چرا گرجستان به ایرانیانی که در این کشور خانه و کاسبی دارند اجازه ورود نمی دهد؟

 امکان بازگشت ایرانیان مقیم گرجستان به این کشور سد شده‌ است؛ ایرانیانی که با داشتن پاسپورت و کارت اقامت، پشت مرزها مانده‌اند. خانواده‌هایی که دو نیمه شده‌اند و زندگی‌ها و کسب‌وکارهایی که سرنوشتشان نامعلوم است.

چرا گرجستان به ایرانیانی که در این کشور خانه و کاسبی دارند اجازه ورود نمی دهد؟

اتفاق عجیب‌تر اینکه گویا مشکل نه لزوما پاسپورت ایرانی، بلکه هویت ایرانی است؛ تا جایی که بر مبنای یک ویدئو منتشرشده، حتی ایرانیانی که با پاسپورت آلمانی و کارت واکسیناسیون کامل (فایزر) قصد ورود به گرجستان را داشته‌اند نیز از امکان عبور از مرز بازمانده‌اند.

این ماجرا که در ماه‌های اخیر و هم‌زمان با شیوع بیماری کرونا رخ داده، به یک بحران در زندگی ایرانیان مقیم و ساکن این کشور بدل شده‌ است. به نظر می‌رسد اراده‌ای غیررسمی به‌ دنبال منافعی که هنوز ابعاد آن مشخص نیست، رویه‌ای را آغاز کرده که نه قانونی است، نه انسانی و نه اخلاقی. از سویی دیگر، تاکنون وزارت خارجه و دولت گرجستان و وزارت خارجه و سفارت ایران واکنش یا اقدام قاطعی برای حل این معضل انجام نداده‌اند.

در یک ویدئو،یک زن ایرانی ساکن تفلیس،با اشاره به اینکه کارت اقامت طولانی‌مدت و پاسپورت گرجستان را دارد و سرمایه‌گذاری ملکی دراین کشور انجام داده است، می‌گوید قبل از ترک خاک این کشور با وزارت خارجه گرجستان تماس داشتم که به من اعلام شد هیچ مشکلی برای ورود به گرجستان ندارم، اما پلیس مرزی از ورودم به این کشور ممانعت می‌کند. این زن می‌گوید من دو دُز واکسن کرونا را در خاک گرجستان زدم و هیچ مشکلی بابت مدارک واکسیناسیون هم ندارم! یک ایرانی دیگر هم دقیقا همین حرف‌ها را تکرار می‌کند.

عجیب‌تر اینکه ایرانیانی که با زدن دو دُز واکسن و اقامت دائم گرجستان خاک این کشور را به مقصد کشور دیگری ترک کرده‌اند و اصلا به ایران بازنگشته‌اند هم اجازه ورودشان به خاک گرجستان داده نشده و آنها را از فرودگاه برگردانده‌اند.
برخی شنیده‌ها حاکی از این است که سفیر ایران در گرجستان امکانی تحت عنوان پرواز جامانده‌ها ایجاد کرده و برای ایرانیان مقیم گرجستان که در ایران یا کشورهای دیگر جا مانده‌اند و مشکل ورود به خاک این کشور را دارند، یک امکان پروازی ایجاد کرده است. یعنی به صورت موردی اجازه سفر این افراد را از وزارت خارجه گرجستان دریافت کرده و با پرواز جامانده‌ها، آنها را وارد خاک این کشور می‌کند. اما اصل مشکل به قوت خود باقی است.

قاعدتا سفارت ایران در گرجستان باید با ارائه یک گزارش مفصل به وزارت خارجه ایران از آنها درخواست کند سفیر گرجستان را احضار و مراتب را سریعا اعلام و دستور حل و رفع مشکل را خواستار شوند تا ایرانیان هم مانند اتباع مقیم از کشورهای دیگر بتوانند به‌راحتی به خاک این کشور بدون مشکل رفت‌وآمد کنند. نکته‌ای که نباید فراموش کرد، این است که بعضی از این افراد به هر دلیل به‌طور کامل از ایران مهاجرت کرده‌اند و تمام سرمایه و زندگی‌شان را به گرجستان منتقل کرده و انتظارشان از وزارت خارجه و سفارت ایران در گرجستان، حمایت از حقوق مادی و معنوی آنهاست.

منبع: روزنامه شرق

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 28
  • من
    0

    آخه گرجستان هم جایی برای مهاجرت است نان ندارند خودشان بخورند . همان لیاقتشان " نادری "است

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      متاسفانه شرایط بهتر از ایران است

    • ناشناس
      0

      بابا بخدا اصلا شرایط اونجا بهتر از ایران نیست خطر فقر اونجا اتفاقا بالا تر از ایرانه

    • داریوش
      0

      اون هایی که سفری به این کشور بدبخت که به خاطر روسیه جز اروپا حساب شده ، نرفتند ؛ نمیدانند چه جای آشغالی است . با ایرانی ها هم به خاطر نادر شاه رابطه خوبی ندارند اگر چه اکثرشان را ایرانی ها تولید کرده اند .

  • ناشناس
    0

    خارجی ،خارجی است چه ایرانی چه مال کشور دیگر ، هر کس در خانه خودش ارزش دارد حالا نظر منفی بده ،از قدیم بوده وهست انسان را بکشند بهتر از این حقارت است ، انسان از گرسنگی بمیرد بهتر از التماس به غیر است عزت نفس زیر پا

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      بنظرت این کشور با این بلایی که سر مردم میاورند جای زندگی است مردم از وضعیت بدتر به سمت بد میروند به چه روزی افتادیم

    • امیرعلی
      0

      سلام دایناسور

  • برجامی
    0

    کسی که تمام داروندارش رو به خارج انتقال داده یعنی کشور ومردم خودش رو نپسندیده پس باید مشکلش رو خودش حل کنه نه اینکه از ایران وایرانی که هنگام تصمیم به مهاجرت نظر نخواسته ،کمک بخواد.

  • نشر نور علم
    0

    سوال اینه که چرا این همه ایرانیها آماده برای مهاجرت هستند .چرا زندگی هرجایی بغیر از ایران برای ایرانیها یک رویاست بخصوص جوانترها

    نظرات شما -
    • حامد
      0

      وقتی در دستت یک دلار کرفتی و در دست دیگرت هزارتومانی و با لباس بنفش رقصیدی که خوب شد به روحانی رای دادم و خبر فوری هم هی پارازیت می داد بله مرد نجات کشور آمد و دیگر در پیاده روها دیوار نمی کشند باید می دانستی او کشورت را ویران خواهد کرد. مگر نگفتید تا ۱۴۰۰ با روحانی خوب او این کار را با شما کرد

    • ب حامد
      0

      جان کلام را گفتی دیگر نیاز ب جواب دادن ما نیست ((((برین کیفشو با شیخ کلید گم کرده واون ظریف نیش باز ببرید وبررررررررردید

    • عوام
      0

      جوابت که چرا ایرانیها تمایل به مهاجرت دارن اول هر کسی در جهان ازاده که جای زندگی کردن خودشو انتخاب کنه به عنوان انسان ازاد دوم خیلی چیزها دخیل هستند مثل ناامیدی از اینده یک مت اپارتمان در جنوب تهران شهر ری از بیست میلیون شروع میشه یک جوان یک حساب سرانگشتی میکنه اگر کاری باشه بره سرکار از روز اول حقوق پنج میلیون بگیره یک ریال خرج نکنه بعد چند سال تازه تورم نباشه میتونه پنجاه متر اپارتمان بگیره دوم استرس سوم ادم حساب نشدن همینطور بگیر بدو تا اخر

  • مریم
    0

    چون ایرانیان حقشان است

    نظرات شما -
    • شهروند ایرانی
      0

      بجای اینگونه نظر دادن به علل مهاجرت از ایران پرداخته شود متاسفانه مهاجرت ایرانیان مسئله کوچک و بی اهمیتی نیست مسئولان باید ریشه یابی کرده و مشکل را تا جایی که ممکنه حل کنن واقعا حیف است مخصوصا جوانان ما که به مرحله باردهی رسیده اند را از دست بدهیم.

  • ایرج
    0

    حالا برن حالشو ببرن با یک مشت گرجی نفهم طرف بشن.کسانیکه قدر کشور خودشون ندونن حقشونه

  • ح ر
    0

    آخر عاقبت ترک وطن و بردن پول مملکت به کشورهای دیگر همینه و بدتر هم می شود

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      به تو چه مربوطه مال تو رو که نبرده مال خودشه و هر جای دنیا که دوست داشته باشه میخواد زندگی کنه

  • رضا،،
    0

    گرجستان و اوکراین و امارات و کویت __ اینها حکم بچه فسقلی های آویزان ارباب غرب وآمریکا هستند__که پدرخوانده شان حتی برای سرپا گرفتنشون برای قضای حاجت باید پاشه!!__به اوکراین نگاه کنیم: چندسال پیش باخیره سری از مادراصلی و سرزمینی اش(روسیه بزرگ)جدا شد// ۳سال پیش هم پوتین،سواربرکامیون پل دریایی اتصال کریمه(جزیره روس تبار اوکراین)__را افتتاح کرد و ادوات نظامی میگ وS400 مستقرکرد.//آیا اوکراین تونست کاری کنه؟؟//غرب وناتو چی؟؟نه__ چون میدونند درافتادن با روسیه قوی و مستقل،دیگه از اون توبمیری ها نیست! ###بدی نفی اصالت وجودی وتاریخی و سرزمینی ووابسته گرایی،همینجاهاست که بعدا آشکار میشه.

    نظرات شما -
    • عوام
      0

      جناب رضا اولا گرجستان سرزمین مادریش ایران بوده زمان قاجار از ایران جداکردنش هیچوقت جزء روسیه نبود و شوروی اشغالش کرد البته قبلا زمان رضا شاه تا کودتای 28 مرداد حزب توده جیره خوار شوروی تو ایران همین چرت و پرتها رو تو مغز جوانان ایرانی کرد خیلی زمان اشغال ایران توسط متفقین رفتن به کعبه ارزوهاشون ولی سر از اردوگاهای کار اجباری در اوردن الان هم یه عده از اصولگراهای تندرو علم روسیه رو برداشتن پسرجان تا حالا روسیه پست هیچ متحدی نایستاده ملت ایران خیلی خنجر از پشت توسط روسیه خورده

  • رضا95
    0

    تنها جایی است که مالیات خرید یک جعبه کبریت یاآدامس راهم بایدبدی. فرارمالیاتی نداری.اجازه استخدام کارگربه صورت ساعتی وروزمزد وغیره داری ودایم بااداره کارسروکارنداری وامنیت داری ونمی توانی پول بادآورده جمع کنی. مقررات رانندگی وعبورومرور رابایدرعایت کنی. که کمی بافرهنگ ایرانیان اصلا سازگاری ندارد.

  • دکتر سید
    0

    پس از این میلیون ها ایرانی قصد متواری شدن از کشورشان را دارند از این به بعد تمام کشور های جهان ورود ایرانی ها را به کشورشان ممنوع کرده و خواهند کرد .هیچ کشوری برای فرار وجود ندارد.

  • خ
    0

    بی غیرتا هر چی دارین اونجا بفروشین برین

  • شبنم
    0

    من نمیدونم این مغز فندقیهایی که نظر مخالف میدن فازشون چیه.. خوب زندگیشو فروخته رفته به شما چه ربطی داره.. نکنه میسوزین که شما نتونستین برین ‌‌؟!!کلا ملت حسود و بی منطقی هستیم

  • محسن
    0

    بخدا حاضرم قسم بخورم 90درصدشون زنایی مثل شبنم منگول داشتن که اواره شدن خدا نجاتشون بده

  • سعید
    0

    گرجستان کارخوبی کرده،به وزارت خارجه ایران هم مربوط نیست کسی که خونه وزندگی وسرمایه اش را برده کشوردیگری ومهاجرت کرده،خودش باید مشکل خودش را حل کنه حقش همینه.

  • ناشناسی
    0

    ایران جایی برای موندن نیست خدا زمین گرم به مسولیین مملکت بزنه انشالله

  • پول مفت داران
    0

    اگر حتی خداوند ایرانی را به بهشتش راه نداد تعجب نکنید ، چون ایرانی ها همه دلال شده اند

  • مهرداد
    0

    من در گرجستان منزل دارم اقامت دارم الان یکسال نمیتونم برم کلید منزل من دست همسایه بود الان زنگ میزنم جواب نمیده نمیدونم چه اتفاقی افتاده وزارت خارجه که حافظ منافع ایران هست چرا اقدامی نمکنه چرا ما انقدر بدبخت شدیم که با ما این کار میکنن عراق افغانستان هند پاکستان همه میرن جز ایران واقعا شرمندهستم از این که ایرانی هستم لطفا کاری کنید مثل من زیاد هستن اخبار گرجستان در سایت شهر خبر از ترس سریع برداشت در وزارت خارجه رو ببندید احترام ایرانی تو دنیا از بین رفته بدبخت ایرانی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها