سفیر فرانسه: استرالیا از پشت خنجر زد

سفیر فرانسه در استرالیا با متهم کردن این کشور به «شیادی» در لغو قرارداد زیردریایی با پاریس، گفت که کانبرا با این اقدام از پشت به آنها خنجر زده است.

سفیر فرانسه: استرالیا از پشت خنجر زد

جنجال معاهده نظامی انگلیس با آمریکا و استرالیا در حوزه اقیانوس‌های هند-آرام، که منجر به لغو قرارداد خرید زیردریایی از پاریس توسط کانبرا، پایتخت استرالیا، شد، همچنان روابط فرانسه-استرالیا را مخدوش کرده است.

«ژان پییِر تبو» سفیر فرانسه در استرالیا، امروز (چهارشنبه) گفت کانبرا زمانی که به طور ناگهانی قرارداد چند میلیارد دلاری با پاریس برای ساخت ناوگان زیردریایی را لغو کرد، مرتکب «فریبکار و شیادی» شد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، تبو در گفت‌وگوی کوتاهی با خبرنگاران توضیح داد: «این شیادی، عامدانه بود. از آنجایی که چیزهای بیشتری نسبت به زیردریایی‌ها در خطر هستند... نحوه این اقدام را خنجری از پشت می‌توان توصیف کرد».

استرالیا در ماه سپتامبر قرارداد خود با گروه دریایی فرانسه را لغو کرد و در عوض تصمیم گرفت حداقل ۱۲ زیردریایی اتمی را به صورت تولید مشترک با آمریکا و انگلیس بسازد.

وی با بیان اینکه دولت فرانسه هیچ مشکلی با مردم استرالیا ندارد، اظهار داشت: «اینها کارهایی نیست که بین شرکا انجام شود، چه برسد به اینکه بین دوستان رخ دهد».

سفیر پاریس در کانبرا افشای پیام‌ها بین سران دو کشور را نشان‌دهنده پایین‌ترین سطح بین روابط دو کشور دانسته و گفت این اقدام، سیگنال نگران‌کننده‌ای را به سران کشورها ارسال می‌کند مبنی بر اینکه پیام‌های محرمانه ممکن است روزی «علیه شما سلاح شود».

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه چند روز قبل در صحبت با خبرنگاران استرالیایی حاضر در نشست گروه ۲۰ ضمن سخن گفتن درباره تنش‌های دو کشور بر سر لغو قرارداد ۹۰ میلیارد دلاری فروش زیردریایی اعلام کرد که نخست‌وزیر استرالیا دروغ می‌گوید.

«بارنابی جویس» معاون نخست‌وزیر استرالیا در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه ضمن رد سخنان امانوئل ماکرون از مواضع تند او و دیگر مقام‌های فرانسوی طی هفته‌های اخیر به شدت انتقاد کرد.

منبع: فارس

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها