اقتصاد جهان پساکرونا

حانیه برومند / فعال رسانه

اقتصاد جهان پساکرونا

شیوع ویروس کرونا یک واقعه جهانی است که پیامدهای گسترده آن را امروز می‌توان متصور شد.

کووید۱۹ جرقه ای برای ایالات متحده و دیگر کشور‌ها بود که کمبود در زیرساخت‌های وضعیت اضطراری را به شکل دردناکی نمایان کرد. طبیعی است که پس از رد شدن از این پاندمی، توجه و منابع خود را در داخل کشور متمرکز و علاوه بر دور شدن از تعهدات آنچنانی خود در خاورمیانه، اقتصاد ویران شده را نیز بازسازی کنند. این ویروس به فرایند تغییر قدرت سرعت بخشیده و از غرب تا شرق را تحت تاثیر قرار داده است.

کووید-۱۹ اساسا باعث تغییر کردن جهت‌های اقتصاد جهانی نخواهد‌ شد؛ بلکه تنها به تغییری که پیش تر آغاز کرده است، سرعت می‌بخشد: یعنی حرکتی، به دور از جهانی سازی محور ایالات متحده به سمت جهانی سازی محور چین! همچنین اقتصاد رو به رشد کشور چین و قدرت نظامی آن، پیش تر عزمی دو حزبی را در ایالات متحده برای جدا کردن چین از فناوری پیشرفته و دارایی های معنوی آمریکا برانگیخت و سعی در مجبور کردن متحدین در پیروی از این مسئله داشت.

پایان گلوبالیزاسیون؟

افزایش فشارهای عمومی و سیاسی برای دستیابی به اهداف کاهش انتشار کربن، قبلاً اعتماد بسیاری از شرکت‌ها به زنجیره‌های عرضه از راه دور را زیر سوال برده بود. اکنون کووید-۱۹ حکومت‌ها، شرکت ها و جوامع را مجبور می‌کند تا برای مقابله با دوره‌های طولانی انزوای اقتصادی ظرفیت خود تقویت کنند. شیوع ویروس کرونا ضربه ای بر کمر اقتصاد جهانی بود. با این‌همه، بسیار بعید به نظر می‌رسد که جهان به ایده جهانی شدن منفعت‌طلبانه متقابل که در اوایل قرن بیست و یکم تعریف کرده بود، بازگردد. و بدون انگیزه ای برای حمایت از منافع مشترک در برابر ادغام اقتصادی جهانی، شالوده حاکمیت اقتصادی جهانی که در قرن بیستم تأسیس شده است به سرعت آتروفی خواهد شد.

و اما نتایج تضعیف تولید جهانی توسط ویروس کرونا؟

کووید۱۹ در حال تضعیف اصول پایه ی تولید جهانی است. درحال حاضر کمپانی‌ها درباره زنجیره‌های عرضه ی چند مرحله ای که امروزه بر تولید حاکم اند، تجدید نظر کرده اند زیرا که زنجیره های عرضه جهانی از دو منظر مورد انتقاد شدید قرار گرفتند: از نظر سیاسی به دلیل بالا رفتن هزینه های کارگری کشور چین، جنگ تجاری رئیس جمهور سابق ایالات متحده دونالد ترامپ و همچنین از منظر اقتصادی، به دلیل ضررهای شغلی وارده، خصوصا در اقتصاد‌های رشد یافته‌.

شوک اساسی به سیستم مالی و اقتصادی جهان زنجیره های تامین جهانی و شبکه های توزیع اند که در معرض اختلال ناشی از تاثیرات ویروس کرونا آسیب پذیر هستند.

منبع: خبر فوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • سیاوش سلطان
    0

    اقتصاد پسا کرونا !! فرآیند اقتصاد در هر حال یکی است و پیش و پسا ندارد ، متاسفانه اظهارنطر در موضوع اقتصاد و سیاست و فرهنگ و سایر علوم جوامع بشری مقطعی بررسی می شود ، در حالیکه این علوم ارتباطی تنگاتنگ و جهانی و بلند مدت دارند و نهایتاً علوم رفتاری جوامع را نشان می دهند و شرایط نمی تواند مسیر طبیعی بشر را تحت تاثیر قرار دهد بلکه واکنش نشان می دهد و پیروز این میدان جوامعی است که از فرصت ها بهترین استفاده را می کنند گلوبال یا همان جهانی ربطی به تنها مولفه اقتصاد ندارد و در همه علوم تاثیرگذار است ، حابحایی قدرت ها با همین فرآیند تعیین می شود

  • زرگانی کله پوک
    0

    حانیه خانم. قصد ازدواج دارید؟

  • ناشناس
    0

    خانم محترم خوشحالم که جوانها دست به قلم شدند.کرونا ساخت چین وبرای مقابله با سیاست ظالمانه ترامپ اعمال شد .دنیا باید از خشم اژدها خود را بدور نکه دارد.وروابط خوبی با چین داشته باشد.نباید دم اژدها رو لکد بزنی چون چینی ها از دوران قدیم به سم شناسی وپادزهر آن واقف هستند ؟امیدوارم با نکرش مثبت مقالات شما در خبر فوری از اونها بهره مند بشویم

  • ع
    0

    حانیه درست است یا هانیه؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      هر دو. معنی‌هاش فرق داره

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها