روحانی: آمریکا درباره تشویق عاملان سقوط هواپیمای ایرباس در سال ۶۷ توضیح دهد/ انتخابات به موج جدید کرونا کمک کرد

رییس جمهور اقدام ناجوانمردانه آمریکا برای هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری کشورمان در سال ۶۷ را جنایت هولناک و غیرقابل پذیرش توصیف کرد و گفت: آمریکا اقدامات لازم برای عذرخواهی و جبران را به اطلاع مردم برساند.

روحانی: آمریکا درباره تشویق عاملان سقوط هواپیمای ایرباس در سال ۶۷ توضیح دهد/ انتخابات به موج جدید کرونا کمک کرد

حجت الاسلام حسن روحانی روز شنبه در نشست ستاد ملی مقابله با کرونا، با گرامیداشت روز دوازدهم تیرماه (حمله ناجوانمردانه ناوگان آمریکایی به هواپیمای مسافربری در سال ۶۷ در خلیج فارس)، گفت: در این حادثه ۲۹۰ نفر از سرنشینان هواپیما به شهادت رسیدند و متاسفانه دولت آمریکا از آن زمان تاکنون نه تنها عذرخواهی رسمی نسبت به این جنایت نکرده، بلکه اقدام قابل توجهی انجام نداده و از طرفی دیگر فرمانده این ناو را هم مورد تشویق قرار داده است.

رییس‌جمهوری، اقدام ناجوانمردانه آمریکا برای هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری کشورمان را جنایت بزرگ و هولناک و غیرقابل پذیرش توصیف کرد و افزود: به ارواح همه آن شهیدان درود می‌فرستیم و برای آنها علو درجات را خواستاریم و امیدواریم دولت آمریکا بداند جنایت بسیار بزرگی را در سال ۶۷ در خلیج فارس مرتکب شده است. همواره همه آزادی‌خواهان جهان خواستار این هستند که اقدامات لازم را برای عذرخواهی و جبران و توضیح اینکه چرا قاتل و جنایتکار این جنایت بزرگ را مورد تشویق قرار داده است به اطلاع مردم برساند.

انتخابات به موج جدید کرونا کمک کرد

روحانی با بیان اینکه در شرایط خاص کرونایی قرار داریم، اظهار کرد: با توجه به گزارش‌های دریافتی و مشاهده شرایط هفته گذشته، متاسفانه در مسیر افزایش شیوع بیماری کرونا هستیم.

وی افزود: در هفته‌های گذشته اعلام شده بود ویروس جدید دلتا از مناطق جنوبی و جنوب شرق وارد کشور شده است و باید مراقبت شود این ویروس درون کشور سرایت نکند. متاسفانه این ایام، مسائلی چون انتخابات این موضوع را تشدید کرده است. در انتخابات شوراها طبق گزارش‌های رسیده مهمانی‌هایی که می‌دادند و سفره‌هایی که می‌انداختند متناسب با پروتکل‌ها نبوده است.

رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: همچنین سفرهای تابستانی و ماه رمضان و عید فطر دست به دست هم می‌دهد و موجب افزایش شیوع کرونا می‌شود. همه مقرراتی که برای مناطق قرمز، زرد و نارنجی پیش‌بینی کرده‌ایم باید عمل شود و اگر دستورالعمل‌هامورد تردید قرار بگیرد دچار مشکل می‌شویم. این بیماری شوخی ندارد و مشخص نیست که این مهمان ناخوانده تا چه زمانی در جامعه ما می‌ماند و اگر مراعات نکنیم با این مشکلات مواجه می‌شویم.

روحانی اظهار کرد: همه می‌دانند با ویروسی مواجه شده‌ایم که از لحاظ شناخت آن هر چه می گذرد بعد دیگری نمایان و آشکار می‌شود. به ویژه جهش ژنی و تغییرات ژنتیکی که به تدریج ایجاد می‌کند و هر روز یک نوع از این ویروس با ویژگی خاصی که هم سرایت و هم خطر آن بیشتر است مردم را مبتلا می‌کند.

وی یکی از ویژگی‌های این ویروس را قدرت سرایت آن دانست و گفت: انواع این ویروس بیشتر می‌شود و این از مشکلاتی است که با این ویروس مواجه هستیم. کرونا ویروسی نیست که بگوییم مختص یک منطقه و کشور است، بلکه پاندمی است که همه جهان را فرا گرفته و می‌بینیم تا شرایط کشوری خوب می‌شود محدودیت‌ها را برمی‌دارد، چند هفته بعد دوباره قرمز می‌شود و این از ناشناخته بودن این ویروس حکایت دارد.

رییس‌جمهوری ادامه داد: اروپا و کشورهای پیشرفته می گویند به خاطر واکسنی که زده‌اند شرایط مناسب شده و همه رستورانها تالارها مراکز ورزشی فرهنگی را باز می‌کنند سه تا چهار هفته بعد دوباره هجوم این بیماری و ویروس را به نوعی و شکلی دیگر مشاهده می‌شود و دوباره محدودیت‌ها را ایجاد می‌کند. مشخص است ابعاد این ویروس را نشناختند و کرونا هر زمانی قدرت خود را نشان می‌دهد.

روحانی، ویروس کرونا را غیرقابل درمان عنوان کرد و گفت: این ویروس عوارض جانبی را ایجاد می‌کند که آن عوارض جانبی به طوری قابل درمان است اما اگر بگوییم این ویروس داروی مشخصی دارد می‌تواند در چند نوبت مصرف شود و این ویروس تمام شود چنین چیزی نداریم در واقع باید بگوییم غیرقابل درمان است.

وی گفت: البته نکته مثبت، واکسن پذیر بودن ویروس کرونا است. گاهی شرایطی پیش می‌آید که در واکسن پذیری هم تردید می‌شود. یعنی واکسنی می‌آید و مردم یک مصونیتی پیدا می‌کنند اما بعد یک نوع جهش یافته جدیدی می‌آید. ممکن است مرگ و میر پایین‌تر باشد اما بیماری وجود دارد. بنابراین این ویروس از یک طرف واکسن پذیر است و گاهی هم از نظر ابتلا واکسن‌پذیری آن مورد تردید پذیر است.

رییس‌جمهوری افزود: از لحاظ مرگ و میر، واکسن بسیار تاثیرگذار و موثر است و در جهان نشان داده شده آنهایی که واکسن استفاده کرده‌اند به مقدار قابل توجهی این بیماری را مهار کرده‌اند.

پول کواکس را دادیم اما از موعدشان عقب هستند

روحانی ادامه داد: در مساله واکسن در کشور شرایط روز به روز بهتر می‌شود. البته باید واکسن بیشتری در اختیار داشته باشیم. اگر کشورهایی که با آنها قرارداد بسته‌ایم و حتی پول آن را هم پرداخت کرده‌ایم واکسن را در اختیار ما می گذاشتند الان شرایط بهتری داشتیم. پول کواکس را پرداخت کردیم و قرار بود ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دز را به ما تحویل دهد ولی از آن قولی که به ما داده عقب است و مقدار کمی را به ما داده‌اند. اگر مابقی برسد می‌تواند به ما کمک کند.

رییس جمهوری یادآور شد: همه علامت‌ها نشان می‌دهد که هم واکسن خارجی برای خرید و وارد شدن به کشور و و هم دو واکسن داخلی که مجوز اضطراری را برای تزریق گرفته‌اند به ما کمک می‌کند که شرایط در هفته‌های آینده حتما از نظر واکسن بهتر خواهد شد و واکسیناسیون وسیعتر انجام می گیرد.

روحانی اضافه کرد: مشکلاتی در تزریق واکسن در بعضی جاها در نوبت دوم به وجود آمده بود. ازدحامی در برخی مراکز البته بیشتر در تهران صورت گرفته که رفع شده است و امروز آن اجتماعی که مشاهده کردیم دیگر نیست تا به مردم به راحتی بتوانند واکسن بزنند.

وی گفت: اولویت‌ها قبلا در ستاد ملی مقابله با کرونا مشخص شده است، مواردی است که می توانیم جزو اولویت‌ها قرار دهیم که باید وزارت بهداشت و درمان آن را مورد توجه قرار دهد. از یک طرف بحث اول مهر و بازگشایی مدارس و دانشگاهها و از طرف دیگر کسب و کارها، مشاغل و خدمات را داریم که با این بیماری مواجه است که سریعا واکسن آنها انجام بگیرد. امیدواریم بتوانیم واکسیناسیون را توسعه دهیم و شرایط مناسب‌تری را در هفته‌های بعد داشته باشیم.

رییس دولت دوازدهم یادآور شد: اگر فاصله گذاری‌ها و رعایت پروتکل‌ها را کنار بگذاریم و دورهمی‌ها همچنان سر جای خودش باقی بماند، ویروس کرونا دست‌کم تا آخر سال در کشور می‌ماند و سرایت آن با قدرت ادامه پیدا می‌کند.

روحانی افزود: با مراعات، می‌توانیم شرایط را پیش‌بینی کنیم بنابراین چاره‌ای جز عمل به پروتکل‌ها و تزریق واکسن و امید و اعتماد به رعایت اصول بهداشتی نداریم.

وی با بیان اینکه در کل کشور این نگرانی وجود دارد که در مسیر موج پنجم قرار بگیریم، گفت: حتما اگر دقت و مراقبت کافی نشود شاهد افزایش شیوع خواهیم بود. همین امروز اعلام شده در مجموع ۶۹ درصد پروتکل‌های بهداشتی در کشور مراعات می‌شود و این بسیار کم است. چند هفته قبل که رعایت پروتکل ها ۷۸ درصد اعلام شده بود گفتیم کم است و باید به ۹۰ درصد برسد اما الان متاسفانه به ۶۹ درصد رسیده است شرایط ما بسیار سخت است.

۹۲ شهرستان قرمز کرونایی

روحانی اضافه کرد: ۹۲ شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارد و اگر مراعات نکنیم شهرهای قرمز ما بیشتر می‌شود. از همه استانداران، نیروی انتظامی و همه افرادی که باید نظارت و مراقبت کنند می‌خواهم تا رنگ‌بندی را به دقت مورد توجه قرار دهند و تمام دستورالعمل‌ها در شهرها بسته به نوع رنگ، رعایت شود.

رییس دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: در استان‌های جنوبی به دلیل نفوذ ویروس دلتا، باید مراقبت بیشتری انجام شود امروز در ارتباط مستقیم با استان سیستان بلوچستان دیدیم مردم با مشکلات مواجه بودند که همه باید کمک کنند تا این مشکلات رفع شود.

روحانی با بیان اینکه درمان این ویروس، با اقدام جمعی امکان پذیر است، اظهار کرد: بنابراین درمان ویروس کرونا در سراسر جهان باید پیگیری شود و در داخل کشور هم انجام واکسیناسیون و رعایت پروتکل ها را باید مدنظر قرار دهیم.

رییس جمهوری ابراز امیدواری کرد مردم هم در تابستان برای سفرها مراعات کنند و به مناطق قرمز و نارنجی نروند و سفرهای تابستانی را به تاخیر بیاندازند و تردد به اماکن عمومی، مراکز خرید، تجمعات و دورهمی ها را مراعات کنند تا بتوانیم جلوی انتقال این ویروس به ویژه نوع جدید هندی آن را بگیریم و کشور بتواند با سلامت و اطمینان بیشتر به فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی خود ادامه دهد.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 36
  • کاربر ناشناس
    0

    هر روز یک حرف میزنی اقای روحانی یک روز میگویی واکسن جلو گیری میکند از شیوع بیماری حالا که موج پنجم شروع شده و کوتاهی شما در خصوص واکسن میگویی کشورهایی که واکسن زده اند نیز درگیر هستند.اقای روحانی کاش از سرنگونی هواپیمای خودمان هم میگفتی

  • جواد
    0

    دولت ایران اگر در باره سرنگونی هواپیما اوکراینی حقیقت را گفت ، میتواند از دولت آمریکا در مورد سرنگونی هواپیمای ایر باس در سال ۶۷ توضیح بخواهد .

    نظرات شما -
    • محمدرضا
      0

      لا اقل دقت کن ببین اگر هواپیمای اوکراینی زده شد فرمانده ارشد سپاه اومد عذرخواهی کرد ولی به کاپیتان ناو امریکایی مدال شجاعت دادند

    • صبری
      0

      یعنی هرکسی میتواند بیش از ۲۵۰ نفر را بکشد و بعد فقط معذرت خواهی کند . چرا کسی دستور شلیک به یک هواپیمای غیر نظامی را داده محاکمه علنی نمی شود .

    • به جواد
      0

      اشتباه یک اپراتور پدافند چقدر توضیح لازم دارد؟کسی را که قصد بیدار شدن ندارد تا صبح صداش کنی بیدار نمیشه.جوادی.

    • حسین
      0

      به صبری.دستور دهنده و شلیک کننده وبقیه کسانی که در این اشتباه دخیل بودند همکی دادگاهی شدند

    • سروستان
      0

      همین عذرخواهی کرد تموم شد؟ منم برم با ماشین بزنم مردمو بکشم بگم معذرت میخوام فک کردم زامبی دیدم زدم بهشون ...دوست عزیز موضوعات خیلی کوچکتر از این به عنوان جنایت علیه بشریت در دادگاههای بی المللی تحت بررسی هستند و تحریم های طولانی مدت و بعضا نامحدود در زمینه های مختلف علیه افراد و کشورها وضع شده است. ..تاوان این اشتباه انقدر سنگین است که بعید میدانم شما توان درکش را داشته باشید زمان نشان خواهد داد چه در انتظار خطوط هوایی ایران است

  • ایرانی
    0

    شیخ ایا هواپیمای خودی را با ان همه سرنشین زدید ؟ به ملت خود توضیح دادید؟؟؟؟ یا شما هم همان کاری را کردید . که امریکا کرد؟! پس شما با امریکا برای مردم فرقی ندارید . بی خودی شعار نده . این چند هفته هم خفه شو...

    نظرات شما -
    • عباس
      0

      احسنت

    • رمضانی
      0

      آقا یا خانم ضد ایرانی آمریکای جنایتکار عامدانه هواپیمای ایرانی را زد بعدش هم از جنایتکاران این فاجعه بصورت رسمی تقدیر کرد وتندیس شجاعت بهشون داد اما ایرانیها بصورت رسمی از اشتباهی گرفتن هدف سخن گفتند ودر حد شهدا با قربانیان حادثه رفتار کردند اگه چشمها را بشوری اونیکه باید خفه بشه مشخص میشه کیه

    • امیر
      0

      جواب به رمضانی : اگه یکی از عزیزان خودت توی اون هواپیما بود بازم اینجوری بلغور میکردی؟؟ کمی شعور خوب چیزیه

    • به امیر
      0

      مگر هواپیمای ایرباس با ۲۹۱ نفر مسافر و خدمه عزیز نداشتند؟دوم اینکه به فرمانده جنایتکار که حاضر به عذرخواهی نیست و مدال شجاعت هم میگیرد را با اشتباه یک اپراتور پدافند یکی میگیرد با وجود شما هموطنان عزیز نیازی به دشمن نداریم

    • رمضانی
      0

      در جواب امیر باید گفت در بدترین شرایط وقتی در برابر ی اتفاق انجام شده وغیر قابل برگشت و جبران قرار بگیریم باز هم ناچاریم منطقی رفتار کنیم شارلاتان بازی چاره کار نیست مهم اینست که عاملان اشتباه را برعهده گرفته اند و حاضر به پرداخت غرامت هم شده اند

    • بی انصافا
      0

      داداش تاوان اشتباه اپراتور که زده این همه آدم رو نابود کرده میدونی چیه؟ خلع درجه و انفصال دایم و حبس و محکومیت طولانی مدت برای بالاترین درجات از سر تا ذیل ...اره داداش اپراتور بی تقصیر ترین فرد توی حادثه هواپیما اوکراینی است اون بدبخت بازیچه دست اون بالا دستی هاست

  • کلاغ پر
    0

    یکی از آثار حضور حماسی مردم درانت.............

  • ایرانی آباد و آزاد
    0

    همانگونه که شما در خصوص ساقط کردن هواپیما ی مسافری اوکراینی و هواپیماهای سقوط کرده دیگر ( تاریخ و گذشت زمان بعدا مشخص می کند)توضیح دادید .... اونها هم توضیح میدن!!!! جنایت جنایت است و فرق نمی کند توسط چه کسی انجام شده ( امریکای جنایتکار یا برداران ولائی و تندرو و ظاهرا اسلامی)و باید جوابگو باشد !!!

    نظرات شما -
    • .
      0

      تو فرق جنایت عامدانه همراه با تاج گل و مدال به فرمانده ناو آمریکایی را با اشتباه یک اپراتور هوا فضا درک نمیکنی؟

    • یهویی نبوده داداش
      0

      همچی غیر عمد غیر عمد هم نبوده مدارکی وجود دارد که خلاف این صحبت شماست به تاریخ هم مراجعه کنید اتش سوزی سینما رکس و پلاسکو و ....دلایلی بر استفاده ابزاری از جان و مال و ناموس مردم برای ایجاد فضای کشته سازی بوده است

  • حامی
    0

    سفرهای نوروزی باعث موج چهارم کرونا شد که انگار بیست هزار نفر با دستور مستقیم روحانی کشته شدند

  • متحیر
    0

    چون خودت از اول رییس ستاد کرونا و رییس جمهور بودهای تمام این کاستیها و نقائص مانند تف سر بالا به خودت بر میگردد و باید پاسخگو باشی همانطور که هر وقت بیماری به هر دلیلی فروکش میکند میایی و بنام خودت اعلام پیروزی میکنی اقای روحانی دستت دیگر برای همه ملت حتی کودکان این کشور روشده افسوس که مملکتی را به تباهی کشاندی باشد تا یوم الحساب....

  • ناشناس
    0

    شیطون بلا دوباره رفت تو سال 67

  • امپراطور
    0

    آقای رییس‌جمهور خواهش میکنم حدف نزنید درد ملت رو تازه نکنید . اگه آمریکا سی و سه سال قبل دویست و نود تن از هموطنان رو از بین برد . شما تو این هشت سال بلایی که سر ملت آوردید بیشتر از سیصد هزار نفر رو قتل عام کردید . دست بردارید از انحراف ذهنیت مردم . واقعا کشور رو از افغانستان بدتر کردید .

  • ص _ ن
    0

    ۱۰۰۰ بار مرگ بر آمریکا که در سال ۶۷ هواپیمای مسافربری را زد و به گردن خلبان آن گل انداخت و مدال افتخار داد .

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      دادا ؛ خلبان کجا بوده ؟؟؟؟ ناو هواپیما را زده !!!! اول تحقیق کن بعد حرف بزن !!!!

    • محمد
      0

      البته زدن هواپیمای ایرانی توسط امریکا منافعی برای مردم ایران و عراق داشت و این اقدام امریکا در راستای فشار به ایران برای پذیرش آتش بس بود و پیام مداخله آمریکا در صورت عدم پذیرش آتش بس را به مسولان ایرانی داد و گرنه ایرانیان تا فتح کربلا و بصره قصد آتش بس نداشتند. این افراد شهید و قربانی شدند تا آتش بس زودتر پذیرفته شود و افراد کمتری چه از ایران و چه از عراق در میدان جنگ و شهرها کشته شود.

  • میلاد
    0

    جناب حسن روحانی اگه در انتخابات وقفه ایجاد نمیکردی اینجوری مردم لازم نبو داخل صف باایستند

  • م.د
    0

    خدا لعنتت کنه این یک ماه کی تمام میشه ازدست دروغ های تو خسته شدیم انشاالله به سزای عملت برسی

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      فکر کردی بعد از این یک ماه خبرهای خوبی در راه است؟ تازه شروع موج جدید بدبختیها است که باید سالها آن را تحمل کنی و آخرش بگی یادش بخیر دوران روحانی و ظریف.

  • ع
    0

    خدا رحمت کند شهدای هر دو هواپیما را ، امریکا هرچه گفت که من اشتباه کردم ولی گفتند نه عمدا زدی تا قضیه اوکراین پیش آمد.هم وطن این حوادث در زندگی بشر اجتناب ناپذیر هستند،ولی خدا وکیلی اگر ماهواره ها نبودند،آیا ایران قبول می کرد؟ایران تحت فشار و وقتی که قضیه لو رفت ،حقیقت را اعلام کرد.به هر صورت در هر دو قضیه خصوصا اوکراین تعمدی در کار نبوده و از روی دست پاچگی و ترس مبادرت به این کار شده،روحشان شاد و یادشان گرامی باد.

  • رو راست
    0

    آقای روحانی ویروس کرونا ریشه کن نمیشه مگر با واکسیناسیون سراسری و ضربتی و بعد کنترل مرزهای کشور این را هم شما و هم تمام متخصصان می‌دانند. رو راست با مردم بگید به دلیل تحریم به دلیل بی پولی به دلیل بسته شدن گردش مال کشور در دنیا به دلیل هرچی. بیایید رو راست به مردم شجاعانه حرفتان را بزنید و اینقدر صغرا کبری نچینید برا ی مردم.

  • ناشناس
    0

    یادت رفته آن زمان می گفتی اوباما معدب بود یاد مسافران هواپیما نمی افتادی

  • داروغه
    0

    چه روزی بود آن روز کاپیتان رضاییان همسایه ما بودند همسر و دو فرزندش گریه میکردن .علیرضا پسرش هم سن من بود .هیچ وقت آن روز را فراموش نمیکنم

  • رضا..
    0

    به امریکا و شلیک و انهدام هواپیمای مسافربری کاری ندارم ولی یک نکته که خیلی مهم است اینه که چه آن سال چه در قضیه هواپیمای اوکراینی که سپاه ساقط کرد در حالی که در شرایط جنگی قرار داشتیم و آنزمان که جنگ مستقیم در خلیج فارس بین ما و امریکا در جریان بود چرا پروازهای غیر نظامی امجام شد؟ همون اشتباه 33 سال پیش را دوباره تکرار کردیم.

  • ناشناس
    0

    لعنت الله علیه ، خودش میدونه کی رو میگم ، این روز فقط ذکر زبان مردم است ، لعنت الله علیه!!!!!؟

  • ناشناس
    0

    ریش قشنگ !!!

  • داروغه
    0

    حسن آقا همش میخواد آقا ریسی یا سال ۶۷ بندازه .خخخخ

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها