اولین دیدار ولی‌عهد ابوظبی با مقام بلندپایه قطری پس از گذشت 4 سال

پس از گذشت چهار سال از زمان محاصره قطر، خبرگزاری رسمی امارات گزارش داد که ولی‌عهد این کشور با وزیر امور خارجه قطر دیدار کرده است.

اولین دیدار ولی‌عهد ابوظبی با مقام بلندپایه قطری پس از گذشت 4 سال

منابع رسمی اماراتی، بعدازظهر امروز (چهارشنبه)، گزارش دادند که «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی با «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر امور خارجه قطر دیدار و گفت‌و‌گو کرده است.

خبرگزاری رسمی امارات (وام) بدون اشاره به جزئیات دقیق این گفت‌و‌گو خبر داد که این دیدار در قصر الشاطئ (در ابوظبی) برگزار شده و دو طرف درباره روابط برادرانه و راه‌های تقویت آن در راستای منافع دوجانبه گفت‌‌و‌گو کرده‌اند.

با آنکه «طحنون بن زاید آل نهیان» مشاور امنیت ملی امارات، ماه گذشته، در صدر هیأتی به دوحه سفر کرده بود و با امیر قطر دیدار داشت، دیدار میان محمد بن زاید با وزیر خارجه قطر، اولین دیدار علنی ولی‌عهد ابوظبی با یک مقام بلندپایه قطری از زمان محاصره قطر توسط چهار کشور عربستان سعودی،‌ امارات، بحرین و مصر به شمار می‌رود.

دیدار میان دو طرف در حالی صورت گرفته است که تا پیش از این، ابوظبی و دوحه به‌ رغم برگزاری نشست آشتی در عربستان سعودی روابط چندان خوبی نداشتند به نحوی که «انور قرقاش» مشاور دیپلماتیک رئیس امارات پس از دیدار طحنون بن زاید با امیر قطر گفت: «ایجاد پل همکاری و شکوفایی با برادران و دوستان عنوان این مرحله و یکی از پایه‌های اصلی سیاست امارات است».

قرقاش همچنین اعلام کرده بود: «ما صفحه اختلافات را می‌بندیم و با نگاهی مثبت به آینده می‌نگریم. سفر جناب شیخ طحنون بن زاید به قطر و دیدار او با امیر این کشور برخاسته از این حقیقت است که سرنوشت یکسان و موفقیت مشترک است».

عربستان سعودی،‌ امارات، بحرین و مصر در ژانویه گذشته درباره پایان محاصره کشور قطر به توافق رسیدند و روابط دیپلماتیک و تجاری خود را با این کشور از سر گرفتند.

روابط چهار کشور عربی عربستان، امارات، مصر و بحرین با قطر اندکی پس از اولین سفر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا به منطقه بحرانی شد. چهار کشور عربی یادشده در پنجم ژوئن (۲۰۱۷) روابط دیپلماتیک با قطر را قطع کرده بودند.

عربستان، امارات، مصر و بحرین، قطر را به حمایت از تروریسم متهم کردند و برای عادی شدن روابط، خواستار قطع رابطه ایران و اخراج نظامیان ترکیه از قطر و تعطیلی شبکه الجزیره شدند هر چند که این کشورها در مناسبات رسمی این شروط را انکار کردند.

منبع: فارس

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها