از وضع معیشت طلبه ها ناراضی هستند ولی همین اینها وقتی در راس امور قرار می گیرند حوزه را فراموش میکنند .آقای ریس جمهور به داد وضع طلبه برس طلبه سواد کافی برای تربیت بچه های این مملکت را دارند ولی متاسفانه به دلیل ضعف مدیریتی کشور اکثر آنها به دلیل اینکه نمی توانند مخارج زندگی را تامین کنند مشغول کار در رستورانها ویا سوپر مارکت ها ویا نگهبانی شبانه هستند ولی به خاطر دوزدی یکسری روحانی نماها که فقط به فکر دوزدی خود هستند چوبش را این طلبه ها می خورند .آقای رئیس جمهور ویا رئیس مجلس اسلامی اگر می خواهید این دوزدی ها کم شود از طلبه های حوزه در مدارس و دانشگاها استفاده کنید در ضمن آقای نگارنده متن بالا شما درست می گویدیک معلم ریاضی رانمی شود به عنوان یک جراح در بیمارستان از آن استفاده کرد همینطور نمی شود به جای معلم دینی از یک معلم هنر استفاده کرد. والسلام.

    نظرات شما -
    • 0

      اتفاقاً برعکس، به جای معلم هنر از همه معلم ها استفاده میشد، ولی معلم دینی همیشه حضور داشت

  • امیر
    0

    دوستان،خانه ازبنیان خراب است.نمیخواهند چیزی سر جای خودش باشد.درسال گذشته با درخواست مفسرو معلم قرآن کشورمان هزاران نهضت یار،نهضت سوادآموزی که هرکدام صاحب فرزند و نوه ونتیجه بودند ودرسطح سواد چیزی برای دفاع نداشتند جذب بدنه آموزش و پرورش شدند تا فرزندان ماراسیراب علم و دانش کنند!!!آیا اگر آنها در فکر آینده کشور وعلم وپویائی کشور بودند بهتر نبود این نیاز نیروی انسانی را از رتبه بالا وتیز هوشان و استعدادهای درخشان بیکار دانشگاهی انتخاب میکردند تاحرفی برای گفتن وعزمی برای کار داشته باشند؟ آیا براستی برای رئیس جمهور پذیرفتنی بود کنار گذاشتن هزاران لیسانس و فوق لیسانس بیکار وباسواد وجذب اینگونه افراد آنهم در بدنه این وزارت حساس؟

    نظرات شما -
    • م
      0

      مفسر قرآن در قالب هنرپیشه ، به نقش آفرینی می پردازد، و فرهنگ کشور را به سمت لاابالی گری و انحطاط سوق می‌دهد، و جوانان را بی هویت و بی فرهنگ و مسخره چی تربیت می‌کند. متاسفانه با جذب نیروهای بی کیفیت، آموزش و پرورش را به وزارت آمیزش و پررویی مبدل کرده اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها