جنجال هزینه بازسازی خانه نخست وزیر انگلیس چیست؟

رهبر حزب مخالف در ادامه حملات خود به بوریس جانسون در پارلمان، دولت او را متهم کرد که در «منجلاب رفتار غیراخلاقی، پارتی‌ بازی و رسوایی گرفتار شده است.»

جنجال هزینه بازسازی خانه نخست وزیر انگلیس چیست؟

پس از اینکه مشاور سابق «بوریس جانسون» اعلام کرد او مقررات دولتی در مورد دریافت هدایا را زیر پا گذاشته، نخست وزیر انگلیس به دلیل بازسازی آپارتمان محل زندگی‌ اش به شدت تحت فشار افکار عمومی و رسانه‌ ها است.

در همین راستا، کمیسیون انتخابات انگلیس تحقیقات رسمی درباره چگونگی پرداخت هزینه نوسازی آپارتمان بوریس جانسون را آغاز کرد.

این نهاد ناظر در بیانیه‌ ای گفت که درباره این موضوع از ماه گذشته میلادی با حزب محافظه‌ کار، حزب حاکم به رهبری جانسون، در تماس بوده و اکنون به این نتیجه رسیده است که دلایل معقولی برای مظنون بودن به ارتکاب یک یا چند تخلف در این ماجرا وجود دارد.

کمیسیون انتخابات که بر منابع مالی انتخابات و احزاب سیاسی نظارت می‌ کند، گفته است که تحقیقات درباره این مسئله مشخص خواهد کرد که آیا هیچگونه داد و ستدی در ارتباط با مرمت شماره 11 داونینگ استریت انجام شده که در حوزه نظارت کمیسیون باشد و آیا چنین پرداختی آن طور که باید گزارش شده یا نه.

اندکی بعد از اعلام شروع تحقیقات، دفتر بوریس جانسون هم تایید کرد که یک مشاور مستقل برای منافع نخست وزیر منصوب کرده است.

حال جانسون تحت فشار است تا بگوید چه کسی هزینه بازسازی آپارتمانش را در شماره 11 خیابان داونینگ استریت پرداخت کرده است.

با بالا گرفتن فشارها، سخنگوی نخست وزیر انگلیس اعلام کرد همه هدایا و کمک‌ ها مشخص است و هیچ پولی از بودجه دولت یا حزب محافظه‌ کار برای بازسازی آپارتمان نخست وزیر هزینه نشده است.

فشارهای سیاسی بر نخست‌ وزیر انگلیس بعد از اظهارات جنجالی «دومینیک کامینگز» مشاور سابق او مطرح شد که اتهام استفاده غیرقانونی نخست‌ وزیر از کمک‌ های مالی حزب برای نوسازی خانه‌ اش را مطرح کرد.

دریافت کمک از اهدا کنندگان مالی برای سیاستمداران انگلیسی غیر قانونی نیست اما آنها موظفند که این کمک‌ ها را اعلام کنند تا مردم بدانند چه کسانی به آنها پول داده‌ اند و آیا این کمک‌ ها در تصمیم‌ گیری‌ های آنها تاثیر داشته یا نه.

طبق قوانین، نخست وزیر انگلیس یک صندوق 30 هزار پوندی برای هزینه‌ های زندگی و بازسازی سالیانه در آپارتمان خود دارد اما هزینه بیش از این مبلغ را خودش باید پرداخت کند. حالا مشخص شده که 200 هزار پوند (280 هزار دلار) صرف بازسازی خانه‌ ای شده که جانسون با نامزد و پسرش در آن زندگی می‌ کند و مشخص هم نیست که این پول از کجا آمده است. این درحالی است که حزب کارگر به شدت بر پاسخگویی حزب محافظه‌ کار در مورد این هزینه‌ ها اصرار دارد.

«کی‌ یر استارمر» رهبر حزب مخالف کارگر در ادامه حملات خود به جانسون امروز هم در پارلمان، دولت او را متهم کرد که در «منجلاب رفتار غیراخلاقی، پارتی‌ بازی و رسوایی گرفتار شده است.»

استارمر چند بار از بوریس جانسون پرسید که چه کسی هزینه اولیه مرمت آپارتمانش را پرداخت کرده است. او به طور مشخص چند گزینه را برای پاسخ جانسون مطرح کرد: پول مالیات‌ دهندگان، حزب محافظه‌ کار، اهداکننده شخصی یا خود بوریس جانسون. نخست‌ وزیر انگلیس در پاسخ بار دیگر تاکید کرد که خودش هزینه 80 هزار پوندی این نوسازی را «با رعایت کامل مقررات و مشورت با مقام‌ ها» پرداخت کرده است.

در مقایسه با اقامتگاه اجرایی در کاخ سفید یا کاخ های مختلف ریاست جمهوری که در اطراف پایتخت های جهان قرار دارند، محل زندگی نخست وزیر انگلیس در لندن نسبتاً محقر است.

رهبران به طور سنتی در یک آپارتمان بالای شماره 10 داونینگ استریت زندگی می کردند، اما نخست وزیران اخیراً به آپارتمان بزرگتر در مجاورت شماره 11 - بالاتر از دفاتر وزیر دارایی نقل مکان کرده اند.

به نخست وزیران سالانه 30 هزار پوند (41000 دلار) پول عمومی برای بازسازی آپارتمان در طول دوره کار خود داده می شود و غیر معمول نیست که آنها یا همسرانشان مهر خود را بر طراحی داخلی بگذارند.

«تونی بلر» در سال 2002 با سوالاتی در رابطه با هزینه مرمت روبرو شد. تصاویر منتشر شده در زمان نخست وزیری «دیوید کامرون» آشپزخانه ای مدرن و فضای باز با نقشه باز را نشان می دهد و «ترزا می» در سال 2016 مصاحبه ای را در کنار یک شومینه انجام داده است، هرچند مشخص نیست که آیا او تغییرات چشمگیری در طراحی داخلی ایجاد کرده است یا خیر.

البته رهبران انگلیس در تمام طول سال محدود به این آپارتمان کوچک نیستند. اقامتگاه بسیار گسترده تر در یک خانه ییلاقی واقع در باکینگهام شایر است که در فاصله ی کوتاهی از لندن قرار دارد و این مقصد اغلب برای سرگرمی رهبران خارجی یا فرار نخست وزیر از وست مینستر مورد استفاده قرار می گیرد.

منبع: جماران

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • یعثوب قبادی
    0

    دقیقا مثل مملکت ماست!!!!اینجا آش و با جاش دارن میخورن،هیشکی نمیپرسه از کجا آوردی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها