انتقاد ترامپ از "گروه ضربت" مولر

رئیس جمهوری آمریکا تحقیق روسیه را مورد انتقاد قرار داده و به ویژه بر افشای اخیر مبنی بر آنکه اکثر اعضای شورای ویژه تیم رابرت مولر گوشی‌های دولتی خود را خالی از داده کرده بودند، متمرکز شده است.

انتقاد ترامپ از "گروه ضربت" مولر

ترامپ در توییتی نوشت: "حالا متوجه می‌شویم که کل گروه ضربت مولر، درست قبل از تحقیقات درباره آن‌ها، به طرز غیرقانونی گوشی‌های خود را پاک کردند در حالی که همه دلیل احمقانه "تصادف" را برای این کار عنوان کردند، درست مثل هیلاری حقه‌ّباز که گوشی‌هایش را با چکش نابود و ایمیل‌هایش را پاک کرد!

ترامپ بهانه‌های ارائه شده توسط تیم مولر را "احمقانه" خواند و گفت که آن‌ها جا پای هیلاری کلینتون گذاشته‌اند. این رئیس جمهوری مکرراً کلینتون را به پنهان‌کاری درباره استفاده‌اش از یک سرور ایمیل شخصی برای مکاتبات کاری متهم می‌کند که می‌تواند حاوی داده‌های حساس بوده باشد اما نیاز بود به طریق درستی کسب شود؛ آنچه در مورد وزیر امور خارجه سابق صدق نمی‌کند.

این واقعیت که اکثر کارمندان درگیر در تحقیقات روسیه گوشی‌های خود را قبل از تحویل به تنظیمات کارخانه برگردانده بودند، بعد از آن معلوم شد که دیده‌بان محافظه‌کار قضایی، دادخواستی علیه وزارت دادگستری به خاطر عدم ارائه سابقه دستگاه‌های آن‌ها تحت قانون آزادی اطلاعات، تشکیل داد.

اسناد منتشر شده نشان داد که اکثر اعضای تیم مولر این عمل خود را این‌طور توجیه کردند که پسوورد خود را فراموش کرده یا آن را چندین مرتبه اشتباه وارد کرده بودند، بنابراین داده‌های آن‌ها به طور خودکار پاک شده است. برخی گزارش‌ها نیز حاکی از آن است که پاک شدن اطلاعات به صورت تصادفی اتفاق افتاده است، بدون اینکه توضیحی درباره این تصادف اراده کند. در همین حال سایر گزارش‌ها نشانی از پاک شدن اطلاعات ندارند، اما همزمان بیانگر این هستند که هیچ‌گونه اطلاعات قابل توجهی بر روی آن‌ها وجود ندارد.

پرونده اعضای تحقیقات مناقشه‌برانگیز که گوشی‌های خود را پاک کرده‌اند نه تنها توجه عمومی را -به این خاطر که آن‌ها به لحاظ حقوقی ملزم به حفظ اطلاعات در دستگاه‌های صادر شده توسط دولت بودند- به خود جلب کرده، بلکه دو مأمور سابق اف‌بی‌آی نیز به نام‌های "پیتر استراک" و "لیزا پیج"، بعد از عمومی شدن مکالمه اس‌ام‌اسی بین آن دو، از تیم تحقیقات حذف شدند.

آن‌ها در پیغام‌های خود درباره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ بحث کرده بودند، که نشان‌دهنده سوگیری علیه دونالد ترامپ بود و اینکه آن‌ها نمی‌توانند خطر برنده شدن او در انتخابات نوامبر پیش رو (در آن زمان)، را بپذیرند. از آنجایی که ترامپ در مرکز تحقیقات بوده، که ترامپ مکرراً از این موضوع تحت عنوان "شکار موهومات" یاد می‌کند، مولر بلافاصله بعد از انتشار این مکالمه، دو مأمور اف‌بی‌آی مذکور را از تیم تحقیقات حذف کرد.

این تحقیقات در پیدا کردن شواهد برای اثبات ادعای تبانی بین کارزار ترامپ و دولت روسیه ناکام ماند، اما رئیس جمهور آمریکا استدلال کرده که رسوایی‌های همراه با این تحقیقات، توانایی اداره کشور توسط او را محدود کرده است.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها