چین: تایوان حق پیوستن به سازمان ملل را ندارد

پس از آنکه «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا خواستار گنجاندن بیشتر تایوان در نهادهای سازمان ملل شد، یک مقام پکن گفت تایوان حق ندارد به سازمان ملل بپیوندد.

چین: تایوان حق پیوستن به سازمان ملل را ندارد

ما شیائوگوانگ، سخنگوی دفتر امور تایوان در پکن در نشستی گفت سازمان ملل یک سازمان دولتی بین‌المللی متشکل از دولت‌های مستقل است و تاکید کرد تایوان بخشی از چین است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این مقام چینی گفت که جمهوری خلق چین تنها دولت قانونی است که کل چین را نمایندگی می‌کند و از سیاستمداران در تایپه خواست که ایده اتکا به واشنگتن برای استقلال را کنار بگذارند.

شامگاه شنبه مقامات آمریکایی و تایوانی، درباره حضور «معنادار» تایوان در نهادهای سازمان ملل گفت‌وگو کردند.

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «طرف آمریکایی بر تعهد ایالات متحده به حضور معنادار تایوان در سازمان جهانی بهداشت و چارچوب کنوانسیون تغییرات اقلیمی تأکید کرده و برجسته ساختن توان تایوان در مشارکت در طیف گسترده‌ای از مسائل را به بحث گذاشتند».

این اظهارات تحریک‌آمیز در حالی بیان شد که چین تایوان را یکی از استان‌های خود می‌داند و هرگونه مداخله در امور این جزیره را مداخله در امور داخلی چین قلمداد می‌کند. مقامات پکن معتقدند تایوان در آینده نزدیک دوباره به سرزمین مادری برمی‌گردد.

آخرین باری که تایوان در سازمان ملل حضور یافت، ۲۵ اکتبر ۱۹۷۱ بود که از کرسی چین استفاده کرده و به سود جمهوری خلق چین رأی داد.

هیچ‌یک از کشورهای عضو سازمان ملل متحد، تایوان را به‌عنوان یک کشور به رسمیت نشناخته‌اند. با این حال از زمان بالا گرفتن اختلافات میان آمریکا و چین، جدایی‌طلبان این جزیره به اهرم فشار واشنگتن علیه پکن تبدیل شده‌اند.

ژانگ جون، نماینده چین در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه از آمریکا خواست از کشیدن تایوان به ورطه جنگ دست بردارد.

این دیپلمات چینی در نشستی خبری گفت: «برخی کشورها، به‌ویژه آمریکا، اقدامات خطرناکی انجام می‌دهند که وضعیت تنگه تایوان را به مسیر خطرناکی می‌کشاند».

ژانگ جون افزود: «در این لحظه، آنچه باید خواستار آن باشیم این است که ایالات متحده چنین اقداماتی را متوقف کند. قطعاً کشاندن تایوان به جنگ، به نفع هیچکس نیست».

این هشدار چین پس از آن صورت گرفته است که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا شامگاه پنجشنبه (به وقت محلی) گفت که ارتش این کشور از تایوان دفاع خواهد کرد و متعهد به دفاع از این جزیره است که چین آن را متعلق به خود ادعا می‌کند.

منبع: فارس

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 8
  • ب
    0

    چین اگه بزاری دنیا رومی گیره.. ماهم میتونیم بحرین بگیریم.. نمیشه.. چین باسیاست کثیفی که داره یروز کلی جاها رومیگیره کشورها روبه خودش وابسته وبدهکار میکنه.. نابود چین...

    نظرات شما -
    • پدرجان
      0

      لعنت بر چین و نفرین بر کسانیکه پاچه خواری چینی ها را می کنند . مرگ بر کمونیست ها

    • بهنام
      0

      یادت رفت بقیه‌اش را بگی ابوعلی سینا درود بر آمریکا درود بر اروپا غرب خاک بر سر خودت و پاچه ‌‌خوارهای غرب‌گدا امثال خودت

  • 000
    0

    چین نابود خواهد شد همانگونه که شوروی نابود شد .

  • محمود
    0

    آخه خاک بر سر های احمق من طرفدار چین نیستم آون هم به فکر منافعش هست ولی چین به چند کشور حمله و لشگر کشی کرده آمریکا به جند کور

  • شیعه ناب
    0

    مرگ بر چین، مرده باد کفار چینی و تمام کسانی که با این کفار وارد معامله شده و پول به جیبشان واریز می کنند تا مسلمانان را اخته کنند و شکنجه کنند.

  • فتاحی
    0

    کاش پادشاهان ما هم یه کم از این کارا بلد بودن حالا بحرین و افغانستان و آذربایجان و قسمتی از ترکیه و عراق و پاکستان و هند را پس میگرفتیم. اون وقت بعضیا میگن با چین و روسیه قطع رابطه کنید یه چیزی یاد بگیریم برا بعدها خوبه نه !!!

  • 000
    0

    کمونیست های حرامزاده برای کشورهای دیگه تکلیف معلوم می کنند . چین از درون نابود میشه .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها