اسکاتلند می‌خواهد دومین همه‌پرسی استقلال را قبل از کریسمس برگزار کند

وزیر امور قانون اساسی اروپا و امور خارجی کابینه اسکاتلند اظهار کرد که دومین همه پرسی استقلال اسکاتلند ممکن است شش ماه بعد از آن که پارلمان آن لایحه مربوط به همه پرسی را تصویب کند برگزار شود.

اسکاتلند می‌خواهد دومین همه‌پرسی استقلال را قبل از کریسمس برگزار کند

این اظهارنظرهای مایکل راسل بعد از آن مطرح شدند که بورس جانسون، نخست وزیر انگلیس سفری به اسکاتلند داشته و در این سفر به ابراز حمایت از داگلاس راس، رهبر حزب محافظه کار اسکاتلند پرداخت.

راسل بیان کرد، در صورتی که حزب ملی اسکاتلند بعد از انتخابات ماه مه همچنان در قدرت باقی بماند و بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس همچنان از مطرح کردن لایحه قانونگذاری مربوط به همه پرسی استقلال امتناع کند، این حزب به صورت یکجانبه به وضع قانون برای یک همه پرسی جدید می پردازد.

راسل خاطرنشان کرد: بهترین اقدام قرار دادن شش ماه میان وضع قانون و برگزاری همه پرسی است. علتش این است که مدیران انتخاباتی برای آماده کردن سیستمها به زمان نیاز دارند اما من امیدوارم که پارلمان جدید بدون تاخیر زیاد در این زمینه اقدام کند.

بوریس جانسون پیشتر با درخواستها برای برگزاری دومین همه پرسی استقلال اسکاتلند مخالفت و تاکید کرده همه پرسی قبلی این مساله را قبلا حل کرده است. نیکولا استورجن، وزیر اول اسکاتلند نیز پیشتر از این صحبت کرده که احتمالا دومین همه پرسی استقلال اسکاتلند بعد از انتخابات ماه مه در آنجا برگزار می‌شود.

اسکاتلند در سپتامبر ۲۰۱۴ اولین همه پرسی استقلال خود را برگزار کرد اما در این همه پرسی ۵۵ درصد رای دهندگان ضد استقلال پیدا کردن از بریتانیا رای دادند اما در ژوئن ۲۰۱۶ و در همه پرسی مربوط به بریگزیت، ۶۲ درصد رای دهندگان اسکاتلندی به نفع باقی ماندن در اتحادیه اروپا رای دادند. یک همه پرسی جدید نشان داد که در اسکاتلند در حال حاضر ۴۹ درصد از استقلال از انگلیس حمایت کرده و ۴۴ درصد با آن مخالفند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها