پس از ارمنستان، جمهوری آذربایجان هم با روسیه درباره منطقه رایزنی کرد

یک روز بعد از تماس تلفنی وزیر خارجه ارمنستان با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان هم با لاوروف درباره وضعیت منطقه رایزنی تلفنی برقرار کرد.

پس از ارمنستان، جمهوری آذربایجان هم با روسیه درباره منطقه رایزنی کرد

خبرگزاری رسمی جمهوری آذربایجان از تماس تلفنی «جیحون بایراموف» دیپلمات ارشد این کشور با وزیر خارجه روسیه خبر داد.

بنا بر گزارش «آذرتاج» خبرگزاری رسمی جمهوری آذربایجان، جیحون بایراموف وزیر خارجه این کشور با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود به صورت تلفنی گفت‌و‌گو کرد.

وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و روسیه درباره تعدادی از موضوعات موجود در دستورکار دو کشور تبادل نظر کردند.

بنا بر روایت آذرتاج، بایراموف و لاوروف درباره «اجرای بیانیه‌ها و توافقات سه جانبه شامل فعالیت‌های گروه کاری درباره بازگشایی مسیرهای حمل و نقل و ارتباطی» صحبت کردند.

خبرگزاری رسمی جمهوری آذربایجان همچنین خبر داد: «وزرای (خارجه) دو کشور ضمن تبادل نظر در خصوص وضعیت کنونی منطقه، بر اهمیت توسعه بستر همکاری در قالب 3+3 تاکید کردند».

هر چند در گزارش آذرتاج صراحتا نامی از ارمنستان برده نشده اما تاکید این رسانه بر توافقات سه جانبه، اشاره به توافق سال گذشته باکو، مسکو و ایروان برای پایان دادن به جنگ بر سر منطقه قره باغ کوهستانی است.

رایزنی تلفنی وزیر خارجه جمهوری آذربایجان با روسیه یک روز بعد از تماس تلفنی «آرارات میرزویان» وزیر خارجه ارمنستان با لاوروف انجام شد.

طبق اعلام وزارت خارجه ارمنستان، آرارات میرزویان و سرگئی لاوروف مسائل مربوط به اجرای توافق نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) سران ارمنستان، جمهوری آذربایجان و روسیه را به بحث و تبادل نظر گذاشتند.

تبادل نظر درباره طرق کاستن از تنش‌ها در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان، رفع انسداد تمامی پیوندهای ترانزیتی و اقتصادی در قفقاز جنوبی و ایجاد فضای مساعد برای همکاری‌های منطقه‌ای، از دیگر محورهای رایزنی میرزویان و لاوروف بوده است.

رایزنی تلفنی دیپلمات‌های ارشد باکو و ایروان با مسکو در شرایطی انجام شده که وضعیت در مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان به رغم توافق سال گذشته آتش‌بس، همچنان متشنج است.

جنگ سال گذشته بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در تاریخ نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس به امضای نیکول پاشینیان، الهام علی اف و ولادیمیر پوتین پایان یافت و و روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش آفرینی کرد.

به رغم گذشت حدود یک سال از امضای توافق آتش‌بس، تنش‌ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان به ویژه در مناطق مرزی ادامه دارد و هر طرف، دیگری را به نقض توافق متهم کرده است.

منبع: فارس

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها