درخواست چین و روسیه از شورای امنیت برای لغو تحریم ها علیه کره شمالی

چین و روسیه از شورای امنیت سازمان ملل خواستند تا تحریم‌ها علیه کره شمالی را لغو کند تا با این کار معیشت مردم کره شمالی بهبود یابد.

درخواست چین و روسیه از شورای امنیت برای لغو تحریم ها علیه کره شمالی

به گزارش ایندیپندنت، این پیش‌نویس قطعنامه به دنبال کاهش تحریم‌ها از طریق لغو ممنوعیت صادرات مواد غذایی و منسوجات پیونگ‌یانگ است. این پیش‌نویس قطعنامه همچنین پیشنهاد می‌کند که ممنوعیت بر اتباع کره شمالی که در خارج از کشور کار می‌کنند، باید لغو شود و پروژه‌های همکاری راه آهن و جاده بین دو کره نیز باید از تحریم‌ها مستثنی شوند.

این پیش‌نویس قطعنامه قصد دارد تا بر اوضاع دشوار اقتصادی و معیشتی مردم کره شمالی در سال‌های اخیر اذعان، بر ضرورت احترام به نگرانی‌های امنیتی مشروع پیونگ‌یانگ تاکید و رفاه، کرامت ذاتی و حقوق مردم در کره شمالی را تضمین کند.

این پیش‌نویس قطعنامه از بسیاری جهات منعکس‌کننده قطعنامه ایجاد شده توسط چین و روسیه برای شورای امنیت در سال ۲۰۱۹ میلادی است. برای تصویب یک قطعنامه در شورای امنیت ۹ رای لازم است. همچنین برای تصویب یک قطعنامه هیچ رای وتوی از سوی آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه یا چین نباید داده شود.

در حالی که دو دور مذاکرات رسمی در خصوص قطعنامه سال ۲۰۱۹ میلادی برگزار شد، این پیشنهاد هرگز به طور رسمی به رای گذاشته نشد و علت آن نیز مخالفت آمریکا بود. دیپلمات‌های سازمان ملل اعلام کردند که هیچ دور جدیدی از مذاکرات پیرامون این پیش‌نویس قطعنامه جدید برنامه‌ریزی نشده است.

هیئت آمریکا در سازمان ملل گفت: کره شمالی در پیروی از تحریم‌ها علیه برنامه‌های اتمی و موشک بالستیکی‌اش ناکام بوده و دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا همچنان به تحریم‌ها متعهد است و از تمامی کشورهای عضو می‌خواهد تا این تحریم‌ها را اجرا کنند.

یکی از سخنگویان هیئت آمریکا در سازمان ملل گفت: تمرکز باید بر تضمین این مساله باشد که کره شمالی به پیروی از تحریم‌های موجود ادامه می‌دهد.

این سخنگو افزود: شورای امنیت بارها تاکید کرده که در صورت تبعیت کره شمالی از قطعنامه‌ها و تحریم‌ها، آماده کاهش، تعلیق یا رفع تحریم‌هاست با این حال کره شمالی هنوز هیچ اقدامی در پیروی در خواسته‌های شورای امنیت پیرامون برنامه‌های ممنوع شده اتمی و موشک بالستیکی‌اش انجام نداده است.

در همین حال، یکی از سخنگویان هیئت چین در سازمان ملل ماه گذشته تاکید کرد که پیش‌نویس قطعنامه سال ۲۰۱۹ میلادی همچنان روی میز قرار دارد.

این پیش نویس قطعنامه جدید مجددا تاکید می‌کند که قطعنامه‌های سازمان ملل قصد به وجود آوردن پیامدهای بد بشردوستانه را ندارند و به تأثیر جدی تحریم‌ها و پاندمی کرونا در داخل کره شمالی اشاره می‌کند.

این پیش‌نویس قطعنامه جدید از آمریکا و کره شمالی می‌خواهد تا گفت‌وگوها با هدف ایجاد صلح پایدار در شبه جزیره کره را از سر بگیرند. این طرح همچنین از تمامی طرفین می‌خواهد تا انجام اقدامات بیشتر برای کاهش تنش‌های نظامی و خطرات رویارویی نظامی از جمله از طریق اتخاذ اعلامیه یا پیمان صلح برای پایان دادن به جنگ کره بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ میلادی را در نظر بگیرند. این جنگ با یک آتش‌بس پایان یافت و شبه جزیره کره را به صورت فنی در وضعیت جنگی باقی گذاشته است.

این در حالی است که کره جنوبی هنوز به این پیشنهادات چین و روسیه برای لغو تحریم‌ها علیه کره شمالی واکنشی نشان نداده است.

سازمان ملل از سال ۲۰۰۶ میلادی تحریم‌هایی را علیه کره شمالی به خاطر برنامه‌های اتمی‌اش اعمال کرده است. صنایع ویژه‌ای که چین و روسیه در پیش‌نویس قطعنامه‌شان به آنها اشاره کرده‌اند پیش از اعمال تحریم‌ها در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ میلادی میلیون‌ها دلار درآمد برای کره شمالی به همراه داشتند.

منبع: خبرآنلاین

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • سیو
    0

    نامردا یه درخواستوم واسه ما میکردین اونجا بودید؟

  • علی
    0

    جالبه ببین چین و روسیه از بغل تحریم ایران چقدر منتفع میشن که لا اقل اسم ایران رو بعد کره شمالی نمیارن که تحریمها لغو بشه!!!لطفا سیاستمدارها توجه بیشتری کنن.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها