نماینده پیشین آمریکا در امور افغانستان:

اشرف غنی فکر می‌کرد آمریکا هرگز افغانستان را ترک نمی‌کند

نماینده پیشین آمریکا در امور افغانستان گفت: اشرف غنی محاسبات اشتباه از توان نیروهای کشورش داشت و فکر می‌کرد که آمریکا هرگز افغانستان را ترک نمی‌کند.

اشرف غنی فکر می‌کرد آمریکا هرگز افغانستان را ترک نمی‌کند

«زلمی خلیلزاد» گفت: اشرف غنی می‌خواست در قدرت بماند؛ هنگام سقوط کابل از طالبان ترسیده بود، اما به هر دلیلی مردم افغانستان را تنها گذاشت.

وی در مصاحبه با شبکه‌ «سی‌ان‌ان» افزود که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور پیشین ایالات متحده‌ آمریکا به این نتیجه‌ رسیده بود که ما پیروز جنگ افغانستان نیستیم.

خلیلزاد اذعان کرد در ۷ سال گذشته طالبان پیروز جنگ بوده‌اند.

وی همچنین خاطرنشان کرد که جنگ افغانستان به‌صورت تقریبی از دید هر 3 رییس‌جمهور اخیر آمریکا، جنگ مطلوبی برای این کشور نبوده است.

وی تصریح کرد که «مشکل عمده در رابطه با صلح افغانستان فاصله بسیار حکومت و طالبان بود، هر چند که بعد، حکومت افغانستان نیز وارد گفت‌وگو‌های صلح شد. اما رییس‌جمهور افغانستان فکر می‌کرد که آمریکا هرگز افغانستان را ترک نمی‌کند.»

به باور خلیل‌زاد اشرف غنی محاسبات اشتباه از توان نیروهای افغان داشت و تا آخر نیز اصرار داشت که بر قدرت بماند.

خلیل‌زاد در بخش دیگری از این مصاحبه گفت که شاید هنگام سقوط کابل، غنی از طالبان ترسیده بود، ولی به هر دلیل که باشد او مردم را تنها گذاشت.

وی در ادامه تاکید کرد: «شاید تعدادی از طالبان تغییر نکرده باشد، ولی تعدادی از آن‌ها تغییر کرده‌اند، در حال حاضر رسانه‌ها در افغانستان آزاد هستند، حتی گویندگان زن نیز در شبکه‌های تلویزیونی دیده می‌شوند.»

خلیلزاد پیش از این نیز در گفت‌وگو با بنیاد کارنگی، با انتقاد از عمکرد ضعیف نیروهای امنیتی افغان، گفت غنی معتقد بود که بدون حضور ایالات متحده می‌تواند طالبان را از طریق نظامی شکست دهد. از این رو به گفته او به درخواست‌های طالبان برای استعفای خود توجه نکرد.

به گفته خلیل‌زاد، اشتباه محاسباتی غنی این بود که او فکر نمی‌کرده که آمریکا در مورد عقب‌نشینی، جدی است و هرگز عقب‌نشینی نمی‌کند.

نماینده پیشین آمریکا در امور افغانستان تأکید کرد که طالبان به دنبال عادی‌سازی روابط خود با آمریکا بوده و از ایالات متحده می‌خواهند سفارت خود را در کابل بازگشایی و تحریم مالی را لغو کند. همین‌طور به گفته او، طالبان خواستار کمک‌های اقتصادی به افغانستان هستند.

منبع: فارس

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها