مشارکت تظاهرکنندگان عراقی در زیارت اربعین برای تاکید بر خواسته‌های خود

مراسم امسال زیارت اربعین در شهر کربلا به فضایی برای حضور گسترده تظاهرکنندگان عراقی تبدیل شده و آنها با در دست داشتن تصاویر معترضانی که در تظاهرات سال گذشته کشته شدند و نیز سر دادن شعارهایی بر خواسته‌های خود تاکید کردند.

مشارکت تظاهرکنندگان عراقی در زیارت اربعین برای تاکید بر خواسته‌های خود

مسیرهای منتهی به شهر کربلا از عصر دوشنبه شاهد حضور هزاران فعال و تظاهرکننده از شهرهای مرکزی و جنوبی عراق هستند، آنها همزمان با در دست داشتن تصاویر و پلاکاردهایی شعار می‌دهند، برخی نیز پیراهن‌هایی با تصویر کشته‌های اعتراضات را بر تن دارند.

مسؤولان شهر کربلا به تظاهرکنندگان اجازه دادند علیه مسؤولان و دخالت‌های خارجی شعار بدهند، این شعارها حامل نوعی خشم از نیروهای مسلحی هستند که به آنها اجازه بیان رویکردهای سیاسی‌شان را نمی‌دهند.

یوسف حمید، یکی از این تظاهرکنندگان از شهر بغداد به العربی الجدید گفت: زیارت اربعین به منزله کاروانی مذهبی و مردمی موثری در زندگی مردم عراق به ویژه ساکنان مناطق مرکزی و جنوبی عراق است به همین دلیل تظاهرکنندگان بر انتقال پیام‌های خود و تاکید بر خواست‌هایشان در این زیارت پافشاری دارند.

او افزود: مهمترین کاری که تظاهرکنندگان و فعالان به دنبال انجام دادن آن هستند، تاکید بر نمایش دادن تصاویر کشته‌های اعتراضات به ویژه چهره‌های تاثیر گذار آنها همانند صفاء السرای، فاهم الطائی و ثائر الطیب و نیز هشام الهاشمی، کارشناس امنیتی است.

احمد تحسین، از فعالان شهر الناصریه در گفتگو با العربی الجدید تاکید کرد: مرکز هماهنگی‌های تظاهرات استان ذی‌قار درباره اهمیت حضور تظاهرکنندگان در زیارت اربعین بدون برخورد و درگیری با نیروهای امنیتی و تحریک احساسات زائران و اکتفا به شعارهایی آرام و هدفمند به توافق نظر رسید.

علی صادق، از کارمندان آستان قدس حسینی و مسؤول اداره بارگاه امام حسین (ع) نیز در گفت‌وگو با العربی الجدید تاکید کرد: عتبات دینی کربلا پیش از زیارت اربعین با فرماندهی عملیات کربلا رایزنی کرده و اعلام کرد مانع از ورود تظاهرکنندگان و فعالان به میدان‌های اعتراضات نمی‌شود.

او افزود: تظاهرکنندگان آماده هستند پس از برگزاری مراسم زیارت اربعین، صفوف خود را سامان داده و برای آغاز اعتراضات از ۲۵ اکتبر جاری به میدان‌ها بازگردند.

حسن ناظم، وزیر فرهنگ عراق نیز توییت کرد: امروز صد و پنجاهمین سالگرد تولد گاندی است که با ایام زیارت اربعین و انتفاضه اکتبر (اعتراضات اکتبر ۲۰۱۹ عراق) همزمان شده است، گاندی، انتفاضه و اربعین امام حسین همگی نمونه‌های بارز عدالت و تحقق آن هستند، ارواح بزرگ دارای ارزش‌های وجودی و اصول اخلاقی مشترکی هستند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها