هائیتی از سازمان ملل درخواست کمک کرد/ رئیس سنا، سرپرست دولت شد

دفتر دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد، این نهاد بین‌المللی درخواست هائیتی را برای کمک نظامی در پی ترور رئیس جمهور این کشور دریافت کرده و اکنون در حال بررسی این نامه است.

هائیتی از سازمان ملل درخواست کمک کرد/ رئیس سنا، سرپرست دولت شد

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، گزارش‌های اولیه رسانه‌ها اینگونه بود که هائیتی نامه‌ای را به سازمان ملل ارسال کرده و خواستار اعزام سربازان برای کمک به حفاظت از زیرساخت‌های کلیدی و تضمین امنیت و نظم عمومی در این کشور پس از ترور "ژووِنل موئیس"، رئیس جمهوری هائیتی شده است. دولت پورتوپرنس، پایتخت این کشور همچنین درخواست مشابهی را از آمریکا کرده اما این کشور درخواست اعزام سرباز از سوی هائیتی را رد کرده اگرچه متعهد شده که به هائیتی برای تحقیقات در این باره کمک می‌کند.

دفتر آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: آنچه می‌توانیم به شما بگوییم این است که هیات سیاسی ویژه ما در هائیتی موسوم به BINUH نامه‌ای از سوی دولت این کشور دریافت کرده و این نامه در حال بررسی است. استقرار سرباز در این کشور تحت هر شرایطی مساله‌ای است که باید شورای امنیت درباره آن تصمیم گیری کند.

در همین حال، سنای هائیتی قطعنامه‌ای منتشر و اعلام کرد "ژوزف لمبر"، رئیس سنا پس از ترور موئیس، اکنون سرپرست دولت است.

رسانه محلی Rezo Nodwes گزارش کرد، این قطعنامه روز جمعه تصویب شد و مورد حمایت چندین حزب اپوزیسیون هائیتی و سازمان قرار گرفته است.

بر اساس اعلام پلیس هائیتی، گروه ۲۶ نفره از اتباع کلمبیایی و دو آمریکایی روز چهارشنبه موئیس را در منزلش به ضرب گلوله کشتند. پلیس ملی هائیتی اوایل روز جمعه گزارش کرد، ۱۷ کلمبیایی و دو آمریکایی هائیتی تبار مظنون به دست داشتن در این ترور بازداشت شده‌اند. همچنین پلیس اعلام کرد یک مظنون دیگر به نام "مندیلوسو خیمس گیرسین" که تبعه کلمبیاست،‌ بازداشت شده است.

در همین راستا، یکی از سخنگوهای وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: ما بابت دستگیری دو تبعه آمریکایی در هائیتی مطلع هستیم و از نزدیک اوضاع را رصد می‌کنیم.

همچنین ایوان دوکو، رئیس جمهوری کلمبیا روز جمعه اعلام کرد، رئیس اداره اطلاعات ملی کلمبیا و مدیر اطلاعات پلیس ملی این کشور نیز قرار است برای کمک به تحقیقات درباره ترور رئیس جمهوری هائیتی به این کشور بروند.

فرمانده نیروهای مسلح کلمبیا اعلام کرد، بازرسان در کلمبیا متوجه شدند که ۱۷ مظنون بازداشتی بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ از ارتش این کشور بازنشسته شدند.

ترور رئیس جمهوری هائیتی، این کشور را در بحران سیاسی عمیق‌تری فرو می‌برد که ممکن است به بدتر شدن قحطی، خشونت‌های تبهکاری و شیوع کرونا منجر شود.

"ماتیاس پیر"، وزیر انتخابات هائیتی گفت، درخواست برای کمک امنیتی از آمریکا محور گفتگوهای روز چهارشنبه بین "کلود ژوزف"، نخست وزیر هائیتی و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا بود. همچنین هائیتی درخواستی را برای اعزام نیرو به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده است.

اما یکی از مقام‌های ارشد دولت آمریکا گفته که در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای تامین کمک نظامی آمریکا به هائیتی وجود ندارد.

وزیر انتخابات هائیتی همچنین گفت، یکی دیگر از اهداف درخواست برای تقویت نیروهای امنیتی در کشور برگزاری انتخابات زمان بندی شده ریاست جمهوری و پارلمانی در ۲۶ سپتامبر سال جاری میلادی است.

ترور رئیس جمهوری هائیتی به دست افراد آمریکایی و کلمبیایی باعث شد تا بوگوتا و واشنگتن اعلام کنند، نیروهایی اجرای قانون و مقام‌های اطلاعاتی را برای کمک به این کشور اعزام می‌کنند.

موئیس از زمان روی کار آمدن به عنوان رئیس جمهوری هائیتی در ۲۰۱۷ با اعتراضات گسترده‌ای روبرو بود که نخستین مورد آن مربوط به اتهامات فساد و مدیریت اقتصاد و در نهایت تلاشش برای ماندن در قدرت بوده است.

رئیس جمهوری ترور شده هائیتی پیشتر درباره وجود "نیروهای تاریک" دخیل در ناآرامی‌ها در کشور گفته بود که شامل سیاستمداران و اولیگارش‌های فاسد می‌شد که احساس می‌کردند تلاش‌هایش برای پاکسازی قراردادهای دولتی و ایجاد اصلاحات در سیاستگذاری‌های هائیتی علیه منافع آنهاست.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها