مقتدی الصدر: نتیجه انتخابات عراق را می‌پذیریم/ فراکسیون صدر فراکسیون بزرگتر است

رهبر جریان صدر عراق با اعلام پذیرش نتایج جدید اعلامی از سوی کمیساریای عالی انتخابات تاکید کرد که فراکسیون صدر، «فراکسیون بزرگتر» پارلمان است و به دنبال تشکیل یک «دولت خدمتگزار» است.

مقتدی الصدر: نتیجه انتخابات عراق را می‌پذیریم/ فراکسیون صدر فراکسیون بزرگتر است

با اعلام نتایج شمارش دستی آراء انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق از سوی کمیساریای عالی انتخابات، جریان صدر به رهبری «مقتدی الصدر» با ۷۳ کرسی در صدر قرار گرفت و امروز با انتشار توئیتی اعلام کرد که نتایج اعلامی را می‌پذیرد.

رهبر جریان صدر در این پست نوشت که نتایج اعلام از سوی کمیساریای انتخابات و اعلام نتایج آن، هرچه که باشد را می‌پذیرد و از از گروه‌های سیاسی شیعی، سنی، کُرد و اقلیت‌های عراق می‌خواهد تا برای تشکیل دولت و انجام اصلاحات با جریان صدر همکاری کنند.

وی نوشت: «پس از آن‌که برای ما روشن شد که "فراکسیون صدر"، "فراکسیون بزرگتر" از نظر انتخاباتی و مردمی است _ که این همه در برابر چشم خداوند و از لطف و نعمت اوست_ و ما از کسانی نبودیم که ملت به آنها پشت کرد، برای همپیمانی ملی و نه طائفه‌ای، مذهبی و نژادی، تحت خیمه اصلاح و طبق آرمان‌های ملت برای تشکیل دولتی خدمتگزار و شفاف تلاش خواهیم کرد. دولتی که برای حمایت از وطن، امنیت، حاکمیت و عزت مردم، منافع شخصی، حزبی،گروهی، طائفه‌ای یا نژادی را بر منافع عموم مردم عراق ترجیح نمی‌دهد».

رهبر جریان صدر دولت مورد نظرش را «پدری فناشده در وطن» توصیف و تصریح کرد که مطلقا اجازه تشکیل دولتی جز این را نخواهد داد و شخص او به شرط حیات، ملت و پارلمان بر عملکرد چنین دولتی نظارت و رویکرد آن را تصحیح خواهند کرد و او از افشاگری فساد و حمایت از اصلاحات دست برنخواهد داشت.

مقتدی الصدر در ادامه از همه طیفهای مردم عراق خواست تا در اصلاح امور کشور و رهایی آن از فساد، اشغالگری، عادی‌سازی، تروریسم، وابستگی و تسلیم شدن، به دور از اختلافات،درگیری‌ها و ترور شخصیت سهیم شوند و مشارکت کنند. «زیرا عراق به صلح نیاز دارد نه جنگ».

جریان صدر در پنجمین دور انتخابات پارلمان عراق با ۷۳ کرسی از سایر احزاب و ائتلاف‌های سیاسی رقیب پیشی گرفت اما هنوز برای تشکیل دولت جدید، نیازمند همپیمانی با سایر گروه‌های پارلمانی است و به همین دلیل رایزنی‌ها و اقدامات اولیه برای این امر را از پنجشنبه پیش آغاز کرد و از تشکیل کمیته ویژه چهار نفره برای مذاکره با طرف‌های سیاسی به منظور ایجاد ائتلاف‌های پارلمانی و زمینه‌سازی برای تشکیل دولت جدید در عراق خبر داد.

کمیساریای عالی انتخابات عراق شامگاه شنبه (۱۶ اکتبر)، جدیدترین نتایج انتخابات پنجم پارلمانی این کشور را اعلام و تاکید کرد این نتایج نهایی نیست و شمارش دستی آراء نیز به این نتابج افزوده خواهد شد، احتمال تجدید نظر در آن وجود دارد.(جزئیات بیشتر)

طبق آخرین نتایج اعلامی؛ جریان صدر به رهبری «مقتدی الصدر» با ۷۳ کرسی در رده نخست، افراد مستقل با ۴۰ کرسی در رده دوم، ائتلاف تقدم به ریاست «محمد الحلبوسی» با ۳۷ کرسی در رده سوم قرار گرفت.

ائتلاف دولة القانون به ریاست «نوری المالکی» با ۳۴ کرسی، حزب دموکرات کردستان عراق به ریاست «مسعود بارزانی» با ۳۲ کرسی، ائتلاف الفتح به ریاست «هادی العامری»با ۱۷ کرسی،همپیمانی کردستان (تحالف کردستان که حاصل همپیمانی اتحادیه میهنی کردستان و گوران است) با ۱۷ کرسی، ائتلاف عزم به ریاست «خمیس الخنجر»، ۱۲ کرسی، حرکه امتداد به ریاست «علاء الرکابی» برخاسته از تظاهرات‌های اکتبر سال ۲۰۲۰ با ۹ کرسی، حرکة الجیل الجدید به ریاست «شاسوار عبدالواحد» با ۹ کرسی، اشراقه کانون با ۶ کرسی، العقد الوطنی به ریاست «فالح الفیاض» با ۵ کرسی، «تحالف التصمیم» به ریاست «عامر الفایز» با ۵ کرسی، تحالف قُوی الدولة (جریان حکمت ملی به ریاست «عمار الحکیم»+ ائتلاف النصر به ریاست «حیدر العبادی») با ۴ کرسی و ...در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

منبع: فارس

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها