رهبران آلمان، روسیه و فرانسه درباره برجام رایزنی کردند

سران کشورهای آلمان، روسیه و فرانسه روز گذشته در یک ویدیو کنفرانس درباره موضوعات مختلفی از جمله حفظ توافق هسته‌ای گفت‌وگو کردند.

رهبران آلمان، روسیه و فرانسه درباره برجام رایزنی کردند

دفتر امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه روز سه‌شنبه اعلام کرد که او با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و ولادیمیر پوتین همتای روسی‌اش درباره وضعیت موجود در اوکراین، بلاروس، لیبی و سوریه در کنفرانسی ویدیویی گفت‌وگو کردند و در زمینه ایران هم توافق کردند که ''اقدامات و تلاش‌ها را به منظور بازگشت ایران به تعهدات بین‌المللی‌اش هماهنگ‌ کنند.''

همچنین پایگاه خبری اردوپوینت نوشت که کاخ کرملین در بیانیه‌ای درباره این گفت‌وگو آورده است: رهبران روسیه، آلمان و فرانسه از حفظ توافق و اجرایی کردن برنامه جامع اقدام مشترک [برجام] ابراز حمایت کرده و درباره همکاری‌های بیشتر در این زمینه گفت‌وگو کردند.

گفت‌وگوی سران این کشورهای عضو برجام درباره حفظ این توافق و بازگشت ایران به پایبندی به تعهدات بین‌المللی‌اش درحالی مطرح می‌شود که ایران بنا به اعلام نهادهای بین المللی همواره به تعهدات خود بر اساس برجام پایبند بوده است و این آمریکا بود که در سال ۲۰۱۸ با خروج از توافق هسته‌ای، زمینه فروپاشی این توافق را فراهم کرد.

ایران پس از خروج آمریکا از برجام و وضع تحریم‌های جدید از سوی آمریکا شد و نتوانست در ازای محدودسازی برنامه‌ هسته‌اش‌ که شروط توافق بود، از منافع اقتصادی برجام بهره‌مند شود. شرکای اروپایی برجام نیز تاکنون نتوانسته‌اند به تعهداتشان در زمینه کاهش تاثیر تحریم‌های آمریکا و عادی سازی روابط اقتصادی با ایران عمل کنند.

ایران در پی متحمل شدن این وضعیت، در یک سال و نیم گذشته تعهدات داوطلبانه‌اش در توافق را کاهش داده اما اعلام کرده است که در صورت پایبندی تمام اعضای توافق به تعهداتشان و لغو تحریم‌ها،اقدامات انجام شده در پی کاهش تعهدات به حالت قبل باز خواهند گشت.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • Iraj.soltani
    0

    نباید غرور ملی ملت ایران را نادیده گرفت. امکان دارد که آمریکا به برجام برگردد، اما ملت ایران قسم نخورده که پس از به شهادت رسیدن سردار سلیمانی و رفتارهای غلط آمریکا و پس از مدت ها تحریم غیر انسانی به برجام بازگردد. ملت ایران را دست کم نگیرید. من بعنوان یک شهروند معمولی اقتدار ملی را ترجیح می دهم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها