آقای BBC! یک سوزن به خودت بزن یک جوالدوز به دیگران

بررسی عملکرد BBC فارسی نشان می‌دهد این رسانه همواره به دنبال دوگانه‌سازی اتفاقات علیه ایران و در مقابل خوب جلوه دادن غرب است.

آقای BBC! یک سوزن به خودت بزن یک جوالدوز به دیگران

امروزه فیک‌نیوزها بیش از گذشته جولان داده‌ و بخشی از اخبار روزمره را به خود اختصاص داده‌اند، لذا صحبت از این دست از خبرها شاید تازگی نداشته باشد، اما بد نیست که به یکی از رسانه‌هایی که این روزها و در آشفته بازار کرونا سعی در جنگ روانی و بازی با احساسات به‌ویژه احساسات مردم ایران را دارد، صحبت کنیم.

رسانه ای که رسما با انتشار شایعه، بستری را فراهم می‌کند تا بتوانند از آب گل آلود ماهی بگیرد و نوعی دوگانگی ایجاد کند تا از یک طرف افرادی که اطلاعات و آگاهی زیادی ندارند را در دام بیاندازد و از طرف دیگر بی‌اعتمادی به رسانه‌ها و اخبار درست و صحیح خبرنگاران واقعی را از مردم عادی سلب کند.

البته بر اساس گفته‌ها و شنیده‌ها، انگیزه اصلی فیک نیوزها تضعیف جمهوری اسلامی ایران است و از وضعیت تحریمی از یک طرف و ویروس کرونا از طرف دیگر سوء استفاده کرده تا بتوانند چهره کشور و مسئولان جمهوری اسلامی را نزد افکار عمومی تیره و تار کند.

سیاست دوگانه BBC فارسی برای ضربه زد به ایران

صحبت از رسانه رسمی است که سعی در فریب افکار عمومی دارد که در رأس آن می‌توان به BBC فارسی اشاره کرد؛ این رسانه اخیرا با آغاز شیوع ویروس کرونا، ایران هراسی و ترساندن مردم جهان از تهران را جدی‌تر از گذشته دنبال می‌کند و در کنار ترفند‌های رسانه‌ای که رسانه‌های معاند علیه ما استفاده می‌کنند، ترفند «استاندارد دوگانه» سیاست ثابتی است که BBC فارسی برای ضربه زدن به امید ایرانیان و همزمان نشان دادن چهره زیبا از غرب را دنبال می‌کند.

BBC فارسی از مدت‌ها پیش پروسه تبلیغاتی را کلید زده است و تلاش دارد به نوعی موضوع ویروس کرونا را به برگزاری مراسم مذهبی نسبت دهد، این رسانه حتی کوچکترین مراسم مذهبی را در ایران رصد می‌کند و برآیند گزارش‌ها نشان می‌دهد که از مدت‌ها پیش با اعزام اکیپ‌ها و شکل دهی گروه‌های فیلم برداری شخصی از مراسم مذهبی، فیلم و عکس تهیه کرده و از طریق اتهام زنی به اینکه گسترش ویروس کرونا ناشی از برگزاری مراسم مذهبی است جوری وانمود می‌کند که کشورمان وضعیت خوبی ندارد.

این تصاویر از این رسانه درحالی منتشر می‌شود که روزانه صد‌ها برنامه همچون اجرای کنسرت در انگلیس و دیگر کشور‌های دنیا بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی را نشر می‌دهد، یا از تفریح مردم در سواحل انگلیس و اروپا گزارش می‌زند بدون آنکه نامی از ویروس کرونا یا عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی ببرد.زیرا هدف این رسانه صرفا راهی برای تیره کردن چهره ایران نزد مردم خود است.

سیاه‌نمایی بی‌بی‌سی برای فریب افکار عمومی؛ این بار با هدف تخریب برگزاری مراسم محرم/ بازی جدید بی بی سی؛ از رعایت پروتکل بهداشتی در کنسرت نیوکاسل تا عدم همکاری عزاداران ایرانی

اخیرا مراسم جشن و عزاداری در عید قربان و غدیر و شب‌های قدر برگزار شد و هیئت مذهبی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد، با توجه به اینکه در آستانه ماه محرم قرار داریم، قرار است این مراسم همچون برگزاری سایر مراسم‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود، اما بی‌بی‌سی فارسی با ذره‌بین دنبال تعداد انگشت شمار از مراسمی است که در آن به رعایت پروتکل‌های بهداشتی کمتر توجه شده است.

از دیگر عواملی که چهره پلید این رسانه انگلیسی را آشکار می‌کند این است که فاصله گذاری‌های رعایت شده در مراسم شب‌های قدر مساجد و اماکن مذهبی ایران را پوشش نمی‌دهد، اما در مقابل اجرای کنسرتی در نیوکاسل انگلیس را پوشش می‌دهد و از آن تمجید می‌کند.

سیاه‌نمایی بی‌بی‌سی برای فریب افکار عمومی؛ این بار با هدف تخریب برگزاری مراسم محرم/ بازی جدید بی بی سی؛ از رعایت پروتکل بهداشتی در کنسرت نیوکاسل تا عدم همکاری عزاداران ایرانی

هانی‌زاده کارشناس مسائل سیاسی معتقد است که این بخشی از سیاست‌های BBC فارسی است که مراسم مذهبی را کمرنگ جلوه دهد، چراکه این رسانه همواره در تلاش است تا نوعی نفرت افزایی در میان جوانان نسبت به مراسم مذهبی ایجاد کند، به همین دلیل BBC فارسی کوچکترین حرکت ایران در بُعد مذهبی را رصد می‌کند، درحالی که در مراسم عزاداری معمولا هیئت‌های عزاداری ملزم و متعهد هستند که تمام پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی را رعایت کنند، این رسانه انگلیسی در مورد برگزاری مراسم غیر مذهبی‌ سریع عبور می‌کند.

او با تاکید بر اینکه انگلیس و سایر کشور‌های اروپایی معمولا حتی مردم خودشان پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند تصریح می‌کند که بی‌بی‌سی فارسی در مورد ایران به نوعی جریان سازی علیه هیئت‌های مذهبی انجام می‌دهند.

بی پروایی و بی سیاستی؛ بی بی سی خود را لو داد!

از جمله نکاتی که توجه‌ها را به خود جلب کرده این است که بی‌بی‎‌‎سی فارسی در هفته‌های گذشته رویه خود را تغییر داده و به جای نقل قول از منابع معتبر به اسناد غیرمعتبر و منابع ناشناس استناد می‌کند، این رسانه انگلیسی همچنین اخیرا ناشیانه و بدون استفاده از سیاست قبلی خود سخن می‌گوید که البته چهره کریه خود را در میان افکار عمومی به نمایش می‌گذارد.

بی‌بی‌سی تاکنون سعی در حفظ ظاهر کرده است حداقل ۵۰ درصد اخبار خود را صادقانه بیان کند، اما اکنون بیش از ۹۰ درصد اخبار این رسانه در مورد ایران دروغ پردازی، اتهام زنی و سیاه نمایی است، البته باید گفت که هر رسانه‌ای که دروغ پردازی را شیوه کار خود قرار دهد، در دراز مدت منزوی خواهد شد.

سیاه‌نمایی بی‌بی‌سی برای فریب افکار عمومی؛ این بار با هدف تخریب برگزاری مراسم محرم/ بازی جدید بی بی سی؛ از رعایت پروتکل بهداشتی در کنسرت نیوکاسل تا عدم همکاری عزاداران ایرانی

بسیاری از رسانه‌های وابسته به عربستان سعودی در ابتدا همین شیوه را دنبال کردند، اما در دراز مدت بینندگان خود را از دست دادند، چراکه غیر منصفانه در مورد کشور‌های محور مقاومت سیاه نمایی کردند، اما به هر حال بینندگان تشخیص می‌دهند. اکنون BBC فارسی به رسانه‌ای طنز آمیز برای بینندگان ایرانی تبدیل شده است، چراکه دروغ پردازی این رسانه کاملا نسبت به گذشته در برابر ایران آشکار شده است.

از جمله دلایلی که می‌توان گفت بی‌بی‌سی فارسی غیر منصفانه سخن می‌گوید این است که این رسانه بدون اشاره به اینکه ایران تحت سخت‌ترین شرایط تحریمی قرار دارد، در روز‌های اول شیوع کرونا در کشور با انتشار پشت سر هم فیلم‌هایی از کمبود ماسک، دستکش و ژل ضدعفونی در برخی نقاط ایران سعی کرد که از آن به عنوان فاجعه ملی یاد کند این در حالی بود که ایران در همین شرایط در تامین کالا‌های اساسی دچار مشکل نشد، اما در مقابل تصاویری از غارت فروشگاه‌ها و قفسه‌های خالی دستمال توالت در فروشگاه‌های بزرگ لندن، پاریس، کپنهاک، نیویورک و تگزاس منتشر شد که بی‌بی‌سی فارسی آنها را نادیده گرفت و سعی کرد آن را پوشش ندهد.

رسانه‌های معاند با اخبار جعلی، درصدد خراب کردن چهره ایران

متاسفانه در فضای رسانه‌ای گاهی اوقات تشخیص یک خبر فیک از یک خبر واقعی، دشوار می‌شود، چراکه فیک‌ها به لحاظ ظاهر در چارچوب رسانه عمل و از تکنیک‌های رسانه‌ای استفاده می‌کنند، مهم‌ترین مشخصه فیک نیوز‌ها دروغ پردازی است، یعنی طرح یک مسئله غیر واقعی، تبلیغ و ترویج و تبدیل آن به یک موج.

کیومرث یزدان پناه کارشناس استاد یار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران معتقد است که این موضوع بسیار خاص و حیاتی است و با دیگر بحث‌ها فرق می‌کند، چراکه رسانه های معاند مانند بی‌بی‌سی فارسی برای اینکه در صحنه بین المللی حرف خود را پیش ببرند، سعی کردند که از طریق مراجع رسمی و دولت رسمی در راستای توجیه جامعه جهانی برای برخورد شدید‌تر با ایران اجماعی تشکیل دهد، همان اتفاقی که در خصوص عراق، لیبی، سوریه، سودان لبنان افتاد.

او همچنین می گوید که گا‌ها کشور‌هایی مانند آمریکا برای پیشبرد اهداف خود دست به انتشار چنین اخباری می‌زنند تا افکار عمومی جهانی و دولت‌های موافق و مخالف خود را با خود همراه کنند تا اقدامات سختگیرانه تری علیه ایران مطرح کنند.

راهکار مقابله با رسانه های معاند چیست؟

کارشناسان می‌گویند که یکی از شیوه‌های برملا کردن سیاست‌های دروغ پردازی رسانه‌های معاند و رسانه‌های سعودی این است که از طریق رسانه ملی این موضوع را برای مردم بازگو کند، لذا تحلیل‌گران رسانه باید بیشتر به این حوزه توجه کنند و برنامه‌های رصد دقیق را در دستور کار قرار دهند.

همچنین رسانه ملی باید تمام دروغ پردازی‌های رسانه‌های فارسی زبان را مورد رصد و تجزیه و تحلیل قرار دهد، همچنین سیاست خبرگزاری‌های ملی باید به سمت تحلیل خبری باشد، چراکه همه رسانه‌های بین المللی به دنبال مهندسی افکار عمومی هستند و وقتی خبری بدون تحلیل باشد تاثیر خود را بر روی خواننده و بیننده نمی‌گذارد، اما اگر همراه با تحلیل و تفسیر خبری باشد، قطعا تاثیر بیشتری خواهد گذاشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها