سازمان ملل برای پرداخت حقوق امدادگران افغان، طالبان را دور زد

سازمان ملل حدود هشت میلیون دلار در قالب دستمزد به ۲۳ هزار و ۵۰۰ امدادگر درمانی در سراسر افغانستان در ماه گذشته میلادی پرداخت کرده و با تزریق نقدینگی به اقتصاد رو به زوال این کشور، وزارت بهداشت طالبان افغانستان را دور زده است.

سازمان ملل برای پرداخت حقوق امدادگران افغان، طالبان را دور زد

به گزارش خبرگزاری رویترز، آژانس توسعه سازمان ملل و صندوق جهانی بهداشت تلاش‌ها برای احیا کردن برنامه تامین مالی به افغانستان را تشدید کرده‌اند چون بانک جهانی کمک‌هایش را به افغانستان در پی سقوط دولت اشرف غنی، رئیس جمهوری پیشین این کشور و تسلط طالبان بر کابل در ۱۵ اوت سال جاری میلادی، متوقف کرده است.

سازمان ملل برای تزریق نقدینگی کافی به افغانستان برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به میلیون‌ها نفر در این کشور که در آستانه قحطی هستند و برای اجتناب از فروپاشی اقتصادی در افغانستان و خدمات آموزشی و بهداشت با چالش‌هایی روبرو شده است.

"کانی ویگناراجا"، مدیر منطقه‌ای آژانس توسعه سازمان ملل در آسیا و اقیانوسیه گفت: کسی باید به این مساله رسیدگی کند. ما نه تنها با سیستم درمانی روبرو هستیم که دارد از بین می‌رود و رو به زوال است، بلکه سیستم مالی رو به انحطاطی را هم داریم. صندوق جهانی ریسک مالی را بر گردن گرفته، ما هم ریسک پرداخت را می‌پذیریم. ما نشان داده‌ایم که چنین کاری ممکن است و می‌توان آن را انجام داد. این یک راه طولانی برای نجات اقتصاد مردم است.

صندوق جهانی ۱۵ میلیون دلار در نظر گرفته است که از این میزان هشت میلیون دلارش برای پرداخت دستمزدهاست و بقیه هم برای تامین نیازهای اولیه تجهیزات پزشکی، داروهای اولیه و سایر تجهیزات به کار گرفته می‌شود. آژانس توسعه سازمان ملل بر روی این مساله کار کرده که چطور این مبالغ را در افغانستان هزینه کند و این بودجه به دست امدادگران درمان در ۳۱ ولایت از ۳۴ ولایت این کشور برسد.

مدیر منطقه‌ای آژانس توسعه سازمان ملل در آسیا و اقیانوسیه همچنین افزود: آژانس بخشی از این مبلغ را به بانک بین‌المللی افغانستان داده و سپس از یک تامین‌کننده بزرگ خدمات پولی استفاده کرده که البته از ذکر نامش اجتناب می‌کنیم تا این پول را توزیع کند.

به امدادگران حوزه سلامت مشغول در ۲۲۰۰ کلینیک و مرکز بهداشت در افغانستان که حساب‌های بانکی دارند، این مبالغ پرداخت شده و ۲۵۰۰ امدادگر دیگر نیز به صورت نقدی دستمزدهایشان را دریافت می‌کنند چون در نواحی دور از دسترس فعال هستند.

مدیر منطقه‌ای آژانس توسعه سازمان ملل در آسیا و اقیانوسیه همچنین با اعلام اینکه این برنامه توسط سازمان بهداشت جهانی و صندوق کمک به کودکان سازمان ملل موسوم به یونیسف برای سه ماه آتی اجرایی می‌شود، افزود: این برنامه، بارقه امیدی برای خانواده‌ها و یک نور در دل امدادگران بهداشت و درمان افغانستان است. بدون این برنامه و بدون این مبالغ، خواهید دید که پزشکان، پرستاران وتکنسین‌های اتاق عمل از افغانستان فرار می‌کنند. در این مدت هم سازمان ملل با بانک جهانی گفتگو می‌کند تا ببیند این آژانس می‌تواند بار دیگر برنامه کمک‌های مالی خود به افغانستان را از سر بگیرد یا راهی دیگر پیدا کند که اگر بانک جهانی نتوانست به کارش ادامه دهد باید چه کار کرد. پرداخت دستمزد به امدادگران بهداشت در ماه گذشته میلادی باعث شده تا برخی از بانک‌های افغانستان بار دیگر باز شوند.

وی افزود: به محض اینکه فعالیت اقتصادی جامعه محلی شروع شود و مردم بتوانند پول سپرده‌گذاری کنند و پول بگیرند، این بانک‌ها می‌توانند شعبه‌های محلی خود را باز کنند. در صورتی که چنین روندی کارساز باشد، سازمان ملل به استفاده از سیستم رسمی بانکی و ارائه‌دهندگان خدمات پولی برای انتقال  پول نقد به افغانستان برای چند ماه آینده ادامه خواهد داد. آژانس‌های سازمان ملل نیز در حال بررسی انتقال دلارهای آمریکایی به افغانستان هستند. این یک آزمون برای ماست. امیدوارم اهداکنندگان بین‌المللی از نزدیک این اوضاع را ببینند و آن را درک کنند.

از زمانی که طالبان در ۱۵ اوت سال جاری میلادی کابل را تصرف کرده، افغانستان وارد بحرانی پیچیده شده است. بانک‌های این کشور به شدت به نقل و انتقالات دلاری ‌آمریکا وابسته بودند و حالا این روند متوقف شده است و در عین حال، میلیاردها دلار از دارایی‌های افغانستان نیز در خارج از این کشور مسدود شده و چون هیچ کشوری دولت جدید در افغانستان را که توسط طالبان تشکیل شده، به رسمیت نشناخته، این دارایی‌ها همچنان مسدود مانده‌اند.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها