بلومبرگ نمی تواند لکه ننگ ناکامی آمریکا در مهار کرونا را از پیشانی واشنگتن پاک کند

با توجه به آمار، جای هیچ گونه تردیدی نسبت به وضعیت وخیم اپیدمی کرونا در آمریکا باقی نمی ماند. با این اوصاف، چطور می شود که آمریکا در زمینه عملکرد ضد اپیدمی کرونا در رتبه اول جهان تعریف می شود؟

بلومبرگ نمی تواند لکه ننگ ناکامی آمریکا در مهار کرونا را از پیشانی واشنگتن پاک کند

پایگاه خبری «بلومبرگ» در گزارش مورخ 28 ژوئن خود با محور رتبه بندی میزان مقاومت جهانی در برابر کرونا،‌ آمریکا را از رتبه سیزدهم تعریف شده در ماه مه، به رتبه اول جهان آورد در حالیکه چین در این فهرست در رتبه هشتم قرار گرفته است!

بلومبرگ نمی تواند لکه ننگ ناکامی آمریکا در مهار کرونا را از پیشانی واشنگتن پاک کند_fororder_32423423.JPG

همانطور که همه آگاهند، تعداد موارد تائید شده ابتلا به کرونا و آمار تلفات ناشی از بیماری کووید-19 از مهم ترین شاخص های قضاوت درباره شدت اپیدمی در یک کشور محسوب می شوند؛ بر اساس آمارهای واقعی ارائه شده از سوی وب سایت مرجع «ورلدومیتر» ، تا به امروز برابر با 13 جولای / 22 تیرماه به وقت پکن، مجموعا 34,752,630 مورد قطعی ابتلا به کرونا و به طور کلی 622,952 مورد تلفات ناشی از کووید-19 در آمریکا گزارش شده است.

با توجه به این آمار، جای هیچ گونه تردیدی نسبت به وضعیت وخیم اپیدمی کرونا در آمریکا باقی نمی ماند.

آمریکا جمعیتی بالغ بر 300 میلیون نفر دارد و این در حالیست که تلفات کرونا در این کشور 620 هزار نفر برآورد شده است. چین جمعیتی 1 میلیارد و چهارصد میلیون نفری دارد و بیش از 5 هزار تلفات ناشی از کرونا در این کشور ثبت شده است! می توان دید که خطر مرگ ناشی از اپیدمی کرونا در میان آمریکایی ها 600 برابر چینی هاست.

با این اوصاف، چطور می شود که آمریکا در زمینه عملکرد ضد اپیدمی کرونا در رتبه اول جهان تعریف می شود؟

جواب سؤال ساده است: بلومبرگ در یک چشم به هم زدن، دو شاخص مربوط به مرگ و میر و ابتلا به کرونا را مستقیما از فهرست بندی خود حذف کرده است! خنده دارتر این است که بلومبرگ با هدف ارتقاء جایگاه آمریکا، امتیازات مربوط به قرنطینه و سیاست های کنترل مهاجرتی را کاهش و در مقابل امتیازات مربوط به سایر داده های ناچیز را افزایش داده است.

به خوبی می توان مشاهده کرد که آمریکا تقریبا هیچ عملکرد قابل اتکایی برای توجیه جایگاه نخست جهانی اش در زمینه کیفیت مقابله با کرونا ندارد و برعکس بر اساس رویکرد «دروغ بگو و برنده شو» پیش رفته است!

از طرف دیگر، چین که اقدامات سختگیرانه کنترل و پیشگیری از کرونا را به منظور شکست اپیدمی کرونا پیش گرفته، امتیازات بسیار زیادی را در رتبه بندی بلومبرگ از دست داده است!

حقیقت این است که پایگاه خبری بلومبرگ که همواره از نگاه بسیاری از افراد به عنوان یک رسانه معتبر تلقی می شده، این بار با انتشار این رتبه بندی کذایی خودزنی کرده است!

این رسانه آمریکایی به منظور همسو شدن با کاخ سفید در به اصطلاح ایفای نقش رهبری در مبارزه با اپیدمی جهان، با ناامیدی هر چه تمام اقدام به تغییر داده ها کرد و نهایتا اجازه داد تا آمریکا به آرزویش برای تبدیل شدن به کشور شماره یک جهان در زمینه اقدامات ضد اپیدمی برسد!

این رتبه بندی به اصطلاح ضد اپیدمی جهانی بلومبرگ با اعتبارسنجی ها و رتبه بندی های مؤسسات بهداشتی و دانشگاه های معتبر بسیار تفاوت دارد و بسیار گیج کننده است و اگرچه یک رتبه بندی ضد اپیدمی نامیده می شود اما پر از منافع شخصی است و هدف از آن بررسی به اصطلاح عادی سازی اپیدمی و درجه زیست پذیری و قابلیت زندگی در جهان امروز است و نه شدت اپیدمی و به همین دلیل، مشابه برداشت و درک مردم از رتبه بندی ضد اپیدمی با توجه به میزان تلاش برای کاهش نرخ ابتلا به عفونت و نجات جان انسان های مبتلا نیست.

بلومبرگ نمی تواند لکه ننگ ناکامی آمریکا در مهار کرونا را از پیشانی واشنگتن پاک کند_fororder_342523453254234.JPG

اگرچه این فهرست بندی بلومبرگ صرفا یک ابزار تلقی می گردد، اما با توجه به آن می توان به این درک رسید که از نظر کشورهای غربی شرایط به اصطلاح «عادی» در بحبوحه اپیدمی چه شرایطی است؛ معیار لحاظ شده در فهرست بندی بلومبرگ درست مانند معیار آمریکاست یعنی نادیده گرفتن ویروس کرونا و عادی سازی اجباری شرایط بدون تقویت اقدامات حفاظتی در برابر عامل بیماری کووید-19.

پایگاه بلومبرگ به منظور قهرمان نشان دادن آمریکا، این ادعا را مطرح کرده است که آمریکا به لطف صنعت فوق العاده عالی داروسازی این کشور، با سرعت 50.3 درصدی واکسیناسیون، یکی از کشورهای دنیا با بالاترین میزان واکسیناسیون در برابر کرونا است.

بلومبرگ با تبلیغ آمریکا در رتبه نخست جهان در زمینه کیفیت مقابله با کرونا، در حال بی اعتنایی به حقایق است و به خوبی می توان شاهد بود که این رسانه به اصطلاح معتبر به یک ابزار سیاسی در دست دولت آمریکا تبدیل شده است.

اگرچه بلومبرگ برای طراحی این رتبه بندی با جایگاه برتر جهانی آمریکا به زحمت افتاده است،‌ اما نمی تواند این حقیقت را که آمریکا در نبرد علیه اپیدمی کرونا ناکام مانده است را پاک کند؛ بلومبرگ قابلیت مهار آتش کرونایی که در آمریکا به راه افتاده است را ندارد.

بدنبال ابتلا و تلفات فزاینده آمریکایی ها در اثر کرونا، مردم این کشور می توانند به خوبی به این درک برسند که خودفریبی واشنگتن عامل وقوع تراژدی های فزاینده مربوط به اپیدمی کرونا در آمریکاست.

منبع: رادیو بین المللی چین

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها